Mat och sömn för 4-månaders lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
diva-j

Re: Mat och sömn för 4-månaders lillasyster

Inlägg av diva-j »

Hej!
Efter de senaste dagarna kan jag säga att jag slits mellan hopp och förtvivlan.

Jag petar i Z så mycket mat jag kan varje mål, och hon kräks upp rätt mycket också efter varje rap. Har också börjat extramata lite inför lurarna.

Igår på lunchpasset så vaknade hon som vanligt i skarven efter ca 40 minuter (hon sov i spjälsängen) och jag fick inte till ramsningen utan hon blev bara surare och surare och mer ledsen. Till slut stod inte jag ut utan lyfte över henne till vagnen och fick henne lugn. Dock fick jag hjälpa henne att sova resten av passet. :cry:

Sedan hade vi gäster igår em med fullt hus hemma och då blev det nog många intryck och ljud för henne och hon började med att protestera direkt efter läggningen till natten, men somnade dock med en-två ramsor av en rätt nervig mamma.

Och i natt när hon vaknade vid halv fyra lyckades jag först få henne att nästan somna om med ramsa men bara för att vakna igen vid halv fem och då var hon otröstlig. Tog då till vagnen igen och lyckades hyfsat med vagningstekniken så att hon blev lugn och klarade insomning efter avslutad vagning två gånger.

Helt slut efter detta tog jag mig an dagen idag. Och under av alla under nu har hon själv klarat av skarven på lunchpasset och sover fortfarande.

Vad säger ni? Hur kan jag tänka - är vi på rätt väg eller helt fel ute...?

/en förvirrad diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ibland känns det som att det är ett steg fram och sen två steg tillbaka. Men med siktet inställt på vart ni är på väg, så är ni snart tillbaka igen med tre steg fram. :D
diva-j skrev:Igår på lunchpasset så vaknade hon som vanligt i skarven efter ca 40 minuter (hon sov i spjälsängen) och jag fick inte till ramsningen utan hon blev bara surare och surare och mer ledsen. Till slut stod inte jag ut utan lyfte över henne till vagnen och fick henne lugn. Dock fick jag hjälpa henne att sova resten av passet. :cry:
Försök ge henne lite andrum, ibland kan verktygande mest störa. Jag har till slut insett att jag gör bäst i att hålla mig på avstånd när liten vaknar i skarvarna... Här finns en liten checklista för skarvar, kan det finnas nåt matnyttigt där tro? Skarvar - en checklista
diva-j skrev:Sedan hade vi gäster igår em med fullt hus hemma och då blev det nog många intryck och ljud för henne och hon började med att protestera direkt efter läggningen till natten, men somnade dock med en-två ramsor av en rätt nervig mamma.
Jag gissar att protesterna kom sig av din svajiga attityd. ;) Det är svååårt att hålla attityden uppe tycker jag, när folk sitter och iakttar och tycker man är konstig som "låter sitt barn ligga och skrika". Alla lurar förläggs på en annan våning när vi har gäster för att undvika publik. Och så kan man ju alltid vrida på lite musik eller något... :D

:heart:
diva-j

Inlägg av diva-j »

Tack! Skarvchecklistan har jag inte sett förut. Uppskattar tipset.

Ja visst är det så att mamma är för ivrig och ibland alldeles nervös :? Det är ju därför det känns så bra att bolla lite med er.

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

diva-j skrev:Ja visst är det så att mamma är för ivrig och ibland alldeles nervös :?
Sâ vanligt, sâ vanligt! Alla har vi nog varit där nâgon gâng och kunnat konstatera att det faktiskt inte hjälper ett dugg. :wink: :lol: Pâ med lugna Muminmammastilen och sâ mata pâ sâ mycket som gâr i.
Just vid skarvar sâ är min erfarenhet att "direkt" verktygande är mindre effektivt än "indirekt" verktygande. Alltsâ HUSLJUD framför allt. Man visar att man är där, att allt är som det ska, men lâter barnet vara ifred. Det var iallafall vad som var mest effektivt för min lille Nils. Gärna tvättmaskin vägg i vägg om det gâr att ordna! :P

diva-j

Inlägg av diva-j »

Ja, det verkar som den taktiken funkar mycket bättre. Har nu haft en supernatt (12 h) och sedan en helt otrolig dag då hon sovit sina pass - med skarv visserligen men en som hon klarade själv. :D

Dock har jag jättesvårt att hantera hennes kräkningar. Hon kräks hela tiden och jag försöker verkligen se till att det kommer en ordentlig rap efter varje matning. Mest kräk kommer det på morgonen, vid första BM-målet. Sedan när hon sover är det så uppenbart att hon får upp mat och vaknar av det.

Några tips här som kan hjälpa till? Tror att detta påverkar sömnen också.

Ikväll hörde jag henne ligga och harkla sig efter ca 3 timmars sömn och tog upp henne och rapade henne och lade tillbaka henne. Var så nervös men hon protesterade relativt milt och accepterade att somna om medans jag städade badrummet... (det var dags :)

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

diva-j skrev:Var så nervös men hon protesterade relativt milt och accepterade att somna om medans jag städade badrummet... (det var dags :)
:thumbsup: :lol:

Prova att höja upp huvudändan på sängen/vagnen så är det lättare för raparna att hitta upp själva!

diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej,
Höjd huvudända på plats sedan tidigare efter snoromgångar... Jag hoppas att det kan hjälpa. Försöker rapa Z mer intensivt också efter varje mål.

En liten rapport annars om hur det går:
Igår funkade dagslurarna jättebra. Hjälpte säkert till att storebror var hemma sjuk och jag hade helt enkelt inte tid att ta hand om några skarvar 8)

I natt sov hon 12 h igen :lol: . Vid fyra-tiden hörde jag henne intensivt ligga och suga på tummen och snora men hon somnade om själv.

Dock protesterade hon järnet vid läggning - tänker att det var för att jag föregående natt fick hjälpa till med vagnen. Det hjälper verkligen till att tänka att "hon ställer frågor" och att tolka hennes signaler som att hon vill veta vad som gäller och att mitt jobb är att vara tydlig. Och vissa dagar är det så svårt.

Tycker fortfarande det är svårt att se om hon är nöjd med mängden mat. Kan det vara så att jag då inte lyckats fylla på tillräckligt mycket?

Z börjar nu bli en härligt rund och go tjej och hon drar iväg i storlek vill jag lova. Häromdagen började jag med strlk 80 på överkroppen :wink: . Ska bli spännade att få en vikt och längd-notering på BVC vid fem månader...

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Vill bara inflika att små människor som är runt 5-6 månader kan äta förfärligt mycket mat :shock:

Mata på du, det kommer ut i nån ände som vi brukar säga :lol:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej!
Som vanligt några steg framåt och några steg framåt. Jag tror att maten börjar falla på plats även om jag fortfarande är osäker på när Z verkligen fått nog/är mätt. Har nu lagt till även en liten extra kvällsslurk med ersättning/majsvälling. Hon kräks fortfarande mycket men lite mer kontrollerat känns det. När hon ligger ner på rygg låter det dock hela tiden som hon har vätska i halsen som hon gurglar med. Känns det igen? Kan det vara så?

En liten oro dock är ju att det känns som om det blir mindre i brösten nu när jag ökar på maten. Jag vill gärna amma fullt tom sex månader och det är ju i över en månad till. Någon tanke från er kring det?

Dessutom har vi råkat ut för förkylning och snuva som ställer till det för sömnen, både i form av nästtäppa som gjort det lite svårare för Z att somna om med hjälp av tummen och massa slem i halsen som måste hostas upp på natten och väcker lilltjejen (i natt klarade hon dock av att somna av samliga gånger själv :) ).

Lunchpasset skarvar hon fortfarande på - i lördags fick jag henne inte att somna om men i går söndag gick det bättre. Hon sover bra om jag tar ut henne i vagnen hela passet även om det finns uppvak-tendenser. Antar att det bara är att fortsätta försöka vara konsekvent och inte ge upp....

Hoppas nu på en bra serie nätter fram till den 23/12. Då är det dags att ge sig ut och resa och sova borta. Det blir ett riktigt test på hur hårt rutinen/vanan har satt sig och hur cool mamma kan vara när jag inte har 100 % koll på miljö och andras reaktioner och hur Z accepterar att ex sova på tåg, i en ny säng i nya omgivningar.

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Kräkningarna brukar avta i takt med att mer riktig mat kommer in på menyn, så trösten är att det inte varar för evigt. :D Min lilla har alltid kräkts mycket, men sedan hon slutade ammas och flaskmatas har det slutat i princip helt.

Mjölkproduktionen anpassar sig efter hur mycket barnet ammar, så är det ju. Och visst är det möjligt att helamma till sex månader, även om jag helt klart tror att sömnen blir lidande då. Nånstans vid fyra månader börjar de små bli superduperhungriga och då står de sig inte så länge på bara bröstmjölk. Många väljer ju att amma bara vissa mål och ge riktig mat resten av dagen. Känn efter hur du själv vill göra!

Vi är många här inne som kämpat med skarvarna. Mycket riktig mat med ordentligt med fett i strax innan långluren så har lilltjejen de bästa förutsättningarna för en lång skön sovstund! :D

Hoppas ni får en härlig resa över jul! :santa:

diva-j

Inlägg av diva-j »

Tack för pepp! Känns så skönt att få lite återkoppling. Det gör dagarna mycket lättare! :P
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej
Nu har det nästan gått en månad av fix och trix med sömn och mat sedan jag skrev senast och allt är så mycket bättre nu hos oss så jag tänkte bara höra av mig och tacka så mycket för allt stöd som jag fått. Är också helt makalöst tacksam för den ”råg i ryggen” som jag känner att jag får genom att läsa i Barnaboken.

Just nu sover Z sina 15 timmar utan knot, det enda som ”strular” är lite tidiga uppvak på morgnarna men oftast så löser det sig med lite ramsning. Jag har inte gått upp och vagnat henne på natten nu på över en vecka. Vägen hit var inte så rak – det är många nätter som jag varit less och trött på att hon inte förstått sitt eget bästa och lyft över henne till vagnen och försökt ge besked.

Var också tvungen att justera schemat där i skarven vid 5 månader. Det var helt solklart (när jag kom på det…) att tidiga uppvak hade att göra med för mycket sömn på dagtid. Så just nu ser schemat ut så här:
06.30 Godmorgon
06.30-07.30 Mat 1 BM + välling
08.45-09.30 Sovpass 1 (45 min)
10.00-11.00 Mat 2 BM + pure + frukt
11.45-13.15 Sovpass 2 (1,5 h)
13.30-14.30 Mat 3 BM + gröt
15.30-16.15 Sovpass 3 (45 min)
16.30-17.30 Mat 4 BM + välling
18.00 Bad
18.15 Kvällsslurk BM
18.30-06.30 Natt (12 h)

Mitt problem med daglurarna har nu ordnat upp sig tack vare maten. När jag övergav mina egna vargar kring amningen och Zs storlek så släppte det och både hon och jag är mycket lyckligare (och hon mycket mättare!). Att jag lade henne i sängen och lämnade vagningen bara rakt av var nog också det bästa jag kunde ha gjort för att komma ur vagnträsket...

Just nu ammar jag fortfarande varje mål samt ger mat och gröt på dagen men tänker kommande veckor sluta amma vid några mål och introducera mat till middag (när vi andra äter). Sedan blir det naturligt tänker jag att erbjuda välling istället för bröstet morgon och kväll.

Har också några funderingar kring det som är vårt nästa steg, nämligen flytta ihop syskonen i samma rum. Z är ju 6 månader om några veckor. Vad har ni för erfarenheter kring att hantera ev uppvak med ramsa när det är två barn i samma rum, hur minimerar jag störningar för den stora killen (2 ½) och hur gör jag när lilltjejen lägger sig ca 30 minuter före honom (iallfall i några månader till innan jag justerar schemat så att hon lägger sig samma tid)?

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Åh vilken underbar rapport! =D> Vet du jag tycker inte att du skall oroa dg över att flytta ihop syskonen. Min lilla fick flytta in till storasyster när han var dryga 4 mån och satte hela nätter. Har man en ss därinne så VET barnet att ramsan betyder att mammao pappa har koll. Barnet behöver inte ha koll på småsyskonet. och skulle stora vakna så blir det ju automatiskt ett svar där med. Fram med attityden bara.

Mina lägger sig också med lite marginal. ( ca 15-20 min) Liten hinner somna och skiter fullständigt i att vi kommer in. de enstaka gånger han faktiskt vaknat så tar han ju del av ramsan till syster så det löser sig. :wink:

Sarisparis vet jag utövar indiansmyg med ficklampa när de smyger in och lägger de stora när lillebror somnat tidigare. Vi klampar faktiskt bara rätt in som ett annat gäng elefanter ( eller turister :roll: :lol: ) Liten störs inte. Försöker vi smyga däremot så... :roll:

Hemma hos SusanD är det en hel skock ungar som delar rum och det går aldeldes utmärkt.

Tänk att få dela rum med sitt lilla syskon :heart: Kan stå en bra stund efter att jag varit inne och satt stora på pottan innan jag lägger mig och bara lyssna på snusandet. Det är helt underbart.

Ställ till med riktig flyttihopfest tycker jag. hjälps åt att bädda och provligga. Vi hade lite ballonger och glass. Lillebror var välkommen det kan jag lova.
Det kommer att gå så bra så. Fortsätt bara det fina jobbet. =D>

Lycka till!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"