11v - ett måste att rapa?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Suellyn

Re: 11v - ett måste att rapa?

Inlägg av Suellyn »

Hej allihopa

Liten lägesrapport med uppföljningsfråga från Solstrålen som nu passerat 6 kg
Han tvärvägrar tyvärr flaska och därför har jag nu testat att ge hinom lite smakprov av hirsgröt till morgon och kväll samt banan, päron och potatis under dagens mål och det tas emot med nöjda miner - bara jag ammar honom först 1 gång, påfyllning kan vi ta efter maten. Occh gissa vad som hänt med med mat i magen? Jo vi somna nästan direkt vid lunchen och kvällen!!! Dvs vagningen var bara någon minut!!! Jippie!!!
Och när han vaknar till Under natten (fortfarande ca 2 ggr innan nattmålet samt 2 ggr under vargtimmen) så har jag behövt vagna betydligt kortare tid! :D
Känner mig lättad för nu vet jag att han får extra mat - ska dock fortsätta med flaskträning så långe jag orkar
Kan knappt vänta tills han fyller 4 mån då jag kan börja med ramsa...

Och här kommer frågan: eftersom jag enbart vagnat honom är det bara det jag ska göra när jag inför ramsan, eller ska jag börja med solfjäder och buffning också? Han sover bara i vagn

Kram till er alla
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig rapport! :D =D> :thumbsup:
Suelllyn skrev:Och här kommer frågan: eftersom jag enbart vagnat honom är det bara det jag ska göra när jag inför ramsan, eller ska jag börja med solfjäder och buffning också? Han sover bara i vagn
Nej, hâll dig till vagningen sâ länge han ligger i vagnen. När ni gâr över till säng sen sâ har ni buff och solfjäder att ta till vid KRIS, men dâ har ni ju antagligen redan jobbat in ramsan sâ det är inte alls säkert att dessa verktyg kommer att behövas. :mrgreen:
Vagning och buffning är ju egentligen samma sak; att med rytm hjälpa barnet i ro.

Vi ser framemot fortsättningen! :D

:heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Bravo och heja, heja!! \:D/ =D> :-D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Tack tack tack för er support! Helt underbart!!! Vi kämpar på här i värmen och hör av oss!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: :D
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Hej igen
Här kommer en liten rapport igen från ett 38 grader alpland

Solstrålen har haft det jättekämpigt med att lära sig ta flaskan av mig (sambon var på sjukhus) och det kan man ju förstå eftersom bröst är goare. Nu dricker han men ofta blir det lite protester av och till. Och det var ett måste eftersom jag började jobba i måndags.
Han mår helt klart bättre nu när han får lite extra ersätning morgon o kväll (eller pumpad bröstmjölk) samt lite pure under dan!!! Gröt till frukost ges ibland.

Känner mig osäker på hur mycket gröt och pure vi kan ge eftersom han tycks dricka mindre mängd ju mer han får - vi brukar ge mellan 2-6 msk . Han vägrar dricka vatten eller fänkålste och det är så varmt här att jag är orolig att han blir uttorkad om han "bara" äter grötnoch pure. Jag ammar honom runt 3 under natten, morgon och kväll och sedan dricks det Ersättning ca 100 ml till lunch, 100 ml till em mellis och 100 ml till kvällen. Jag vet att jag inte har alltför mycket mjölk för jag lyckas bara pumpa ut ca 80-100 ml ur båda brösten per pumpning.
Är det tillräckligt??? Han fyller 4 månader om 2 dagar och väger 6.8 kg
Vill ju gärna mata på för att se om nattmålet kan försvinna v sig själv...

Nu till själva bikten....pga att jag var helt ensam men Solstrålen 3 veckor nu i juli under flaskträningen samt pga sjukdom och dödsfall i familjen orkade jag bara inte backa så vi är fast rejät i vagnsträsket nu...Somnar inte, vid läggning och vid skavar, om inte vi vagnar...Här ska börja backas...

Vill ju införa ramsan nu och prova med att sova i spjälsäng men förstår inte riktigt hur jag ska göra det?
Gör jag en hel kur (där jag även tar bort vagnträsket antar jag) eller hur går jag tillväga?
Måste alla nattmål vara borta innan?

HJÄLP och kramar från mig till er lyckliga mammor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Suellyn :D
Suellyn skrev:Känner mig osäker på hur mycket gröt och pure vi kan ge eftersom han tycks dricka mindre mängd ju mer han får - vi brukar ge mellan 2-6 msk .
Jag skulle ha matat tills lillen sa stopp i vilket fall, är han hungrig så är han.
Jag ska direkt erkänna att jag aldrig fått till det med flaskan, men det finns andra sätt att få i de små vätska. Pipmugg kan användas tidigt (vanliga glas går också om man har tid och tålamod och en stor haklapp 8) ).
Suellyn skrev:Vill ju införa ramsan nu och prova med att sova i spjälsäng men förstår inte riktigt hur jag ska göra det?
Ramsan är ett genialiskt verktyg, verkligen. Men det är lätt att desarmera den och därför tycker jag att du ska vänta med att införa den tills du tar bort nattmålen (eller om de faller bort av sig själva). För att ramsa övertygande måste man vara helt fri från matvargar och andra vargar, så vänta lite tills du känner att ni fått upp matintaget till en lite högre nivå tycker jag.
Känner du att vagnen börjar bli trång så är det ju inget som hindrar att ni går över till spjälsäng direkt och buffar vid behov. Mina små har bytt vagnsinsatsen (trång fransk vagn :? ) till spjälsäng vid ca tre månader och det har helt klart förbättrat sömnen, bättre med mer plats helt enkelt. :thumbsup:

Det låter som att ni haft och har en tuff period, så jag skulle nog i ditt fall ha tagit det lite lugnt med kurande och annat och istället satsat på att öka matintaget i lugn och ro, gärna med SHN-boken som läsning. Bygg Attityden i lugn och ro så att du vet vad du ska göra när du bestämmer dig för att göra det.

:idea: Missa inte

:arrow: Säkerhet är trygghet

:arrow: SHN pâ Safari

Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Å vad skönt med dina goa råd Sarisparis!!! =D>
Då tar vi det lilla lugna och matar på...tills det kvarvarande nattmålet faller ifrån.
Hällde i grädde i gröten i morse och väntar med spänning på om magen tål det.

Tar ochbtestar nattsömn i spjälsäng med buff från imorgon kväll...
Tror inte sambon klarar av buffning dagtid ännu så där blir det vagn än så länge. Han gör ett strålande jobb med att passa Solstrålen mellan 9-16 när jag jobbar och behöver tid på sig att ta till sig AW's teser.....

Har testat 2 pipmuggar och han spottar ut dem direkt och kopp viftar han bort med handen. Har du något tips om hur jag kan "lura" honom att dricka vatten?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Suellyn skrev:Har testat 2 pipmuggar och han spottar ut dem direkt och kopp viftar han bort med handen. Har du något tips om hur jag kan "lura" honom att dricka vatten?
Här hemma har vi en liten som mellan fyra och tio månader körde fontän med i princip allt vatten som hamnade i munnen. Desperat mamma blandade i en massa mat i vattnet för att undvika vätskebrist... :roll: Så en dag trillade poletten ner (hos mig). Jag ställde muggen framför henne och höll fram den när hon pekade på den och då drack hon minsann.

Jag tror som alltid att det gäller att vara konsekvent, ha en attityd av självklarhet och att inte truga för mycket. Lättare sagt än gjort. ;)

Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Gott Nytt År alla "gamla" och "nya" mammor!

Livet med Solstrålen som just nu passerat 9 månader är underbart och fullt av överraskningar. Inte minst att vi precis flyttat hem till Sverige med väldigt kort varsel. Han har varit väldigt go och glad trots all stress, 4 flyttass, långa bilresor, nya sovplatser, nytt språk och alla nya människor, och man ser hur han trivs med livet och att upptäcka allt nytt med oss! Hade aldrig funkat så här bra utan AW och er andra - ett JÄTTETACK från en tacksam mamma som nu äntligen kan vara hemma med Solstrålen på heltid efter att ha jobbat heltid 3 månader (fy...)

Vårt schema idag
6.30 eller 7 vakna, amma och dricka 50 ml bröstmjölkersättning
8.30 andra frukost turkisk joghurt med aprikos
10-11.30 sova i säng
12.15-13 lunch (kött/fisk med potatis/ris och grönsaker + frukt + vatten
14-14.30 sova i vagn när jag går ut med hunden (i säng 3 ggr/vecka)
15 fika (turkisk joghurt med bär eller kex och frukt + amning)
17 eller 17.30 middag (samma som lunch)
Bad, gos, saga
18 eller 18.30 50 ml bröstmjölkersättning + amning
18.30 eller 19 sova
Runt 2.30 - 3 amma

Han har aldrig problem med att somna på kvällen eller i vagnen under hundrundan. Nästan aldrig heller på dagslurarna i sängen.

MEN jag har inte lyckats få bort att han vaknar varje natt och vill amma. Jag har buffat i upp till 1 timme utan att lyckas få honom somna om. Fram till 7 mån var det enda gången han vaknade, men sen dess är det vanligt att han vaknar 3-4 ggr/natt mellan 00.00 - 04.00 och ställer sig på knä och skakar fram och tillbaka och skriker. Det kan oxå hända på förmiddagsluren.
Normalt behöver jag bara lägga honom ner och smeka honom på ryggen, ev buffa några få gånger, för att han ska lugna sig och sen få somna själv med en djup suck.
Men just vid 2.30 - 3 VILL han äta, sen somnar han direkt

Någon som har tips på varför han vaknar av o till och framför allt vad jag kan göra för att ta bort nattmålet?

Han får så mycket mat han vill under dagen, det trugas in i det sista. Välling vägras.
Jag använder mycket oljor, smör och grädde i all mat. Han får bara hemlagat.
Önskar han drack mer brösmjölkersättning innan läggning, för jag har alltid haft lite bröstmjölk.

Eftersom han ännu inte sover utan att vakna har jag inte låtit ramsan ersätta buffning, men jag säger den varje gång jag går ifrån sängen.

Hoppas på nåt klurigt svar !

Vinterhälsningar från Sverige
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Härligt att höra att ni har det så fint och välkommen hem till Sverige! :D

Hur ser schemat ut?

Tänker spontant att det inte behöver handla om renodlad hunger där på natten, eftersom lilleman verkar äta bra dagtid, utan mest om (en dålig :roll: :wink:) vana....
Jag skulle rekommendera en SHN-kur. Ni behöver sätta ramsan så att ni kan jobba med den där på natten!
Har du SHN-boken? Tror inte att det kommer att bli nån större utmaning att styra den här skutan rätt, eftersom den här herrn är så fint standardmodellerad. Ni måste bara visa att det är ni som har ansvar för rodret igen, så att han kan sova lugnt och tryggt, försäkrad om att ni har koll på läget. :wink:
Så läs på om kuren vettja, och återkom om du vill bolla/starta en tråd inne på kurforum. :D

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Hej och TACK Irmasmamma, och ska ta ta och köra kuren när jag läst pa ordentligt och har barnvakt pa dagen. Har BB och laddat ner SHN.

Innan jag startar kan du kolla om schemat är ok eller om jag ska ändra tider eller typ av maltid? Du ser det i mitt inlägg 8 jan.

Funderar ocksa pa varför han verkligen, verkligen är hungrig 1 gg/natt - da gar det bara inte att fa honom att somna om, men alla andra ganger han vaknar brukar det ga bra?

Vill ju bara att han ska fa sin välbehövda sömn!!!

:sleep: :sleep: :sleep:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Suellyn,

Kanon att du läser pâ ordentligt, det är verkligen A och O. Trycker lite extra pâ dessa delar av kurlitteraturen:

:idea: Säkerhet är trygghet
:idea: SHN pâ Safari
:idea: Synd om lilla barnet?

Ert schema är lite ovanligt, men känner du att det funkar sâ kör pâ det. Ett mer klassiskt schema hade varit nâgot i stil med

God morgon, amning
Second breakfast (ganska tätt)
vaken
fm-lur 45 min
vaken
lunch
lânglur (1,5-2)
mellanmâl
vaken
middag/bad
vaken/nattslurk
god morgon

Alltsâ

:arrow: kort fm-lur, lâng em-lur
:arrow: lunchen innan lângluren,
:arrow: ca 3-4 timmar mellan mâlen (ej amning+second breakfast samt middag+nattslurk, som mer kan ses som ett mâl i tvâ delar).

Det brukar vara det bästa för dygnets sömnfördelning samt för att minska risken för skarvar pâ lângluren. Men schemat ska ju passa hela familjen och allra mest bebisen sâ om det ni har känns bra för er sâ kör pâ det.

Visst är barnvakten införstâdd med kurtänket? Schemat gäller ju 24/24; attityden och filosofin likasâ.

Lycka till!

Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Gomorron Sarisparis - började kuren inatt efter idogt läsande. Fick buffa 3 ggr och vänta 40 min med ilskna/ledsna skrik innan han somnade igarkväll - vilken pärs men ocksa vilken seger!

Sen gick det bra med bara ramsa ihop med bekräftelseramsa kl 1 och 2.30 - inget buffande där!

Vid 4.03 vakna han brutalt snabbt, och han skrika till innan jag var framme vidspälsänen. Jag buffade 1 x vanlig, men sa fort jag vände ryggen för att ga ut skreks det i falsett. rädd och ledsen. Gav 2 x paminnelse (vardera buff ca 2 min), med ramsa x6 eller x8 med minst dubbel sa lang väntan som ramsan sagts fram tills 4.35. Da hade skriket(fragorna) inte ändrat/lugnat sig sa jag kände att jag maste ge honom en solfjäder - tog 3 min, sen ramsa ihopdragen med bekräftelse utanför dörren, och sen satte jag pa musik. Han somnade nu in efter 2 sma skrik vid 4.42

Gjorde jag rätt som väntade sa länge innan solfjädern (som ju ska vara krisverktyg när inte buff & ramsa hjälper)? Eller skulle jag fortsatt att buffat honom med paminnelseramsor?

Har alla 4 nätterna plus dagslurarna att sköta nu eftersom barnvakten "bara" ville passa och mata sa jag vill göra allt sa bra som möjligt för Solstralen
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen hem!

Så roligt att höra ifrån er och att ni har det bra.

Men har du verkligen läst på om kuren ordentligt undrar jag lite försynt. Första natten ska man in DIREKT som man hör ett pip och det ska buffas tills hela lilla barnakroppen är lugn, då går man ut med ramsan och blir barnet återigen ledsen ska man in direkt och buffa lugn igen och igen och igen om det så behövs. Första natten sätter man tryggheten på plats, att barnet vet att vi ömma föräldrar står redo att rycka ut vid minsta lilla problem som kan tänkas uppstå.

Andra natten, som då blir i natt, är det samma visa vid läggningen och de första uppvaken om det blir innan midnatt eller däromkring. Vid senare uppvak gäller det att sätta ramsan vilket innebär att du går in direkt vid uppvak, buffar lugn och ramsar ut. Förblir barnet tyst, säger du en lågmäld bekräftelseramsa i dörrspringan. Om barnet nöjer sig med det är allt fint. Oftast så drar de igång igen av bekräftelseramsan och det är DÅ man SÄTTER RAMSAN genom att uppnå en kommunikation med barnet där man står vid dörrspringan. Ramsa, invänta barnets reaktion och handla efter den. Antingen fortsätta med ramsan tills man uppnår kommunikation och barnet blir lugnt och somnar. Viktigt är att alltid skicka iväg bekreftelseramsan separat även om den väcker barnet så man får ramsa igen. Skippa den aldrig för det är detta som får ramsan att sätta sig ordentligt.

Så jobba på du så ska du se att ni kommer slippa vakna på nätterna för att äta. Jag tror inte att det handlar om hunger utan bara om en vana eller ovana ska jag kanske säga.

Ser fram emot fler rapporter.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"