somn problem

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
daninemes

Re: somn problem

Inlägg av daninemes »

Hej igen,
Har kommer the update..
Gallande matningen- gar det battre. Foljde era rad, och hon ater nu
mera. Ca 180ml per gg.
Tider:
7.30
11.00
15.00
18.00
19,30 Nattslurk

Rutinerna verkar fungera OK under dagen, Men morgon luren strular alltid da hon vaknar efter 1 h- tror att jag kanske ska minska den?
Hon sover 2,2,45min

Natterna daremot ar fortfarande jatte jobbiga!
Pa natterna vaknar hon fortafarande ca 2-3 ggr. Vi ger mat vid midnatt nar hon vaknar forsta ggn, och vid 4a tiden.

Men hon ar vaken lange nar vi matar, och vill inte somna om.
Hon vaknar aven typ 1gg i timmen- vi vagnar, hon somnar om. osv

Vad ska vi gora for att fa bukt pa detta?

MVH
Dani
Dotters fodelsedatum: 120207
Irmasmamma

Re: somn problem

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Dani! :D
daninemes skrev: Gallande matningen- gar det battre. Foljde era rad, och hon ater nu
mera. Ca 180ml per gg.
Härligt! :D Bra jobbat! :thumbsup:
daninemes skrev: Tider:
7.30
11.00
15.00
18.00
19,30 Nattslurk
Förstår inte riktigt, har ni natt 20-07.30?
daninemes skrev:Rutinerna verkar fungera OK under dagen, Men morgon luren strular alltid da hon vaknar efter 1 h- tror att jag kanske ska minska den?
Hon sover 2,2,45min
Det låter vettigt. :D Vi tjuvstartade med 3-4 månadersschema någon vecka innan lillan blev 3 mån när lurarna började strula alltför mycket. Gillades av liten! :D Då kan jag rekommendera ett klassiskt 12-45-2-45, brukar vara poppis hos de flesta. :wink:
daninemes skrev:Natterna daremot ar fortfarande jatte jobbiga!
Pa natterna vaknar hon fortafarande ca 2-3 ggr. Vi ger mat vid midnatt nar hon vaknar forsta ggn, och vid 4a tiden.

Men hon ar vaken lange nar vi matar, och vill inte somna om.
Hon vaknar aven typ 1gg i timmen- vi vagnar, hon somnar om. osv

Vad ska vi gora for att fa bukt pa detta?
Ibland kan det hjälpa att mamma bestämmer vilken tid på natten det äts på, så kan liten känna att man kan sova lugnt utan att behöva hålla koll på om det är matdags eller inte.
Här gjorde vi så att jag satte mattiden till 04, oavsett när liten behagade vakna. Då hade jag väckarklocka på låg signal, och alla andra ggr fick hon somna om (antingen på egen hand eller med buffning om det var ledset). Till slut slutade liten vakna i tid och otid, när hon insåg att hon kunde lita på att jag hade koll på läget. :wink:

Känner ni att ni börjar få korn på den rätta vagningstekniken? Att ni kan ge korta och raka svar på litens frågor och att vagningen lugnar effektivt utan att söva?

Och en viktig fråga: Är liten alltid ledsen när hon vaknar där på natten? Om hon inte är ledsen finns det ingen anledning att verktyga (det stör mer än det hjälper). Kanske det är dags för er att backa lite? Som förälder måste man göra baksteg för att liten ska kunna göra framsteg! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"