När stabiliseras läggningen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
videunge

Re: När stabiliseras läggningen?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Sen är det väldigt märkliga sömnpass på dagen :wink: 1h är inget naturligt sömnpass. Jag skulle sikta på naturliga sömnpass som är lättast att väcka efter. 20 min, 45 min, 1,5h 2h.

Sen är det individuellt, MEN jag tror att en så liten skrutt behöver 3 lurar. varför inte 45 min på fm 1,5h på dagen och sen 45 min på em?

eller 45, 2, 20? :wink:
kvällen blir man annars vääääldigt övertrött och då blir läggningarna skrikiga.

att sova mellan 12,30-15 på bara amning kl 10 ser jag som väldigt svårt. införa lunch kanske? Sikta på ca 3,5h-4h mellan maten så hinner man bli lagom hungrig.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Håller med Videunge och ladyline :D
Maten, och schemat! Gör en omstrukturering där så ska ni se att det blir ändring. Mer mat som sagt, och 3-3.5 tim mellan måltiderna och 2-2.5 tim mellan lurarna. 45-1.5-45 funkade suveränt för oss när Sigge var 6 mån :D

De behöver 3+7 dgr på sig att ta till sig förändringar, och så måste han få upp ångan avs matintaget som sagt. Men sen så kommer det nog gå som smort :thumbsup:
Seluah

Inlägg av Seluah »

Hej!

Tack alla för er hjälp! Vill nu bara meddela att läggningen går super! Han somnar på nolltid, både på dagarna och på kvällen. Känns underbart med det. Tror att det som hjälpte var att inte ramsa mer än vid utgången efter tillrättaläggandet, utan istället skruva på hög musik. Och vi ger honom också mer mat nu. Så tack alla för att ni engagerade er, tror faktiskt det hjälpte!

(Nu har vi dock fått andra problem, men det återkommer jag om i en annan tråd =).

Mvh, Seluah
Seluah

Tips på för tidigt uppvak?

Inlägg av Seluah »

Hej!

Vi har börjat kura lillen och i två veckor ungefär har han sovit mellan halv åtta och sju. Men för tre dagar sedan vaknade han tio över sex (vi tog upp honom efter en kvarts gråtande), igår vaknade han tjugo i sex (vi tog upp honom efter 50 minuters gråtande) och idag vaknade han tio i sex (vi tog upp honom efter en timmes gråtande...).

Vi har förut haft problem vid mkt gråt vid läggningen eftersom han inte tar ramsan, men när vi ändrade metod till att inte ramsa så mkt utan istället höja musiken, har läggningen gått super. Nu försöker vi göra samma metod när han vaknar innan sex men det hjälper inte. Han bara skriker mer och mer. Förmodligen är han för hungrig och ger sig inte förrän han får mat. Eller så är det en tand som spökar.

Han äter ordentligt under dagarna så jag tror inte det är det som är problemet.

Hur ska man hantera detta? Känns ohållbart att låta honom skrika en timme morgon efter morgon...

Mvh, Seluah
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Som du kanske ser är dina olika trådar sammanfogade nu. Vi håller oss till en tråd för att bättre kunna vägleda här på forumet. :D Jag vill oxå be dig att gå in under kontrollpanelen-profil-signatur för att lägga in sonens födelsedatum och datum för kurstart för att slippa bläddra i tråden och leta dessa fakta.
Seluah skrev:Han bara skriker mer och mer. Förmodligen är han för hungrig och ger sig inte förrän han får mat. Eller så är det en tand som spökar.
Vad äter han under dagen och hur mycket? Nattslurk vad och hur mycket? Träning under dagen? Åla, krypa, skratta...

Här finns lästips i boken!
internationella SHN sid 10 skrev:Några veckor fick vi slita med vargtimmarna, men jag bestämde mig snabbt för att inte acceptera att hon vaknade runt fem, halv sex. Så jag började ställa klockan innan jag visste att hon skulle vakna för att kunna vara utanför dörren direkt och ge henne en såkallad upplysningsramsa. Hon fick aldrig en chans att skrika upp sig. Det gav resultat. Nu väcker vi henne runt halv sju, när det är dags för pappa att gå upp för att jobba.
Internationella SHN sid 177 skrev:Vargtimmen

Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.

Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.

Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten
!
Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"