herrochfru skrev:Ja så kan det kanske vara, jag har tänkt att han vill äta på kvälllen därför han har ont i magen, han känner inte skillnaden, att han bara är orolig, för han äter inte han mest sliter och drar och gråter och sliter och drar.. osv...
Det låter som övertrötthet.... Är hungrig men orkar inte äta, vill sova men kommer inte till ro....somnar han sover han inte länge p.g.a hunger..... Eller hur?
Har du provat att ge flaska från början någon gång, istället för efter en lång stunds amning? Då kanske liten blir mer vänligt inställd och inte har hunnit bli för trött för att äta....
herrochfru skrev:Tycker du att jag ska ta fajten att få honom att somna utan bröst? i dagsläget är det det enda sättet.
På dagen så ligger han och ammar och sista 10 minuterna är han rätt avslappnad, dvs ögonen stängda, sen lägger jag honom i sin säng, då vaknar han till lite men somnar sen.. MEN på kvällen så somnar han vid mitt bröst och sen lägger jag honom sovande.
Redan vid den egentliga födelsen runt tre veckor är de små mogna för att läggas vakna, så jag skulle säga att det är hög tid för din lille att lära sig det nu. Gör dock dig själv och honom en tjänst och försök att inte se det som en fajt utan en gåva.
herrochfru skrev:Jag ska testa ett striktare schema, men eftersom han sover 2-3,5 timmar på dagen, ska jag väcka honom då?
Precis, det är en av grundtankarna med Standardmodellen, att den vuxna tar ledningen och väcker vid varje lur. På så sätt visar man liten att mamma har koll på läget, liten kan sova lugnt och behöver inte hålla reda på några tider över huvud taget.