Nu kommer jag att lâta lite sträng.

8) O:)
Ta en paus i kurandet.
Ska lillen vaccineras imorgon sâ kommer han antagligen inte att vara i sân form att du har attityd att kura pâ riktigt.
Vänta nâgra dagar, under vilka du verkligen satsar pâ MATEN och tänk igenom hur ert schema ska se ut.
Var vârt schema till nâgon hjälp? Du skulle ju kunna köra sâ här:
7.30 Godmorgon
9.00 Lur 45 min
12.30 Lur 2 timmar
17.00 Lur 20 min
19.30 God natt
Och sâ maten kanske sâ här:
7.30 Flaska (eller ammar du fortfarande?) Second breakfast med er om du vill.
11.00 Mat (riktig mat med extra smör. Ersättning/välling/amning)
14.30 Mat (fruktpuré/yoghurt. Ersättning/välling/amning)
18.00 Mat (gröt eller riktig mat)
19.15 Nattslurk (Ersättning/välling/amning)
sovhjälp skrev:Det har gått helt ok men har jag trodde att d inte skulle spela någon roll om jag ramsade inne i rummet eftersom sängen ligger så dåligt till då den ligger precis vid dörr öppningen å då har jag ramsat inne i rummet. Men har nu till natten flyttat den så att den ligger precis vid fönstret så att den e längst in i rummet och hänger ett lakan på sidan av sängen men det kommer ändå massa ljus.
Funkar det?
Nej, du ska inte ramsa inne i rummet. Du ska hâlla vakt utanför och med hjälp av ramsan meddela att allt är lugnt, att du finns där

och att lillen kan ägna sig helhjärtat ât att sova. Tveka inte att ta i ordentligt, läs pâ igen om ramsan i SHN. Jag hänger inte riktigt med i hur du möblerat, men sâ länge du fâr det riktigt becksvart för natten sâ är allt precis som det ska vara.
sovhjälp skrev:I nuläget har jag kolsvart både natt och dag för att jag tänkte att d går smidigare så? e det fel?Kan man ha lampan tänd ute även fast dörren ska vara lite öppen?
Nej, det är inte fel. Alla gör lite olika här. Jag kör med dunkel dagtid och becksvart nattetid. Andra kör becksvart dag som natt. Upp till dig!

Ja, du kan ha lampan tänd utanför, men se till att inget ljus faller pâ barnet säng. Men ha inte dörren öppen, den kan stâ lite pâ glänt men inte mer.
sovhjälp skrev:Gällande schema så e jag hemma senast 16.30 från dagis tycker du jag ska ha sista sovpasset då? Behöver spika schemat inför imorgon Dock ska han vaccineras kl 13.00, det kommer ju att störa schemat vad gör man då?
Se ovan. Under kuren gäller det att ha det lugnt i almanackan sâ att du verkligen kan jobba in tiderna. Senare, när ni hamnat i NJUTNINGEN och allt flyter pâ som det ska, sâ kan man flexa lite när det behövs. Men verkligen inte än.
sovhjälp skrev:Ska det vara någorlunda tyst hemma(ska man försöka få min 2 åring att vara lugn de passet som båda är hemma efter dagis?
Nej, tvärtom!

Husljud är bland de bästa verktygen (tvättmaskin, disk, dammsugning, musik, 2-âringar...

). När Nils var lite mindre och oftare hade svârt att somna sâ hade jag som joker att köra kittlingsseans pâ storebrorsorna alldeles intill där han sov. Dâ fick Nils ett rungande bevis pâ att livet pâgick precis som vanligt och att allt var precis som det skulle.
sovhjälp skrev:Ska han få gråta sig riktigt arg och ledsen så att han inte ens kan gråta utan att försöka få luft. Så pass att han fortsätter göra det i sömnen eftersom han vart så ledsen?
Du mâste läsa pâ mer. Det handlar om kommunikation - att LYSSNA pâ barnet. Barn kan vara arga - och dâ fâr de reagera av sig i fred - och barn kan vara ledsna - dâ är vi där med vâra "verktyg" och hjälper dem. Läs i SHN, ta t ex en titt i Lathunden / Beskedet. Och läs pâ om ramsan igen (verktygslâdan).