kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej! Vi har fått ihop ett bra schema nu tack vare era tips, så tack! :) de har dykt upp lite mera frågor nu när det börjar närma sig som jag hoppas att jag kan få svar på;
Jag frågade förut om hur man ska göra på dagarna och ni så att det är samma som på natten, med buffning/ramsning och sånt fattar jag, men ska devara några speciella rutiner innan läggning eller ska man bara lägga? Jag tänker på typ skrattet tex.

Sen undrar jag om nån har tips på läggningsrutiner, hur gör ni? Vi badar inte varje kväll, utan tvättar med tvättlappar mest. Just nu tar våra läggningsrutiner bara en halvtimme och det ska ju ta en timme. I vilken ordning gör ni och vad? :)

Under sovningarna på dagen, då är de helt ok att det både är ljust och livat?

När allt väl funkar klockrent, efter en månad eller så,hur gör man då bäst när man är bortbjuden på middag? Ska man då helst sova över så man inte avbryter hans sömn eller kan han börja sova där och sedan åka bil/vagn hem och så lägger man över i sängen? Och är de ok att korta ner nattningsrutiner då?

Vill bara kolla så jag inte missuppfattar detta, när han vaknar upp under andra natten, ska man avvakta och se om han somnar om av sig själv då innan man ramsar eller ska man ramsa direkt när han vaknar?

Om han går igång på bekräftelsen men tystnar fort, ska jag bekräfta igen?

Tack för att denna sida finns :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av videunge »

Hej :D

Ursäkta att det dröjer lite med svar för tillfället. Det kom :santa: och sånt där... :oops: :wink:
Hej! Vi har fått ihop ett bra schema nu tack vare era tips, så tack! :)
Härligt! =D>
Jag frågade förut om hur man ska göra på dagarna och ni så att det är samma som på natten, med buffning/ramsning och sånt fattar jag, men ska devara några speciella rutiner innan läggning eller ska man bara lägga? Jag tänker på typ skrattet tex
Skratta! och mycket. glad unge sover gott.
Sen undrar jag om nån har tips på läggningsrutiner, hur gör ni? Vi badar inte varje kväll, utan tvättar med tvättlappar mest. Just nu tar våra läggningsrutiner bara en halvtimme och det ska ju ta en timme. I vilken ordning gör ni och vad? :)
Någon tidsgräns vet jag inte... :roll: :lol: Vi gör så att först äter alla middag vid 17.30. Efter det klär vi på oss och går en prommenad runt kvarteret. LIteni vagn och storasyster cyklar oftast. I vinter blir det väl pulka. Sen badar bägge filurerna. Ibland duschar storasystermedans badet tappas upp. Efter det är det på med pyamas. Lillebror äter välling och syster en banan eller smörgås. Sen busar vi med lillebror en stund och sedan läggs han. Men det går säkert att bara tvätta av med. MEn bada är så uppskattat här hemma så det gör de varje dag :wink:
Under sovningarna på dagen, då är de helt ok att det både är ljust och livat?
Ja då. LIvat är bara en fördel. Men om det strular så kan man ha lite dunkelt i alla fall. Ljud stör inte ( sarare tvärt om ibland) men ljus kan göra det.
När allt väl funkar klockrent, efter en månad eller så,hur gör man då bäst när man är bortbjuden på middag? Ska man då helst sova över så man inte avbryter hans sömn eller kan han börja sova där och sedan åka bil/vagn hem och så lägger man över i sängen? Och är de ok att korta ner nattningsrutiner då?
Jag har antigneg haft med vang eller säng. Sen bara skyfflat över till vagn/ bil när det är dags att gå. Väl hemma läggs liten i sängen. Har liten vaknat till så ges en liten ramsa så fixar det sig. Attityden på bara. MEn såna utflykter skulle jag vänta med tills det satt sig ordentligt. :D Vet inte på vad sätt du menar att korta ner nattningen...? :oops: :-k
Vill bara kolla så jag inte missuppfattar detta, när han vaknar upp under andra natten, ska man avvakta och se om han somnar om av sig själv då innan man ramsar eller ska man ramsa direkt när han vaknar?
Meningen är ju att ramsan skall sätta sig här. Så ramsa direkt tycker jag. Allt är ju fortfarande nytt. Du skall ju visa att du är där och har koll. Vid tvärkris får du ju dessutom utnyttja tillrättaläggande, buffning/solfjäder ( men det är det sällan) Lyssna av. Senare när det är mer säkert så kan man avvakta beroende på hur liten låter. Ledsen ramsas, gnöl avvaktar man, men först skall ramsan etableras. :wink:
Om han går igång på bekräftelsen men tystnar fort, ska jag bekräfta igen?
Tills ramsan satt sig i början på kuren, ja. Sedan när du bakar ihop bekräftelsen med resten av ramsan och du vet att ramsan sitter, nej. Då bara tjatar du :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Tack för alla svar!
Angående tiden, en timme för läggningsrutiner, så har jag fått det från shn-boken. Men då kanske de inte är jätteviktigt på sekunden. Vi kommer nog börja bada varje dag när kuren är över, just nu blir han så kräsen efteråt, tror de kanske är lite övermäktigt när man inte sover som man ska.. :P

Till en annan grej, jag är vänsterhänt, som jag skrev förut, och kommer buffa åt de hållet.
Jag ska ta nätterna och min sambo dagarna å då undrar jag om de e ok för han att lägga oliver åt andra hållet i sängen under dagslurarna? För de blir ju annars fel håll för honom.. men om de skapar förvirring får vi lösa det med extra mycket övning :)

Oliver blir 4 månader idag :) och vi tänker ju så smått börja införa mer mat. Har tänkt att han ska få gröt på morgonen men vill helst inte ge den processerade sempergröten som är från 4 månader. Bbc rekommenderar inte havregrynsgröt förrän 6 månader, men är det nån som gett tidigare/ tycker ni man kan börja tidigare?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

Jag tror inte att det stör att ni gör åt var sitt håll.

Ang gröten, jo då visst går det aldeldes utmärkt att ge ( vi gav från 3,5 mån) havregrynsgröt. I början körde vi grynen i mixern för att få det lite slätare. och så en rejäl klick smör och kanske lite smaskig frukt i. Det är mums för små hungriga bebisar. Bvc får man ta med en nypa salt i fall med mat. de är styrda av WHOs amnings rekommendationer och får inte ( oavsett vad de tycker) råda folk att börja tidigare.

Här på forumet fins även rec på hemgjord välling som min lilla fullkomligt älskar. Sök på bovetevälling så borde receptet komma fram. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Va bra!
Känns så himla skönt att det börjar närma sig nu, och lite pirrigt såklart.
Anna skriver i boken att man ska ha ett tredubbelvikt lakan, eller liknande, som kudde till magsovare. Har inte boken här nu så håg kommer inte ihåg exakt va de står men vad menas med det? Varken jag eller min sambo förstod riktigt vad som menades..

Vårt schema är såhär nu:

1830-0630 natt
0630 frukost
0845-0930 lur
1000 lunch
1130-1330 lur
1330 mellis
1545-1630 lur
1630 middag
Ca 1730-1830 bad/tvätt, skurk, skratt

Nu är jag väldigt långt fram i tiden men 3:e luren är ju den som ska bort först, ska man modifiera om så lunchluren infaller senare eller hur här ni gjort? Tänker att de blir konstigt att först vara vaken 2.15 h, sen 2 och sen hela 5..

Kramis!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Tänk dig att du viker ett lakan 3 gånger så att det blir långsmalt, funkar oxå med ett barnlakan eller ett stort örngott. huvudsaken är att det går att vika runt madrassen upptill och på sidorna så att tyget blir platt och slätt och att liten inte skrynklar ihop det. Det blir som en platt kudde och så är det lätt att vika bort en flik om liten skulle kräkas, så slipper man byta hela underlakanet.

Lunchluren kan man justera sedan. När em-luren tids nog försvinner kan man helt sonika skjuta fram lunchluren en halvtimme till exempel.

Gott nytt år! \:D/

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Okej, ett vanligt vuxenpåslakan typ?

Har en fråga angående dagslurarna, på ena stället står att man ska följa schemat slaviskt och på ett annat läser jag att man ska klocka från det att han somnar, som då kommer bli senare än själva läggningstiden, och 45 min fram. Så hur ska vi göra? Om vi lägger honom 8.45 första luren och ska vara till 9.30, ska vi plocka upp honom 9.30 oavsett hur mycket han sovit eller låta honom sova 45 min? Tänk om han då inte somnar förrän kvart över, då ryckas ju hela schemat..

Och visst är det bara läggningen kväll 1 som man kommer buffa väldigt länge? Vid dagslurarna dag ett ska man väl som under natten natt 1 inte göra så länge utan verkligen bara ge besked?

Det är dagarna som krånglar mest för oss och de står inte så utförligt i boken om dem så ja känner att jag inte vill ha några frågetecken angående dem.. :)

Vi börjar bli lite nervösa här hemma för det närmar sig men ack så skönt det ska bli :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Nat »

hej du,

Och visst är det bara läggningen kväll 1 som man kommer buffa väldigt länge? Vid dagslurarna dag ett ska man väl som under natten natt 1 inte göra så länge utan verkligen bara ge besked?
Dygn 1 (både dag och natt) buffar och vagnar du för att förmedla lugnet. Dygn 2 skall ramsan successivt ta över.

Det är dagarna som krånglar mest för oss och de står inte så utförligt i boken om dem så ja känner att jag inte vill ha några frågetecken angående dem
Dagsläggningar skiljer sig inte nämnvärt från kvällsläggningar. Du har en annan ramsa som inte innehåller ordet natt men i övrigt kan de se likadana ut. Ja självklart behöver du kanske inte borsta tänderna (om det finns några sådana) eller tvätta grundligt vid varje dagsläggning, det räcker ju att göra sådant på kvällen :mrgreen:
Har en fråga angående dagslurarna, på ena stället står att man ska följa schemat slaviskt och på ett annat läser jag att man ska klocka från det att han somnar, som då kommer bli senare än själva läggningstiden, och 45 min fram. Så hur ska vi göra? Om vi lägger honom 8.45 första luren och ska vara till 9.30, ska vi plocka upp honom 9.30 oavsett hur mycket han sovit eller låta honom sova 45 min? Tänk om han då inte somnar förrän kvart över, då ryckas ju hela schemat..
Följ schemat så att det sätter sig. Svårt för den lille att lära sig schemat om det hela tiden flyttas åt olika håll. Vid nödfall kan du ge 15 minuter extra. Personligen använder jag endast den kvarten vid tidsskillnader, sjukdom, tänder och resor.
Utöver detta kan du även lägga den lille 10-15 minuter innan själva sovtiden skall börja och se detta som insomningstid. För precis som för oss vuxna tar det en liten stund för ett barn att somna. Även när barnet blir en säker sovare kan det ta en stund att somna vilket är normalt och inget att bekymra sig det minsta över

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Tack tack tack för alla svar!

Sitter just nu och skriver en egen liten lathund och jag blir lite förvirrad. I boken stpr om andra natten att man ska avvakta först när han vaknar upp (men det har jag ju redan frågat om) och under natt tre står att det nu är tillåtet att avvakta en liten stund.. lite förvirrande, så jag vill bara kolla att jag tänker rätt nu:

Natt 1:
Han vaknar, jag buffar kort och ramsar ut följt av påminnelse vid behov och bekräftelse.

Natt 2:
Han vaknar, jag ramsar en vanlig godnattramsa(?) Följt av påminnelse vid behov och sedan bekräftelse.

Natt 3:
Jag kan slumra till lite, han vaknar, jag avvaktar. Påminner vid behov och bekräftar när han blir tyst, oavsett om han fick påminnelse eller ej.

Har jag tänkt fel nånstans? Rätta mig gärna :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Hej
Du tänker rätt.

Natt 1 helt enligt lathunden, lugnet ska etableras.
Natt 2 avvaktandet avser här om du ska gå in eller inte. Börja alltid med ramsa, inte med att gå in. Avvakta och lyssna, när du är på vippen att gå in ska du ramsa igen. Vid nytt uppvaktade, lyssna så at det inte bara talas i sömnen innan du ramsa. Men inte för länge förstås, man ska ha sin ramsa snabbt om man vaknar och oroar sig för vargen.
Natt 3 här gäller ett visst avvaktande om man ska ramsa eller inte men oxå här ska ramsan komma när liten behöver den. läser du hunden igen i boken sid 152-160 kommer du förstå vad jag menar.

Lycka till!

:-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Tack tack!

Ja hoppas jag är tillräckligt påläst nu, det har övats buffning och ramsning om vartannat här hemma de senaste dagarna.. :P
Imorrn kör vi! Så inatt hoppas jag på att jag får sova så mycket som möjligt :)

Jag återkommer om hur det går och säkert med fler frågor inom kort!

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av LilloppansMamma »

Tuta kör, avgasrör!

Lycka till det här kommer att gå fin fint. :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Kan man ha teven på? De står i boken att man inte ska ha musik med sång så då kanske man inte ska ha teven på heller? Vi har det alltid annars på kvällarna för att de ska låta lite när han somnar..

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Tv funkar fin-fint ! Musik med sång oxå, riktiga mätningar kan behöva leta ett ansikte till en röst de hör. Men i tv-bruset spelar det nog ingen roll. Skramla med lite andra husdjur oxå.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Tänk vad tokigt det kan bli när telefonen väljer ord själv ... småttingar och husljud ska det vara!;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"