Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av Sarisparis »

Hej sovhjälp :D

Härligt att höra att du är sâ taggad! =D>

Eftersom du redan är i gâng sâ skulle jag rekommendera att du redan nu ikväll tänker ut ett schema sâ att du har morgondagen klar för dig vad gäller tider. Det är ingen bra idé att verktyga om du inte är säker pâ att det verkligen är sovdags. Sâ prio1 = schema.
sovhjälp skrev:Sen fick jag inte riktigt klart för mig om jag skulle hålla han vaken efter schemat?
Ja. När du kurar sâ hâller du schemat stenhârt (eventuellt en marginalkvart). Det är enda sättet att fâ in tiderna "i kroppen" pâ lille herrn, ju konsekventare och stadigare pâ handen du är, desto tydligare blir budskapet och desto lättare och fortare gâr det in. En klassisk kur tar tre dagar plus en uppföljningsvecka, sâ rusta dig med tâlamod och se framât.
sovhjälp skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med siffrorna du gav mig gällande din son? Kan du snälla förklara vad du menar?
:oops: Ja, det blev lite nog kortfattat. Sâ här menar jag: 12 timmars natt + 45min förmiddagslur + 2 timmars eftermiddagslur + 20min lur (sovslurk) i gränslandet mellan eftermiddag/kväll. Vill du veta hur vâra dagar ser ut sâ kan du läsa mer i min trâd om lille Nils.
sovhjälp skrev:Han brukar äta vid 12 och 1 varje natt. Borde jag skippa detta mål på en gång eller avvakta?
Eftersom du redan är igâng och "kurar" sâ tycker jag att du ska köra all in, alltsâ skippa nattmâlet. Men, vet du med dig att han inte fâtt precis sâ mycket han ska i matväg idag och de senaste dagarna sâ kan det bli svârt med attityden. Och pâ hungriga barn fungerar inga verktyg. I sâ fall sâ ta upp för nattmâl (en gâng) och mata snabbt och diskret.

Sâ, vad jag tycker att du ska göra nu är:
:!: Schema: tre lurar, gärna den längre mitt pâ hâllet, t ex efter lunch, eftersom det är den som kommer att hänga med i flera âr. Lika bra att ha den pâ plats direkt.
:!: Mer mat. Skedmat minst tre gânger per dag. Alltid med extra smör. :P
:!: Sträckläsning av SHN-boken.

Lycka till! Ser framemot rapport. :D

:heart:
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej,
Ursäkta för alla svar men nu kör jag så det rycker. Har läst boken igen under hela kvällen igår.
Vill att han ska vara vaken vid hämtning eftersom jag måste hem direkt efter och vill inte väcka han genom att ta bort kläder och så.

Frågor
*Förstår vad du menar med dina sovtider men blir inte det sista passet för långt glapp med tanke på att de resterande ligger tätt inpå. Finns d någon anledning till varför du gör på det sättet? Han kommer bli jääääääte grinig eftersom han e helst slut efter 1.5 timme. SKa man ändå göra det?

*Fick inte riktigt svar på när man ska börja räkna hans sovtid? från att man la han eller från att han somna?

Hur gör jag med nattmålet ska det tas bort. Han brukar äta mellan kl 00-01 på natten. Han fick det igår natt då han inte kom till ro pga det och inte visste hur jag skulle göra.

Så här såg natten ut.

Somna 20.30 men ska egentligen sova 19.00(pga av det tog sån tid att somna gången innan och han åt gröten sent)
Vakna 21.10 (somna inom 5 min med buffning och ramsa)
Vakna 23.00 (somna inom 2 min med buffningx2 och ramsa)
vakna 00(ville ha mat men fick inget)samma som ovan fast argare
vakna 01(ville ha mat men fick inget)samma som ovan fast argare
01.30( fick mat då jag visste a det var d han bråka om och inte visste hur jag skulle göra med det)
Vakna 06:56

Tack för att u tar din tid, jätte snällt
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
sovhjälp skrev: *Förstår vad du menar med dina sovtider men blir inte det sista passet för långt glapp med tanke på att de resterande ligger tätt inpå. Finns d någon anledning till varför du gör på det sättet? Han kommer bli jääääääte grinig eftersom han e helst slut efter 1.5 timme. SKa man ändå göra det?
Jag gissar att du syftar på att det sista vakenpasset är längre än de andra? Många små tycker om att ha det så, att vara vakna lite längre på kvällen. På morgonen är det tvärtom, då är de oftast lite tröttare, så då kan lurarna komma lite tätare. Din lillkille kommer orkar vara vaken längre när ni får till sömnen!
sovhjälp skrev:*Fick inte riktigt svar på när man ska börja räkna hans sovtid? från att man la han eller från att han somna?
Det vi gör är att vi erbjuder förutsättningarna till att sova gott. Skulle han inte sova hela tiden så är det inte hela världen. Men om du vet att det tar lite tid innan han somnar kan du använda dig av marginalkvarten och lägga honom lite tidigare.
sovhjälp skrev:Hur gör jag med nattmålet ska det tas bort. Han brukar äta mellan kl 00-01 på natten. Han fick det igår natt då han inte kom till ro pga det och inte visste hur jag skulle göra.
Det är jätteviktigt att vara förberedd och veta i förväg hur man ska göra. Har skummat igenom tråden och det verkar som att du håller på och kurar? I så fall hanterar man uppvaken med buffning första natten och låter sedan ramsan ta över. Läs SHN ännu en gång! Ha klart för dig innan natten kommer hur du ska agera. Bestäm vad som är målet (tex att ta bort nattmålet) och genomför!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur har dagen varit?
sovhjälp skrev:Förstår vad du menar med dina sovtider men blir inte det sista passet för långt glapp med tanke på att de resterande ligger tätt inpå. Finns d någon anledning till varför du gör på det sättet? Han kommer bli jääääääte grinig eftersom han e helst slut efter 1.5 timme. SKa man ändå göra det?
Hos oss har Nils schema vuxit fram av praktiska skäl (kika i min trâd om du vill ha alla detaljer), vi hämtar storebror i skolan och dâ sitter Nils i selen och det är där han tar sin tredje lur. Nu pâ senare tid sâ har han kortat den frân 45 min till 20 min. Jag rattar lite sâ att han ska fâ till minst tvâ timmar vakentid pâ sista passet. De andra lurarna ligger inte sâ där väldigt tätt inpâ, det brukar bli sâ här:

7.15 Godmorgon
ca 9 Lur 45 min (han sätts i selen 8.40 och somnar när han somnar, jag klockar sâ han fâr 45 min)
12.30 Lur 2 timmar
ca 16.30 Lur 20 min (han sätts i selen 16.10 och somnar när han somnar, han vaknar oftast själv)

Du har fâtt ett kanonsvar av SaraMilana :heart: Läs och begrunda. :D

Lycka till i natt.

sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen, tack för era svar. Vet inte vad jag skulle göra utan er :)

Det har gått helt ok men har jag trodde att d inte skulle spela någon roll om jag ramsade inne i rummet eftersom sängen ligger så dåligt till då den ligger precis vid dörr öppningen å då har jag ramsat inne i rummet. Men har nu till natten flyttat den så att den ligger precis vid fönstret så att den e längst in i rummet och hänger ett lakan på sidan av sängen men det kommer ändå massa ljus.

Funkar det?

I nuläget har jag kolsvart både natt och dag för att jag tänkte att d går smidigare så? e det fel?Kan man ha lampan tänd ute även fast dörren ska vara lite öppen?

Ska det vara någorlunda tyst hemma(ska man försöka få min 2 åring att vara lugn de passet som båda är hemma efter dagis?

Gällande schema så e jag hemma senast 16.30 från dagis tycker du jag ska ha sista sovpasset då? Behöver spika schemat inför imorgon :oops: Dock ska han vaccineras kl 13.00, det kommer ju att störa schemat vad gör man då?

Ska han få gråta sig riktigt arg och ledsen så att han inte ens kan gråta utan att försöka få luft. Så pass att han fortsätter göra det i sömnen eftersom han vart så ledsen?

Min dag:

De har funkat relativt bra men märker idag att jag inte borde stannat i rummet och att jag inte använt ramsan på rätt sätt. När han grät i en timme idag vågade jag inte ge bekräftelsen förrän han typ sov :oops:
Men det har jag ändrat på nu och ska köra på hårt. Blir bara förvirrad med hur mycket man ska låta han gråta och hur arg och ledsen han ska få bli innan man gör nått?

Ha det så bra så länge. tack för era underbara svar :lol:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nu kommer jag att lâta lite sträng. :roll: 8) O:)

Ta en paus i kurandet. :heart:

Ska lillen vaccineras imorgon sâ kommer han antagligen inte att vara i sân form att du har attityd att kura pâ riktigt.

Vänta nâgra dagar, under vilka du verkligen satsar pâ MATEN och tänk igenom hur ert schema ska se ut.

Var vârt schema till nâgon hjälp? Du skulle ju kunna köra sâ här:

7.30 Godmorgon
9.00 Lur 45 min
12.30 Lur 2 timmar
17.00 Lur 20 min
19.30 God natt

Och sâ maten kanske sâ här:
7.30 Flaska (eller ammar du fortfarande?) Second breakfast med er om du vill.
11.00 Mat (riktig mat med extra smör. Ersättning/välling/amning)
14.30 Mat (fruktpuré/yoghurt. Ersättning/välling/amning)
18.00 Mat (gröt eller riktig mat)
19.15 Nattslurk (Ersättning/välling/amning)
sovhjälp skrev:Det har gått helt ok men har jag trodde att d inte skulle spela någon roll om jag ramsade inne i rummet eftersom sängen ligger så dåligt till då den ligger precis vid dörr öppningen å då har jag ramsat inne i rummet. Men har nu till natten flyttat den så att den ligger precis vid fönstret så att den e längst in i rummet och hänger ett lakan på sidan av sängen men det kommer ändå massa ljus.

Funkar det?
Nej, du ska inte ramsa inne i rummet. Du ska hâlla vakt utanför och med hjälp av ramsan meddela att allt är lugnt, att du finns där :heart: och att lillen kan ägna sig helhjärtat ât att sova. Tveka inte att ta i ordentligt, läs pâ igen om ramsan i SHN. Jag hänger inte riktigt med i hur du möblerat, men sâ länge du fâr det riktigt becksvart för natten sâ är allt precis som det ska vara.
sovhjälp skrev:I nuläget har jag kolsvart både natt och dag för att jag tänkte att d går smidigare så? e det fel?Kan man ha lampan tänd ute även fast dörren ska vara lite öppen?
Nej, det är inte fel. Alla gör lite olika här. Jag kör med dunkel dagtid och becksvart nattetid. Andra kör becksvart dag som natt. Upp till dig! :P Ja, du kan ha lampan tänd utanför, men se till att inget ljus faller pâ barnet säng. Men ha inte dörren öppen, den kan stâ lite pâ glänt men inte mer.
sovhjälp skrev:Gällande schema så e jag hemma senast 16.30 från dagis tycker du jag ska ha sista sovpasset då? Behöver spika schemat inför imorgon Dock ska han vaccineras kl 13.00, det kommer ju att störa schemat vad gör man då?
Se ovan. Under kuren gäller det att ha det lugnt i almanackan sâ att du verkligen kan jobba in tiderna. Senare, när ni hamnat i NJUTNINGEN och allt flyter pâ som det ska, sâ kan man flexa lite när det behövs. Men verkligen inte än.
sovhjälp skrev:Ska det vara någorlunda tyst hemma(ska man försöka få min 2 åring att vara lugn de passet som båda är hemma efter dagis?
Nej, tvärtom! :shock: :lol: Husljud är bland de bästa verktygen (tvättmaskin, disk, dammsugning, musik, 2-âringar... :lol: ). När Nils var lite mindre och oftare hade svârt att somna sâ hade jag som joker att köra kittlingsseans pâ storebrorsorna alldeles intill där han sov. Dâ fick Nils ett rungande bevis pâ att livet pâgick precis som vanligt och att allt var precis som det skulle.
sovhjälp skrev:Ska han få gråta sig riktigt arg och ledsen så att han inte ens kan gråta utan att försöka få luft. Så pass att han fortsätter göra det i sömnen eftersom han vart så ledsen?
Du mâste läsa pâ mer. Det handlar om kommunikation - att LYSSNA pâ barnet. Barn kan vara arga - och dâ fâr de reagera av sig i fred - och barn kan vara ledsna - dâ är vi där med vâra "verktyg" och hjälper dem. Läs i SHN, ta t ex en titt i Lathunden / Beskedet. Och läs pâ om ramsan igen (verktygslâdan).

sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej,

Tack för snabbt svar. Äntligen har jag fattat ramsan effekt, var rädd att använda den innan. Nu bekräftar jag varje gång fast än han blir arg. Natten har vart relativt bra. Några uppvak fram till 1 men somna om snabbt med ramsan (5 min max vare gång.)
Han vakna även en gång och somnade om själv :) och sen vakna han en gång och behövde ramsan snabbt. Däremot vakna han var 10 min från 6.15(vargtimmen) fast han tidigare innan kuren vaknat 7 men antar att det e så.
Är jätte nöjd med natten för att jag äntligen fattat vad d handlar om :P det enda som stressar mig är grannarna, d ät ganska lyhört här :cry:
Ska köra på ditt schema d passar oss mycket bättre.

Jag har några frågor :oops:

*Säg att han gråter han får ramsan = tystnar= får bekräftese= börjar gråta igen lite men sen tystnar= ska man då bekräfta igen eller kan man låta han somna då?

* Ska man ramsa om han små gnäller varannan minut och sen tystnar efter att han fått bekräftelsen?(detta är under vargtimmen mellan 6-7.30 då han ska somna?

Angående nattmålet så får han ersättning kl 1.00 på natten e det ok medans han tar emot ramsan ännu bättre?

Han har vart väldigt dålig på att äta ersättning och äter endast upp 150 ml om han e jätte hungrig vilket gör att han inte tar emot nattslurken. Ska jag byta ut det mot gröt?

Tack än en gång vet inte vad jag hade gjort utan er hjälp :)

Den enda jag har i schemat idag är vaccination och d känns så fel å avbryta nu när han och jag börjat fatta det hela och börjar reagera på ramsan... :P
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

jag har inget mera bokningar i 2 veckor fram som måste passas :)
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

bokade om vaccin tiden istället. vill inte förstöra det jag nu påbörjat :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

sovhjälp skrev:bokade om vaccin tiden istället. vill inte förstöra det jag nu påbörjat
=D> WAY TO GO! =D>

Jag tror att schemat jag föreslog blir lite bättre om tredje luren hamnar lite tidigare, redan när ni kommer hem 16.30. Det är luren som brukar krângla mest, sâ om du lägger direkt sâ kan du klocka 20 min frân insomning (inom marginalkvarten, alltsâ 20 + 15 minuter efter läggning).
sovhjälp skrev:Säg att han gråter han får ramsan = tystnar= får bekräftese= börjar gråta igen lite men sen tystnar= ska man då bekräfta igen eller kan man låta han somna då?
När du känner att du fâr till en dialog med ramsan, alltsâ att han lyssnar pâ dig och tar till sig ditt budskap sâ kan du "baka in" bekräftelsen i beskedet/pâminnelsen, alltsâ gâ ner pâ sista versen. :wink: Det gâr inte att vara fyrkantig när det gäller ramsan, det handlar hela tiden om kommunikation, sâ det gäller att lyssna och känna att ni förstâr varandra. Läs t ex i SHN om lilla Emma, knappt sex mânader. Pâ sidan 99 beskriver Anna hur hon väljer att inte bekräfta. Det finns inga svart pâ vitt regler om hur man ska göra, det är en process där ni bâda lär er att kommunicera med varandra. Spännande, eller hur! :P
sovhjälp skrev:* Ska man ramsa om han små gnäller varannan minut och sen tystnar efter att han fått bekräftelsen?(detta är under vargtimmen mellan 6-7.30 då han ska somna?
Nej, smâgnälla fâr man göra. Det är bara ledsna barn som ställer frâgor som behöver svar. Du kan, vid första uppvaket, ge en sâ kallad upplysningsramsa som glatt bekräftar att det fortfarande är natt.
sovhjälp skrev:Angående nattmålet så får han ersättning kl 1.00 på natten e det ok medans han tar emot ramsan ännu bättre?
Kuren heter ju inte "Sova hela natten" för inte. :wink: Skippa nattmâlet nu och ge din lille kille alla förutsättningar till en riktigt lâng och sammanhängande natt. Det är ju vad du drömmer om för egen del (antar jag :roll: :lol: ), sâ varför nöja sig med sämre för din pojke? :wink:
sovhjälp skrev:Han har vart väldigt dålig på att äta ersättning och äter endast upp 150 ml om han e jätte hungrig vilket gör att han inte tar emot nattslurken. Ska jag byta ut det mot gröt?
Ingen panik över nattslurken. [-X :wink: Det är det totala matintaget över dagen som spelar roll, nattslurken är bara en extra chans att fylla pâ depâerna lite extra. Erbjud, truga lite artigt, men ingen fara om han inte tar hela flaskan.

Rapportera vidare! :D

sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Dagen har gått sä här:

somnade på 2 minuter för luren kl 9. Men vaknade efter 30 min. Fick ramsa och lägga till rätta och ramsa 2 ggr till. Han små grät de resterande 15 min som var kvar.
GIck in och väckte han glatt och fick han att skratta innan jag tog upp han.

Lunch luren. Somnade på 3 minuter men vakna efter 30 min. Fick ramsa 3 ggr plus lägga till rätta och buffa en omgång. Somnade på ca 10 min. Vaknade igen efter att han sovit 1.15 min och då grät han till och från under de resterande 45 minuterna. Ramsade kanske 8 omgångar och la till rätta 3 ggr samt buffade 2 omgångar i 3 sek medan jag la tillrätta då han panik grät och knappt fick någon luft. Kände att jag var tvungen att lugna ner han.

Min fråga angående detta: Han grät ju fram tills att han skulle vakna så jag väntade tills han grät lugnare och kom in glad och fick han att skratta innan jag tog upp han. E det här rätt? eller måste han tystna/somna helt innan man går och tar han.

Luren kl 5 somnade han inom 10 min var tvungen att lägga tillrätta en gång.
Luren kl 19.30 somnade han oxå inom 10 min men var tvungen att lägga till rätta en 2 ggr.

E det ok att lägga till rätta utan buffning eller e det helt fel?

Är detta mönster vanligt? Han somnar lätt oftast inom 10 min men det är uppvaken som är svåra. Jag avvaktar verkligen med ramsan lääänge tills jag hör att om jag inte går in nu kommer det vara omöjligt att förmedla någon ramsa i överhuvudtaget och kommer bara somna av ren utmatning(typ som 5 min metoden).

Angående matschemat:

du har bara skrivit att man ska ge frukt pure i ett av målen men jag ger typ lite mer en en halv stor burk med varje måltid då han inte riktigt gillar maten ännu utan frukt. E det ok?

där det står välling brevid mat betyder det att jag ska erbjuda välling efter maten?

Ska man väcka han glad och energisk som på morgonen vid varje sovpass?

Ursäkta alla frågor... men man vill ju göra rätt nu när man är så taggad :) :P
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D>
sovhjälp skrev:Min fråga angående detta: Han grät ju fram tills att han skulle vakna så jag väntade tills han grät lugnare och kom in glad och fick han att skratta innan jag tog upp han. E det här rätt? eller måste han tystna/somna helt innan man går och tar han.
Nej, han mâste inte sova för att du ska kunna "väcka". :wink: Men välj ett ögonblick (sekund :roll: :lol: ) dâ han är lugn, du ska inte "rädda" honom frân sängen.
sovhjälp skrev:E det ok att lägga till rätta utan buffning eller e det helt fel?
Nej, helt okej. När lillen börjar "svara" pâ kuren, alltsâ förstâ vad det hela handlar om, sâ kan det mycket väl räcka med tillrättaläggandet. Tanken är ju att ge ett BESKED: nu är det dags att sova :D . I början krävs ofta buffningen/vagnandet för att barnet ska ta emot detta besked, men när poletten börjar trilla ner sâ kan det räcka att bara hamna i sängen. Men jag gillar tillrättaläggandet, man "parkerar" barnet i sängen lugnt och tydligt. 8)
sovhjälp skrev:Är detta mönster vanligt? Han somnar lätt oftast inom 10 min men det är uppvaken som är svåra. Jag avvaktar verkligen med ramsan lääänge tills jag hör att om jag inte går in nu kommer det vara omöjligt att förmedla någon ramsa i överhuvudtaget och kommer bara somna av ren utmatning(typ som 5 min metoden).
Mâlet är inte att vänta sâ länge som möjligt, det gâr inte att jämföra SHN med 5minutersmetoden. När du hör att han "gâr i gâng" sâ ger du besked via ramsan att det fortfarande är sovdags. Han ska ha svar pâ sina frâgor, hör du att det är ledsen grât sâ verktyga. Det är mycket viktigt nu i början av kuren att verkligen övertyga lille killen att allt är som det ska.
sovhjälp skrev:du har bara skrivit att man ska ge frukt pure i ett av målen men jag ger typ lite mer en en halv stor burk med varje måltid då han inte riktigt gillar maten ännu utan frukt. E det ok?
Det finns absolut inget exakt facit pâ vad som är "ok" och inte "ok". :wink: Sâ länge barnet blir ordentligt mätt och du lyckades variera kosten i snitt sâ tycker jag inte att det är nâgot att brâka om. Ska kanske tilläggas att jag inte är särskilt insatt i kostfrâgor. :roll:
sovhjälp skrev:där det står välling brevid mat betyder det att jag ska erbjuda välling efter maten?
Om du vill. :D Tanken är ju att fâ en mätt kille. Min lille Nils fâr vatten till maten dâ jag upplever att han äter sig nog mätt pâ maten. Andra kör med välling för att fâ till den där riktiga mättnadskänslan som lägger en bra grund för sömnen. Känn efter.
sovhjälp skrev:Ska man väcka han glad och energisk som på morgonen vid varje sovpass?
Japp! :D Och aldrig glömma skrattet till go'nattet, dag som natt. :D
sovhjälp skrev:Ursäkta alla frågor... men man vill ju göra rätt nu när man är så taggad :) :P
Ingen fara alls. :D Jag känner mig dock tvungen att pâpeka att jag hâllit dig kvar här inne pâ Späda och smâ :oops: , fastän du kanske egentligen hade hört hemma pâ Kurforum 4-12mânader. Vips var vi inne i kuren :shock: och jag hade inte föreslagit att flytta trâden. :roll: Sâ, känner du dig hemma här sâ stanna :heart:, annars kan vi flytta över dig till kurforum.

Du jobbar pâ jättebra, glöm inte tâlamodet och att ha mâlet för ögonen, det här kommer att bli FANTASTISKT. Och lât aldrig SHN-boken ligga utom räckhâll. :wink:

sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej
Vill börja med att säga att jag inte gav någon ersättning mellan 00-01 som jag brukar.
JAg börjar inte tveka och tycker inte det e jobbigt att han gråter för jag vet att han behöver detta. Har all motivation i världen. Det enda jobbiga är att på natten vid 4 vågar jag inte låta han gråta lika länge pga grannarna.... men jag håller ut så långt d går innan han jagar upp sig för mycket.

så här har natten och dagit varit hitills: vet inte om vi är på väg mot rätt håll:

19.30 godnatt (somna inom 10 min)
Vaknat men somnade om själv
Vakna 22.27 = somna på en gång med ramsa och bekräftelse
vakna 22.40 = samma som ovan
vakna 22.45= somna 22:55 ramsa i 2 omgångar + bekräftelse
vakna 2300= somna 23.07 ( la till rätta, låg på rygg och i andra fotändan) ramsa i 3 omgångar
vakna 23.55 = somna 23.57 ramsa i två omgångar
vakna 00= somna 00.05 solfjädra och ramsan i 2 omgångar
Vakna 01 = somna 01.01 ramsa en gång
vakna 01.15 = somna 01.17 la tillrätta
vakna 04.20= somna 04.25
Vakna 4.44= somna 04.47 la till rätta låg på rygg och i andra änden
Tyst: 04.58
Godmorgon 7.30
Somna 9.05(tog 15 min) vakna 9.11 somna om själv
Vakna 9.19- somna 9.39 fick ramsa 6 omgångar men somna om i 30 sek och vakna fick till slut solfjädra han i 6 sek och sen somna han. han fick bekräftelse,

Mina frågor:

Går det här åt rätt håll?

Gör jag något fel?

Att lägga till rätta och solfjädra är väl 2 olika saker?

(när jag lägger tillrätta vänder jag bara på hanå markerar händer fötter och huvud och ger ett solfjäder tryck. När jag solfjädrar trycker jag tills han slappnar av. Stämmer detta?

Är båda lika akuta redskap? eller e det bättra att lägga till rätta och inte solfjädra?

Marginalkvarten: stämmer det att om han till ex e trött så kan jag lägga han en kvart innan och säg att han somnar på en gång för han då sova en kvart extra från utsatt tid. alltså totalt 30 min extra lur? om ja mena gör bara detta om det är jätte trötta och inte sovit bra eller hur?

Försöker ge ramsan snabbt vid 4 för att han ska fatta att det e dags att sova vidare e det ok?

Borde han inte somna utan gråt nu? istället grät han hela första passet imorse?

Ursäkta alla frågor igen :oops:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har aldrig kurat, så jag svarar på de frågor som inte rör kuren, så får någon annan fylla i sedan! :)
sovhjälp skrev: JAg börjar inte tveka och tycker inte det e jobbigt att han gråter för jag vet att han behöver detta. Har all motivation i världen. Det enda jobbiga är att på natten vid 4 vågar jag inte låta han gråta lika länge pga grannarna.... men jag håller ut så långt d går innan han jagar upp sig för mycket.
Vilken härlig attityd!! You go girl! :D Jag förstår att du inte vill störa grannarna, men tänk vad gott de (också) kommer få sova när du kurat färdigt!
sovhjälp skrev: Marginalkvarten: stämmer det att om han till ex e trött så kan jag lägga han en kvart innan och säg att han somnar på en gång för han då sova en kvart extra från utsatt tid. alltså totalt 30 min extra lur? om ja mena gör bara detta om det är jätte trötta och inte sovit bra eller hur?
Det stämmer, men jag utnyttjar endast kvartarna på detta sätt när liten är sjuk och uppenbart behöver mer sömn. Men när jag håller på och jobbar in ett schema så är jag försiktig med dessa, då är det bra att hålla sig så nära det tänkta schemat som möjligt.
sovhjälp skrev:Försöker ge ramsan snabbt vid 4 för att han ska fatta att det e dags att sova vidare e det ok?
:thumbsup:
sovhjälp skrev:Borde han inte somna utan gråt nu? istället grät han hela första passet imorse?
Det kan ta lite tid att komma på hur skönt det är att sova. Arg får man vara, med är han ledsen plockar du fram verktygslådan omedelbums!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Du har som vanligt fâtt finfina svar av SaraMilana :heart:, jag fyller pâ lite med mina egna tankar. Jag har heller aldrig kurat, men har haft tillfälle att studera SHN mycket noggrant sâ jag tycker att jag borde kunna kura nu. :mrgreen:
sovhjälp skrev:Går det här åt rätt håll?
Ja, det tycker jag. =D> Ramsan tar =D> och dina fysiska ingripanden (tillrättaläggning, solfjäder osv) minskar. Precis som det ska! Tanken är att ramsan ska ta över helt frân andra natten (dâ gâr man in bara om det är KRIS och dâ verklig KRIS).
sovhjälp skrev:Gör jag något fel?
Nej, jag tycker att du gör ett strâlande jobb. Reagerade dock lite pâ det du skrev i början av ditt inlägg:JAg börjar inte tveka och tycker inte det e jobbigt att han gråter för jag vet att han behöver detta. Har all motivation i världen. Det enda jobbiga är att på natten vid 4 vågar jag inte låta han gråta lika länge pga grannarna.... men jag håller ut så långt d går innan han jagar upp sig för mycket. Det finns inte bara en sorts grât och det gäller inte att lâta honom grâta sâ länge du stâr ut. Det gäller att LYSSNA. HUR grâter han? Är han förbannad (över att inte kunna somna precis sâ fort som han vill :roll: :lol: ), är han ledsen? Det är en konst att lyssna och läsa av. Och man blir som tur är lite skickligare för varje gâng man lyssnar. :wink:
sovhjälp skrev:Att lägga till rätta och solfjädra är väl 2 olika saker?
Ja. Har du kollat pâ filmklippet där Anna visar hur man gör?
sovhjälp skrev:(när jag lägger tillrätta vänder jag bara på hanå markerar händer fötter och huvud och ger ett solfjäder tryck. När jag solfjädrar trycker jag tills han slappnar av. Stämmer detta?
Ja, precis sâ. Var noga med att inte trycka för hârt när du solfjädrar, det ska vara en inkännande beröring, lugn och fin.
sovhjälp skrev:Borde han inte somna utan gråt nu? istället grät han hela första passet imorse?
Ni är fortfarande inne i själva kuren (tvâ nätter och inne pâ tredje dagen om jag räknar rätt), sâ utvärdera ingenting än. Kör hela kuren, precis som den stâr beskriven i SHN, lugn och stadig pâ handen. Dâ gör du det allra lättast för lille killen att ta till sig allt det nya. Jag har blivit mycket hjälpt av den här fina trâden När SM-barnet skriker vid sovdags. Det handlar ju om att vara absolut säker pâ att man ger barnet precis allt det kan tänkas behöva under den alldeles lagom lânga vakentiden för att sovpasset som följer ska vara precis det barnet BEHÖVER. Vet man det, innerst inne, dâ är det inte svârt att hâlla attityden. Och den suger barnet ât sig som en svamp. Det gâr kanske inte pâ en läggning eller tvâ, men jobbar man pâ lugnt och metodiskt (och med mycket skratt) sâ tar man sig till njutningen. Och det är det verkligen värt.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"