Panikskrik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Theresepalmereek

15 veckor och slopa nattmål

Inlägg av Theresepalmereek »

Hej alla hjälpsamma mammor.
Jag startar en ny tråd då min förra dog ut något (panikskrik) :) . Vår lilla Benjamin har nu hunnit bli 15 veckor och han utvecklas i rasande fart :heart: ! Dagarna är fulla av aktiviteter och lek och han sover bra på dagarna. Dock vaknar han fortfarande på nätterna och jag vill nu ha tips på hur vi arbetar bort det. Det känns som att han är tillräckligt stor för att klara minst 8 timmars sammanhängande sömn...
Den senaste veckan har vi arbetat hårt på att få i honom mer mat och nu är vi uppe i ca 800 ml plus smakportioner under tiden 07:00-22:00. Benjamins kvällar ser ut som följer:

19:00: kvällsslurk
19:30: godnatt :)
22:00: ges flaska i sömnen. Äter ca 150 ml och fortsätter sova när jag lägger ner honom igen.
00:30: vaknar och gnäller/småskriker - somnar om snabbt med napp.
03:00: vaknar och får mat, ca 130 ml
06:00: vaknar och småskriker, somnar om själv efter några minuter - vi går inte upp utan låter honom somna om själv.
07:00: vaknar och småpratar och då rusar vi in med ett glatt "godmorgon älskling" och möts av ett stort leende :heart:.

Hur ska vi göra för att slippa uppvaknandet vid 00:30? Tror ni det försvinner om vi låter honom somna om ensam? Han klarar ju det vid 06...
Ska vi ändra matningen på natten? Ska vi slopa matningen 22:00 och behålla det vid 03? När han har ätit 22:00 har han som sagt fått i sig ca 800 ml plus banangröt som smakportion på morgonen. Borde inte det räcka för att han ska klara sig hela natten? Är det dags att börja buffa honom igenom de uppvak han inte klarar själv?

Kram Therese
Älskade Benjamin 2011-04-27
Älskade lillasyster 2012-12-20
Theresepalmereek

15 veckor och slopa nattmål

Hej alla hjälpsamma människor!

Jag startar en ny tråd då min förra har dött ut (panikskrik) :) . Vår älskade Benjamin har nu blivit 15 veckor och han utvecklas i raketfart. Han är så stark i sin lilla kropp och hans skratt är det vackraste ljud som finns :heart:. Dagarna är fulla av bus, lek och upptäckter :) . De senaste två veckorna har jag och min man jobbat hårt på att få honom att äta lite mer då vi vill att han ska sova 8-10timmar i sträck på natten. I nuläget äter han ca 800 ml mellan 07:00 och 22:00 samt minst en smakportion (banangröt). Benjamins kvällar och nätter ser ut så här:

19:00 nattslurk
19:30 godnatt :D
22:00 matas i sömnen, 150 ml, sover vidare utan problem efter matning
ca 00:30 vaknar och småskriker, somnar om med napp efter ngr minuter
03:00 vaknar och småskriker, får mat, ca 130 ml
06:00 vaknar och småskriker, somnar om utan hjälp efter några minuter
07:00 vaknar go och glad :D .

Vi skulle gärna vilja att han sov mer sammanhängande på nätterna. Hur ska vi göra för att hjälpa honom med det? Ska vi slopa 03:00-målet och buffa honom istället? Eftersom han somnar om själv (oftast) vid 06:00 så kanske han skulle kunna somna om själv både vid 00:30 och 03:00? Det brukar vara ca 5-10 minuter småskrikande vid 06:00 innan han lyckas somna om ensam. Det är alltid en bedömningsfråga när skriken kommer på nätterna....ska man gå upp eller ska man låta honom sköta det själv...alltid lika svårt. Ska vi ha kvar 22:00-målet och sen bestämma att det inte blir fler matningar på natten, eller det blir för stor omställning för honom? Han är för liten för att ramsas, men det är oftast inga problem att söva om honom så länge han inte är vrålhungrig. Problemet är snarare att han kan vakna efter tio minuter i tre omgångar så det blir ett himla springande mellan vårt och hans sovrum. Han får ihop ca 10,5 timmar på natten så han får "sina timmar". Det känns dock som att han är så pass stor att han ska klara att sova mer sammanhängande.

Kram Therese
Theresepalmereek

Re: Panikskrik

:D Som ni ser har jag skrivit två i stort sett identiska inlägg då jag trodde mitt första hade försvunnit. Jag glömde även tacka Videunge för hennes svar om kräkningarna. Benjamin har kräkt mycket ända sedan födseln, oberoende av om han ätit bröstmjölk eller ersättning. Han kräker nästan mer när jag ammar. Gissar att det beror på att bröstmjölk är lite mer lättflytande...Jag har försökt läsa mig till varför han kräker så mycket och en outvecklad magmun är det enda svar jag hittat som verkar vettigt.

Kram
Theresepalmereek

Natten var helt ok, men fortfarande flera uppvak. Igår somnade B 19:55 och vaknade 21:00 :o . Vi lät honom vara först, men när han inte slutade skrika gick min man in till honom och då hade han kräk i hela huvudet, inklusive i öronen och på ögonfransarna :cry:. Inte så konstigt han vaknade! Vi torkade av honom och lade honom igen och fem minuter senare sov han igen. Klockan 22 tog jag i vanlig ordning upp honom och matade och han åt 150 ml. Efter det målet var den totala mängden under dagen 900 ml! Plus en smakportion gröt. Han fortsatte sova efter matningen och sov fram till 01:40 då han började skrika så smått. Vi gav honom ngr minuter, men sedan gick jag in för att se så han inte hade kräkt igen. Det hade han inte och efter lite gung i rumpan somnade han om. Fem minuter senare vaknade han dock igen men då lät vi honom vara. Efter ca fem minuters småskrikande hörde vi att han hade hittat handen så då började han prata istället :heart: :) . Han blev tyst i några minuter men sen kom skrikandet igen. Jag gick då upp och såg att han låg utan täcke. Jag lade honom till rätta och lade på täcket och då somnade han nästan direkt. Han sov sedan från 02:05-03:50 då han vaknade igen. Jag gick då upp för att värma ersättning, men då han lät väldigt ledsen och inte ville ta nappen medan jag värmde mat så beslöt jag mig för att amma istället. Jag lade honom till bröstet men då kom ett så förtvivlat skrik så jag fick ta upp honom på axeln. Det hände två gånger :?: innan han väl tog bröstet. Han sög ganska bra och somnade till slut vid tutten :) . Jag lade ner honom och efter att han kräkt en gång så somnade han och sov till 07:05. Uppvaken inatt har alltså berott på kräkning (21:00), avsparkat täcke (02:00) samt hunger :?: (03:50). Vad de ledsna skriken vid amningen berodde på har jag ingen aning om. Han lät så förtvivlad att min man kom upp för att kolla så allt var ok. Det lät nästan som om han hade ont någonstans, men eftersom han tog bröstet och sen somnade om så kan det inte ha varit som han hade ont.

Det känns som att den här natten var bättre än tidigare nätter eftersom han han vaknat av "giltiga" anledningar. Klart man skriker om man har kräk i hela ansiktet och klart man skriker om man är kall för att täcket har åkt av. Samtidigt stör det hans sömn och det finns inget vi kan göra för att förhindra hans kräkningar. Vi kan ju inte heller klistra fast hans täcke på kroppen :) . Mina frågor från mitt förra inlägg kvarstår och jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mig besvara dem.

Allt gott!

/Therese
hannah

Inlägg av hannah »

Hej! Jag har inte läst hela din tråd och vet därför inte vilka tips du fått om kräkningar. Min tjej var likadan och kräkningarna var helt klart ett problem för sömnen ibland. Det kom ju så mycket! BVC rådde mig att börja med gröt redan innan hon var tre månader och med det blev det sjukt mycket bättre även efter de mer vattniga måltiderna. Och gröt var väldigt poppis hos oss, så det tog bara några dagar innan vi var uppe i full portion. Ville bara säga att det kommer bättre tider!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Theresepalmereek

Tack för ditt svar Hannah! Då fortsätter vi ge banangröten som han får i smakportioner, men vi ökar mängden. Rekommenderar du nån speciell gröt, eller det är den mer fasta konsistensen som är det viktiga? Hur många ggr om dagen ska vi ge gröt? Just nu får han på morgonen och ibland även på kvällen.
Kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, det är den fasta konsistensen som är det viktigaste i sammanhanget. Ge du gröt två gånger om dagen och så kan du börja med smakisar av annat gott också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"