SM, på väg mot SHN

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: SM färsking med missnöjd liten

Inlägg av Tetz »

Vad skönt att det känns bättre! :heart:

Jag håller helt med SaraMilana i resonemanget om att om sömnen funkar, så funkar maten :D

Det kan absolut vara tillägget på kvällen som gör att lilla magen blivit lite trög, men så blir det ofta innan magen anpassat sig till den nya maten. Om hon inte verkar besvärad så tycker jag inte att det finns någon anledning till oro. De små brukar vara rätt bra på att signalera om något är fel... :wink: :lol:

Runt två månader brukar mjölkproduktionen ha anpassat sig ordentligt till barnet, så förmodligen håller brösten inte på och producerar en massa extrakäk. Det kan ju vara därför de känns lite "slappare".

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MonikaLi

SM, på väg mot SHN

Inlägg av MonikaLi »

Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp igen. Snart blir min dotter 4 månader och vi tänker så småningom genomföra kuren. :sleep:

Men innan vi kommit dit skulle jag vilja ha lite åsikter om schema och så nu när mademoiselle Amelle orkar vara vaken längre än 2-2. Tycker det har blivit svårt att hitta en ny rytm!
Vi har morgon kl. 7.00 och kväll kl. 22.00 senast. Under dagen har hon 3-4 sovpass. Nu har det börjat variera rätt mycket från dag till dag hur länge hon sover respektive pass men första passet är hon ofta rätt trött och sover 1,5-2 h. Andra passet mellan 45 min till 2 timmar och sista passet ca 45 min till 1,5 h.
Detta är väl helt för lite sömn med tanke på hur sent hon läggs?

Nätterna sover hon max 4 h i sträck och i bästa fall vaknar hon bara 2 ggr för att äta. (Det hände en gång att hon bara vaknade en gång, lord, det var fantastiskt). Jag skulle önska att hon klarade sig längre utan mat på natten men hon verkar så himla hungrig! Har haft stora problem med lilla frökens ätande så jag vågar inte göra annat än att låta henne käka då.
Hon har börjat vakna oftare under vargtimmarna nu helt plötsligt också. Vid 5.00 undrar hon om man ska äta och kliva upp. Buffar henne och hon vaknar kl 6.00. Buffar igen och vi går upp kl 7.00... Jag brukar vara en buffel då.

Undrar hur jag ska göra på nätterna för att få henne att sova längre i sträck nu medan hon är för liten för kuren. :?
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: SM, på väg mot SHN

Inlägg av Sarisparis »

Hej MonikaLi :D

Jag har klistrat ihop ditt nya inlägg med din gamla trâd, dâ vi helst hâller oss till en trâd för samma barn. :D

Din lilla tjej är snart fyra mânader vilket i mânga fall innebär att Mera Mat än bara bröstmjölk/ersättning är nödvändigt för att man ska fâ ordning pâ sömnen.

Har du läst den här Mer mat ât smâfolket? Och Barnaboken om introduktion av fast föda (s271).

Du har fina schemaförslag här TorsMammas SM-översikt.

Läs, fundera, och âterkom! :D
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Tack för det Sarisparis! :)

Jepp, har läst kapitlet i BB och maten är redan införd sen några veckor vilket var en stor hjälp för mig eftersom lillan inte är så intresserad av bröst längre. Hon äter massor! Tyvärr har hon blivit förstoppad och vägrar äta igen, men jag har petat i henne katrinplommon så det här ska nog bli bra tillslut.

Jag tar schemat från Torsmamma för en 3 månaders och kör på det nu fram till kuren.

Ska bara tillägga att igår petade jag ner lillan vid 21.00 (vilket aldrig hänt tidigare) och hon sov till 02.00 \:D/ Vaknade bara två gånger under den tiden och somnade om snabbt.
Kl. 02.00 åt hon och sov till 5.00. Men sen blev det fråga på fråga ända fram till 7.00... Kl 7.45 tog vi morgon.
Ska bli spännande att se hur kommande natt blir :-D
Lilla humlan 110920
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kanonbra att du infört riktig mat! :thumbsup: Päron är lösande också!
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

SaraMilana:
Mat är kul och gott tycker både mor och dotter =P~

En rapport från första dagen & natten med nya rutiner:
Dagarna går lika bra som innan tack och lov, trots rätt stora förändringar med sovpassen. Inga större problem att låta sig ledas där.
Men natten... ayayay.. :shock:
La henne 19.40. Själva läggningen tog kanske 15-20 min (känns ju bra!) men vaknade igen efter 30 min och var mycket svår att lugna. Tillslut skrek hon upp sig till heshet och jag lät pappa ta över för jag kände att jag inte kunde förmedla någon säkerhet i det läget. Kl. 22.20 blev det relativt tyst. Sen drog karusellen igång igen efter 1,5 h och frågorna haglade nästan hela natten. Pappan sa att han gick upp och buffade kanske 10 ggr. Jag buffade 2. Hon åt vid 5.00 och vaknade igen vid 6.20. Då buffade jag henne och vi vaknade 8.17! Jag försov oss! Skulle gått upp 8.00 egentligen. Får ställa klockan imorgon. Kände mig typ full där på morgonen.

Längtar tills vi kan kura för denna sömnlöshet håller på att göra mig till en annan människa milt uttryckt. :twisted:
12 h natt... 12 h natt... 12 h natt... soon soon soon
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MonikaLi :D

Vad härligt att ni känner att ni är pâ väg ât rätt hâll med maten. :thumbsup:

Hur har nätterna gâtt sen du skrev?

Om ni tänker kura, förringa dâ inte vikten av förberedelse. Schemat ska vara kollat och checkat och klart sâ att ni inte börjar ifrâgasätta det när ni väl kör igâng. SHN-boken ska vara läst bâde en och tvâ och tre gânger, pränta in kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen i hjärnbalken och sâ putsar ni det hela med att läsa Safarin igen. Dâ blir Lathunden och Verktygslâdan sâ mycket mer lättbegripliga. :wink:
Missa inte heller sista kapitlet "Epilog frân Gastsjön".

Vill ni ha stöttning under kurandet sâ râder jag er att starta en ny trâd (ni kan hänvisa till den här trâden för bakgrund om ni vill) inne pâ Kurforum.

:heart:
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Allt jag skrev försvann precis :evil:

Men ok.
Hej igen :D

Tyvärr så har genombrottet på nätterna inte kommit än utan mademoiselle galer ilsket 1-2gg/h från ca. 00.00 fram till 3.30 ungefär. (Tvungen att köpa öronproppar idag.) 4.00 käkar hon och vaknar 2 ggr till innan klockan blivit 8.00 och vi har morgon. Hon har somnat om själv en gång under den här tiden med nytt schema och det är ju bättre än inget, eeh.. :shock:
Jag fortsätter kämpa på och hoppas att hon någon natt sover åtminstone 5-6h utan skrik. Tror att hon är arg för att hon inte får snutta 2-4 gånger per natt längre.

Inför kuren behöver jag absolut läsa SHN igen och igen. Har inte alls kläm på när/hur man ska ramsa resp. solfjädra och/eller buffa. Vi kurar när det känns som om det sitter som berget så vem vet, det kanske blir när hon är 5 mån i stället?

:-D :-D \:D/
Lilla humlan 110920
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag tror att nätterna kommer bli bättre i takt med att lilla tjejen får mer riktig mat på dagarna. Och så full fart med massor av social delaktighet, utevistelse och tjo och tjim! :D

Ja, vänta med att kura tills du kan hålla föredrag om SHN för hela släkten. :thumbsup:

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Jag orkar inte mer!!!!!!
Det blir ju inte bättre! snart har det gått en vecka och det är värre än någonsin. När jag startade den här tråden vaknade lillan 3-4 ggr per natt. Nu vaknar hon 10-20 ggr och gråter/gnäller konstant långa pass under natten. Hon sover max 2 h i sträck på nätterna.
Med det nya schemat är det bara ett sovpass under dagen som egentligen funkar och det är tidiga eftermiddagspasset då hon sover 2 h. 45 min lurarna måste jag börja ca 15-20 min på vakentiden innan hon ska sova, men ofta tar det 15 min extra innan hon somnar. Vaknar gör hon efter 30 min.

Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra mer. Jag har varit positiv dag efter dag och kämpat men jag har snart nått gräsen.
Vad är fel? Som ni märker är jag desperat.
Lilla humlan 110920
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Två tankar dyker upp i mitt huvud. Mat...och mat. :lol: Vad och hur mycket äter lilla damen på en dag?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Hejsan :D

Lillo käkar:

Frulle: gröt + bröstmjölk
Lunch: något mos med fruktpuré till efterrätt + bröstmjölk
Middag: samma som lunch
Kvällsmål: gröt + bröstmjölk
Nattslurk

Det borde ju räcka :?
Lilla humlan 110920
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Hur mycket är det hon äter av den riktiga maten? Är det små smakportioner eller lite mer rejäla mängder?

Hur ser schemat ut i övrigt?

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Hej :heart:

Hon klämmer alltid minst en potatis eller liknande + efterrätt då det blir katrinplommon eller päron.
Gröten morgon och kväll är på 1,5 msk havregryn med 4-5 msk vatten + finrivet päron eller äpple OCH 2-3 msk fruktpuré.
Som ni ser är hon en liten gourmand \:D/

Schemat under dagen tycker jag funkar jättebra nu! Vi har 12-45-2-45 (skriver man väl?). Ångrar lite att vi tog morgon kl 8 för 7 hade egentligen varit bättre men jag vågar absolut inte byta nu med tanke på hur det blev sist vi ändrade något :shock:

Jag accepterar att det kanske tar lite längre tid än vanligt för fisen innan hon förstår att det inte är nattklubb Ibizastyle som gäller under dygnets mörka timmar. Det hade bara varit så skönt med lite mer sammanhängande sömn så man slapp känna sig helt galen och kocko emellanåt... ](*,)
Håll tummarna för oss allihopa!
:lol:
Lilla humlan 110920
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Där runt fyra månader börjar de små bli JÄTTEHUNGRIGA! :D Även de som sovit bra tidigare kan få upphackad nattsömn. Bröstmjölken/ersättningen är inte längre tillräckligt mättande.

Vad roligt att lilltjejen har god aptit! Låt henne styra över storleken på portionerna, sluta inte bara för att gröten på tallriken tar slut eller för att hon ätit en hel potatis. Kanske vill hon ha ytterligare en potatis! Och glöm inte att mosa ner en stor klick (osaltat) smör (eller kallpressad rapsolja) i maten, det mättar bra.

Vill du förskjuta schemat kan du ta det stegvis, en kvart om dagen eller nåt, så tror inte jag att lilla damen märker av det nämnvärt!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"