Tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cassi

Re: Tvillingar!

Inlägg av Cassi »

Ok, tack! Bara att köpa ett till larm då :)
Anledningen till att jag tänkte vänta en dag extra eller två är för att jag helt enkelt inte införskaffat nå grejer till att göra ett "rum" till pojkarna i sovrummet, så kändes lättare att göra kolmörkt genom att sätta för fönstert bara. Bor på landet å me tvillingar är de inte bara att ge sig in till stan hur som helst. Men får försöka kolla vad jag kan få tag på i dom lokala butikerna :roll:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Här kommer lite fler frågor jag hoppas jag kan få svar på:
Bara så de inte blir nån missuppfattning; det är alltid samma ramsa som gäller (samma på natten å en annan men alltid samma på dagen)? Måste pappan å jag ha olika ramsor eller kan vi ha samma? Hade tänkt mig "Go´natt min skatt, sov så gott" till natten och "Sov så gott, ses inom kort" till dagen, verkar dom bra?
Buffandet ska ju i regel pågå i 20 el 45 min första gången, men kan de ta kortare el längre tid?
Kan de va så att pojkarna sover hela natten (mer eller minder iaf) på en gång. Hos oss är problemet idag att pojkarna gärna inte tar natt förren vid 22-23 och att det är oftast grin, bök å massa ammande innan dom somnar för natten, de är de vi vill ändra på. Men dom sover helt ok på natten. I natt sov dom från 23 till 06 utan att vakna, kan de bli så när vi börjar med kuren oxå, eller kommer dom garanterat att vakna ofta? Bra att veta så jag inte tror att jag gjort nåt galet å kuren inte "tagit".
Cassi

Tips om tvillingar tack!

Inlägg av Cassi »

Ska kura mina pojkar på 4,5 månader i helgen. Men har lite funderingar hur de ska funka rent praktiskt! Jag kommer göra detta på egen hand så jag ska alltså kura båda samtidigt. När börja kura pojke nr 2? När ettan har somnat in med bekräftelseramsan? Kl kommer då ha blivit betydligt mer än 20.00 som jag tänkt ska bli deras läggtid. Vad mer behöver jag tänka på med tvillingar? Tack på förhand?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ramsorna låter ju toppenfina! Alltid samma ramsa, en på dagen och en till natten, men din man kan ha en egen ramsa om han vill. Vi kör med samma här och även om vi lånar ut barnen till farmor eller mormor så kör de med samma ramsor. Huvudsaken är att ramsan talar om "nu ska du sova så gott som alla småttingar ska göra, jag vaktar här!"

Buffandet kan absolut ta kortare tid och bland längre, men det är nog vanligare åt andra hållet, alltså kortare tid. :D

Att de somnar så sent beror nog på att de är övertrötta och kanske fortfarande hungriga i sina små magar. Med SCHEMAT löser sig detta, man VET som förälder att ungarna får 4 rejäla mål+nattslurk (de gäller förstås att mata på under målen) och sina sovtimmar!

Ingen vet exakt hur de beter sig under kuren, det visar sig. 8) Men ni är ju pålästa och vet hur det KAN bli. Det är en process, steken ska vändas, ett schema med fasta rutiner ska följas osv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tips om tvillingar tack!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och välkommen till kurforum (4-12 månader) - jag ber någon god administratör om hjälp att flytta din tråd. Sådant kan ju inte jag :oops:

Det enklaste är faktiskt att kura dem bägge två på ett bräde, om man säger. Du skriver att du ska göra det ensam, och problemet ligger inte i att de är två utan att du i så fall absolut måste ha avlastning och hjälp på dagarna. Har du det? Man kan inte vaka dygnet om, och du behöver sova många timmar på dagarna om du inte ska bli komplett galen. De två första nätterna kommer du att vara tvungen att inrikta dig på att vaka och inte gå och lägga dig ö h t. Tredje natten bör du kunna få sova av och till några timmar, även om du inte heller då kan räkna med att krypa till sängs i stor stil. Jag håller alla tummar och tår :mrgreen:

Tänkte du "vagna" eller buffa? Ska de vagnas, måste de ha varsin vagn, som då är att betrakta som säng. Har du det? Annars kan det vara enklare att buffa dem i respektive spjälsäng.

Första varvet, första kvällen, blir möjligen tuff, men de är så pass små så de somnar förmodligen rätt fint efter sista kvällsslurken, för att vakna i vanlig ordning - förmodar jag - en stund senare och hålla cirkus. Då får du helt enkelt springa mellan sängarna. Buffa här, vagna där, köra med pauser då du tar hand om den mest behövande, men bryta där också med jämna mellanrum. Vagnar man kan man ha som tumregel fyra drag - stadiga - med knyck i båda riktiningarna - och sju rejäla skak med handtaget fram och tillbaka; sedan paus för DET lilla barnet medan man störtar till nästa och gör likadant där. Om de nu skulle vakna samtidigt, vilket faktiskt inte är så sannolikt. Buffar man kan man även där göra paus, om och när nöden kräver. Man avslutar då med ett solfjäderstryck, ramsar när man går och återkommer sedan.

Det du ska vinnlägga dig om är att öva ramsan, så att du har den helt säker och stark och bestämd och glad och förankrad i en Attityd av total Självklarhet. I Verktygslådan hittar du närmare beskrivningar!

Det är den som är själva magiken i det hela, men man får räkna med att det tar sin lilla tid för de små älsklingarna att ta den till sig. När de väl gör det, kommer du att se (eller höra :idea: ) att de inte längre stör varandra, och att ramsan inte heller stör den som sover - tvärtom; den meddelar - bakvägen - lilla sovande grisen att syskonet blir vederbörligt omhändertaget och att någon (du) håller koll på vargen, så att ingenting ont kan hända någon av dem, eftersom du har bössan laddad och står på vakt. MELLAN dem och "vargen".

Jag har kurat små tvillingar i diverse storlekar och jag måste säga att det inte var svårare än att kura en enda liten sömntrasslare, men lite träningsvärk fick jag allt av allt rännande den första natten...

Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat är förstås förutsättningen för en lyckad kur med små barn. Dra dig verkligen inte för att ge "riktig" mat nu också :!:

Och ett genomtänkt schema.

LYCKA TILL =D>

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tack för ditt svar Anna!!
De vart tyvär ingen kurning när jag hade tänkt de sist, dels för att jag vart dunderförkyld å dels för att det var lättare sagt än gjort att få tag på ett andningslarm!! Men nu är jag frisk å andningslarm är köpt, så nu kör vi i morron. Men så klart har de dykt upp flera frågor. Min sambo har sagt att mer än gärna är med å kurar pojkarna, men han har ju inte hunnit läsa boken. Kan jag berätta så gott jag kan hur han ska göra och vi tränar tillsammans på buffning å vagning, eller måste han läsa boken? I så fall måste vi ju vänta ännu längre :cry:
Iallafall så har jag klurat på ett schema, å jag tänkte kolla om du finns nån tumregel för hur länge barnen kan va vakna mellan lurarna!? Enligt schemat jag har har gjort nu så kommer pokarna vara vakna 2,45 h mellan sista middagsluren å natten. Är det för länge?
Jag har tänkt buffa pojkarna, men är de bätte att vagna när dom är två? Vi har två vagnar och två spjälsängar så båda funkar!
Vi har börjat gett pojkarna gröt å pureér, ska vi göra de vid varje mål (förutom nattslurken) eller kan vi köra varannat mål med ersättning fortfarande?
Tack så länge!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur ser tilltänkta schemat ut?

Skriv gärna in i profilen (kontrollpanel/profil/ändra signatur) och skriv hur gamla barnen är och datum för start av kuren. På så sätt får ni svar anpassade till just er. :D

Jag anser nog att man bör få minst 2 grötmål och ett matmål/dag om man är under 6 mån. Är man 6 mån eller äldre bör man få mat alla tider 4 måltider och en kvällsslurk. Så är man under kan typ mellis på ersättning vara ok och som sista kvällsslurk kanske införa lite välling blandat i ersättningen. Men gröt till frukost och middag samt riktig pure till lunch.

Det är vad man äter över dagen som spelar in på natten, inte vad man äter direkt innan man skall sova. :wink:

Om du kan verktygen 100% kan ni öva dem på varandra tycker jag. Sen bör han läsa kapitlen safari/säkerhet/njutning samt ha lathunden uppklistrad på dörren, allt så ni är synkade om VAD ni skall göra och VARFÖR.

Så be honom läsa det han kan och hinner. Toaletten brukar vara en bra plats, samt vissa kvällar. Ju mer han läser desto mer kommer han förstå VAD du säger och framför allt VARFÖR du säger så.

Jag har guidat min man HUR men när han själv läste Varför blev det mycket lättare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tack för svaren!
Schemat är tänkt som så;
Morron 8.00
Äta 8.00
Sova 10.30-11.15 (45 min)
Äta 11.30
Sova 13.00-14.30 ( 1,5 h )
Äta 14.30
Sova 16.30-17.15 ( 45 min )
Äta 17.30
Nattslurk 19.30
Natt 20.00
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad skulle du säga om jag petade i dina tider lite så här?

Sover de länge på morgonen idag? är de morgontrötta? Annars är 08 ganska sent för många små att ha som morgontid. Bara en tanke.

Morron 8.00
Äta 8.00 (gröt/välling)
Sova 09.45-10.30 (45 min)
Äta 11.30 (pure och frukt)
Sova 12.30-14.00 ( 1,5 h )
Äta 14.30 (ersättning)
Sova 16.00-16.45 ( 45 min )
Äta 17.30 (gröt med katrinplommon)
Nattslurk 19.30 (ersättning/välling)
Natt 20.00

Det är småpet, men ibland kan 15 min göra all skillnad. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Det är helt ok att du petar i schemat :)
Ja dom sover ofta till 8, 9 på morron. Visst kan dom vakna 6, 7 nån morron oxå, men är då vakna max en timme för att somna om två timmar. Men va mena du me en kvart? Vad jag kan se har du flyttat fm luren så den slutar där jag satt att den ska börja. Jag tycker igentligen att dom bör sova så som du föreslagit, men pojkarna ska börja på babysim 14/1 kl 9.30-10.00, därav gjode jag schemat som jag gjorde! Skulle du rekomendera att vi skippa babysimmet? Kankse ta de senare i vår när pojkarna är inte är precis nykurade!?
Cassi

Inlägg av Cassi »

Vad är de värsta som kan hända om pappan inte kurar på dagarna på rätt sätt? Blir nätterna till ingen nytta då heller? Är de som att börja om från början hela tiden då?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Hoppas julen varit fin och att ni är laddade för kuren :D
Ja dom sover ofta till 8, 9 på morron. Visst kan dom vakna 6, 7 nån morron oxå, men är då vakna max en timme för att somna om två timmar.
Så små barn gör precis så, de vaknar ofta runt 6-8 och är vakna max två timmar och behöver sedan en liten lur på cirka 45 minuter. Absolut inget konstigt med det. Precis som TorsMamma skrev så är 8 i senaste laget att vakna på morgonen. Det absolut vanligaste är att sömnrytmen ligger runt 19 på kvällen till 7 på morgonen, MEN precis som hos vuxna kan detta variera en aning. Innan jag själv kurade sonen trodde jag att han var morgontrött då han ofta sov till 11 tiden. Efter kur insåg jag att han precis som de flesta andra bäbisar ville sova 19 till 7 och jag fick ändra schemat. Det är nämligen svårt att veta vilken dygnsrytm ett barn har som alltid sover för lite. De har en rubbad sömncykel vilket gör att de sover lite här och där och gärna långa pass på "fel" tillfälle.
Vad är de värsta som kan hända om pappan inte kurar på dagarna på rätt sätt? Blir nätterna till ingen nytta då heller? Är de som att börja om från början hela tiden då?
Om ni är inkonsekventa, gör helt olika, velar fram och tillbaka, inte hittar styrkan och stabiliteten ja då kan det bli riktigt illa. Att göra så kan till och med försämra för de små barnen och de då sover sämre än innan kuren. Det är absolut super viktigt att man vet vad man ger sig in i, att båda föräldrarna är överens, man ger järnet genom hela kuren och inte velar. Visst kan bara en förälder läsa boken, MEN då måste denne återberätta boken för den andre. Båda föräldrarna måste självklart vara överens om att SHN är något för dom. Att börja gräla mitt i kuren huruvida SHN är bra eller dåligt finns lixom inte på kartan. Då om något kan man göra ett litet barn oroat. Stabiliet, styrka, konsekvens, tålmodighet är nyckelord för en lyckad kur.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Cassi

Inlägg av Cassi »

Att vi valde att pojkarna ska ha natt mellan 20.00-8.00 är för att de känns som om pappan inte hinner träffa pojkarna nåt i veckan om dom lägger sig tidigare. Pappan är ofta hemma 17-17.30 så ska dom lägga sig 19 blir de ju typ bara en timme dom hinner omgås (efter vi har ätit å så) innan pojkarna ska sova. Men visst skulle vi kunna kliva upp tidigare på morron, tänkte bara att de skulle va mysigt att ha sovmorron på helgerna :roll: . Men sånt får man väl klara sig utan för pojkarnas skull!
Vi är helt klart överens om att kura barnen. Tänkte mer på om pappan kanske missuppfattat nåt jag sagt, eller om jag råka glöma nån detalj om hur han ska göra när (är ganska säker på att detta inte kommer ske, men OM) blir de pannkaka av alltihopa då. Även om han har den rätta attityden å allt med den, men gör nån handling fel, blir natt två som ettan då?
Å på tal om dagslurarna, de står inget i boken om hur man gör på dagen, så jag antar att de är samma som på natten; buffa, solfjädra, ramsa, lyssna osv. Rätt?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej hopp!

Jag hoppar in lite här. :wink: :lol: Min Loppa sover till klocka 8 på morgonen. MEN det är inte av anledningar att pappan skall kunna träffa mer på kvällen- lättare att kunna åka i väg och träffa kompisar på eftermiddagarna, etc etc. Nej, utan av den enkla anledningen att jag har en unge som är riktigt morgontrött. Vi har nog aldrig haft strul med tidiga morgnar, om jag tänker efter. :-k Så när man sitter och knåpar schema så får man ju inte glömma vilka det handlar om här- barnen :wink: Gå efter deras preferenser helt enkelt. Är ju dumt att lägga dem kl 8 på kvällen om de föredrar en tidigare läggning. Sovmorgnar är ju skönt- här turas vi om att ha sovmorgon. Den som har morgonen går upp med Loppan och den andra får ligga kvar och grisa i sängen. :lol:

Låt pappan vara med vid läggningen första kurnatten ( alltså som åskådare) då hinner han observera lite vad det handlar om. Sedan måste man nog bara släppa taget- blir det tokigt så blir det så- bara upp på banan igen. Det är en process, som får lov att ta tid. På dagen gör ni precis likadant som på natten- bara annan ramsa. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tack för ditt svar! Vart lite lättad faktiskt [-o<
Ja asså som de är idag så somnar pojkarna vid 22 på kvällen å sover till ca 8 på morron, med några uppvak för att äta eller bara prata lite å sen somna om av sig själva. Så om man ska gå efter de så verkar dom ju kvällspigga å morrontrötta så då blir ju schemat bra isf :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"