Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaFrankie

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Tusen tack Irmasmamma för snabba och peppande svar :heart:

oväntat besök mitt i kvällstrasslet igår jagade bort mitt lugn...och från ingenstans var stressen och orostankar tillbaka...uff! Och inte hjälper det min lilla hjälte:(

blev vakentid från 17 till 21 igår kväll med sååå mycket skrik.( powernaps och mycket bärande på bebis men hur jag än bad mig åt vägrade han att äta...som om bröstet och maten var gift och jag försökte ta livet av honom. Jag lugnar honom liksom men så man försöker lägga tillvrålskriker han...som av panik...inte alls kul! :( Blir orolig att jag pressat honom för hårt med allt matande och att han ska va mätt att han liksom har fått nån typ av bröst/ät ångest ...det var ju inte så här i början.
Hade pumpat ur litepå morgonen och försökte ge honom flaskan...kanske ingen bra ide när han var så upprörd redan men tänkte att det kanske skulle underlätta om maten var lite mer lätt tillgänglig och inte besvärlig att suga ur (inte för att det verkade så...för brösten var ju sprängfyllda efter att han inte ätit)

Idag har mini panikskrikit massa igen... så fort det är dags för mat. tillochmed på bröst 1 en gång idag? gör jag någe fel ändå?
Istället för en mysig ammningstund känns det som om jag liksom bävar inför när han ska vakna och vi ska ta itu med problemen igen :oops:

Försöker sammla mig inför morgondagen (på natten har han aldrig skrikit än så länge)
känner att jag har tappat modet lite och jag måste få det tillbaka!
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Först vill jag bara påminna om att ni fortfarande är kvar i smekmånaden, om än i slutet, och att Sid är en väldigt liten herre. :roll:

Läs i Barnaboken; Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta på sidan 131 och framåt. Där finns bra tips! Men det viktigaste av allt är alltid Attityden, om du känner dig det minsta osäker på situationen kommer han känna av det blixtsnabbt!

Att lära sig äta ur flaska kan vara knepigt. Börja någon gång när han är pigg och utvilad. Kanske låta pappa (som inte luktar mat) försöka?

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

tack SaraMilana :heart:
Men det viktigaste av allt är alltid Attityden,
Yep.. det va liksom det som hände.. attityden liksom försvann när det kom in massa folk i huset.. jag tappade fokus helt :( och givetvis kände miniman av det... men igårkväll tog jag mig samman ordentligt och nu känns det som om jag är på spår igen...och då följer han med:)
Läs i Barnaboken; Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta på sidan 131 och framåt.
Har läst :) men som du sa.. när attityden inte finns där spelar det liksom ingen roll att man lksom går bestämt, håller ungen hårt och pratar högt...oron skiner igenom. Så nu ska det jobbas på att inte förlora min kära attityd igen :)
Att lära sig äta ur flaska kan vara knepigt. Börja någon gång när han är pigg och utvilad. Kanske låta pappa (som inte luktar mat) försöka?
tack för tippset...ska se om inte pappa vill prova:)
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Idag är Sid 4 veckor :) :heart:

När vi nu går in på 5e levnadsveckan hoppas jag vi ska kunna styra in på SM lite mer "regelrätt" och det tror jag...eller har fått för mig iaf att mini kommer må bra utav (då de dagarna vi jobbat på lite hårdare har varit lugnare då han fått den sömn + mat han behöver även om det tagit tid)

Lite frågor nu bara

fråga 1.
Våran vagn har rörliga hjul framtill så när man skjuver fram vagnen i vagningen kan den ju liksom gå lite åt ena hållet ibland (speciellt om man vagnar med en hand) Nu undrar jag om det är dumt? Vi har en annan vagn som lilleman har på dagis just nu med fasta hjul...ska jag ta hem den kvällstid och använda den istället? eller är det själva knycket på tillbakavägen av vagningen som är viktig?

Känner mig egentligen mer trygg med buffning då jag använde det med lille storebror men eftersom mini ligger i vagnen på dagarna är det jobbigt att liksom stå dubbelvikt över den.. ja, det är väl fler som for ont i ryggen av det ;)

Fick tippset av Irmasmamma (tack Irmasmamma) att jag kunde försiktigt prova att vagna över skarvarna på dagslurarna denna veckan. Så jag har provat när jag vet att mini har varit alldeles, alldeles proppis.

fråga 2.
såförst då... ska jag vänta tills han vaknar? eller ska jag ta itu med vagningen vid rörelse och grymtning som ser ut som vaknande? Jag har börjat vid det senare.. så jag har ju inte behövt lugna precis, utan vagnat lite så att mini somnat om. fast egentligen vet jag ju inte om han var riktigt vaken..så är det fel?

fråga 3.
problemet är att efter sista skarven...han brukar skarva efter 45 och igen efter 1,5 och efter 1,5 somnar han om men börjar gruffa igen efter en liten stund (kanske 5 min) varpå jag vagnar igen... men det pågår tills jag tar upp honom ibland...alltså.. jag vagnar vid gruffet och det blir stilla.. men jag blir ju liksom lite stånas vid vagnen då. Förstår att han är liten sen å så men hur tänker man?

fråga 4.
Nattmålen varierar lite här. men jag brukar försöka lägga honom mellan
20-21
då följer påfyllning inför natten 23-24
1:a nattmålet 01-02
2:a nattmålet 03-04

Men sedan är det lite olika men för det mesta känns det som om han vill få in ett till nattmål om vi tar morgon 07:00(som jag vill sträva efter) eller så vaknar han 06:00 och då blir det morgon då...för han är klarvaken och har liksom tagit morgon och jag känner att jag får hänga på (allra helst nu eftersom det varit smekmånad)
Nattmålen tar typ max 15 min då han bara vill ha ur bröst ett och efter blöjbyte går det inte få i mer.

fråga 4
Så nu till frågan, ska man börja buffa, eller vagna över eventuellt 3:e nattmål eller ska man försöka få till mer regelbundna dagar först och hoppas på att natten löser sig när dom sitter?

fråga 5.
Om man ska vänta på att dagarna blir mer regelbundna ska man försöka mata och lägga om vid 06:00 till 07:00 fast han är klar vaken så att han inte vänjer sig vid morgon 06:00? (Är rädd att det blir mycket jobb för 45 min)

Vår lilla Sid är oftast ganska pigg och glad första 20 min utav vakenpasset men sedan är det mycket gallskrik :( Har försökt massa olika varianter för hur vi ska försöka få till ammningen eftersom såvida han inte är väldigt sömnig och precis nyvaken (som på natten eller 1:a omgång på B1) vill han inte äta. Verkar tycka att bröstet är det värsta som finns o gallskriker i ren panik ibland. Det som har verkat fungera bäst är små tuttningar typ kanske 5 min åt gången om man har tur och sen hittar vi på något annat tills han börjar nicka igen. Men även dessa fem minuter kan vara mödosamma.. han tar tag, tuttar, släpper gallskriker, varpå jag försöker överaska snabbt som ögat med att hiva upp på axeln för en rap, lägger till, tar tag...osv ...så går det runt... extremt jobbigt.. för både han och mig antar jag. Så hur mycket som går i honom här känns oklart. Så här är det hela dagen men allra värst på kvällen då han skriker sig blå emellan.
Igår natt fick jag inte heller till powernappen... han känndes liksom för orolig men han låg ner i 20 min iaf...men sov alltså inte. Efter 3 timmar och 20 min var det natten. Uff...det var riktigt svettigt för oss båda :(
Jag kämpar på med att jaga bort oros vargarna. Men då och då kommer dom lite för nära och jag är rädd att det förstör för miniman:(

Fråga 6.
Kan han liksom ha utvecklat kolik fast jag kämpat så?
Eller har jag kämpat för hårt kanske? känner att jag kanske inte njutit och tagit det som det kommer under smekmånaden som jag borde eller som den är till för. Inga krav har jag tänkt, det blir som det blir... men så...ja ..spädbarnskrik är svårt. Och dessvärre är det väl minnen från storebror som kommer tillbaka hos mig och kanske ställer till det för stackars mini.

Fråga 7.
När man börjar att lägga dom vakna. Ska man buffa/vagna tills dom somnar första gångerna eller ska man ge dom utrymme att somna själv på en gång och bara buffa/vaggna om dom inte är lugna vid läggning.

Fråga 8.
När man buffar i luren...ska man kämpa tills att luren är avklarad eller kan det va så (som i minis fall när det kan va lite oklart hur mycket jag fått i han) att han måste ha mer mat och man borde ta upp och mata och i såfall...blir det missförstånd då om man buffar/vagnar först och tar upp sedan?

Fråga 9.
Är det ok att fortsätta med 1,5 timmars vakentid?...tror inte mini orkar 2 timmar. han är ju sur redan efter 20 min

Sista lilla rapport då jag skrivit detta i omgångar under dagen...nu är det kväll och ikväll skippade vi nästan helt trasslet:))... eller ja...iaf i jämförelse med tidigare kvällar. Heja mini!!! Hurra, hurra!

Det blev långt igen men jag hoppas någon klok orkar ta sig en titt.

Är såå glad att forumet och ni finns, vet inte hur jag skulle klarat det annars :heart: :heart: Och hur gör mödrar utan barnaboken?? :shock:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MammaFrankie :D

Jag ska försöka beta av dina frâgor :P
MammaFrankie skrev:(då de dagarna vi jobbat på lite hårdare har varit lugnare då han fått den sömn + mat han behöver även om det tagit tid)
Ja, lyckas man fâ till rejäla vakenpass med rejält med mat sâ brukar det bli rejäla sovpass av det hela. Och en rejält nöjd bebis (och mamma :wink: ). Men det kan ta lite tid innan man fâr in rytman, sâ gâ inte och kämpa med prestationsângest och sâdant [-X , det mâr ingen bra av. :heart:
MammaFrankie skrev:fråga 1.
Våran vagn har rörliga hjul framtill så när man skjuver fram vagnen i vagningen kan den ju liksom gå lite åt ena hållet ibland (speciellt om man vagnar med en hand) Nu undrar jag om det är dumt? Vi har en annan vagn som lilleman har på dagis just nu med fasta hjul...ska jag ta hem den kvällstid och använda den istället? eller är det själva knycket på tillbakavägen av vagningen som är viktig?
Kan ni inte lâsa framhjulen? Annars vet jag inte alls, har aldrig vagnat själv. Grejen är ju att fâ till rytmen, känner du att du lyckas kommunicera/lugna bebis även med svängande hjul sâ är det ju bra ändâ.
MammaFrankie skrev:fråga 2.
såförst då... ska jag vänta tills han vaknar? eller ska jag ta itu med vagningen vid rörelse och grymtning som ser ut som vaknande? Jag har börjat vid det senare.. så jag har ju inte behövt lugna precis, utan vagnat lite så att mini somnat om. fast egentligen vet jag ju inte om han var riktigt vaken..så är det fel?
Tvâ svar, beroende pâ er situation:
:arrow: Om han verkligen systematiskt vaknar vid VARJE skarv sâ kan du ta en liten skarvkur och mjukvagna INNAN skarven i nâgra dagar. Alltsâ 2-3 dagar, inte för alltid. En bra tumregel är att alltid göra sâ lite som möjligt. Annars lär man barnet att mamma mâste hjälpa till och dâ blir det ju sâ. :wink:
:arrow: Vaknar han inte alltid utan bara ibland sâ kan det räcka att du är där och markerar när du känner att han är pâ väg att skarva.
MammaFrankie skrev:fråga 3.
problemet är att efter sista skarven...han brukar skarva efter 45 och igen efter 1,5 och efter 1,5 somnar han om men börjar gruffa igen efter en liten stund (kanske 5 min) varpå jag vagnar igen... men det pågår tills jag tar upp honom ibland...alltså.. jag vagnar vid gruffet och det blir stilla.. men jag blir ju liksom lite stånas vid vagnen då. Förstår att han är liten sen å så men hur tänker man?
Du kör pâ 2-timmars lurar om jag förstâr dig rätt? Det gâr ju ocksâ att marginalkvarta, alltsâ ta upp lite tidigare om du känner att det blir svârt att söva om. Nu är ju din kille sâ liten att jag inte tycker att du ska binda upp dig sâ hârt vid 2-2. Sover han 1,5 sâ är det bra det med (men med kortare lurar än sâ blir det svârt att hâlla SM-rytmen).
MammaFrankie skrev:fråga 4.
Nattmålen varierar lite här. men jag brukar försöka lägga honom mellan
20-21
då följer påfyllning inför natten 23-24
1:a nattmålet 01-02
2:a nattmålet 03-04

Men sedan är det lite olika men för det mesta känns det som om han vill få in ett till nattmål om vi tar morgon 07:00(som jag vill sträva efter) eller så vaknar han 06:00 och då blir det morgon då...för han är klarvaken och har liksom tagit morgon och jag känner att jag får hänga på (allra helst nu eftersom det varit smekmånad)
Nattmålen tar typ max 15 min då han bara vill ha ur bröst ett och efter blöjbyte går det inte få i mer.

fråga 4
Så nu till frågan, ska man börja buffa, eller vagna över eventuellt 3:e nattmål eller ska man försöka få till mer regelbundna dagar först och hoppas på att natten löser sig när dom sitter?
Jag tycker att din lille kille sköter sig jättefint. :heart: Hur har ni det med mörkläggningen? KOLsvart ska det vara (det ska inte gâ att se NÂGONTING alls om man gâr in i det mörkläggda rummet dagtid, testa 8) ). Jag har aldrig gjort nâgonting aktivt ât nattmâlen, de har fallit bort av sig själva i takt med att dagarna blivit mer och mer välfyllda av mat och vakentid. Mânga gillar att ställa klockan för nattmâl, att visa att mamma har koll. Dâ kan du styra sâ att det sista nattmâlet hamnar klockan fyra och pâ sâ vis öka chanserna till lite senare morgon. Isâfall vagnar/buffar du övriga eventuella uppvak.
Hos oss har det ocksâ varit lite svajigt just där i gränslandet mellan natt och morgon. Har du provat att inte göra nâgot alls? Hos oss var det ofta bara lite gnöl (privatliv) och inte regelrätt uppvak med hunger. Men när man själv är som tröttast är det sâ lätt att ta upp och mata sâ att det blir tyst och lugnt. :wink:
MammaFrankie skrev:fråga 5.
Om man ska vänta på att dagarna blir mer regelbundna ska man försöka mata och lägga om vid 06:00 till 07:00 fast han är klar vaken så att han inte vänjer sig vid morgon 06:00? (Är rädd att det blir mycket jobb för 45 min)
Se mitt svar ovan, känn efter själv hur du vill lägga upp nätterna; lâta lillen styra eller ta rodret själv.
MammaFrankie skrev:Fråga 6.
Kan han liksom ha utvecklat kolik fast jag kämpat så?
Eller har jag kämpat för hårt kanske? känner att jag kanske inte njutit och tagit det som det kommer under smekmånaden som jag borde eller som den är till för. Inga krav har jag tänkt, det blir som det blir... men så...ja ..spädbarnskrik är svårt. Och dessvärre är det väl minnen från storebror som kommer tillbaka hos mig och kanske ställer till det för stackars mini.
Vissa smâ behöver riktigt lugnt för att kunna äta, kanske till och med under sjal. Andra äter bäst när de kan titta pâ nâgot annat (typ en klocka med pendel). Har du testat olika ställen? Spädbarnsskrik âr svârt, som du säger, ens urinstinkter skriker lika högt och det är lätt hänt att ens egen stressnivâ höjs lika fort. Men ens eget lugn är för det mesta en minst lika viktig ingrediens i bebisens välbefinnande som matintaget. Lika lätt att säga som det kan vara svârt att göra.
MammaFrankie skrev:Fråga 7.
När man börjar att lägga dom vakna. Ska man buffa/vagna tills dom somnar första gångerna eller ska man ge dom utrymme att somna själv på en gång och bara buffa/vaggna om dom inte är lugna vid läggning.
Jag har alltid markerat läggningen med ett ordentligt tillrättaläggande, filten pâ och sen en kort och stadig solfjäder. Lite buff om det behövs, men ibland kan det vara bättre att gâ och LYSSNA. Det är sâ lätt att bli stâende och tro att man inte "kan" gâ förrän bebisen nästan sover, fast mânga bebisar egentligen behöver fâ varva ner själva (med lite gnöl) för att sedan sova skönt. Det är en process, en vana att finna. Som alltid, tâlamod och förtroende för barnet (och SM gör ju det sâ mycket lättare att lita pâ att barnet verkligen nu behöver sova - allt som hör vakentiden till har givits i överflöd).
MammaFrankie skrev:Fråga 8.
När man buffar i luren...ska man kämpa tills att luren är avklarad eller kan det va så (som i minis fall när det kan va lite oklart hur mycket jag fått i han) att han måste ha mer mat och man borde ta upp och mata och i såfall...blir det missförstånd då om man buffar/vagnar först och tar upp sedan?
Hur menar du? :oops: Somnar han inte om alls av buffningen, sâ att du stâr och buffar mer eller mindre det som âterstâr av luren? Det lâter ju inte sâ trevligt för nâgon av er. :wink: Har du provat att efterjaga med flaska om det är jobbigt för honom att dia? För om han äter ordentligt sâ kommer han att sova ordentligt. Jag skulle inte stâ och "kämpa" i all evighet, särskilt inte med en sâ liten. Fram tills vâr Lillebror var cirka 6 veckor tillämpade jag forumrâdet att betrakta uppvak inom 1,5 timme som rop pâ mer (diskret) matning och sen sova vidare, samt uppvak efter 1,5 timme som start pâ nytt SM-mâl.
MammaFrankie skrev:Fråga 9.
Är det ok att fortsätta med 1,5 timmars vakentid?...tror inte mini orkar 2 timmar. han är ju sur redan efter 20 min
Ja, pressa inte för hârt. Övertrötthet förstör det mesta, allt blir jobbigt för alla inblandade. Vâr Lillebror klarade inte mer än en timme och tjugo minuter fram till tremânaders dagen. Han var mer pâ en 1,5-1,5 rytm än 2-2 och det gick hur fint som helst det med. Jag har försökt ta till mig kärnan i standardmodellen, mer än exakta tider och siffror. Alltsâ att ge järnet under vakentiden vad gäller mat och roligheter och lita pâ att lillen sen behöver sova.
MammaFrankie skrev:Sista lilla rapport då jag skrivit detta i omgångar under dagen...nu är det kväll och ikväll skippade vi nästan helt trasslet:))... eller ja...iaf i jämförelse med tidigare kvällar. Heja mini!!! Hurra, hurra!
=D> =D> =D>
MammaFrankie skrev:Är såå glad att forumet och ni finns, vet inte hur jag skulle klarat det annars :heart: :heart: Och hur gör mödrar utan barnaboken?? :shock:
Kan bara instämma. :P Med vâr Storebror följde jag de "officiella" râden vilket resulterade i ett snutt och dutt och nappträsk. Bebistiden med Mellanbror (och Barnaboken i handen) gâr inte att nämna pâ samma dag. Och nu sist med Lillebror sâ blev det rejält med fristajlande (lite svârt att standardmodellera enligt boken med tvâ ganska sâ smâ storebrorsor som ocksâ behövde sitt), men med kärnan av standardmodellen i ryggmärgen och Annas filosofi ("Barn ska njutas och njutas själva" samt "Inget tjafs om det som mâste göras men fingrarna bort frân vad en unge är" samt "Lugn, Säkerhet och Njutning") som mantra sâ har det gâtt superbra. Och Lillebror sov 12-timmarsnätter innan tre mânader. :shock: :lol:

Det här kommer att gâ galant, vâga lita pâ att du kan det här och att mini ocksâ kan. :thumbsup:

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tack Sarisparis :heart: :)

Vilka bra svar!!

Då ska jag ta upp och mata om han vaknar inom 1,5 timma (till och börja med iaf) och inte förvirra med buffande och sen ta upp när jag blir osäker på om han fått nog med käk.

Riktig mörkläggningen är nog boven i dramat gällande tidiga uppvak. ska åtgärdas med det samma så kasnke vi löst det problemet :)

Fråga 1
Ett par nätter har mini sovit över kvällslurken som brukar tas runt 23 och vaknat först 02
Ska jag ställa klockan så att han får kvällslurk och kanske sover över 1:a nattmålet istället eller ska man ta bort 23 slurken då.
Känner kanske att man själv vill va vaken 23 hellre än 02

fråga 2
Om han vaknar tex 02 för det mesta... när ska man då väcka och ta upp och mata?
En hel halvtimma innan för att va säker på att han inte vaknar eller så kort tid innan som möjligt?

Igår backade jag lite med trugandet och mini tog bröstet mycket lättare :) men han får ju givetvis inte i sig samma mängder mat...men är trots det än gladare bebi. Verkar som det har blivit någon typ av ond cirkel där då han liksom blir sur på bröstet av allt trugande och vill sova men skarvar om jag inte trugar.. men hellre skarvar just nu än allt gallskrik på bröstet.
Fråga 3
Tänker jag rätt här med att backa med trugandet?
Igår pumpade jag ut mjölk och försökte efterjaga med flaska och det gick ganska bra, han tog flaskan iaf och drack tills han blev sur på den också(ville inte ha mer) men skarvade även efter den måltiden.. så på så vis kanske det gick mindre bra.

Imorse var han på dåligt humör igen...försökte roa så gått jag kunde men ja..kanske han var trött... men även läggningen var svår och nu har hela luren blivit en enda skarv. När han väl somnat efter all vagning så sov han bara 20 min...mer mat tänkte jag och tog up direkt.. han åt, men avslutade med ett skrik(mjölk kommer det, så han är inte sur för att det inte kommer...snarare sur för att det kommer) la honom igen...vilket var svårt men det gick, varpå han vaknade efter 20 min igen... jag har nu gått fram och tillbaka till vagnen var 5 min.

fråga 4
Så när man ska lägga dom vakna och hjälpa til sömns med buff, solfjäder eller vagning.. hur länge ska man hålla på? Han lugnar sig fort, snosar till i fem minuter och vaknar igen varpå jag vagnar igen (försöker göra så kort som möjligt, och kort blir det eftersom han lugnar sig fort) men somnar alltså inte, ivart fall ingen längre stund och inte ens efter att jag tagit upp och matat honom.

Eller så kanske det bara få ta tid att lära dom små?

fråga 5
Har svårt att få till den sociala, passiva delaktigheten efter maten, innan sömnen... han vill ju gärna sova då. vaken men sömndrucken. Så jag lägger honom då eftersom han verkar bli sur om jag håller honom uppe.. är det rätt?
Eller är det rätt och slätt så att han är hungrig även om han vägrar ta emot mer när han har svårt att somna också?

fråga 6
Angående napp. Vi använder den generellt inte men jag har provat några gånger eftersom han ibland kan verkar sur på att det kommer mjölk men inte kommer till ro...han har då tagit nappen och verkar komma till ro med det samma. Samma sak i bilen, där han annars...hur mätt han än är håller sig vaken men blir kinkig efter en stund också kommit till ro med napp eller min lillfinger. Anledningen till varför jag inte gett den fler gånger är att han spottar ut den, förmodligen i insomningsögonblicket och vaknar då till av det och blir sur.
Hur löser man detta?
Jag vill ju inte springa fram och tillbaka och stoppa in en napp som han ändå snart spottar ut igen och blir sur av men kan det va så att han faktiskt behöver något att snutta på för att sova?

Jätte många frågor igen...jag vet men hoppas någon orkar svara :)
Tacksam för hjälp :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
MammaFrankie skrev:Riktig mörkläggningen är nog boven i dramat gällande tidiga uppvak. ska åtgärdas med det samma så kasnke vi löst det problemet :)
:thumbsup:
MammaFrankie skrev:Fråga 1
Ett par nätter har mini sovit över kvällslurken som brukar tas runt 23 och vaknat först 02
Ska jag ställa klockan så att han får kvällslurk och kanske sover över 1:a nattmålet istället eller ska man ta bort 23 slurken då.
Känner kanske att man själv vill va vaken 23 hellre än 02
Många gör så att de tar upp och matar innan de går och lägger sig, tex vid 22, för att på så sätt få ganska många sammanhängande sovtimmar själv. Funkade jättebra tyckte jag!
MammaFrankie skrev:fråga 2
Om han vaknar tex 02 för det mesta... när ska man då väcka och ta upp och mata?
En hel halvtimma innan för att va säker på att han inte vaknar eller så kort tid innan som möjligt?
Här finns det lite olika strategier. Själv var jag för lat/trött för att förmå mig ställa klockan på natten. Jag la allt krut på dagarna istället. Liten fick mat när hon vaknade och sedan föll nattmålen bort av sig själv ett efter ett. Andra tycker det är skönt om dagen börjar på samma sätt varje dag och styr därför upp nattmålen efter klockan. Då bestämmer man när det är dags för mat och tar upp då.
MammaFrankie skrev:Igår backade jag lite med trugandet och mini tog bröstet mycket lättare :) men han får ju givetvis inte i sig samma mängder mat...men är trots det än gladare bebi. Verkar som det har blivit någon typ av ond cirkel där då han liksom blir sur på bröstet av allt trugande och vill sova men skarvar om jag inte trugar.. men hellre skarvar just nu än allt gallskrik på bröstet.
Fråga 3
Tänker jag rätt här med att backa med trugandet?
Igår pumpade jag ut mjölk och försökte efterjaga med flaska och det gick ganska bra, han tog flaskan iaf och drack tills han blev sur på den också(ville inte ha mer) men skarvade även efter den måltiden.. så på så vis kanske det gick mindre bra.
Jag tror man ska truga lagom, men framförallt hålla på mattiderna. Äts det mindre ena gången kommer det garanterat gå ner mer nästa gång!
MammaFrankie skrev:fråga 4
Så när man ska lägga dom vakna och hjälpa til sömns med buff, solfjäder eller vagning.. hur länge ska man hålla på? Han lugnar sig fort, snosar till i fem minuter och vaknar igen varpå jag vagnar igen (försöker göra så kort som möjligt, och kort blir det eftersom han lugnar sig fort) men somnar alltså inte, ivart fall ingen längre stund och inte ens efter att jag tagit upp och matat honom.

Eller så kanske det bara få ta tid att lära dom små?
Vagna/buffa så kort som möjligt, helt riktigt! Om han vaknar till efter en kort stund är det förmodligen mer mat som behövs.
MammaFrankie skrev:fråga 5
Har svårt att få till den sociala, passiva delaktigheten efter maten, innan sömnen... han vill ju gärna sova då. vaken men sömndrucken. Så jag lägger honom då eftersom han verkar bli sur om jag håller honom uppe.. är det rätt?
Eller är det rätt och slätt så att han är hungrig även om han vägrar ta emot mer när han har svårt att somna också?
Ja, det är bättre att lägga för tidigt än att försöka hålla vaken. Att ha svårt att komma till ro behöver inte bero på hunger, men om det skarvas är det nästan säkert att det är mer mat som behövs.
MammaFrankie skrev:fråga 6
Angående napp. Vi använder den generellt inte men jag har provat några gånger eftersom han ibland kan verkar sur på att det kommer mjölk men inte kommer till ro...han har då tagit nappen och verkar komma till ro med det samma. Samma sak i bilen, där han annars...hur mätt han än är håller sig vaken men blir kinkig efter en stund också kommit till ro med napp eller min lillfinger. Anledningen till varför jag inte gett den fler gånger är att han spottar ut den, förmodligen i insomningsögonblicket och vaknar då till av det och blir sur.
Hur löser man detta?
Jag vill ju inte springa fram och tillbaka och stoppa in en napp som han ändå snart spottar ut igen och blir sur av men kan det va så att han faktiskt behöver något att snutta på för att sova?
Om ni inte ger honom napp kommer han nog ganska snart hitta sina händer och snutta på dem istället. Mycket behändigt tycker jag, de går liksom inte att tappa bort. ;)

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tusen tack för snabbt svar SaraMilana :heart:

Nu till några följdfrågor...
Jag tror man ska truga lagom, men framförallt hålla på mattiderna. Äts det mindre ena gången kommer det garanterat gå ner mer nästa gång!
fråga 1
Fast hur fungerar det då?
Eftersom han skarvar får han ju mat flera gånger under luren och då blir det ju liksom smuttsovande och smuttätande och då är han ju heller inte riktigt hungrig till nästa hela mål..eller ?
Vagna/buffa så kort som möjligt, helt riktigt! Om han vaknar till efter en kort stund är det förmodligen mer mat som behövs.
fråga 2.
Så ska jag vagna först tills han verkligen somnar. Eller ska jag avbryta insomnings försöket när han inte kommer till ro och tolka det som hunger och ta upp och mata redan då? eftersom han blir lugn men somnar inte.

För övrigt har det varit en riktigt dålig dag med massa missnöje :( Undrar varför mini är så arg, så missnöjd? Han verkar inte alls trivas med livet.
Han är ok på B1 men bara en liten snutt vill han ha, sen har vi en riktigt trevlig stund på skötbordet där han ler med hela ansiktet :) Vi lever för dom minutrarna :heart:
Men efter det är det kört. Mini kan gå från leende till högljud protest.. han har ju inte ätit mycket så man kan tolka det som hunger men han blir fullkommligen ifrån sig om jag erbjuder bröstet :(
Känner att jag går runt och lugnar i största allmännhet. Tycker jag är så lugn men det är klart det gör ont i mig när den lilla krabbaten verkar tycka livet är förjävligt.
Pankaka har det blivit...eftersom han inte vill ha bröstet eller flaskan har det heller inte blivit några bra lurar och till kvällen var han ju då såklart riktigt övertrött...hugha!

Vet inte riktigt hur jag ska tänka?
Han är ju spänd som en pinne och helt klart inte nöjd så jag antar att han vill/behöver mat men vägrar.

Om jag då lägger han hungrig vaknar han ju snabbt igen varpå jag erbjuder...här tar han oftast också bröstet men inte alltid och han äter snabbt och släpper o skriker.

fråga 3
Någon som har fler råd på hur man ska tänka?
Jag har provat amma i mörker, under filt, gående, i buller o bong ljud, ute och även med flaska (som han iaf har tagit nu) allt jag kan komma på men det känns som om bröstet framkallar ångest hos han :(
På natten äter han hur bra som helst och skriker aldrig..då är bröstet hur gott som helst. Alltså, all tid då han i stort sett är sovande fortfarande fungerar...hm??
Mogonar och kvällar är värst

Så tacksam för eran hjälp!!! Helt klart guld värt :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Jag såg nu att lillkillen bara är knappa månaden, så först och främst skulle jag vilja mana dig till lite LUGN! :D
MammaFrankie skrev:Eftersom han skarvar får han ju mat flera gånger under luren och då blir det ju liksom smuttsovande och smuttätande och då är han ju heller inte riktigt hungrig till nästa hela mål..eller ?
Jag tror att mycket av problematiken ligger häri. Snuttätande och snuttsovande vill vi gärna undvika. Kan du inte ta en promenad med vagnen när det är dags att sova så att han sover över skarven? Så har han säkert en strålande aptit till nästa mål och så kommer ni in i en positiv spiral½
MammaFrankie skrev:Så ska jag vagna först tills han verkligen somnar. Eller ska jag avbryta insomnings försöket när han inte kommer till ro och tolka det som hunger och ta upp och mata redan då? eftersom han blir lugn men somnar inte.
Jag brukar tänka att lagt kort ligger. ;) Att ta upp om han inte somnar på en gång sänder en massa onödiga dubbla budskap. Vagna tills han blir lugn och gå därifrån. Sedan lyssnar du av om det är så att det behövs vagnas lite till.
MammaFrankie skrev:För övrigt har det varit en riktigt dålig dag med massa missnöje :( Undrar varför mini är så arg, så missnöjd? Han verkar inte alls trivas med livet.
Min lilla var också missnöjd första tiden och hon både snuttåt och snuttsov, hon var med andra ord aldrig varken helt mätt eller helt utsövd och då är livet inte så kul. Försök få till en bra rytm med rejäla SM-mål, så kommer det bli bättre. Men kom ihåg att han fortfarande är en väldigt liten herre!!!
MammaFrankie skrev:Någon som har fler råd på hur man ska tänka?
Jag har provat amma i mörker, under filt, gående, i buller o bong ljud, ute och även med flaska (som han iaf har tagit nu) allt jag kan komma på men det känns som om bröstet framkallar ångest hos han :(
På natten äter han hur bra som helst och skriker aldrig..då är bröstet hur gott som helst. Alltså, all tid då han i stort sett är sovande fortfarande fungerar...hm??
Det verkar som att du provat det mesta! Försök som jag skrev tidigare att hålla på mattiderna för att få upp aptiten, men med varsam hand då han bara är en liten plutt. :roll:

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Idag är sid 5 veckor :heart:

Så i en vecka nu har jag försökt styra upp SM lite mera...och det går väl sådär.
Vi har kört 1,5 h vaken och 2 timmars sov...ungefär...men ibland 1,5 timmars sov.

Sid har inte ännu klarat att sova några av dessa tiderna själv utan behöver hjälp över skarvarna.
Jag tror att mycket av problematiken ligger häri. Snuttätande och snuttsovande vill vi gärna undvika. Kan du inte ta en promenad med vagnen när det är dags att sova så att han sover över skarven? Så har han säkert en strålande aptit till nästa mål och så kommer ni in i en positiv spiral½
Så jag har gått ut och gått och han sover över dom när vagnen rullar utan problem. Han lugnar sig också med buff eller vagning i skarven men vaknar då gärna varje 5 min skarv...max 20 min tills det är dags att stå upp igen.

För två veckor sedan fick han något som jag trodde var värme utslag (eftersom dom kom med värmen) dom har successivt bara blivit värre och värre och i onsdags sa barnmorskan att det kanske var mjölkprotein allergi så jag har tagit bort mjölkprotein från min kost men prickarna har inte blivit någe bättre, snarare tvärtom. Så nu ser Sid ut som en riktig prickikorv i hela huvudet. Ansikte, även ögonlock och överläpp, hårbotten och nacke och öron är täckta av små, små röda, jätte irriterade prickar :(

Har varit på sjukhuset och dom tror nu att det är en ovanlig form av aggresiva hormonsprickar...? ...

:?: Undrar om någon har erfarenhet av detta?
Det verkar irritera mini till vansinne och undra om det är därför han har haft så svårt att komma till ro i det sista :( Så fort han får tag i sina händer..typ vid läggning mot maddrassen, drar han dom fram och tillbaka framför och bakom öronen som om det kliar. uff!:oops:

Jag vagnar som regel, men har börjat buffa idag då det känns som om jag inte får sluta vagna förrens det är dags igen. Han tystnar fort, typ med det samma men börjar skrika så fort jag slutar.

:?: Jag har ju bara kurat innan och då avaktar man ju och lyssnar på skriket, vad det är för typ av skrik? avtar det? är det argt eller är han ledsen osv?... men så gör man väl inte när dom är så små?

:?: Jag vill ju lära honom somna in själv så jag håller ju inte på så länge åt gången men eftersom han (även om helt avslappnad) börjar skrika med det samma jag slutar så blir det måååånga gånger fram och tillbaka. gör jag rätt?

:?: Han får alltså inte mat nu i skarvarna eftersom jag vill komma in i en fin rytm. Han verkar ju väldigt lugn och fin, inte hungrig liksom eftersom han slappnar av så fort jag buffar men har liksom svårt att komma till ro...möjligtvis pga prickar. vad tror ni, verkar det rätt?

:?: På natten har han också börjat vakna tidigare.
Jag har vagnat tillbaka till sömns för att bara få två nattmål. är det fel med en sådanhär liten? gäller fortfarande mat vid minsta pip på natten?

Han är ju stora killen på 5,8kg och har gått upp 1, 5 kg när han var dryga 4 veckor (i veckan alltså) så jag hade kanske hoppas på att få till lite mer regelbundna nattmål så jag så småningom kan ta bort det första.

tror jag hade några fler frågor på lager men jag skickar dom här så länge...annars kommer det väl aldrig iväg...tror mini är på väg att vakna i ännu en skarv

:heart: :heart: :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Starta gärna en tråd om prickarna inne på Mat, mage, barnakropp! Där finns det mycket kunskap att hämta.
MammaFrankie skrev: :?: Jag har ju bara kurat innan och då avaktar man ju och lyssnar på skriket, vad det är för typ av skrik? avtar det? är det argt eller är han ledsen osv?... men så gör man väl inte när dom är så små?
Jag tycker Susan beskrivit "vagningsdialogen" så fint:
SudanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
MammaFrankie skrev: :?: Jag vill ju lära honom somna in själv så jag håller ju inte på så länge åt gången men eftersom han (även om helt avslappnad) börjar skrika med det samma jag slutar så blir det måååånga gånger fram och tillbaka. gör jag rätt?
Jag tror det är bättre att ge många korta svar, precis som du gör, istället för några få långa!
MammaFrankie skrev: :?: Han får alltså inte mat nu i skarvarna eftersom jag vill komma in i en fin rytm. Han verkar ju väldigt lugn och fin, inte hungrig liksom eftersom han slappnar av så fort jag buffar men har liksom svårt att komma till ro...möjligtvis pga prickar. vad tror ni, verkar det rätt?
Självklart kan prickarna störa. Men det tar också lite tid innan man kommer på hur man gör när man ska somna om!
MammaFrankie skrev: :?: På natten har han också börjat vakna tidigare.
Jag har vagnat tillbaka till sömns för att bara få två nattmål. är det fel med en sådanhär liten? gäller fortfarande mat vid minsta pip på natten?
Mat vid minsta pip gäller under smekmånaden, så nu går det bra att vagna på natten när det vaknas "fel".

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tusen tack för svar SaraMilana :heart:

Prickarna har börjat försvinna \:D/ och det känns ju helt underbart...allra helst för lilla mini som verkar väldigt mycket mindre irriterad :)
Men några skarvar försvinner minsann inte :roll:

Jag lägger honom alltid vaken och det tar väl som regel 15 till 30 min innan han är helt ute. Men det känns väl kanske inte som något egentligt problem. Han liksom somnar, vaknar til, somnar, vaknar till och sedan sover han. Men efter det så vaknar han alltså igen..oftast efter 45min till 1 timma men ibland redan efter 20 min...hugha!!
Jag har vagnat och efter många om och men fram och tillbaka till vagnen i korta intervaller sover han igen. Jag har alltså inte gett honom mat här eftersom jag vill undvika småätandet. Nu undrar jag...
:?: Är jag för konsekvent här med lilla miniman (han är dryga fem veckor nu)?
Jag tänker att jag skulle höra om han var vrålhungrig...det är ju inget gallskrik han ger ifrån sig utan snarrare...host, host...grymt, grymt...och sedan typ...hallå mamma...är du där...varpå jag vagnar och han tystnar med det sammma men frågar också igen med samma prosedur.

:?: Andra frågan är.. Jag tänker ju att det kan ta ett tag innan han lär sig äta nog mycket och sova nog länge... eller ska man ge upp här och tro att mini inte klarar mer än 1,5 timmar åt gången? fast han sover ju aldrig 1,5 timmar heller...utan 45-1 h som sagt.

Jag ska prova några dagar och konsekvent fylla på med flaska också. Jag liksom trugar o trugar men tillslut går det inte mer...han totall vägrar. Gallskriker och kniiiiper igen munnen. Så efter många försök efter att jag hållt på minst 1,5 timmar ger jag upp och hoppas att han ska vara mer hungrig till nästa mål. Ska prova flaska iaf..men han tar ju inte gärna den heller.

Jag har gjort ett litet " sträva efter schema" även om vi fortfarande givetvis tar det som det kommer.
tänkte om ni ville tycka till om det ?

07-08:30 vaken (eller 07-08 beroende på hur trött/pigg han är)
08-30-10:30 sova
10:30 -12:00 vaken
12:00-14:00 sova
14:00-16:00 vaken
16:00-18:00 sova
18-(20-21) vaken
20-21 natten med 20 min powernap när det behövs
22- topup

Han får fortfarande 2 nattmål då jag vill styra upp dagarna först med mera mat innan jag börjar att proppsa på att ta bort ett :)
Vad tror ni?

Längtar och hoppas så efter att kunna få i mini nog med mat för att sova länge och sammanhängande!!

Jag är ju givetvis väldigt tacksam för att mini sover bra på natten... men tänk att då skarvas det inte.. vare sig han läggs 20 eller 21 så sover han ju som en stock tills att man tar upp honom ..?..

tack ni fina :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Snabbt inlägg så här på sena kvällen.

Fyll du på med ersättning men se tiden ann, han kommer sova längre när han orkar äta sig riktigt mätt, det orkar man inte riktigt med i början.

Se på de fina nätterna, snart kommer han sova längre lurar även på dagtid.

Tiderna ni ska sträva efter ser bra ut tycker jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Du har fått ett fint och koncist svar av SusanD. :heart:

Vill bara dela med mig av hur vi hade det när min lilla var i Sids ålder:
Jag minns att vi vagnade och vagnade, aldrig nånsin sov lillan luren ut. Ibland var det vagning till och från i 1,5 h. Hej och hå vagningsträsk! :shock: Försökte backa och backa men det var så svårt!! Trodde aldrig att det hela skulle falla på plats.
Vi såg i princip ingen successiv ljusning, utan pang bom blev allt super när vi ÄNTLIGEN införde schemat vid 8 veckor. Vi gick över till buffning (säger inte att det är bättre, men det funkade för oss), fick mycket större tilltro till husljudens fantastiska förmåga att lugna små som inte vågar sova, och VIPS infann sig lugnet och njutningen hemma hos oss. :D

Så ha målet i sikte, och kämpa på!! Hur påläst och förberedd man än är som mamma så måste man förstå att det tar tid även för de små liven att lära sig hur världen funkar! :wink:

Kram! :heart:

Ps, sen krånglade vår em-lur fram till 3-4 mån, och tidiga morgnar har vi haft till och från fram till alldeles nyligen, men det är en annan historia! :mrgreen:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Jag blir såå glad av att läsa era svar :heart:
Dom får mig att sticka ut huvudet ur bubblan för ett ögonblick och inse att vi har det ganska bra :)

Sid har dessvärre fått utslagen tillbaka efter att jag var rådd att börja äta mjölkprotein igen .. Så nu har jag slutat ännu en gång och hoppas verkligen det är mjölken som är problemet så vi kan bli kvitt dom nu för gott!

Tid å göra sig i ordning för sängen, toppa up mini o krypa till kojs!

Tack Susan och Irmasmamma :heart:

Har vart inne och läst lite på din tråd Irmasmamma och det är så gott när man kan känna igen sig i vissa grejer :) ammnings trassel o längtan efter rutiner och att få styra upp. Men åter igen så får jag väl påminna mig själv om att njuta av det lilla livet o lugna ner mig i den mån det går och lita på att vi är på väg åt rätt håll sakta men säkert :)

Mini har nu gått upp nästan 2 kg på dryga fem veckor och växt 7cm på längden :shock: Vilken hjälte :heart: och trots alla dumma prickar blir han bara finare och finare för varje dag!

Kram o godnatt
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"