Och ändå sover de på rygg...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av annawahlgren »

"Kritiken mot Anna Wahlgrens metod har varit hård. Från barnläkarhåll har vi invänt mot att barnet läggs på mage. Vi vet att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Anna Wahlgren rekommenderar därför att föräldrarna skaffar sig ett andningslarm. Men ett sådant är inte tillförlitligt. Det finns inga bevis för att andningslarm förhindrar plötslig spädbarnsdöd. Det kan bero på att andningsrörelserna vid detta fortfarande gåtfulla tillstånd fortsätter efter det att både pulsen och blodets syrehalt sjunkit. När larmet ljuder är det alltså för sent att ingripa."

Påstår läkaretablissemanget och ska alla BVC "veta" för att avråda ev. intresserade föräldrar.

(Citatet är hämtat ur Lars H Gustafssons bok Växa, inte lyda, Norstedts 2010, sid 208, kapitlet "Sov gott!")
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här är lite mer om PSD ökningen och den möjliga orsaken...

http://torbjornsassersson.com/2011/10/k ... e-utredas/
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Luvisen :heart:

Ja, nu kommer det :shock: :cry: :roll:
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Denna var lite intressant:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... id=6489738

Antal Németh ( en man som jag vet föga om) tror sig se ett samband mellan tungmetaller och PSD.

Jag är så nyfiken på ökningen. Vad beror den på? (och varför sitter jag så här sent vid datorn?)

:heart: :sleep:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Heder åt honom.

Tungmetaller sprutas direkt in i blodomloppet på späda och små barn varje gång de vaccineras.

:shock: :cry: :shock:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Anna Wahlgren rekommenderar därför att föräldrarna skaffar sig ett andningslarm. Men ett sådant är inte tillförlitligt. Det finns inga bevis för att andningslarm förhindrar plötslig spädbarnsdöd. Det kan bero på att andningsrörelserna vid detta fortfarande gåtfulla tillstånd fortsätter efter det att både pulsen och blodets syrehalt sjunkit. När larmet ljuder är det alltså för sent att ingripa
](*,) Jag blir så upprörd. Hur tänker dom egentligen? Hur gör föräldrar utan andningslarm? Sitter dom och lyssnar och tittar på sina barn när dom sover? Kan inte tänka mig att någon gör det. Och barn dör trots alla "råd" som BVC ger.
Och om ett barn dör så kan inte pulsen fortsätta eller andningen eller är jag helt korkad? Ett andningslarm ger föräldrar en chans att reagera om andningen skulle upphöra och i värsta fall även ge hjärt- och lungräddning när barnet annars skulle kunna ligga dött i flera timmar! Att dom inte skäms att skriva att det är bättre utan andningslarm än med :evil:

Och alla som har använt andniglarm vet ju att larmet fungerar, eftersom vi kan testa genom att ta upp barnet ur sängen utan att stänga av det och då låter larmet. Eller som jag, glömma att stänga av det vissa mornar... det låter när ingen rör sig i sängen helt enkelt!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

Bellan skrev:
Anna Wahlgren rekommenderar därför att föräldrarna skaffar sig ett andningslarm. Men ett sådant är inte tillförlitligt. Det finns inga bevis för att andningslarm förhindrar plötslig spädbarnsdöd. Det kan bero på att andningsrörelserna vid detta fortfarande gåtfulla tillstånd fortsätter efter det att både pulsen och blodets syrehalt sjunkit. När larmet ljuder är det alltså för sent att ingripa

Och om ett barn dör så kan inte pulsen fortsätta eller andningen eller är jag helt korkad? Ett andningslarm ger föräldrar en chans att reagera om andningen skulle upphöra och i värsta fall även ge hjärt- och lungräddning när barnet annars skulle kunna ligga dött i flera timmar! Att dom inte skäms att skriva att det är bättre utan andningslarm än med :evil:
Här känner jag att jag måste tillägga att det är välkänt inom medicinen att andningsrörelser kan förekomma utan puls. Detta kallas för "Agonal andning".
Citat från Wikipedia:
" Agonal andning (agonal: till döden hörande. Kommer av grekiskan agon, agonia betydande kamp, vånda, dödskamp.) Kallas också dödsandning. Den kan inträffa vid ett hjärtstillestånd, pågå flera minuter efter att hjärtat slutat slå, och missuppfattas ibland som ett livstecken. Den är dock ingen effektiv andning och kan inte på något vis hjälpa till att syresätta kroppen. Den beskrivs som långsam och ytlig, ofta suckande eller stönande, eller på annat sätt konstig."

Man vet ju inte så mycket om plötslig spädbarnsdöd, man vet alltså INTE om det kan förekomma agonal andning. Om det förekommer så kommer ju inte ett andningslarm reagera direkt, eftersom de reagerar på rörelse.
Så NEJ, jag hade inte litat så mycket på denna manick att jag avstått från andra säkerhetsåtgärder vilka bevisligen minskat dödligheten i PSD. (rökfritt, ryggläge, inte för varmt osv)
Bellan

Inlägg av Bellan »

:( Jaha!... vad ska jag svara? Jag kommer gå på min magkänsla och göra det som är rätt för mitt barn.
/Bellan

Kan inte låta bli att undrar hur många procent av alla som dör som får agonal andning? Är det 50% eller fler och det är ett verkligt problem eller är det runt 4 %, så att ett andningslarm ialla fall skulle vara bättre än inget andningslarm :-k
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege

Inlägg av Hege »

De flesta olyckor händer i hemmet.
(Farligt att vara hemma?)

Tre av tio bilförare som dödas i trafiken är alkoholpåverkade.
(Tryggare att köra på fyllan, med andra ord?)

Huset brant upp även om familjen hade rökdetektor.
(Bortkastade pengar på den detektoren, kan man säga)

Ändå känner jag mig rätt trygg hemma, kör aldrig efter att ha druckit och har inte bara en detektor i huset, men en i varje rum.

Vart har sunda förnuftet tagit vägen? :roll:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Den kan inträffa vid ett hjärtstillestånd, pågå flera minuter efter att hjärtat slutat slå
Ja, det kan inträffa men gör inte det i alla fall och det är heller inte ngt som alltid sker i flera minuter. Jag vet , för jag har själv erfarit och sett denna "andning". Enligt nya direktiv för HLR så ska man ge HLR även om en personen uppvisar denna "andning" och en del klarar sig. Det är inte per definition "kört", om jag får uttrycka mig så.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Min stora pojke sov på mage nästan från början, med larm. Jag kände aldrig någon större osäkerhet inför magläget. När lillkillen kom förra året och då var väldigt sjuk (akut kejsarsnitt, han fick ligga på neonatal i en månad med syrgas, matsond och diverse mediciner) hade han hela tiden en liten grej på foten som mätte syresättningen. När klämman och slangarna på magen var borttagna efter någon vecka eller så, började jag lägga honom på mage (vilket personalen inte alls hade några synpunkter på) och märkte då något rätt intressant. När han låg på rygg hade han högre puls och syresatte sig sämre - medan det omvända hände så fort jag vände honom på mage. Han syresatte sig bättre och pulsen gick ner något. Jag begriper ju att man inte kan dra några generella slutsatser av just detta enda fall som jag själv sett, men efter det kände jag mig helt övertygad om att det åtminstone för honom var klart bättre att få sova på mage.
Mamma till pojke född i maj 2006
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Bellan skrev:Kan inte låta bli att undrar hur många procent av alla som dör som får agonal andning? Är det 50% eller fler och det är ett verkligt problem eller är det runt 4 %, så att ett andningslarm ialla fall skulle vara bättre än inget andningslarm :-k
Exakt det här tänkte jag också! Min man som jobbar inom sjukvården som syrra ibland och anestesisjuksjöterska och läser till läkare för övrigt hade aldrig under hela sin tid inom sjukvården 10 år + hört talas om detta begrepp. han har jobbat med svårt sjuka med hematologiska sjukdomar och han har sett och varit med vid väldigt många dödsfall. Han har jobbat massor med hjärtstillestånd på akuten och inte heller i detta sammanhang hört talas om detta eller sett det. Han hade hört om en annan grej dock och det är cheyne-stoke respiration som i spädbarnsfall ger andningsuppehåll utan andningsrörelser. Och där larmar ju landningslarmen om det blir ett tillräckligt långt uppehåll. Poängen är, det kanske förekommer denna agonal andning men hur ofta?
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

Det är väl just det är som är det otäcka med PSD, att man inte vet vad som egentligen händer.
Man VET inte om det förekommer andningsrörelser, alltså vet man inte om ett andningslarm hjälper. Och detta tycker jag är viktigt. De som tillverkar/hyr ut andningslarm tjänar grova pengar på oroliga föräldrar, för vem vill inte det bästa för sitt barn?
Och DE lär inte stödja någon forskning för att visa om larmen fungerar, det vore ju helt förödande om det skulle visa sig att det inte hjälper med larm.....
Självklart skall man använda larm om man känner sig tryggare med det (trygga föräldrar= trygga barn!) men man skall veta att det finns risker ändå.

Det man har visat minskar risken är rökfritt, amning, ryggläge tills barnet vänder sig själv, egen säng första 8 veckorna. Och visst finns det bebisar som BARA kan sova hos föräldrarna. Eller BARA på mage. Men de allra flesta bebisar är anpassningsbara, de fixar att sova i en säng precis bredvid föräldrarnas. Eller att sova på rygg.
Självklart skall alla göra det som känns bäst för sig själv och bebisen, men det är en väldigt kort period det rör sig om, så varför chansa?

.
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

Bellan skrev:Kan inte låta bli att undrar hur många procent av alla som dör som får agonal andning? Är det 50% eller fler och det är ett verkligt problem eller är det runt 4 %, så att ett andningslarm ialla fall skulle vara bättre än inget andningslarm :-k
Från en studie på hjärtstoppspatienter, utförd på Sahlgrenska, hittad vid snabb googling på "agonal andning".

En delstudie visar också att i ca 30 procent av patienter med misstanke om hjärtstopp, hade så kallad agonal andning. Patienter med hjärtstopp kan, trots att hjärtat inte pumpar blod, fortsätta att andas i flera minuter. De andas dock inte som vanligt. I föreliggande studie av plötsligt medvetslösa patienter med hjärtstopp vid ambulansens ankomst, fanns följande beskrivningar av andningen: ”svårt att andas”, ”andas knappt”, ”gäspar”, ”snarkar”, ”rosslar” och ”andas bara ibland”.

Måste dock tillägga att man inte vet om detta fenomen förekommer vid PSD! Men jo, det är relativt vanligt vid hjärtstopp i övrigt.

..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej tack för en nyanserad debatt! :D

jag vill bara tillägga att i en studie i Ungern så hade man 8000 barn med andningslarm och inte ett enda barn dog av PSD då dock så räddades flera av olika orsaker.

Jag har också erfarenhet av flera barn som blivit räddade tack vare andningslarmet. Så för mig finns ingen som helst diskussion. Det är klart man har andningslarm lika självklart som man har brandlarm. Man VET att dessa räddar och KAN rädda liv. Inte har man brandlarm för att vara en "trygg förälder"? eller för att känna sig trygg? Brandlarm och bilbälte räddar inte alla liv men de räddar, så varför skulle man inte vilja öka sina chanser om man nu kan det?

Så MER andningslarm säger jag! Det räddar liv, detta är dokumenterat!

Här kommer AWs krönika från den Ungerska undersökningen. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"