hur få en tidigare läggning för snart tre månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mumintrollet

Re: hur få en tidigare läggning för snart tre månaders?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Har någon tips på tandspricknings-symptom? Tror inte att vår lilla flicka har något sugbehov, utan snarare ett tuggbehov. Hon somnar väl om med napp, men tuggar på den som en liten hund :) Min man satte in tummen i hennes mun i natt och hon gnagade på som besatt.. Antar att det kan vara delorsaken till den nattliga cirkusen.
Är det bara att vänta ut eländet, även om det så kan ta flera månader att tänderna faktiskt kommer..? Har ni lyckats få era barn att sova trots det kittlande tandköttet??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mumintrollet :D

Jag har faktiskt aldrig märkt av att tänderna stör vid insomning. Dagtid däremot har det behövts gnagas pâ bâde det ena och det andra. Skorpor, frysta tuggleksaker med en vattenfylld del (vad sâna nu heter :roll: ), hârda leksaker...

Kanske öka pâ gnagandet dagtid och se om det lugnar till kvällen? :roll:

:?: Nâgon annan som har nâgot mer konkret tips?

:heart:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej igen :)

Efter lite självrannsakan och funderingar här mellan de otaliga uppvaken vi har nu på nätterna, har jag beslutat ta en kur med lillflickan och få det hela tillbaka på säkra räls igen. Hon blir fyra månader om ett par veckor, men tänkte tjuvstarta en vecka innan - hon äter redan fast mat sedan en månad och är bergsäkert redo att skippa det sena nattmålet.
Problemet har som sagt blivit nappen - som hon plötsligt behöver för att kunna somna om, så den skall bort. Jag insåg att jag släppt in vargar trots allt, med för mycket förändringar i hennes lilla tillvaro. VI har flyttat vid nyår, min man var inlagd på sjukhus i samma veva, så jag var ju orolig som tusan, och dessutom gick vi och ändrade om hennes schema ganska rejält..
Nu några frågor:
- Har förstått att det är bäst att genomföra kuren med henne i ett eget rum, det är möjligt, men kan hon flytta in tillbaka till oss sedan? Storebror kan låna ut rummet sitt till en tid, men en långvarig lösning kräver renovering i hemmet :)
Kan man alltså ramsa från sängen intill ifall det sedan skulle behövas? VI har inte heller möjlighet till några skynken vid hennes säng, men däremot ett totalt bäcksvart sovrum..
- Vi är nu ett vagnträsk om hon inte har nappen i mun dvs hon tystnar direkt jag drar ett drag men protesterar vilt så fort jag slutar - hur skall jag hinna få in ramsan i den vevan?
- Skall genomföra kuren i vagnen, när kan jag flytta över henne i hennes säng igen?

Inser att detta är frågor i fel kategori. Jag måste väl flyttas upp till kurbarnens forum.. :) Lilllflickan har blivit stor! :) :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, tänkte besvara dina kurfrågor även om du befinner dig i fel forum. :) :wink:

Men du kan ju alltid starta en tråd på kurforum när du sätter igång med kuren.
mumintrollet skrev: - Har förstått att det är bäst att genomföra kuren med henne i ett eget rum, det är möjligt, men kan hon flytta in tillbaka till oss sedan? Storebror kan låna ut rummet sitt till en tid, men en långvarig lösning kräver renovering i hemmet :)
Har nu dålig koll på hur gammal storebror är, men kan de inte dela rum barnen? Om ålderskillnaden är stor vill han kanske inte ha lillasyster där men ska hon sova i ert rum så får ni sätta upp någon skärm eller liknande så hon inte ser er från sin säng.
mumintrollet skrev:Kan man alltså ramsa från sängen intill ifall det sedan skulle behövas? VI har inte heller möjlighet till några skynken vid hennes säng, men däremot ett totalt bäcksvart sovrum..
Okej, inga möjligheter till skynken, då får ni se till att det är riktigt kolmörkt även när det är gryning. Kurar ni henne i eget rum så ska det gå att ramsa från er säng sen, om det nu behövs. Men låt henne då ha eget rum även över uppföljningsveckan. Optimalt är det inte att kura i samma rum men jag vet att det funkar, gör det själv om det behövs. Det handlar mest om er attityd och att ni inte ramsar så fort hon låter det minsta. Vissa har ju en hel del ljud för sig trots att de faktiskt sover.
mumintrollet skrev:- Vi är nu ett vagnträsk om hon inte har nappen i mun dvs hon tystnar direkt jag drar ett drag men protesterar vilt så fort jag slutar - hur skall jag hinna få in ramsan i den vevan?
Om du kurar så sätter du ramsan under andra natten, nappen har du slängt innan den första natten. Här gäller det att ni verkligen har tränat i ramsan så ni kan förmedla den känsla och det svaret till barnet som ni vill just då. Det gäller att lyssna, avvakta, svara, lyssna.... Allt står att läsa i SHN så det gäller att ni är pålästa till tänderna innan ni sätter igång. När ni väl startat kuren finns det ingen tid att vela på utan då måste ni veta vad ni ska göra.
mumintrollet skrev:- Skall genomföra kuren i vagnen, när kan jag flytta över henne i hennes säng igen?
Sover hon i säng idag? Varför då kura i vagnen undrar jag? Har ni dessutom hamnat i ett vagningsträsk så kan det vara en bra idé att kura i sängen, buffa istället för att vagna och så använda ramsan.
Men om du kurar i vagnen kan du flytta över i sängen när ni känner för det. Någon speciell tid som är bättre eller sämre finns egentligen inte.

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej ni kloka! :)

Här återkommer jag med några funderingar jag har om min lilla tös. Hon är nu lite på 7 månader, men två månader för tidigt född så vi säger väl 5 då :)
Hon har som sagt följt standardmodellen från början och fått vara med om SHN kuren i januari. Så sömnen fungerar fint. Mina tankar gäller hennes schema och separationsgråt.
Vi har haft detta schema sedan januari och då verkade hon orka fint - nu har hon den senaste månaden varit supertrött och gnällig och jag vet inte hur jag skall tänka här..
Schemat ser nu ut såhär:

07 godmorgon gröt och ersättning
08:45 sova 45 min.
10:30 lunch köttpure och ersättning
11:15 sova två timmar
13:30 mellanmål fruktpure och ersättning
15:30 sova 45 min
16:30 middag pure och ersättning
17:30 bad
18:30 välling
19:00 godnatt.

Det känns galet att hon är vaken så kort tid på förmiddagen innan långluren, men hon är sååå trött även det passet. Sedan blir det ju lunchdags ganska snart, och vill gärna ha långluren nära på lunchen så att hon sover gott. Kan alltså inte senarelägga lunchen för hon är vrålhungrig, och vill inte lägga henne senare..

Jag tycker schemat ser lite knasigt ut - hon är vaken en så lång tid på eftermiddagen. Och ett längre pass till kvällen. På kvällarna har jag i regel nattat en kvart innan så att hon somnar kring 19 ändå, men hon brukar gnugga sig i ögonen redan före 18..

Vad sjutton ska jag tänka nu? Varför är hon så trött? :)
På nätter na sover hon bra - brukar vakna vid 5-tiden och böka omkring en stund men somnar om inom 10 minuter...

En annan fråga gäller mammighet. Hon har börjat bli otroligt ledsen om hon ser att jag går bort, och i synnerhet om jag sätter på mig kappan och går ut. Då lär hon ska gråta hjärtskärande ledset. Jag vet att det hör till, men är lite förvånad över att det kommer nu redan.. Tankar? Tips? Något jag ska tänka på?
För övrigt är hon en nyfiken en som lärt sig åla smått, och hänger med mig i hemmet med olika sysslor, varvat med ensamma stunder med sina leksaker.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Härligt att kuren har gått så bra! =D> Så underbart för lilltösen att få sova gott.

Sömn föder sömn! Efter att jag infört standardmodellen och dottern efter ett tag började sova hela nätter tyckte jag att hon bara blev tröttare och tröttare. Kanske kan du lägga in en 5- eller 20-minuterslur mitt i det långa kvällspasset så att hon orkar med?

Det låter som att din lilla tjej har hamnat mitt i åttamånadersångesten (som kan komma lite tidigare än åtta månader)! Läs på i Barnaboken och i favorittrådarna, du hittar länkar under vanliga frågor här på späda och små!

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Tack för snabbt svar :)
Jo jag har märkt att hon gärna tar emot kortare lurar mitt i vakenpass. Ibland har hon somnat till i bilen eller i vagnen på promenad och orkat igen bättre med nya äventyr - jag har bara varit osäker på att låta henne sova andra tider än givet så att inte de goda sömnvanorna blir störda.. Kanske det inte är så farligt att låta henne ta en liten lur ibland..

Åttamånadersångest ja... ibland verkar det som om hon är socialt väldigt vaken och mogen av sig, men till det fysiska är hon ju bara 5 mån..
Det som är oklart för mig är hur jag skall hantera situationer då jag går hemifrån. Är det något jag skall undvika en tid framåt? Att inte vara borta så långa stunder? Eller bara göra det tydligt att jag går, vinka hejdå och glatt komma hem igen?
Hur länge brukar det hålla i sig ? Att gråta efter mamma kan väl hålla i sig oberoende av utvecklingsfaser? Eller är det något jag kan göra för att hon tillslut blir trygg i sig och litar på att jag kommer tillbaka?

Övrigt har jag ökat massor på den sociala delaktigheten, men det är ibland svårt att hitta på vad hon kan vara med om då hon inte motoriskt "kan" hjälpa till. Har henne liggande på diskbänken medan jag diskar och lagar mat, gör det mesta på golvet så hon kan ligga på mage bredvid.
Idag fattade hon hur man fyller på burken med tepåsar :) Visade henne hur man stoppar in påsarna i burken och så kunde hon nöjt pilla dit tepåsarna med lite siktningshjälp av mamma :) Ensamlek är det lite si och så med, hon orkar nog sitt pass på morgonen men resten av dagen är hon väldigt lätt uttråkad och trött och trivs bäst med att sitta i famnen eller bli visad saker. Vi är ute med henne i vagn så att hon halvsitter i liggdelen och får titta omkring, men hon verkar inte alls intresserad av utevärlden - kanske för kallt och stort att greppa om? :)
Hon har precis börjat dra sig framåt på mage med armarna och blir ju väldigt trött av det med..
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!
mumintrollet skrev:Åttamånadersångest ja... ibland verkar det som om hon är socialt väldigt vaken och mogen av sig, men till det fysiska är hon ju bara 5 mån..
Det som är oklart för mig är hur jag skall hantera situationer då jag går hemifrån. Är det något jag skall undvika en tid framåt? Att inte vara borta så långa stunder? Eller bara göra det tydligt att jag går, vinka hejdå och glatt komma hem igen?
Hur länge brukar det hålla i sig ? Att gråta efter mamma kan väl hålla i sig oberoende av utvecklingsfaser? Eller är det något jag kan göra för att hon tillslut blir trygg i sig och litar på att jag kommer tillbaka?
Läs kapitlet om åttamånadersångest i Barnaboket, där står svaren på alla dina frågor ovan. Här finns lite tips samt en sammanfattning från Barnaboken: 8-månadersångest
LisiBlom skrev:Övrigt har jag ökat massor på den sociala delaktigheten, men det är ibland svårt att hitta på vad hon kan vara med om då hon inte motoriskt "kan" hjälpa till. Har henne liggande på diskbänken medan jag diskar och lagar mat, gör det mesta på golvet så hon kan ligga på mage bredvid.
Idag fattade hon hur man fyller på burken med tepåsar :) Visade henne hur man stoppar in påsarna i burken och så kunde hon nöjt pilla dit tepåsarna med lite siktningshjälp av mamma :)
:thumbsup:
LisiBlom skrev:Ensamlek är det lite si och så med, hon orkar nog sitt pass på morgonen men resten av dagen är hon väldigt lätt uttråkad och trött och trivs bäst med att sitta i famnen eller bli visad saker.
Det finns en jättebra tråd där det står hur man kan komma tillrätta med detta: Utvecklingssamtal med herr Vällingsson
LisiBlom skrev:Vi är ute med henne i vagn så att hon halvsitter i liggdelen och får titta omkring, men hon verkar inte alls intresserad av utevärlden - kanske för kallt och stort att greppa om? :)
Men tjej tycker också det är dötråkigt att åka vagn. Hon vill ju ta sig runt själv och upptäcka världen - att sitta passivt och bara glo är inte hennes melodi! Åka vagn i affärer är av någon anledning roligare. Ibland går jag ut med henne i bärsele, fast det börjar bli tungt. Då kan hon vara med aktivt och känna på saker och vi kan titta tillsammans på saker på ett annat sätt. Och nu börjar det ju bli varmt och skönt ute, på med galonisar och kravla runt på marken! :D

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Tråden med Vällingson är alldeles underbar :) Jag har läst den tidigare, men det var bra att bli påmind om den igen.
Jag har svårt med att vänta på den berömda sucken eftersom hon ganska snabbt efter gnöl går över i en totalt uppgiven ledsen gråt. Då brukar jag gå till henne och visa henne nåt roligt så hon blir glad och sedan erbjuda henne igen något nytt att pilla med, eller ta med henne till ett nytt ställe för nya sysslor. Ibland, om hon är jätte trött och ledsen, i min famn medan jag fortsätter med mitt (Har utvecklat bläckfisktalanger - man kan använda sina tår till en massa man inte tänkt på :) )

Jag är lite konfys fortfarande gällande hennes trötthet - efter kuren var hon pigg och åt som en liten häst. Nu en månad efter att kuren satt sig har hon blivit trött redan en timme efter att hon vaknat - och äter mindre än tidigare - halva mjölkmängden och inte alls mer pureer trots det.. Det är inte heller möjligt att erbjuda henne en påfyllning en 20 minuter efter att hon ätit - hon vill helt enkelt inte äta.. (Är annars en rekordsnabb ätare - allt är överstökat på 5-7 minuter). Har försökt med större nappstorlek, så hon skulle få i sig mer på en kortare tid, men hon har använder fortfarande storlek 2 (för 2 månaders baby). Hon har alltid sugit så kraftigt att hon storknar om flödet är för snabbt. Det bara rinner längs med kinderna om jag försöker med trean..

Dum självklar fråga, men kan ålningsförsöken göra henne så trött? Och kanske det är tänder på G så att hon inte äter??
Detta är verkligen inga stora problem, hon är lugn och glad för det mesta, men jag förundrar mig över dessa två grundsaker som plötsligt trasslar..
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

mumintrollet skrev:Har utvecklat bläckfisktalanger - man kan använda sina tår till en massa man inte tänkt på :)
:lol: :lol: :lol:

Jag tycker att min dotters trötthet har gått lite i perioder, ibland har jag behövt öka på sömnen lite. Kanske är hon tröttare för att hon äter mindre? Och visst är det jobbigt att åla, klart man blir tröttare av det. Får hon frisk luft om dagarna? Det tycker jag själv att jag blir piggare av.

Tandsprickning kan absolut göra att de äter mindre, det är så jag vet att tänder är på gång här hemma, men barn reagerar såklart olika. För min tjej brukar det ta en vecka med halva matmängden innan det ploppar ut ett litet risgryn och sen är aptiten på topp igen!

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Får hon frisk luft om dagarna? Det tycker jag själv att jag blir piggare av.
Jo hon sover ute alla sina lurer i vagn, dessutom är vi ute på promenad och tittar på saker eller uträttar lite ärenden så hon är med i vagn. Köpte en vattentät overall åt henne, så hon så småningom får börja kräla omkring lite själv :)

Igår och idag har hon varit som en solstråle, läggningarna har dock varit plötsligt jätteledsna, men då hon är vaken babblar hon på med en ljuv stämma och pillar på med sitt med oändligt tålamod.. Detta har tacksamt noterats av mamma som började bli lite less det eviga gnällandet. Maten har också smakat igen - vem vet vad som var problemet..
Inga risgryn syns i munnen än, men jag tycker att det har varit nåt på gång redan jätte länge.. I väntan på små tänder alltså :)

Hur har ni gjort med utevistelser och att åla på marken? Det verkar vara ganska jobbigt att ta sig fram i en klumpig overall. Och vad har ni lagt på fötterna?
Nu talar vi om en tjej med klädstorlek 74 och strumpor i typ 17-18..
Ännu är det ganska kallt på marken, men redan om en månad tänkte jag att hon gott kan börja trivas lite mer ute och kolla in läget i marknivå.

soliga hälsningar!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

mumintrollet skrev:Igår och idag har hon varit som en solstråle, läggningarna har dock varit plötsligt jätteledsna, men då hon är vaken babblar hon på med en ljuv stämma och pillar på med sitt med oändligt tålamod.. Detta har tacksamt noterats av mamma som började bli lite less det eviga gnällandet. Maten har också smakat igen - vem vet vad som var problemet..
Skönt att allt är tillbaka till det vanliga. :D
mumintrollet skrev:Hur har ni gjort med utevistelser och att åla på marken? Det verkar vara ganska jobbigt att ta sig fram i en klumpig overall. Och vad har ni lagt på fötterna?
Här har vi en dam som bara är nån storlek större. Overallen kan hon knappt röra sig i, så vi har köpt galonbyxor och har utanpå vad som nu känns lämpligt för utomhustemperaturen. Idag var det typ 10 grader och då hade hon dubbla mjukisar under och så tjocktröja som vi inte är så rädda om. På fötterna har hon de minsta skorna jag hittade i kassen med ärvda kläder. Smutsigt blir det och mycket åker in i munnen, men det är härligt att vara ute. :D

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej ni!

Har någon erfarenhet om för tidigt födda små skrutt? Hur skall jag tänka med sovtiderna här?
Vår lilla flicka har hittills varit en riktig trötts. Hon föddes 4 augusti, så hon blir ju 9 månader snart, men det bör korrigeras till 7. Nu har hon dock börjat vara otroligt pigg och jag undrar om hon tar igen sig med åldern så småningom? Med andra ord - hur länge skall jag korrigera hennes ålder?
Hennes schema är följande:

08 godmorgon gröt och ersättning
09:30 sova 45 min
11:30 lunch pure och ersättning
12-13:30 sova 1,5h
14:30 mellanmål frukt och ersättning
16:15 sova 20 min
17:30 middag pure och ersättning
19 bad
19:30 välling
20 godnatt

vi förkortade eftermiddagsluren för ett par veckor sedan då hon konstant vaknade för tidigt om mornarna och mitt i långluren. Det hjälpte till för nätterna och långluren går nu utan skarv.
Nu har hon i nästan en vecka vaknat efter 20 min även på förmiddagen.
Kan hon vara mogen för att ha två korta 20 min pass och en längre lur? Vill inte skippa em luren helt - då är hon totalt grinig.
Hon somnar inte om efter 20 min - lönlöst att hoppas på det :) hon är pigg som en lärka och ligger där och diskuterar.
Någon med erfarenhet om dylikt arrangemang?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Stirra dig inte blind på vare sig ålder eller korrigerad ålder tycker jag, utan läs istället av - precis som du gjort - hur mycket just ditt barn behöver sova.

Jag har en liten på 10,5 månader som visserligen inte är för tidigt född, men är en tröttis av stooora mått mätt. Hon sover fortfarande (nästan alltid) tre lurar och vi gör just så som du skriver; 20-1,5-20. Det känns lite hattigt och duttigt, men hon mår bra av det och då är jag nöjd. :D

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo det är väl det att det känns så hattigt och duttigt :)
Jag tänker väl förutsättningar då - om hon någon dag skulle få för sig att sova lite längre på förmiddagen får hon väl göra det (max 45 såklart). Eftermiddagen väcker jag efter 20 eftersom det helt tydligt påverkade nätterna.
Tack för bollplanksstödet! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"