Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
susanne med O

Re: Lillasyster

Inlägg av susanne med O »

Hej

Men vilken tid ska jag försöka lägga henne för natten då? Hon vaknar kl 19 från sista sovpasset. Jag är lite orolig att hon kanske somnar kl 21 men sen vaknar kl 23 och är klarvaken?

Jag ger bara ersättning som sista målet på kvällen, efter att jag ammat klart. Så då kan jag väl börja ge NAN 2 ändå, för då kan den väl inte konkurera ut amningen?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vi lade ganska fort vid kl 20 och sedan tog jag upp och ammade i sömnen vid 22. För vår senaste var 20 min ist för en femma det som gjorde att hon orkade vars vaken lite till.

Dagtid skulle jag börja öva på att låta henne somna på egen hand och mer börja avvakta om hon fixar uppvak i sömnskarvar utan hjälp. Inför natten har jag inte varit lika hård, utan gärna fyllt på mer inför natten om det varit det minsta frågetecken i luften.

Hackigt svar nu. Ligger och skriver på telefonen :).
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
susanne med O

Hej

Igår blev lillasyster 6v. På dagarna kör vi 2-2 schema.

7 vakna
9 sova
11 vakna
13 sova
15 vakna
17 sova
19 vakna
21-22 sova natt
04 äta

Jag undrar om jag ska dra ner på det sista sovpasset kl 17 till bara 45min?
När jag läser i mina gamla inlägg på storasyster så verkar jag ha gjort så från ca 6v. Blir det rätt antal timmar per dygn då?
Eller "måste" vi ha 2-2till hon blir 2mån? Tänker att om hon bara sover 45min kanske hon får lättare att somna för natten vid kl 21?

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

En 6 veckors bebis brukar klara 7-8 timmars vakenhet per dygn, så den rytm du beskriver ser bra ut! :D Jag hade nog varit lite försiktig med att dra ner den sista luren till 45 minuter, men du skulle kunna prova att låta den bli 1,5 h istället för 2. På så sätt blir ju det sista vakenpasset liiiite längre än de andra, och det brukar ju vara så. Eller har ni trassel på dagens sista lur :?:

Läggning senast kl 21 tycker jag. 8)
susanne med O skrev:Jag är lite orolig att hon kanske somnar kl 21 men sen vaknar kl 23 och är klarvaken?
Jag var också rädd för detta, eller att hon skulle vakna mitt i natten och vilja vara vaken. Så blev det dock inte, utan hon sov bättre på natten när hon inte blev övertrött på kvällen :sleep:
susanne med O skrev:Eller "måste" vi ha 2-2till hon blir 2mån?
Man måste ingenting :lol: Kör på med det ni tycker verkar funka för lillasyster! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Sista sovpasset sover hon bra på, kl 17-19.

Ikväll la jag henne kl 21, jag fick vagna henne men sen somnade hon. Spännande att se när hon vaknar i natt.

Jag är lite fundersam på detta med att vagna, känns nästan som om det krävs att vi vagnar henne vid varje läggning. Jag är osäker på hur mycket hon får låta innan jag ska börja vagna...Det finns ju några till barn i familjen så jag vill helst inte att hon ska hinna väcka nått av dom innan hon somnar.

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Man får låta innan man somnar! Har du läst denna toppentråd?

När SM-barnet skriker vid sovdags

När vi hade liten i vagn på nätterna och jag inte ville väcka sambon som skulle upp och jobba rullade jag helt enkelt ut vagnen ur sovrummet när hon lät. Det är ju rätt praktiskt med säng på hjul. ;)

:heart:
susanne med O

TACK !!!

Det där behövde jag läsa, tusen tack för att du tog dig tid att visa mig den tråden =D>

Imorgon ska attityden fram :D

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

susanne med O skrev:Ikväll la jag henne kl 21, jag fick vagna henne men sen somnade hon. Spännande att se när hon vaknar i natt.
Hur gick det :?: Nyfiken i en strut är jag :P
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Det värmer att du bryr dig om hur det går för oss :)

Hon somnade bra efter lite vagning men vaknade ca kl 22.15 då ville hon inte somna om ens med vagning så jag tog upp och ammade henne och sen somnade hon om igen.
Samma sak hände kvällen efter. Trots att hon drack ca 70-80 ml ersätttning plus så mycket amning som gick ner.
Men jag fick ju tipset att lägga henne vid kl 21 och sen ta upp vid kl 22-23 och amma så då valde hon att vakna själv i stället.
I kväll somnade hon också strax efter kl21 så vi får se om hon väljer att vakna snart.

Men jag undrar hur det blir vid 2mån när hon ska somna kl 20, ska jag ändå ta upp henne och amma senare på kvällen eller ska hon sova till kl 04 då?

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hon ska egentligen inte behöva 22-målet, förutsatt att hon får tillräckligt med mat under dagarna. Mata på så mycket du bara kan under dagen och se om hon sover över 22-målet av sig självt!

:heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Skönt att det gick ok! :D Precis som SaraMilana skriver, så tycker även jag att du ska fortsätta att få i mer mat på dagen. Sedan kan det bli lite småskakigt att ställa om läggningstiden, så ibland blir det lite extra käk där på kvällen. Men det gör inget 8) Ni jobbar er framåt :D

När min minsting var i samma ålder som din minsting, så var kvällarna fortfarande väldigt känsliga för om det saknades minsta lilla matintag (det är de i och för sig fortfarande). Så vi matade helt enkelt på där det behövdes och fortsatte jobba dagtid :D
susanne med O

Hej

På lördag blir lillasyster 2mån :D
I måndags införde vi 2mån schema, hon tackade och tog emot :lol: .
Allt flyter på helt enligt planen =D>

Så här ser schemat ut

7 vakna amma
8.45 sova 1,5h
10.15 vakna
12 sova 2h
14 vakna
16 sova 1,5h
17.30 vakna dricka ersättning (NAN HA)
19.30 kvällsslurk
20 sova natt
04 nattmål

Jag känner att jag vill ha lite hjälp med vilken tid jag ska amma, just nu känns det lite som om hon småäter mest hela tiden under hennes vakna tid. Det blir ju inte så bra [-X .
Jag gillar inte att amma offentligt och inte ute in denna kyla heller :lol: så jag börjar känna mig lite "låst".
Jag vet ju att det är bättre att låta henne bli riktigt hungrig så hon äter bättre, men samtidigt så vill jag pumpa henne full in i det sista innan jag lägger henne...

På det sista kvällsmålet som hon dricker kl 17.30 får hon ca 150ml ersättning (NAN HA 1) efter det ammar jag henne. Jag ska snart byta till NAN 2.
I natt vaknade hon kl 00.30 då ammade jag, tänkte att det kanske var pga det är ganska nyligen jag börjat lägga henne kl 20.(Kanske kunde jag bara vagnat henne där) Sen vaknade hon kl 04 (enligt schemat) då åt hon inte alls mycket utan somnade väldigt fort och det "straffade" oss senare för då vaknade hon igen kl 06, åt lite och somnade sen om till kl 7 då jag väckte henne.

Oj förlåt nu blev det väldigt långt, men jag hoppas nån orkar läsa hela och komma med tips :D

Susanne
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

när mina små har varit två månader har jag ammat 7, 11, 15 och 19 och sen ett nattmål kring 4. De har väckts klockan 7 och lagts för natten kl. 21.

Allt behöver ju inte gå på räls bara för att man blivit 2 mån gammal, hon är fortfarande en pyttis och då är livet lite vingligt. Men mata på så mycket du kan när det är matdags och låt både henne och magen vila mellan målen, det behövs verkligen precis som du själv säger.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, var lite snabb att klicka på skicka-knappen :) .

Skulle ju säga att du har ju faktiskt hela hemmet fullt med små barn och då är det lätt att slå knut på sig själv när den yngsta ska få sina behov tillfredställda. Håll tiderna så gott du kan men bryt inte ihop när du måste flexa lite, livet ska ju fungera i stort också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanne med O

Hej

Tack för ditt svar.

Precis som du skrev så har jag ju huset fullt med fler små barn :lol: så ibland är det svårt att få tiden att räcka till för att just kunna sitta ner i lugn och ro och verkligen amma fullt.
Men jag ska verkligen försöka införa något liknande ditt matschema och sen mata inom timmen (?) har för mig att dom ska äta inom timmen vid 2mån?

I natt vaknade hon kl 01.30 men då valde jag att vagna henne och hon somnade genast om och sov till 04.30 :D
Så i natt som kommer kanske hon har förstått att man sover fram till kl 04 det är då det serveras tutte :lol:

Susanne
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"