Använder mig som napp???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: Använder mig som napp???

Inlägg av Tetz »

lopita skrev:Vad menar du med osynk till natten?
Det gäller nog om någon månad eller två när ni får lite fastare tider :D

När bebisen är ca en månad så är det dags att sluta äta sig till sömns, men det är ingen panik om det händer ibland. Speciellt till kvällen när sista maten ska i så är det ofta nästintill omöjligt att lägga i vaket tillstånd :wink:
lopita skrev:2, När kan man börja vagna?
Jag började med det när min lilla fyllt en månad. Då vagnade jag om hon vaknade innan hon sovit 1,5 h och inte somnade om av sig själv. Man strävar ju efter att bebis ska somna och somna om själv, men man får gå varsamt fram när det handlar om så här små älsklingar :heart:
lopita skrev:4, Är det schema först när hon fyller 2 mån?
Japp :D Inte tidigare än så brukar det gå att sätta något schema. Det går dock bra att redan tidigare börja väcka samma tid på morgonen varje dag, så är det lättare att se mönster i vilken rytm som passar den lilla.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hur ska jag göra för att inte hon ska äta sig till sömns då? Känns omöjligt!

När det gäller vagna så skrev ngn till mig innan att det är för tidigt när hon bara är 1 månad?
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lopita skrev:Hur ska jag göra för att inte hon ska äta sig till sömns då? Känns omöjligt!
Ofta vaknar bebisen till lite när man kopplar loss dem frân bröstet, dâ kan man säga god natt och sâ lägga att sova. Eller bara inte vara sâ där jätteförsiktig som man ofta är med smâ bebisar, utan lägga dem sâ att de märker det om du förstâr hur jag menar.
lopita skrev:När det gäller vagna så skrev ngn till mig innan att det är för tidigt när hon bara är 1 månad?
Det är helt individuellt när man väljer att börja verktyga. Med vâr Lillebror sâ började jag vid sex veckor. Dâ kände jag mig trygg med att han inte vaknade för att han var hungrig.

Satsa pâ ordentliga vakenpass med mycket mat sâ brukar resten följa.

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

På torsdag är lillprinsessan 6 veckor, men har börjat vagna henne nu! Tycker att det blivit mer regel än undantag att hon ska somna vid min tutte och vara helt galen om hon inte får det, och det är ju inte så det ska vara. Hon kan vara fullmatad på kvällen med både bröst och flaska och ändå så fort jag lägger henne i sängen börjar hon skrika. Och hon blir såååå arg direkt. Fram tills igår har jag då tagit upp henne gett henne bröstet igen, och oftast spottar hon ut den efter 2-3 tag och vill sen bara ligge vid min mage framför bröstet. Om jag då är jättetrött har det hänt att jag också somnar, ock så vaknar vi i samma position vid nästa mål!

1,Tycker ni att det är tillåtet att vi har denna smekmånad än?
2,Att hon behöver denna närhet att vara hos mig, eller är det rätt som jag tänker nu att vagna henne?

3, När jag vagnar henne tar hon ofta upp huvudet och ligger och skriker så, ska jag lägga huvudet till sidan då och sen fortsätta vagna? eller vad ska jag göra när hon har huvudet så och börjar picka med huvudet?
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lopita :D
lopita skrev:1,Tycker ni att det är tillåtet att vi har denna smekmånad än?
Tillâtet och tillâtet, det som känns ok för dig är självklart tillâtet. :D Hela grejen handlar ju om att hitta ett sätt som bâde bebisen och mamman trivs med, gör ni bâda det sâ finns ju inga problem.
Men, känner du att du blivit förvandlad till jättenapp och vill att din lilla tjej ska fâ lära sig lyxvanan att somna själv, sâ kan du ta till följande. Jag har aldrig vagnat, sâ jag citerar proffset SusanD.
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
lopita skrev:2,Att hon behöver denna närhet att vara hos mig, eller är det rätt som jag tänker nu att vagna henne?
Hon behöver helt klart känna sig trygg. Det innebär först och främst att hon mâste känna att DU är trygg (ibland fâr man spela lite teater :wink: ), sâ att hon kan tro pâ det du säger. Att vagna, som Susan beskriver det ovan, är ett sätt att förmedla trygghet och att pâ köpet lära henne att vagnen är en skön sovplats och HENNES sovplats.
lopita skrev:3, När jag vagnar henne tar hon ofta upp huvudet och ligger och skriker så, ska jag lägga huvudet till sidan då och sen fortsätta vagna? eller vad ska jag göra när hon har huvudet så och börjar picka med huvudet?
Har du kikat pâ filmklippen, tänker pâ Tryckpressen för det du beskriver?

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

La henne ikväll i vagnen och hon börjaDE SÅKLART SKRIKA DIREKT. Jag vagnade och höll inte på särskilt länge för hon skrek upp sig ngt otroligt. Hon skrek så han vatt alldeles hes och nästan inte fick luft, så jag tog upp henne, och det tog jättelång tid innan hon lugnade sig och tystnade. Annars brukar hon bli tyst direkt hon kommer upp. Jag vet att det var fel att ta upp henne, men hon skrek sååå mycket och var alldeles svettig och när hon knappt fick luft :( Varför gjorde hon så här? vet att hon såklart ställde frågor men har aldrig varit med om att hon skrikit sig så här arg!! Är hon för liten? ska jag avakta ngn vecka till? Eller brukar det skrikas så här mycket så dom kipar efter andan?
Och en dotter 15/12-2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

????
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lopita :D

Jag börjar med att pâminna om att det här forumet är helt ideellt och att alla som svarar är helt vanliga mammor som gör det pâ sin fritid. Forumregeln är att ingen frâga ska stâ obesvarad i mer än tre dagar. Sâ lite tâlamod. :wink:

I väntan pâ svar sâ kan jag varmt rekommendera
:arrow: att läsa sin egen trâd frân början (alltid intressant att fâ lite perspektiv och ibland sâ kan poletter trilla ner ordentligt just vid omläsning)
:arrow: att läsa favoriterna Svar pâ vanliga frâgor
:arrow: att läsa andras trâdar - alltid intressant, ibland kan en annan vinkel göra mycket
:arrow: sist, men verkligen inte minst, att läsa Barnaboken :heart:

Jag tror att mycket av det du upplever som jobbigt i er situation bottnar i det här:
lopita skrev:La henne ikväll i vagnen och hon börjaDE SÅKLART SKRIKA DIREKT.
Jag vill inte framstâ som hârd och jag är verkligen inte ute efter att sâra dig, men du har negativa förväntningar pâ din lilla tjej. :heart: Och hon är ett proffs pâ att läsa av din sinnesstämning, tro mig (det har jag själv fâtt bevisat av mina egna ungar ett otal gânger :lol: ). Det är inte det enklaste att vara sâ där lugn och trygg som gör att bebisen verkligen kopplar av i sin tur. Men att själv vara irriterad och frusterad, ja, det blir faktiskt ingen glad av.

Jag skulle râda dig att backa bandet lite. När man är sex veckor är man inte sâ stor. Satsa pâ rytmtänket mer än program- eller schema-tänk och sök kärnan i standardmodellen. Alltsâ att när läggdags väl kommer veta med dig innerst inne att din lilla tös verkligen fâtt precis allt det hon behöver under vakentiden.

:arrow: Vakentiden har varit lagom lâng (inte övertrött)
:arrow: Hon är alldeles skönt proppmätt.
:arrow: Hon har fâtt vara med dig i ditt liv (du har inte hâllit pâ och "roat" henne non stop)
:arrow: Hon har kanske fâtt lite frisk luft, alternativt läggs att sova utomhus.

Om hon dâ skriker vid läggning sâ kan du ta till SusanD's vagningstips som jag skrev om tidigare. Vâga lita pâ att hon BEHÖVER sova. Jag brukar tajma tvättmaskinsstart med lillens sovstund. Är det alltför tyst sâ upplever jag att lille bebisen undrar vart allt liv tagit vägen. Visa henne att allt är precis som det ska och att hon kan koppla av. Du har koll - pâ att hon kan sova tryggt och att det nu är DAGS att sova tryggt. :wink:

Och sâ tar du hand om dig själv sâ mycket du kan. :heart: Gör inte en massa "mâsten" när hon äntligen sover (gör dessa med henne :D ), utan gör nâgot du tycker om. En kopp te och en god bok, vad vet jag, men nâgonting som gör att du upplever att du fâtt tid för dig själv ocksâ. Dâ blir det sâ mycket lättare att verkligen uppskatta vakentiden med dottern sen och vips har ni hamnat i en god spiral.

Du fixar det här. :thumbsup:

Senast redigerad av Sarisparis den ons 25 jan 2012, 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D skickar ett specifikt litet favorittips. Missa inte den här: När SM-barnet skriker vid sovdags (Kolla även resten under rubriken Barnet skriker vid läggdags!

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Tack för svaren! Är verkligen tacksam för detta forum ska du veta :lol: Ibland vill man väl lite mkt med andra barnet men får väl hia mig lite med schema tills 2 månader infaller :wink:
Här jobbar vi på enligt SM och tycker faktiskt det flyter på bra. Ofta har vi 2-2 men ibland svajar det ju lite :roll: Har även börjat anteckna lite för att ha lite koll inför schemasättningen:)
Har faktiskt provat med napp men hon tycker inte det är ngn höjdare så den får ligga där i sängen om det skulle passa ngn gång!! Dagarna går bra, men märker dock till 18 tiden att jag får sitta och amma länge, ger henne även ersättning för att dryga ut det. Så kvällen bara flyger iväg och hon är vaken 4 timmar här ofta. Hon blir inte alls gnällig utan är väldigt med och äter och slumrar! Är det fel? Hon slumrar till lite för att sen fortsätta äta. Skulle jag lägga henne här vaknar hon till och söker så jag matar och matar hellre känner jag? Vagna har jag avvaktat lite med eftersom hon blir sååå arg! Tänkte att vid 2 månader börja lite smått.
Och en dotter 15/12-2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
lopita skrev:Här jobbar vi på enligt SM och tycker faktiskt det flyter på bra. Ofta har vi 2-2 men ibland svajar det ju lite :roll: Har även börjat anteckna lite för att ha lite koll inför schemasättningen:)
:thumbsup:
lopita skrev:Har faktiskt provat med napp men hon tycker inte det är ngn höjdare så den får ligga där i sängen om det skulle passa ngn gång!!
Vi försökte och försökte med napp, men den ratades helt av vår lilla tjej. Rätt skönt, såhär i efterhand, att slippa det problemet! :D
lopita skrev:Dagarna går bra, men märker dock till 18 tiden att jag får sitta och amma länge, ger henne även ersättning för att dryga ut det. Så kvällen bara flyger iväg och hon är vaken 4 timmar här ofta. Hon blir inte alls gnällig utan är väldigt med och äter och slumrar! Är det fel? Hon slumrar till lite för att sen fortsätta äta. Skulle jag lägga henne här vaknar hon till och söker så jag matar och matar hellre känner jag?
Så länge hon inte slumrar-äter-slumrar-äter-slumrar-äter-slumrar-äter och hon är nöjd och allt funkar för er, så varför ändra något tänker jag? Ersättning (eller urpumpad morgonmjölk) för att lilla damen ska slippa bli helt slut av allt ätandet låter som en god idé!

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Ikväll försökte jag lägga henne innan det riskerades att bli övertrötthet. Jag la henne, sa godnatt och gick ut. Hade dörren lite på glänt så hon kunde höra oss/tv. Inväntade att hon skulle börja böka/gråta och det gjorde hon efter ngn minut. Avaktade och lät henne själv försöka lösa det, och hon lugnade sig själv =D> Efter en liten stund började hon gråta igen och det ökade så jag gick in och buffade lite. Backade och hon fortsatte gråta men jag buffade inte hela tiden utan hon lugnade sig av sig själv i gråtandet. Nu somnade hon om så jag skriver :lol: Är det rätt att jag gör så här eller ska jag gå in till henne direkt? Eller är det ok att försöka låta henne fixa det själv?

Hon blir väldigt arg i sitt skrik innan hon lugnar sig, varför blir hon det? Hon nästan hostar och blir hes?

När hon ligger på mage så rör hon huvudet fram och tillbaka hela tiden när hon skriker, ska jag bara låta henne va tills hon själv lägger huvudet till ro?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Lopita!
lopita skrev:Ikväll försökte jag lägga henne innan det riskerades att bli övertrötthet. Jag la henne, sa godnatt och gick ut. Hade dörren lite på glänt så hon kunde höra oss/tv. Inväntade att hon skulle börja böka/gråta och det gjorde hon efter ngn minut. Avaktade och lät henne själv försöka lösa det, och hon lugnade sig själv =D>
Bra jobbat!! :thumbsup:
lopita skrev:Efter en liten stund började hon gråta igen och det ökade så jag gick in och buffade lite. Backade och hon fortsatte gråta men jag buffade inte hela tiden utan hon lugnade sig av sig själv i gråtandet. Nu somnade hon om så jag skriver :lol: Är det rätt att jag gör så här eller ska jag gå in till henne direkt? Eller är det ok att försöka låta henne fixa det själv?
Precis så har vi gjort, och jag tycker att det oftast brukar funka bättre än buffning.... Kör igång dammsugaren eller slamra med disken eller prata glatt i telefon! :D
Man ska inte underskatta effekten av husljud! Det ger henne chansen att lugna ner sig själv. Jag har ofta upplevt att buffning vid "fel" tillfälle kan störa och göra lillan ännu mer ledsen. Det gäller att lära sig tolka skriken, vilket inte alltid är så lätt..jag veeet :wink:
Prova dig fram!
lopita skrev: När hon ligger på mage så rör hon huvudet fram och tillbaka hela tiden när hon skriker, ska jag bara låta henne va tills hon själv lägger huvudet till ro?
Det tycker jag! Annars lär hon riskera att bli ännu argare.... Om du behöver buffa då så kan du ju låta "solfjäderhanden" ligga precis nedanför huvudet istället.

Lycka till!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Lite uppdatering från detta läger :D
Läggandet har gått mycket bättre!! Det som verkligen har gett resultat är att låta henne lösa det själv :lol: Hon börjar nästan alltid böka lite och sen blir hon ledsen och ibland behöver vi gå in och buffa lite, men sen backar vi och låter henne själv komma till ro, och det har faktiskt funkat! Det jag undrar är varför hon alltid måste bli lite ledsen innan hon kommer till ro? Det tar inte lång tid innan hon blir lugn,men önskar ju att hon inte blev det :roll:

Dagarna är mysiga med massa kontakt och hushållssysslor! Hänga tvätt och städa garderoberna har varit de senaste dagarnas underhållning :wink:
Än sålänge kör vi enligt SM men snart är det dags för schema. men kan faktiskt säga att vi nästan har det redan för hon håller ganska jämn takt tycker jag :wink:

Nu på torsdag är hon 8 veckor men inte 2 månader förrens den 15:de? Vad ska jag räkna henne som? Sen föddes hon v 37+5 har det ngn betydelse?
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Vad GLAD jag blir att ni har det sâ bra. :heart: Kanonbra jobbat! :thumbsup: =D>
lopita skrev:Det jag undrar är varför hon alltid måste bli lite ledsen innan hon kommer till ro? Det tar inte lång tid innan hon blir lugn,men önskar ju att hon inte blev det :roll:
Är du säker pâ att hon verkligen är ledsen? Dâ brukar man ha svârt att lâta lille bebisen vara ifred. Min yngste har som vana att "gnöla"; att ligga och lâta entonigt och harvande liksom, i lugn och ro, tills han somnar. Han har gâtt igenom en hel radda insomningsvanor och läten (gruff, rejäl protest, tystnad, och nu gnöl).
Jag ser det som att han "pratar av sig" innan han somnar. Själv gillar jag att tömma huvudet genom att läsa nâgra sidor. :D
lopita skrev:Nu på torsdag är hon 8 veckor men inte 2 månader förrens den 15:de? Vad ska jag räkna henne som? Sen föddes hon v 37+5 har det ngn betydelse?
Jag tror inte att en vecka hit och dit gör sâ stor skillnad. Vilken vecka hon föddes i gör ingen skillnad eftersom hon inte föddes alldeles för tidigt. Om du längtar efter schema sâ börja nu, känner du att ni har det bra som det är sâ sträva vidare mot SM sâ ska du se att schemat hamnar pâ plats av sig själv innan du vet ordet av. :wink:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"