Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

:D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Jag ser röda prickar :wink:
Sambon skrev ut sidan med 100 prickar och det var ju ganska tätt mellan prickarna, precis som alla sa. Men jag tyckte att det vara massa utrymme kvar på sidorna (det blev bara prickar i mitten när vi skrev ut). Så efter mycket funderande kom jag fram till att jag ska kolla om jag kunde ändra utseendet på sidorna så att dom funkar bättre att skriva ut. Nu ser jag alltså röda prickar, efter att ha flyttat röda prickar hela kvällen igår. Och resultatet blev bra. Nu kan vi använda A4 i alla fall (och det blir utrymme kvar för att hålla i korten). Sen minskade jag ner storleken på siffrorna i hörnen så att jag bara precis kan se, för jag ska ju ändå skriva dom stort på baksidan.

Bara att plasta in och läsa boken... sen kör vi :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Wait a minute, har du siffror på framsidan?? :shock:

Det får du i så fall inte ha, det kommer att förvirra!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Ja precis! På power pointen som finns är det Stora siffror på sidorna.
Men då ska jag ta bort dom helt på en gång!!!
Tyckte väl att det vara konstigt efter det jag läst i boken :shock:
Tack för varningen, Hege :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Några frågor :D

Vilka ord har ni andra valt att använda? Alltså tre plus två är lika med fem eller
tre adderat med två är lika med fem ?
Plus/adderat med, minus/subtrahetat med, gånger/multiplicerat med, delat/dividerat med.
Vad har ni använt? Är det lättast att använda plus, minus, gånger? Eller kan det finnas något värde i att använda dom andra (som jag själv tycker är svårare)?

Jag vet att det kanske är lite längre fram :wink: , men en sak som jag inte riktig förstår av boken är när jag ska börja använda Noll? Efter "gånger" är färdigt men innan "delat"? Men hur länge och ska jag då blanda plus, minus, gånger ett tag?

/Bellan :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Jag har valt de enkla för att kunna säga det kort och fort. Och ni andra?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Det låter klokt Luvisen. Kort och enkelt (enkelt för mig alltså :wink: ).

En till fundering, som kanske inte heller är helt relevant än då, när slutar man med prickkorten (alltså att lära 1-100). Eller hur ska jag skriva :? när man är klar med 1-100 och noll, ska man bara köra ekvationer 3 ggr/dag? Är man klar med 1-100 efter "gånger", går det så fort? Och ska man då kapa ner till 3 ggr per dag istället för 9 gånger per dag? Phu, 9 gånger per dag det är ju en gång i timmen, hur hinner man det om man är borta på tex förmidadgen?

Hur har ni andra lagt upp matteprograms schemat för dagen? ( :oops: Ska läsa mer av alla andras trådar, har bara inte hunnit än :oops: )

Kom på en fråga till.
Ska man vara på sammma ställe varje gång när man visar korten, det stod i början av boken att man ska visa korten på ett ställe utan massa saker som distraherar. Men jag fick för mig att man skulle ta tillfället i akt när det känns som att det passar. Ska man gå undan till ett speciellt ställe då eller bara ta med sig korten och köra på plast, typ vid matbordet?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Jag läste hela boken. Sedan tog jag ett kapitel i taget och gjorde som det stod. 1-100 korten har du klara (eller nästan klara) och det är allt du behöver för att starta. Resten ger sig. Ingen idé att tänka så långt fram för då finns det risk att man blandar ihop saker och ting.

Går det fort? Fortare än man tror. :shock:

Tids nog ska du övergå till sifferkort 1-100 så då får du fixa nya laminerade kort... :wink: Men som sagt, det är några månader dit.

Det viktiga är inte att det är samma ställe utan att själva stället är lungt, tyst och relativt tomt. (Ingen tv, dator, mat, tfn, radio mm) sånt som kan distrahera helt enkelt. Att locka med sig en liten är inte alls svårt. Kom kom! Jag ska visa dig ngt! Sa jag entusiastiskt och det funkade varje gg. Så gick vi till vår lilla hörna i sovrummet som inte har affisher eller tavlor och så körde vi. Det tog bara ngn minut. :D Sen fick vi hasta vidare. Vi körde 5 ggr/dag. Det funkade för oss. Och så fick vi byta fort fort och ett tag fick jag dra ned och bara köra 2-3 kort/gg, inte 5 som det står för då stack bebisen iväg och man ska sluta innan bebisen gör det åt en. 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Har precis läst hela din tråd Luvisen. Oj vilken resa :shock: oj vad mycket kunskap :D

Tack för svaren. Ska fundera ut nått bra ställe att köra matten på. Och sen
ett steg i taget, korten ska skrivas ut och plastas in, ska blir så kul att köra igång.

Vi går på barngympa en gg i veckan och jag ser att Lillan tycker att det är kul. Ska låna eller köpa den där andra Doman boken för att kolla lite vad jag kan göra hemma, men tar matten först ;)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Lillan läser...
Idag när jag satt i soffan och läste Doman kom Lillan med en egen bok och satte sig bredvid mig och började läsa högt, tror inte att det var några riktiga ord men hon härmade absolut läsande ;) Hon älskar böcker och blir det tyst hemma så sitter hon ofta med en bok i knät i soffan.

Men matten först :wink:
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

En fråga till :oops:
Vad heter boken där det står om Bits? Skulle var intressant att läsa om det.
Vilka andra böcker rekommeneras? Har kollat biblioteket här i stan men dom har bara "Lära ditt barn att läsa" av Doman, men inge mer bok :| Skulle gärna ha kollat lite bland hand böcker...
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:mrgreen: Nu har jag läst en massa trådar här och blivit såååå inspirerad. Imorgon blir det att ta fortsätt läsa Heges blogg. Ska i alla fall ta och köpa två (eller tre) av Domans böcker till, så jag kan börja fundera och planera inför läsning, bits och fysisk träning :wink:

Skulle ha plastat in dom första korten idag, men det blev lite fel i kommunikationen här hemma så det blir att skriva ut korten imorgon istället. (Fy vad dyrt det är med färgpatroner :shock:)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Bellan skrev::. (Fy vad dyrt det är med färgpatroner
Ja! :evil:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Det pirrar i magen :D Imorgon kör vi!

Det har varit lite struligt att få till korten. Fixa power point bilderna så att det blev längre mellan prickarna på dom över 60 (och ta bort siffran på framsidan), fixa patroner (jag köpte svindyra på Clas Ohlson som jag lämnade tillbaka när jag hittat billigare på nätet, och när dom kom så visade det sig att jag köpt två färgpatroner :evil: ), tog mig tiden att skriva in siffror i alla hörnen men vända åt olika håll och även ekvationer på nya sidor i power pointen (kopierade det som stod i boken), insåg att siffran och ekvationen syntes igenom på dom vita papperen trots att dom var på två olika papper så jag fick fixa svarta papper att lägga mellan "pricksidan" och "siffer/ekvationssidan", och nu äntligen har jag skrivit ut och plastat in så många att jag kan börja :mrgreen: Ja och så har jag tränat på sambon :wink:
Ibland kan det ju kännas som att när allt strular så är det någon som vill att man bara ska lägga ner det man gör. Men man ska inte ge sig helt enkelt, vägen kan bara vara lite krokig ibland :wink: OCh ibland kanske man ska inse att man borde ta den lätta vägen och beställa färdiga kort på nätet ;)

Ska bli såå kul :mrgreen: . Har bara att skriva ett schema för kort visningarna ikväll ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Uj vad organiserat! Det kommer gå finfint! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "