Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sov

Inlägg av Nat »

Hej,
Aj, mina bröst. :cry: De är vana vid nattamning... Men inget sånt i natt ju!
Pumpa ur lite själv en gång mitt på natten efter exempelvis att du redan varit och ramsat för sonen. Kom ihåg att inte pumpa dom tomma då du i sådant fall riskerar att öka på mjölkproduktionen.
Lyckades få honom att somna in på cirka 30 minuter. Han har hittills vaknat elva gånger.
Förstår att det är tungt men det är ofta många uppvak alldeles i början på kukren.
Det som kändes positivt var att jag höll hans schema stenhårt idag, att jag lyckades få i honom mer mat än annars under dagen, att jag inte har tagit upp honom någon gång under natten, inte sagt någonting annat än ramsa, varit bestämd och målmedveten i mina handtag med honom (inget dutt och smek utan handfast och bestämt), att jag inte har ammat honom
Strålande arbete =D>
Det som inte kändes bra var min "oförmåga" att kunna gå ut emellanåt och lyssna på hans reaktion. Och att jag TROTS att jag lusläst boken och läst flera gånger... ÄNDÅ kände att det hade krävts ÄNNU mer läsning....
Självinsikt kommer man långt på. Du fortsätter helt enkelt att läsa boken, ha den med dig vid frukosten och vid sängkanten och på bussen :D Fokus i boken borde nu ligga på:
Safarin och Säkerheten

Inatt backar du med buffning och solfjädring och all trafik inne i barnets rum skall du vara otroligt försiktig med. Du stör när du är inne i hans rum och du lämnar då även din post som vakt av dörren så att inga vargar slinker in.. Stå på din post på utsidan av den stängda dörren och ramsa ramsa ramsa. Olika tonlägen, olika styrka och olika budskap med ramsan. Allt beroende på vilken typ av fråga din son ställer.

Kom ihåg att inte verktyga ett barn som är argt. Verktyga innebär att buffa, solfjädra, ramsa eller vagna.

Du skall definitivt inte ramsa om barnet är glatt och ligger och jollrar eller leker med snutten. Då ska du bara vara sååå tacksam att han sköter det hela själv :D

Lycka till nu med nattens arbete. Väntar ivrigt på morgondagens rapport!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack rara du för din återkoppling!!! :D

MÅSTE bara få göra ett inlägg efter en hallelujaupplevele. Efter en något förbättrad läggning från igår så har han nu sovit i 1 timme 15 minuter. Han vaknar. Jag ramsar x 4 utanför dörren. OCH UNGEN SOMNAR OM! Jag gick inte ens in!!! Är helt snurrig av glädje! Kan inte fatta det! MAGI!!!! Eller rättare sagt: ett resultat av mitt hårda jobb igår! =D>
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är mållös!

Nattningen gick som sagt ungefär som första nattningen. Förutom att det kändes mer okej att stå utanför dörren och lyssna på hans reaktion. Märkte på ett subtilt sätt hur han gjorde pauser i skrikandet. Och att han lät ARG! Efter tre ingripanden i form av tillrättagläggande, buffning, solfjäder och utramsning somnade han och fick bekräftelsen.

Som jag skrev förut vaknade han en första gång efter drygt en timme. Somnade då om när jag ramsade x 4. Jag var salig! Och kände mig så himla STOLT. Oj vad jag hade tvekat natten innan och tänkt bryta, men gav mig inte. Och kändes verkligen som jag fick belöningen nu!

Sen vaknade han igen och jag tyckte inte han lät så mycket. Han skrek inte eller lät ledsen, mer mutter och gnöl. Jag sade ingenting, men gjorde husljud. Flyttade en stol, låtsades gå i hallen, hostade, borstade tänderna precis utanför dörren, spolade i toaletten. OCH ungen SOMNAR OM UTAN RAMSA!!!! \:D/
Var helt snurrig och euforisk och kände mig så MALLIG! Oj vad poletten trillade ner med förståelsen för allegorin! Jag var hans safariguide med hur mycket vapen som helst som satt därutanför och vaktade. Kändes att han så bokstavligt liksom frågade om allt var okej där utanför tältduken och att jag svarade "inga problem - jag är vaken och vaktar dig så ingen kommer och tar dig" med mina husljud.

Jag vågade mig till och med på att lägga mig i en solstol utanför rummet med örat mot dörren och slumrade till några gånger mellan 01 och 05. Han vaknade då 2 gånger och jag rörde mig lite i sängen så att det "gnekade" lite (=jag är här, det är lugnt grabben) och han somnar om utan ramsa!

Jag var sååå skeptisk efter igår natt och tvekade som fasen, men jag är så oerhört tacksam för att jag fortsatte!

Förstår verkligen att det inte är "klart" ännu. Men med så här gigantiska framgångssteg så har jag hundraprocentig motivation att fortsätta i samma anda.

Tänk att min lilla mammagris för 2 dagar sen endast kunde tänka sig att sova genom att ligga i vår säng och snutta var och varannan timme. Samme kille ligger nu och sover ENSAM i ett rum. Jag har inte ens varit inne i rummet på snart 12 timmar! Otroligt!

Nu är det 50 minuter kvar och som sagt han har vaknat 6 gånger, jag har använt ramsan EN gång och INTE varit inne i hans rum sen 20:05 när han somnade. Tjohoooooo! \:D/

MEN...blir inte riktigt klok på om jag har gjort fel genom att inte bekräfta hans insomnanden efter de 6 uppvaken???? Skulle jag ha gjort det? Känns så svårt att veta där på andra sidan dörren om han somnat om eller inte.

:heart: :heart: :heart: Hur som helst, jag är SUPERGLAD! :heart: :heart: :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

God morgon! Vilken härlig läsning!
Jag var sååå skeptisk efter igår natt och tvekade som fasen, men jag är så oerhört tacksam för att jag fortsatte!
Och vad tacksam din son är! Det syns i din text hur tacksam han är över att äntligen få sova i lugn och ro och vara säker på att mamma har full koll hela tiden!

Och visst är det så att när poletten trillar ner tänker man att, Herregud!! Det är ju sååå himla logiskt alltihop! Det är klart att det är så här det ska vara!

=D> =D> =D> :sleep: :sleep: :thumbsup:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

=D> :thumbsup: Bra jobbat :)

Ja när du har ramsat honom så ska du även lämna bekräftelse. Bekräfta när han har blivit tyst även om du inte vet att han har somnat så är han ju tyst och lugn och har möjligheten att somna och får då med sig bekräftelsen in i sömnen :) Skulle han här skrika upp sig igen så är det bara att ge en ny bekräftelse när han tystnar för att sova. När polleten trillar ner så förstår han att du inte stör utan att du bara talar om att han nu gör rätt och får sova så gott :sleep: O:)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för feedback!

Men jag undrar om jag ska ge någon bekräftelse de gånger han somnar om utan mitt ingripande?
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Nej, har du inte behövt ingripa med ramsa så behöver du inte heller bekräfta :)
Emma 2008-04-02
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Toppen, då vet jag! Känns skönt att det var så jag gjorde och att det var rätt.

Nattningen nu gick helt okej. Skrattade lite åt mig själv när jag skulle ge bekräftelsen och han typ ryter till och skriker några sekunder. Lät precis som han sade "Men kan du hålla tyst mamma, försöker faktiskt sooova här!!!" :evil:

För sen han somnade någon minut efter det! :-) #-o

Ser med spänning fram emot natten!

Tack för pepp och stöd, det behövs och VÄRMER! :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

hoppar bara in här och applåderar dig mamma75 =D> Vilket toppenjobb. Och vilken självinsikt du har :) =D> Härlig läsning!

Du har fått finaste råden och peppen av andra kloka mammor :heart: Man blir så varm när man hoppar in i en tråd såhär och ser vilket engagemang det finns och hur schyssta och supportande alla är :D

Kör hårt! Vi finns här.

/Sanna
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

=D> :thumbsup: :heart:
Emma 2008-04-02
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

:heart: :heart: :heart: :heart: ANNA WAHLGREN, JAG ÄLSKAR DIG! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

På tredje natten av kurande hände följande.... efter nattning SOV min lilla älskling från 19:50 på kvällen, vaknade för första gången klockan 06:08 (HERREGUUUUD!) låg då och skrapade lite med sina små nävar i sängväggen och pratade i 30 minuter (hörde allt på baby monitorn) somnar om och sen väcker (!) jag honom 07:30 (hans uppvakningstid). NOLL ingripanden under natten, NOLLL!!! Jag GRINADE av lycka när jag vaknade.

Det är så fantastiskt alltihop så jag vet inte vad jag ska börja. Just nu känns det som att jag vill säga upp mig och ge mig ut i världen och missionera SHN! Vilken grej alltså!

:D :D :D :D :D JIIHHHOOOOOOO!

Nu fortsätter det ihärdiga arbetet att SÄTTA rutinerna och fortsätta den här positiva spiralen.

Är så oerhört lycklig för vad det här kommer att innebära för min bebis, hans storebror, mig, min sambo och alla omkring mig. ÄNTLIGEN kommer jag att få sova och bli en bättre mamma, sambo, kompis, dotter....ja allt! Och äntligen får lillen SOVA och få en massa energi till annat! FANTASTISKT!

Miljoner tack för allt stöd jag har fått hittills. Forumet är ett kanonbra komplement till boken (som jag har insett att man måste LUSLÄSA fram och tillbaka tills det sitter benhårt!)

Är snurrig av lycka!!!!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Å, här sitter jag och börjar grina. :shock: Av lycka såklart. Vad hände med mg när jag fick barn egentligen?? :mrgreen:

Underbart att läsa, men det är ju också tack vare fint arbete från er sida som gjort att kuren går så fint framåt. Härligt att ni alla är på god väg mot den välgörande och livvsviktiga sömnen. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> härligt härligt! ta åt dig av äran nu. och fortsätt på samma fina sätt!

jag kan bara instämma in din eufori : been there, done that! :D

välkomna till Livet :heart: :thumbsup:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tackar och bockar....! Vill skrika ut till alla mammor som satt och beklagade sig över dåliga nätter på öppna förskolan att de skulle köra kuren!

Rutinerna har gått bra idag. Hållit tiderna stenhårt. Han har ätit mer än han brukar och äter numer också välling, vilket han skytt som pesten tidigare! Han är fortfarande inte glad i mat, men jag ser ändå en klar förbättring sen kurstarten! Han har dock inte bajsat på flera dagar, trots katrinplommonpuré.

Nattningen idag gick dåligt kändes det som... :cry: :cry: :cry: Tog nästan en timme för honom att komma till ro. Han var mycket ledsen, nästan hysterisk och hulkade. Gick in när det bara blev för mycket och buffade, solfjädrade och ramsade mig ut. Så fort jag solfjädrar spänner hela kroppen till och när jag säger första ramsan så bara skriker han direkt! Men jag går iallafall ut och ramsar utanför. Satt en hel del utanför dörren och ramsade samt gjorde husljud. Men fasen kändes inte så bra ikväll. Trots att vi gjort så fina framsteg så kändes inte nattningen bra ikväll. :cry:

Frågor:
Undrar vad det kan bero på att det tog så lång tid ikväll med nattningen? Magont (inte bajsat på flera dagar) eller om jag gjort något annat fel?

Vad ska jag tänka på till morgondagens nattning? Vi kommer dessutom förflytta oss till vår lägenhet, så nattning blir på nytt ställe.

Tacksam för svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"