Hej lopita
Jag börjar med att pâminna om att det här forumet är helt ideellt och att alla som svarar är helt vanliga mammor som gör det pâ sin fritid. Forumregeln är att ingen frâga ska stâ obesvarad i mer än tre dagar. Sâ lite tâlamod.
I väntan pâ svar sâ kan jag varmt rekommendera

att läsa sin egen trâd frân början (alltid intressant att fâ lite perspektiv och ibland sâ kan poletter trilla ner ordentligt just vid omläsning)

att läsa favoriterna
Svar pâ vanliga frâgor

att läsa andras trâdar - alltid intressant, ibland kan en annan vinkel göra mycket

sist, men verkligen inte minst, att läsa Barnaboken
Jag tror att mycket av det du upplever som jobbigt i er situation bottnar i det här:
lopita skrev:La henne ikväll i vagnen och hon börjaDE SÅKLART SKRIKA DIREKT.
Jag vill inte framstâ som hârd och jag är verkligen inte ute efter att sâra dig, men du har negativa förväntningar pâ din lilla tjej.

Och hon är ett proffs pâ att läsa av din sinnesstämning, tro mig (det har jag själv fâtt bevisat av mina egna ungar ett otal gânger

). Det är inte det enklaste att vara sâ där lugn och trygg som gör att bebisen verkligen kopplar av i sin tur. Men att själv vara irriterad och frusterad, ja, det blir faktiskt ingen glad av.
Jag skulle râda dig att backa bandet lite. När man är sex veckor är man inte sâ stor. Satsa pâ rytmtänket mer än program- eller schema-tänk och sök kärnan i standardmodellen. Alltsâ att när läggdags väl kommer veta med dig innerst inne att din lilla tös verkligen fâtt precis allt det hon behöver under vakentiden.

Vakentiden har varit lagom lâng (inte övertrött)

Hon är alldeles skönt proppmätt.

Hon har fâtt vara med dig i ditt liv (du har inte hâllit pâ och "roat" henne non stop)

Hon har kanske fâtt lite frisk luft, alternativt läggs att sova utomhus.
Om hon dâ skriker vid läggning sâ kan du ta till SusanD's vagningstips som jag skrev om tidigare. Vâga lita pâ att hon BEHÖVER sova. Jag brukar tajma tvättmaskinsstart med lillens sovstund. Är det alltför tyst sâ upplever jag att lille bebisen undrar vart allt liv tagit vägen. Visa henne att allt är precis som det ska och att hon kan koppla av. Du har koll - pâ att hon kan sova tryggt och att det nu är DAGS att sova tryggt.
Och sâ tar du hand om dig själv sâ mycket du kan.

Gör inte en massa "mâsten" när hon äntligen sover (gör dessa med henne

), utan gör nâgot du tycker om. En kopp te och en god bok, vad vet jag, men nâgonting som gör att du upplever att du fâtt tid för dig själv ocksâ. Dâ blir det sâ mycket lättare att verkligen uppskatta vakentiden med dottern sen och vips har ni hamnat i en god spiral.
Du fixar det här. :thumbsup: