Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack snälla för snabbt svar! :D

Hur ska jag då gå tillväga med luren inne? Precis som till natten fast annan ramsa? (vanliga kläder osv)
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Berorende på hur mycket de har på sig, jag har ibland lagt med alla kläder, ibland tagit av obekväma byxor. Dagramsan är det som gäller inne. Tänk på att det tar sina modiga 10 dagar innan du kan utvärdera. :wink:

Ha kolsvart i sovrummet och gör REJÄLA husljud utanför. Jag hade TVn på riktigt högt hela luren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack så jättemycket för dina snabba svar!

Hur ska jag gå tillväga när jag lägger inne (dagslur?) samma procedur som på natten fast annan ramsa?

Nätterna har ju gått jättebra (få uppvaknanden om några alls, somnat om själv eller på ramsa) Men nu! :roll:

Pappan la för tre nätter sedan, tog ca 10 min - sen blev natten jättejobbig. Inte direkt gallskrik men "oro", gnäll, gnöl, korta skrikperioder, tystnad och så igång igen. Tillslut gick jag in och buffade och solfjädrade samt satte på "nattningsmusiken" Mozart. Somnade direkt och fick väckas på morgonen.

Nästa natt la jag men natten blev densamma (något lugnare - jag gick aldrig in-ingen musik)

Igår la pappan igen - inga problem somnade på ett kick! :D Trodde natten skulle bli lugnare men icke. Samma procedur igen med (kort) buffning, solfjäder och musik. (+ramsa såklart)

Jag läste avsnittet om problem i boken och tror att det kanske svarade på en del. Problemet är väl att jag blir så stressad av min stressade sambo som "inte tål barnskrik". När han går och lägger sig i ett annat rum går allt bättre... 8)

Inatt får han och syskonet sova nere och jag är peppad inför natten: detta nattkrångel skall snabbt tas ur lilleman! Men hur? Vad gör jag eg. för fel? :?: :?: När ska jag ramsa - inte ramsa? Jag måste nog erkänna att jag gått in när jag inte borde (dock inget "spring" men inte pga gallskrik) När jag går in så sitter han och kramar sin nalle.

HJälp mig!
Ingo 101207
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

ursäkta för upprepad fråga, fattade inte att jag skulle bläddra vidare till nästa sida... :oops:
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej dinmorsa!

Din första fråga var ju redan besvarad , så jag ger mig på:
Inatt får han och syskonet sova nere och jag är peppad inför natten: detta nattkrångel skall snabbt tas ur lilleman! Men hur? Vad gör jag eg. för fel? :?: :?: När ska jag ramsa - inte ramsa? .
Ja, tänk om AnnaW hade skrivit en bruksmanual som vi kunde följa till punkt och pricka :lol: Nu är det ju så att våra små juveler faktiskt är lite av olika typer så att säga. Därför måste vi ju också anpassa verktygen efter deras frågor. Att råda dig när du ska ramsa blir lite svårt för oss att svara på. Du ska LYSSNA och då vet du när du ska ramsa. HUR låter han? Är han arg?sur?muttrig?förbannad?glad?-eller det förbjudna. Ledsen? Verktyga arga barn är omöjligt- det ger ingen effekt . Då kan man öka husljuden. Så att han får något att lyssna på och bli avbruten i sitt surande :lol: Är han ledsen- då ska han ha ramsa, =säkerheten. Då och först då, när han känner sig säker, kan han somna.

Jag förstår dock inte med vad du menar:
Jag måste nog erkänna att jag gått in när jag inte borde (dock inget "spring" men inte pga gallskrik) När jag går in så sitter han och kramar sin nalle
Inget spring, men inte pga gallskrik? Hur kan du se att han sitter och kramar sin nalle? Tänder du lampan eller har du såpass ledljus från dörren sedan när du öppnar att du ser?

Vad fint ni har jobbat! Snart kommer resten att sitta som en smäck också. Nu skall säkerheten sättas! Sen kommer han att sova som en gris på dagen också! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Hej! Tack för ditt svar!

Som jag hade laddat - och vad händer? Jo, lilleman sov som en stock i 11 h och 45 min :!: :D (ska sova 12) Kanske var det ett ångestdyk i dagarna tre som behövdes? :shock:

Jag skippade nallen och (faktiskt) Mozart igår. Fick räcka med vanligt husljud (vi får för oss att det blir för tyst när han vaknar annars... :?:

Gällande det där om att han kramar sin nalle... :wink: Jag var inne 2 ggr och skulle lägga tillrätta - då kände jag det i mitt famlande i mörkret :lol: inget ljus här inte... :wink:

I morse drog jag i vilket fall en hurtig ramsa ggr 4 när han vaknade = protester. Vid tystnad bekr ggr 2. Tog dock upp honom 5 min före utsatt tid för att "passa på" när han var tyst och nöjd. Fel gjort :?:
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Det är precis som om att barnen känner av när vi har laddat :lol: Bra jobbat! :thumbsup:

Kan nog vara klokt tänkt att backa med Mozart nu. (haha jag har sagt det innan, men jag höll i min cdspelare med instrumentell musik, som ett småbarn håller i sin godispåse) Men det är superbra att du känner av situationen!

Han får gärna ha kvar sin nalle, men bra att du kände dig fram i mörkret :lol:
I morse drog jag i vilket fall en hurtig ramsa ggr 4 när han vaknade = protester. Vid tystnad bekr ggr 2. Tog dock upp honom 5 min före utsatt tid för att "passa på" när han var tyst och nöjd. Fel gjort :?:
Nu behöver du inte bekräfta separat längre. Såg att ni pratat om detta tidigare i tråden. På morgonen vill vi minska verktygandet. Den där kniviga balansgången mellan "att på natten händer ingenting" och verktygande är svår. Han får protestera på din ramsa.(fast nu tror ju inte jag att de små juvelerna protesterar förståss). Han blev ju tyst! Han reagerade på ramsan- gnöl, lite sur kanske,- sedan tyst. Det är ju perfekt! Det behöver han ingen bekräftelse på. Men helt ok att ta upp 5 minuter före utsatt tid, medan han var nöjd och tyst. Då visade du verkligen att du håller vakten åt honom.

Pepp!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack tack tack för stöd och pepp!

Hoppas att denna natt går lika bra! (fast ikväll ska pappan natta :? Hoppas att han inte tar med sig några vargar in bara...)

Jag brukar vanligtvis dra ihop ramsorna nu men eftersom han inte tystnade under påminnelsen så vågade jag mig inte på att bekräfta förrän han tystnat... :?

Just det där med att vakna före utsatt tid tycker jag är jättesvårt. I boken står det just att man ska ge en glad påminnelse direkt vid uppvak men kanske ändå bäst att låta bli - som ni säger... Men OM det nu är så att han skriker upp sig just vid väckningstiden ska jag då bara avvakta eller ramsa?
Ingo 101207
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av Anna09 »

Ja, att ge en ramsa vid uppvak stämmer förvisso. MEN, för tätt inpå Glad morgon är vanskligt... då är det lätt att tro att morgonen kommit om man hör en glad ramsa om man säger.

Vi körde så här: Uppvak inom 30 min före morgonen, då gjorde vi ingenting. Uppvak mer än 30 min före morgon, då kunde jag bjuda på en pangramsa, alt två om det knep, och sedan lägga mig igen.

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Åh tack!

Imorse drog jag ingen ramsa trots tidigt uppvaknande. (ca 06) Jag kände (lyssnade) att det inte var läge. :wink: Sen slumrade han om och vaknade ca 25 min innan 07 (väckningstid) men han lät så förnöjsam så jag lät honom vara och plockade upp en superglad kille 4 min i 7 :mrgreen:
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Pga olika anledningar (läs oense mamma och pappa :roll: ) så har vi inte testat att lägga Lilleman inne på den långa luren ännu. Men nu är det dags! :)

Ska jag buffa första gången inne vid dagslur eller bara köra tillrättaläggande och dagsramsa + husljud en masse?

Nattningarna går annars som en dans - lägger, ramsar, ut, tyst- VARJE KVÄLL! :shock:

Morgnarna krånglar fortfarande, vaknar allt som oftast en timme före utsatt tid (07) Jag kör en pangramsa max 2 tillfällen första halvtimmen (mellan 06-06.30)och låter honom hållas men passar oftast på att plocka upp inom marginalkvart vid tystnad. Tycker att det gick bättre förut och upplever inte att vi "glappar" med säkerheten. Kan tandlossning och "numera-börja-utforska-världen-på-två-ben" ha något med saken att göra?
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Härlig läsning måste jag säga! :lol:
dinmorsa skrev:Ska jag buffa första gången inne vid dagslur eller bara köra tillrättaläggande och dagsramsa + husljud en masse?
Hoppa buffandet. Lägg ner lilleman med attityden av självklarhet-tillrättaläggande-ramsa-husljud.
dinmorsa skrev: Morgnarna krånglar fortfarande, vaknar allt som oftast en timme före utsatt tid (07) Jag kör en pangramsa max 2 tillfällen första halvtimmen (mellan 06-06.30)och låter honom hållas men passar oftast på att plocka upp inom marginalkvart vid tystnad. Tycker att det gick bättre förut och upplever inte att vi "glappar" med säkerheten. Kan tandlossning och "numera-börja-utforska-världen-på-två-ben" ha något med saken att göra?
Ni jobbar på fint här tycker jag. Helt ok att plocka upp inom marginalkvarten. Nästa gång kanske ni kan vänta ytterligare en minut eller två? Titta inte bakåt att ni tycker att morgnarna fungerat bättre. Vi blickar framåt och har fokus framåt. Tandlossning? Hur gammalt är barnet? :mrgreen: ( förlåt kunde inte låta bli!) Om eventuell tandsprickning påverkar sömnen låter jag vara osagt, men sova behöver han ju ändå så att säga.
Visst kan väl nya fysiska och kognitiva färdigheter ställa världen något på ända. Men sova ska man göra ändå. :D

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Hahaha... tandlossning ja... :mrgreen: Nä, det är det ju syrran som står för nu :D tandsprickning menade jag ju såklart! :lol:

Inatt sov lilleman 12 h i ett sträck!!! Inga uppvaknanden! Inget vargtimmeuppvak!! Fick väcka 07!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Så stolt!

Men... dagsluren...

Var ute sent med frågan igår så jag drog en buffning då jag inte läst ditt svar. Det tog ca 30 min innan han somnade. Var aldrig inne ngt mer efter läggningen. Han vaknade, efter 45 min. Jag gav en påminnelse och började dammsuga och härja, tog upp vid en kort mikrotystnad med skratt och bus (och förvånad och gnällig son... :?

Idag skippade jag buffningen - var helt säker på att det skulle gå snabbare idag, men icke :^o

Tog närmare 45 min! Nu sover han i alla fall...

Ska jag fortsätta på samma sätt? Bara köra påminnelse och husljud när han vaknar efter 45 min? (Vilket han i stort sett alltid gjort även i vagn denna lur.
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! Vilken natt! :lol: =D>

Jag skulle nog inte vilja påstå att det tar kortare tid för dem i början att somna utan buffning, men det är en betydlig mer hållbar strategi att spara på buffandet till krissiuationer. Nu hoppas jag ju innerligt att han inte "skriker" (detta otydliga begrepp! dvs är riktigt förbannad, arg eller det förbjudna, ledsen )konstant i 45 minuter. Går han ner sig till gnöl och allmänt mutter emellanåt? Men fortsätt du med att sätta i hurtiga och GLADA påminnelser och sätt på GLAD musik, var du GLAD själv också skratta gärna till TV:n (om det nu inte finns någon hemma :mrgreen: ) Vi får helt enkelt bryta det sura och trista mönstret.

De där envisa skarvarna kan också tyda på lite lite mat. Hur upplever du att han äter? Social delaktighet? Utevistelse? Satsa gärna på utevistelse, ut på promenad, gunga, plocka löv, krypa på gräsmatta etc.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"