Sover dåligt på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av Sarisparis »

åh vilken härlig rapport =D> :D =D>

Tack för att du delar med dig!

:heart:
mandarin
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 09:30

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av mandarin »

Hej igen alla underbara mammor!
Hoppas jag gör rätt nu som fortsätter på denna tråd :| Skriver igen då jag litar på erat omdöme och återigen har en del trassel på nätterna.
Lillherrn har börjat vakna igen vid lite varierande tider och olika många gånger men för att ta ett exempel så vaknade han inatt ca 03:30 och började knöla, och så kan han somna till 2min och så börjas det igen och växlar mellan knorr, höga skrik, ledsenhet och allmänt klagande. Har försökt att bara hyssja lite när han hetsar upp sig, fungerar ibland och han kan sova om 2min och sen är det igång igen, det hjälper inte att buffa, då bara kränger han kroppen eller gör något ljud under hela buffningen, han vill inte ha bröstet (det ratar han helt nuförtiden) och har försökt lägga honom i våran säng men då brukar han bli ledsen och skrika (han sover i spjälsäng) Förstår att man inte ska hålla på och prova olika och hålla sig till en metod men vet inte vilken och hur jag ska få honom lugn och somna om, inatt höll han på till och från med ibland bara minuters mellanrum fram till 07 ca och sen var det upp 08. Försöker hålla humöret uppe men känner mig ledsen inombords och vill vara en glad mamma åt min Dexter och glädjas. Önskar lite kvalitetssömn och en nöjd son.

Vårat chema är
08:00 går upp äter man typ köttfärssås en halv stor burk och en halv burk fruktpure till efträtt. Leker busar, kryptränar och är i gåstol.
10.00-10.45sover (somnar lätt och sover gott)
10.45 äter 1portion gröt och en halv burk fruktpure går prommenad kryptränar
12.45-14.15sover (somnar lätt och sover utan uppvak)
14.15 äter samma som vid 08, myser, går prommenad, kryptränar, busar
16.15 sover som en stock
17-20 myser, busar, kryptränar och slutligen äter hel portion gröt och halv burk fruktpure, sedan bad, pyjamas och läggdags. Somnar lätt efter att ha pratat för sig själv ca en kvart, behöver nästan aldrig hjälp att somna.

Önskar hjälp och råd, alla säger bara utvecklingsfas eller att jag ska trappa ner sömnen på dagen men tycker jag fått in dagsrutinen så bra och vill inte laborera med dagssömnen då? Vad säger ni? Har jobbat hårt med mat och dagssömn men nu har nätterna strulat i snart 2veckor efter att i en period sovit bra och bara enstaka nätter knölat, nu börjar det kännas som mer regel än undantag igen!

Tack för ni finns!
Mvh// Amanda
Mamma till Dexter född 2012-03-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av Sarisparis »

mandarin skrev:Hoppas jag gör rätt nu som fortsätter på denna tråd
Helt rätt :thumbsup:

Usch, det är jobbigt när nätterna som varit lugna och fina plötsligt blir upphackade. Mycket jobbigare än när en liten nyföding ber om ens uppmärksamhet varannan timme. :wink:

Det jag reagerar pâ i ert schema är den sista luren. Hur länge sover han dâ? Fâr han tanka för mycket sömn där kanske han tror att han redan sovit lite natt sâ att den riktiga nattsömnen inte riktigt räcker hela vägen fram till morgonen. :roll:

Kanonbra att han fâr riktig mat (lite ovanlig frukost i mitt tycke, men varför inte :shock: :lol: ). Lât honom vara mâttstock i stället för burkarna, mata tills han säger stopp helt enkelt. Bli inte förvânad om konsumtionen gâr upp rejält, sexmânaders tillhör den absolut glupskaste kategorin. 8) Där kan du ha en stor bit av förklaringen till nattrasslet. :wink:

:heart:
mandarin
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 09:30

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av mandarin »

Hej!
Tusen tack för svar!

Sista luren sover han 45minuter så han sover 45, 1,5h och 45 igen, tror du då att jag ska korta sista luren och i så fall hur mycket tror du? han är vaken 2h i tagen förutom sista passet då det är 3 timmar.

Haha ja jag skulle helt ärligt inte vilja ha det till frukost men han smaskar på, funkar bra när han får ha egen sked så han har nått att fixa med under sina måltider, prövade idag att fylla på efter varje mål med majsvälling och då sög han i sig av det också.

Natten till idag sov han 12h i streck igen, tror han vill sova men ibland är det som om något besvärar honom, min sambo har trott han skriker i sömnen men tror det är för mycket och länge kanske för att vara i sovande tillstånd :| Innan läggdags igår kaskad spydde han upp HELA grötportionen, trodde det var en tillfällighet så gav en portion till för tänkte på mättnaden, han åt upp men så pang kom allt upp igen, han fick då majsvälling som han fick behålla...samma gröt spydde han upp vid ett annat tillfälle också och han får den bara innan läggdags...stod att den skulle vara snäll för magen men läste på innehåll att det var vete i den och började fundera på om den besvärar magen så han vaknar..ska pröva och ge hans risgröt innan läggning idag så får vi se :wink:
Tack är skönt att lätta tankar lite!
Mamma till Dexter född 2012-03-10
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och grattis till natten! =D> \:D/ :sleep:
mandarin skrev: Sista luren sover han 45minuter så han sover 45, 1,5h och 45 igen, tror du då att jag ska korta sista luren och i så fall hur mycket tror du? han är vaken 2h i tagen förutom sista passet då det är 3 timmar.
Jag hade kortat sista luren till 20 min om nätterna fortsätter strula. Men gårdagsnatten verkade ju lovande, så kolla några dagar till först tänker jag.

Angående kvällskräkandet så tror jag absolut att det kan vara vetet som gör det. Gluten är inte särskilt snällt för små magar, så det är inte schysst av gröttillverkarna att skriva så tycker JAG... [-X :roll:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mandarin
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 09:30

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av mandarin »

Hej igen alla kloka mammor!
Känner att ni varit en trygghet för mig och ett fantastiskt bollplank, Dexter är snart 11månader och idag har han gått själv för första gången :)

Dexter är en bestämd kille vilket nog är bra då han sätter stopp för gammalt och vill lära nytt, nu har han plötsligt bestämt sig för att vägra bli matad så jag har gjort bitar till honom med det vi äter och han pillar i sig en del men han har ibland lite svårt att svälja och det samlas i munnen och kommer ibland ut igen och han får kvälgningar, blir då oroad att han inte ska få i sig tillräkligt, tidigare kunde han ju äta en hel stor barnmatsburk men nu får jag inte hjälpa till och hoppas endå han är mogen att äta själv och äta sig mätt, jag måste ju släppa för att han ska lära men önskar kanske ni kan säga eran erfarenhet av detta så kanske jag blir lite lugnare. När jag håller fram skeden kniper han bara munnen och skakar på huvudet, han vill nog säga mig något.

Tacksam för allt!
Mamma till Dexter född 2012-03-10
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D
Trevligt med en liten rapport om unge herr Dexter som har blivit så stooor nu :shock: :D Går själv och allt!! :heart:
Jag tycker inte att du ska oroa dig över maten, dels brukar aptiten minska rätt kraftigt runt ett år och dels brukar de få i sig mer än man tror på plockviset... :wink:
För min tjej har det gått i perioder med att inte vilja bli matad/äta mos.
Se till att ge honom tillräckligt mjuka bitar att tugga på, och näringstäta grejor såklart:
Ägg, avokado, köttfärs och annat gött t.ex! Mjuuuuka, (ång-)kokta rotsaker, blomkål, broccoli med olivolja eller smör på kanske?

Egen gaffel är också roligt att äta med! :D
Sen kan du fortsätta erbjuda mos ibland tycker jag, liten kan ändra sig tillbaks lika snabbt igen :wink:
Och såklart en egen sked att träna med då! :thumbsup:

Kram!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mandarin
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 09:30

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av mandarin »

Tack Irmasmamma för bra svar, har gjort som du sa och jag försöker anpassa våran mat och han får nu grisa själv och så försöker jag mosa lite med fingrarna och pilla in och ibland får jag in en sked :) Han får både sked och gaffel men behöver nog öva upp tekniken, men det kommer nog :)

Försöker koppla av och inte koncentrera mig på hur mycket han får i sig. Är nog mest rädd för att sömen ska strula igen, både han och föräldrarna behöver ju sin sömn för att vara pigga och glada, men man ska ju inte ta ut problem i förskott :)

Undrar också över hans dagslurar, han sover två gånger om dagen än så länge, 20min och 1,5h och han sover i sin spjälsäng. Idag skulle han sova sin långlur hos sin mormor och morfar i spjälsäng hos dem då jag var på ett ärende och hade då blivit jätteledsen när morfar la honom, morfar stod och sjöng utanför när Dexter var ledsen men det hjälpte inte så när jag kom hem fick han komma ner i sin säng och somnade då, han brukar inte bli ledsen vid läggning längre utan gillar sin säng och jag önskar ju att han tryggt ska kunna somna även på andra ställen ibland och inte bara hemma i sängen. Går det att uppnå, tidigare sov han i vagnen men slutade med det då han inte uppskattade att sitta fast i selen och han blev lätt störd av spännande ljud.

Tack igen broccoli älskade han med smör på! Kram!
Mamma till Dexter född 2012-03-10
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av videunge »

Hej :D

Ibland kan det handla om attityd hos den som lägger. Om man är osäker på om det kommer att fungera så känner liten av det och ställer fråga på fråga. INstruera den som skall lägga att TRO på att det kommer att fungera. Det är mitt tips. Attityd gör massor.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"