Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Inlägg av Irmasmamma »

herrochfru skrev:Tack för alla svar, väldigt kluven med magläge, maken är helt bestämt inne på ryggläge eftersom alla vi frågat strängt säger ryggläge(bwc läkare med mera). Nu sover han på mage för det mesta eftersom han sover på mig...
De flesta små sover bäst på mage, bl.a. eftersom de då inte väcker sig själva med omfamnimgsreflexen. Själv har jag känt mig trygg med magläget tack vare andningslarm. Har ni ett sådant? Oavsett sovställning är det att rekommendera!
herrochfru skrev:Om jag ammar en timme, och jag väcker honom ca 3-4 gånger, försöker rapa honom på axel, läger honom på bordet. Utöver detta byter jag honom en gång mellan bröst ett och två. är detta rätt taktik?
Låter som en bra taktik! :thumbsup: Du kan gott dra ut på måltiden till 1,5 tim om liten orkar hålla sig vaken så länge! Och sen gärna ytterligare en vaken halvtimme om möjligt. :P Nu räknas han ju inte som nyföding längre! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Mera frågor :)

Hur vet man att barnet har överlevnadsångest?
Pojke född 13 mars
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

herrochfru skrev:Hur vet man att barnet har överlevnadsångest?
Det vet man om man har läst Barnaboken. :wink: :lol: Skämt âsido, jag kan inte nog rekommendera att du skaffar ett eget ex. Alla râd härinne grundar sig pâ den filosofi som Anna har arbetat fram. Den gâr inte att resumera pâ tvâ rader, egen läsning är alltid det bästa. Ta till exempel en titt pâ "Varje barns skrik är en frâga" s 210. Finns att köpa i bokshoppen. Den finns även pâ bibliotek om du känner för att bläddra lite först. Men jag lovar, du blir fast. :lol:

Bara för att ge dig ett hum, sâ kommer här ett litet utdrag frân Internationella Sova Hela Natten:

Barnets grundtillstånd, kan man säga, är oro för livhanken. Alla små barn, som drivits ut ur livmodern sedan såväl närings- som syretillförsel strypts, föds ur dödens käftar med överlevnadsångest i bagaget. Denna överlevnadsångest måste lindras, ögonblickligen och fortlöpande. Instinktivt vet alla människor att små barn som skriker behöver mat först och främst. Det är först på mätt mage övrigt välbefinnande är möjligt. Vilket ju också brukar gälla oss vuxna.

Man kan aldrig ge en nyfödd för mycket mat. Det kommer ut i endera änden.

herrochfru skrev:Om jag ammar en timme, och jag väcker honom ca 3-4 gånger, försöker rapa honom på axel, läger honom på bordet. Utöver detta byter jag honom en gång mellan bröst ett och två. är detta rätt taktik?
Han somnar alltsâ alltid vid bröstet om jag förstâr dig rätt? Tanken med standardmodellen är ju att vara ordentligt vaken (och äta ordentligt) under vakenpassen, för att sedan kunna sova ordentligt. Blir det för mycket snuttande pâ vakentiden sâ brukar det bli ungefär lika mycket "vaknande" under luren. Om du märker att han hâller pâ att somna kan man bryta mâltiden för en liten rap och sen lägga tillbaka till bröstet igen.
Har du läst SM-kompendiet jag länkade till förut?

:heart:
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Ja han sover på mig och somnar efter amning och är inte speciellt förtjust att jag lägger ifrån mig honom. Varken på dagen eller natten. Jag har läst barnboken och kompendiet men kan vara bra att fräscha upp :). Han skriker ju när han vill ha mat (och när han har ont i magen), jag var mer nyfiken på vilken grad av överlevnadsångest det är. Är den stillad eller inte.

På kvällen krånglar han, och vill inte ta bröstet, inte flaska heller. Ibland har han ont i magen tror jag och ibland vet jag inte. Även på morgonen gallskriker han när jag lägger till och bökar drar och fäktar, ibland blir han lugn av mer mat och ibland inte.
Pojke född 13 mars
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

herrochfru skrev:Han skriker ju när han vill ha mat (och när han har ont i magen), jag var mer nyfiken på vilken grad av överlevnadsångest det är. Är den stillad eller inte.
Att kunna vänta pâ maten brukar vara ett gott tecken pâ att överlevnadsângesten är stillnad. Bebisen kan vakna utan att skrika, bebisen har fâtt förtroende för att Mamma (oftast :wink: ) har koll.
herrochfru skrev:På kvällen krånglar han, och vill inte ta bröstet, inte flaska heller. Ibland har han ont i magen tror jag och ibland vet jag inte.
Kvällstrassel är ganska sâ klassiskt. Det kan vara nog sâ oroande, men jag skulle ändâ râda dig att inte dra sâ stora växlar pâ det. Övertröttheten kommer väldigt lätt där pâ kvällskvisten och det kan vara svârt att hâlla SM-rytmen. För att komma undan det hela lite sâ kan man lägga in en liten lur, 20 min, sâ att bebisen orkar med ett riktigt brakmâl sedan innan den riktiga läggningen.

Hur har ni det med rytmen nu? Smekmânaden är pâ väg mot sitt slut, jag skulle nu satsa pâ att hâlla 3-4 timmar mellan (start pâ) mâlen sâ att magen fâr vila mellan varven och aptiten fâr en chans att öka. Men inget stelt schema, mer som ett riktmärke för dig.

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Då är den nog inte helt stillad men under kontroll. Jag försöker med att hålla schemat men det är fortfarande 1,5 (i bästa fall) - 1,5. Likaså på natten, ibland sover han två timmar. Men jobbar på att verkligen hålla honom vaken ännu mer på dagen, tänker att då kanske han inte vill vara vaken på natten då?
Pojke född 13 mars
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Håll honom inte vaken längre än han orkar, tycker jag. Lägg vid första trötthetstecknet! Annars riskerar man bara övertrötthet och det är jobbigt för alla inblandade. Och satsa på att få in en fin rytm med 3-4 timmar mellan (början på) målen.

Och jag fortsätter tjata ;), MER MAT ger en god nattsömn. :D

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Hej igen

Nu är min lilla 7 veckor. Jag har kommit över barriären och numera sover han på mage med andningslarm.

Så här ser våra dagar och nätter ut:

8.30 mat
10.00 sömn 2 till 2,5 timme
12.30 mat
13.30 sömn 2,5 timme
16.00 mat
17.00 sömn 1 timme

Därefter smålurar och äter mest hela tiden mat. Vid åtta snåret blir han riktigt orolig och ca 1-2 timmar skriker han, sparkar fäktar, vill äta inte äta och sen slocknar han ALLTID ammandes runt 11.00 - 12.00

Sover då 3,5 - 4 timmar och sen 1,5 - 2 timmar sömn framemot morgonen. Som regel är det 2-3 mål per natt.

Finns det något tips mot kvällstrasslet? Kan det vara att han är hungrig, äter för mycket så han får ännu mer ont i magen? Är det dumt att jag ammar honom till sömns? Lägger honom i egen säng och då brukar han iof vakna till och sen somna för det mesta.

Tack på förhand
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej herrochfru! :D

Kvällstrassel brukar nog mer sällan än man tror bero på magont. Bovarna heter oftast Övertrötthet och Hunger. Och är man övertrött orkar man inte äta tillräckligt och orkar man inte äta tillräckligt så kan man inte sova. Kan man inte sova så blir man övertrött.....osv osv....ja, du förstår!
I ditt fall hade nog JAG (som är en schemaälskare av rang) tjuvstartat med ett tvåmånadersschema nu och försökt hålla mig stenhårt till det. Blir ett arbete i början, men om jag får gissa så är det den snabbaste vägen ut ur kvällstrasslet. :D

Här finns lite schemainspiration!

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Tack, jag har oxå tänkt att han är övertrött men eftersom han ägnar ett par timmar om dagen att stånka och försöka få ut gaser tänkte jag att det var gaser. Jag har svårt att sova för han stånkar så mycket. Det enda som hjälper är en pysventil och då kommer det ut extremt mycket.

Jag tycker att jag följer ett ganska strikt schema, dock skulle det kunna vara ännu striktare, ibland diffar det på 30 minuter, men det är oxå så att ibland sover han 3, timmar och ibland 2,5 exempelvis.

Problemet är som nu vid tredje målet - schemat spricker. Han sover inte mer än 1 till 1,5 timme 45 minuter osv. Sen börjar oroligheterna, men som idag börjar det redan nu, upplever att det är magont gnäll. men Ska jag bara ge han mer mat?

Igår ammade jag i princip två timmar i sträck på kvällen ( plus det som jag tidigare ammat på kvällen) - sen lät jag honom skrika för jag orkade inte mer och han kom inte till ro. Kan jag ha för lite mjölk? Han går upp bra i vikt.
Han tar inte flaska.
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Nä, gaser är ju inte kul.... De avhjälps bäst av mer mat och att sova på mage. Sempers magdroppar från Apoteket är också att rekommendera!

Om han äter två timmar i sträck och ändå inte verkar mätt så är det mycket möjligt att du har för lite mjölk, ja.
Ni kan också vara mitt uppe i 8-veckorsökningen, då produktionen ska öka i takt med efterfrågan för att sedan stabilisera sig för resten av helamningsperioden.
Många kommer inte förbi den här sista ökningen och det kan såklart kännas väldigt svårt att ge upp helamningen.... Här har du fått mycket fina tankar och pepp från SaraMilana :heart: i tidigare inlägg vill jag minnas!
Att han går upp bra i vikt är tyvärr ingen garanti för att han blir mätt.....stora bebisar kan tvärtom behöva ÄNNU mer mat! :P

Du kan också hjälpa mjölkproduktionen på traven själv. Här kommer lite ökningstips!
TorsMamma skrev:Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på http://www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
Trevlig helg! :heart:
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Ja så kan det kanske vara, jag har tänkt att han vill äta på kvälllen därför han har ont i magen, han känner inte skillnaden, att han bara är orolig, för han äter inte han mest sliter och drar och gråter och sliter och drar.. osv...

Tycker du att jag ska ta fajten att få honom att somna utan bröst? i dagsläget är det det enda sättet.

På dagen så ligger han och ammar och sista 10 minuterna är han rätt avslappnad, dvs ögonen stängda, sen lägger jag honom i sin säng, då vaknar han till lite men somnar sen.. MEN på kvällen så somnar han vid mitt bröst och sen lägger jag honom sovande

Jag ska testa ett striktare schema, men eftersom han sover 2-3,5 timmar på dagen, ska jag väcka honom då? jag såg att han inte ska sova så länge på dagen.

Trevlig helg :)
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

herrochfru skrev:Ja så kan det kanske vara, jag har tänkt att han vill äta på kvälllen därför han har ont i magen, han känner inte skillnaden, att han bara är orolig, för han äter inte han mest sliter och drar och gråter och sliter och drar.. osv...
Det låter som övertrötthet.... Är hungrig men orkar inte äta, vill sova men kommer inte till ro....somnar han sover han inte länge p.g.a hunger..... Eller hur?
Har du provat att ge flaska från början någon gång, istället för efter en lång stunds amning? Då kanske liten blir mer vänligt inställd och inte har hunnit bli för trött för att äta....
herrochfru skrev:Tycker du att jag ska ta fajten att få honom att somna utan bröst? i dagsläget är det det enda sättet.

På dagen så ligger han och ammar och sista 10 minuterna är han rätt avslappnad, dvs ögonen stängda, sen lägger jag honom i sin säng, då vaknar han till lite men somnar sen.. MEN på kvällen så somnar han vid mitt bröst och sen lägger jag honom sovande.
Redan vid den egentliga födelsen runt tre veckor är de små mogna för att läggas vakna, så jag skulle säga att det är hög tid för din lille att lära sig det nu. Gör dock dig själv och honom en tjänst och försök att inte se det som en fajt utan en gåva. :wink:
herrochfru skrev:Jag ska testa ett striktare schema, men eftersom han sover 2-3,5 timmar på dagen, ska jag väcka honom då?
Precis, det är en av grundtankarna med Standardmodellen, att den vuxna tar ledningen och väcker vid varje lur. På så sätt visar man liten att mamma har koll på läget, liten kan sova lugnt och behöver inte hålla reda på några tider över huvud taget. :D

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Tack för bra svar - jag är bara så glad när han väl somnar och kommer till ro att jag vågar inte lägga ifrån mig honom när han är halvvaken . Jag har inte lyckats hitills att lägga honom halvvaken, men det är klart, det går säkert. Idag ser nattning ut att vi går in i sovrummet och släcker ner. Bada är ingen favorit. Har försökt att spela musik men gett upp det.

På dagen när han ligger ammar tills han släpper, ska jag väcka honom då innan jag lägger ifrån mig honom?

Just nu, mål fyra, försöker jag få honom att äta men det är mest slit dra släpp och äta gråta : )
Pojke född 13 mars
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Det här med väcka, det tar emot att göra det för det är när han håller på att vakna som alla gaser kommer ut, men det kanske är bättre att han sover kortare?
Pojke född 13 mars
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"