Nyfödd tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nyfödd tröttis

Inlägg av Sarisparis »

hannah skrev:Fick göra ett avbrott för att torka spya. Lillkillen har uppenbarligen fått magsjukan som kusinen fick för två dagar sedan kort efter pussar och kramar. Skit!! Hur gör man med en sån här liten magsjuk? Han är ju helt tömd nu, men slocknade och sover som en stock sen 1 timma. Över skarven alltså. Men det var ju inte så här jag ville att det skulle lösa sig. Min lilla skrutt...
Stackars lille sjuklingen. :cry: Hur mâr han nu? Ta det lugnt med ambitionerna i sjukdomstider, ni kommer tillbaka pâ banan när han blir frisk igen. Sova extra mycket brukar vara uppskattat av smâ sjuklingar.

:heart:
hannah

Inlägg av hannah »

Vagna vagna vagna....

I dag är det samma visa igen. I går var en annan dag med sömn utan skarvande eller vagnande efter spyan som bara blev en. I dag är vi alltså tillbaka. Blir inte klok på detta, massor med mat finns och äts, men efter två timmar är killen nu fortfarande pigg. Eller rättare sagt, han höll på att somna i famnen, men när jag lade ner honom i vagnen var sömndruckenheten som bortblåst. Nu är han mest arg. Suck, jag har verkligen ingen koll på läget, vad behöver han som fattas honom?

Tills vidare vagnar jag på.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Hannah :D

Vad skönt att magsjukan inte blev lângvarig.

Har du provat att lâta honom fixa skarven själv? Jag har tvingats inse att jag ganska ofta stör mer än jag hjälper min lille tvâmânaders när han skarvar. Om jag lâter honom vara, men öser pâ med husljud (piece of cake när man har tvâ storebrorsor :thumbsup: :lol: ) och gärna pysslar med nâgot i närheten av där han sover sâ fixar han det allt som oftast. Blir det riktiga skrik sâ gâr jag in och solfjädrar lite snabbt (vi har ingen innevagn, sâ vagnandet är nâgot jag bara kan drömma om :roll: ). Har du läst TorpSaras vagningstips?
TorpSara skrev:Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Och sâ citerar jag vidare med kloka mamman Yazz fine reflektion om vikten om att inte vara lângrandig:
Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd
Detta är nâgot jag verkligen tagit fasta pâ och jag märker tydligt att det är sâ mycket effektivare att tydligt och enkelt och SNABBT kommunicera att det är dags att sova (solfjäder i vârt fall) än att stâ och buffa i all evighet. Att gâ tillbaka och bekräfta (snabb solfjäder igen) en eller tvâ gânger kan behövas, men det blir sällan mer än sâ.

Vad tror du?

hannah

Inlägg av hannah »

Tack tack!! Jag läser och tar till mig. Just nu vet jag ändå tyvär varken ut eller in och står hela tiden mellan att 1. Hålla honom vaken och mata enl. SM och låta honom vara eller vagna 1-1.5 timme för att hålla i sär måltiderna. 2. Ge upp och acceptera snuttamning och 30-45 min sov.

I dag har jag låtit honom vara efter kort vagning som har noll effekt. Han skriker ju inte, utan ligger bara och bökar och stånkar med öppna eller stängda ögon. Om jag vagnar alltså. Slutar jag, eller bara vagnar kort som svar, så blir han arg o skriker. På fm somnade han efter ett skrikpass men vaknade såklart efter 30 min.

Jag tror just nu att jag får ta en paus från min strävan och låta det bli som det blir med fokus på att inte hamna i vagningsträsk eller andra omständiga insomningstrix. Och så mat förstås.

Erkänner mig lätt uppgiven.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej hannah!
Hur har det gått sen i måndags?

Efter lite sjukdom och kräksjuka så kan en stor hunger infinna sig och det tar ett par dagar att komma ikapp samtidigt som man är lite för trött för att äta.
Tidigare i din tråd har du fått tre bra råd som jag tycker du ska lyssna på om trasslet fortsatt.
:arrow: lägg tidigare! undvik övertrötthet på alla sätt. Marginalkvarterna/halvtimmarna är till för det :D
:arrow: ge napp om sugbehovet är stort
:arrow: komplettera med ersättning (du kan välja antingen att ge extra kvällstid eller ge en stödslurk vid varje mål.)

Och andas och ta det lugnt :D lätt att säga på andra sidan men det här är en kort lite svajig period i början av livet. Ni är snart igenom på andra sidan.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hannah

Inlägg av hannah »

Tack tack för pepp!

Och jodå, det känns inte lika uppgivet längre. Och det säger jag efter en natt där han vaknat och ätit upp till varje timme! Men det positiva är att jag visste/trodde att det skulle bli så. I går fick vi till ett bra SM mål på morgonen och på det följde över två timmars sömn, utan vagning eller annan hjälp. Så skönt! Nästa mål blev inte lika välfyllt eftersom han var såååå trött redan efter en timme och ville inte på några villkor ha fler måltider. Men på det följdeytterligare 2,5 timme sov och jag jublade. Men när han vaknade efter det passet hade vi hunnit åka hem till vänner och var vid stranden. Jag var inte så uppmärksam och killen somnade om efter bara lite mat. Av ren bekvämlighet, och socialt behov, lät jag honom sova i tron om att han vaknar snart. Helt plötsligt hade det gått ytterligare 2 timmar då jag till slut väckte. Samma visa, kort amning som han somnade ifrån och jag var liksom upptagen av att umgås att jag inte gjorde mitt jobb och höll vaken. När vi kom hem väckte vi igen och han var då vaken i 2,5-3 timmar. Större del av den tiden försökte jag få ner mat och tyckte nog att en hel del gick i. Men
kompenserat för den matfattiga dagen gjorde han inte utan åt hela natten istället.

Idag har jag sett till att mata mata mata medan han varit vaken. På fm blev allt tokigt eftersom vakenpasset blev längre än vad han borde palla pga BVC besök. Ville inte lägga innan för att få väcka honom efter bara 30 min utan hoppades på att all mat jag hann få i skulle få honom att sova gott efter. Men då blev han säkert övertrött i stället och behövde mycket hjälp att somna. I allafall sov han
2,5 timma. Var sen vaken 1.15 och somnade lugnt och fint på det. Tyvärr bråkade jag lite för mycket med honom, från vagn till bilstol till vagn, och efter sista flytten tröttnade han på att vara medgörlig och protesterade i säkert 45 min innan han somnade om och sov det han skulle.

Jag inser att jag förmodligen skulle kunna hjälpa honom till en bra rytm om det inte var så lockande fint badväder. Hm. Får skärpa mig!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

så här är livet skulle jag säga, lite upp och ner. Tänk på att lilla sonen bara är fyra veckor gammal, då har man inte koll på läget alls. Det är ju din sak att ha och när du då njuter va livets goda, vilket jag absoluta tycker att du ska, då blir det lite rörigt. Ta det med en nypa salt, så länge du har SM i bakhuvudet och du styr upp saker och ting med mjuk hand så kommer ni hamna rätt.
Men om du stressar och vill att allt ska fungera prickfritt hamnar du i tänket om att du misslyckas, det fungerar inte och så blir det en trist spiral nedåt helt i onödan.

Så styr upp mat och sovtiderna lite vackert, väck honom och mata på ordentligt och se alla framsteg han gör.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hannah

Inlägg av hannah »

Tack Susan, det där är väl något man behöver bli påmind om hela tiden. Att inte glömma av att njuta istället för att stressa över trasig rytm. Men jag njuter, så som jag nästan helt missade med storasyrran där jag mest var skräckslagen (tills jag dök på BB och detta forumet).

En månad gammal är lillskrutten nu. Känns faktiskt ganska bra att ha betat av dessa veckor som även om de njuts och gosas igenom, är ganska tuffa med sömnbrist och svajjig vardag för hela familjen. Men så här ser det ut nu:

Nätterna är ganska stabila. Dvs, de ser i stort sett likadana ut varje kväll. Natten börjar med två pass om ca 3 timmar, det första lite längre än det andra som slutar med mat vid 04. Efter det målet är det stönigt och även om han somnar till en ostönig sömn så räcker den bara 2 timmar. Då låtsas jag att det fortfarande är natt eftersom det känns helt omöjligt att förmå kroppen att lämna sängen. Snabbt nattmål alltså, och killen somnar som vanligt mitt i amningen. Han verkar helt klart trött men någon ljudlös tung sömn blir det inte här heller.

Väl morgon så får jag lätt i honom käk enligt SM, men han är trött. Tar ändå lite tid att få honom att somna, och som idag, sover han ryckigt på sitt stöniga vis. Resten av dagen är svajjig. Han sover minst ett rejält sovpass på 2-2.5 timma utan för mycket stön. Men snart börjar kvällstrasslet som jag inte blir klok på, men som jag i dag försökte lösa genom att lägga redan vid 20.30. Nu, 30 minuter senare, hör jag honom fortfarande stöna.

Och på detta har jag faktiskt en fråga. Den här stöniga sömnen som antingen är hela passet eller kanske 30 minuter mitt i, jag vet inte om han sover eller faktiskt är vaken? Han behöver oftast ingen hjälp att komma igenom dessa perioder och han har oftast ögonen helt slutna. Men han rör på sig och lyfter huvudet och knorrar med jämna mellanrum, typ 3-10 min. På natten, från 04 tror jag att knorrandet är mer sällan, jag sover rätt tungt så jag hör nog inte allt. Det är alltså mer än hälften av sovtiden över hela dygnet som knorras, och om detta är mer vaket än sömn, så sover han inte mycket. Då är det inte konstigt att vi dras med kvällstrassel varje kväll.

Någon som känner igen beteendet? Jag hoppas att det rättar till sig om jag bara fortsätter sträva som jag gör, men om det är som med syrran så är vi på väg mot en redig och svårbotad övertrötthet. Hoppas verkligen inte!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nej jag känner inte igen det där med knorrandet men visst kan liten röra sig ibland men jag ser det som att knorr hör privatlivet till :wink: Försök att inte lyssna så mycket på det, speciellt om han inte behöver hjälp. Satsa i stället på den vakna tiden ( som du vet är vaken) och mata på och ha trevlig tycker jag så du kan undvika överkoncentration. förresten på morgonen, har ni helt kolmörkt?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hannah

Inlägg av hannah »

Tack videunge!

Kolmörkt har vi, men knorrandet kan lika gärna börja innan det blir ljust. Som i natt. Klockan 3 ammade jag och efter det tog det nästan 45 min att somna om varpå knorrandet, i natt väldigt högljutt, började. Det kanske är fel att kalla det knorra, det är mer stön med sprattel och kvid. I natt höll han påså till morgonen, 08.00.

Trodde han skulle däcka av trötthet efter amningendär, men då var han vaken i 2 timmar innan han somnade. Och nu vaknade han, sov bara 1.15. Inte bra.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Ska tillägga, hela sovpasset nu på morgon knorrades det. Han byter sida på huvudet flera gånger och hade det inte varit så att han stillar sig och verkar sova mellan dessa stön, så hade jag inte tvekat om att han var vaken. Men det kanske är så att han faktiskt vaknar till men somnar om lika ofta? I så fall känns det ju inte speciellt bra.

Igår följde M med på Liseberg men sov större delen av tiden. Nu i efterhand tänker jag att det förmodligen var astaskigt och jag skulle inte ha kommit på tanken att göra så med storasyster. Det blir lite för lätt så att han bara får hänga med i hennes vardag istället för att vara hemma och ta det lugnt.

En annan fråga, skulle choklad och cocacola kunna påverka honom till ryckig sömn?

Jag brukar ju alltid sova mig i genom det mesta knorret, tar ju inte upp förrän det är dags eller att han vaknar. Men i natt kunde jag inte sova ens med öronproppar.

Nu bajsade han precis, det har han inte gjort på 3 dagar. Hm. Kanske är helt fel ute i mitt felsökande?!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Näe, nu har det gått 1h15min på senaste sovpasset och bara de första 25 min var rofyllda. Efter det har han krystat och sprattlat typ var 30e sekund. Nu på slutet har jag fått vagna för att han inte ska vakna helt. I och för sig så åker ögonen upp när han kör dessa perioder, men lika fort sluter han dem igen under den halvminut han blir lugn. Nu tror jag inte att han sovit riktigt sen 03.00 i morse! Lilla skrutten.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Hej,

I dag har jag använt all ledig tid till att läsa en massa trådar där jag kunnat följa barn från start. Speciellt din tråd SusanD har varit inspirerande eftersom de är så utförliga och med så mycket klokheter från din erfarenhet. Jag ser ju att de flesta problem man kan ha så här i början ordnar sig rätt snart, bara man strävar åt rätt håll. Och svajjigt verkar det vara på de flesta håll de första månaderna, konsten är ju bara att ta det lugnt och veta vart man är på väg. Det är svårt.

Och trots allt klokt jag läst i trådarna i dag, så har jag mina frågor och problem ändå. Just nu gäller det främst amning. Jag fattar inte!

:!: Jag vet inte om han är mätt eller för trött eller inte gillar hur jag serverar käket. Under hela dagen är det samma visa (och har varit de senaste dagarna) fast värre och värre blir det framåt kvällen- han börjar skrika när han ligger för amning och känner bröstet.
Minst strul är det direkt efter han sovit, men numera börjar det direkt efter första rapen även under den amningen. Även då han sovit bra och även då han "hackat" och på andra sätt visat att han varit hungrig. I dag har detta inneburit att han bara fått i sig något att tala om under det första minuter han ammar direkt efter sömn. På tok för lite!!

Jag har funderat och funderat och går i samma cirklar som känns igen allt för väl från syrran.
:arrow: Han har problem med sugtekniken och tappar kontrollen efter att ha drivit fram den första mjölken som bokstavligen sprutar ut.
:arrow: Han är inte tillräckligt hungrig. (Med systern gick det inte att mata om det inte gått minst 3,5h. Påfyllning i någon form efter första snabba måltiden var aldrig aktuellt. Och jösses vad jag försökte!)
:arrow: Nappen som han nu har ganska ofta gör honom förvirrad.
:arrow: Flaskmatningen (som vi tränar på) förvirrar honom.
:arrow: Han är för trött.
:arrow: Han är för hungrig.
:arrow: Lite av allt, eller inget av ovanstående.

Att nu återigen uppleva samma strul vid amningen är ångestframkallande. Mina känslor är därmed troligen inte särskilt amningsfrämjande. Inför denna bäbisen hade jag bestämt att sluta amma mycket tidigare om det strulade, och just i dag skulle jag inte tveka om att lägga ner om jag visste att han kommit igång med flaska.

Nu på kvällen körde jag gammalt beprövat trick att låta somna i bärsjalen i 20 min och amma direkt när jag väckt. Det funkade ganska bra, men det är ju ingen lösning under dagen!

Jag skulle så gärna vilja ta det coolt och bara njuta av denna första tiden. Men det är sjutton mig inte lätt! Och även om jag låter lätt överkoncentrerad här på forumet så är jag det knappast hemma med en vilde till (snart) 2 åring som håller mig borta från vagnen mer än vad jag skulle klarat självmant.

Ja, ja, jag ska ändå ta till mig vad jag läst i dag. Det kommer ju ordna upp sig om jag bara fortsätter ha SM i bakhuvudet och ser till att få o käk... fast det var ju det med det ja.

:?: Tycker ni jag ska sluta truga när han blir så arg och tro att han inte vill ha mer. Så får sömnen på det bli som den blir?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Hannah, förlåt att du fått vänta så länge på svar, din tråd halkade ner så lång så vi missade den.
hannah skrev: I dag har jag använt all ledig tid till att läsa en massa trådar där jag kunnat följa barn från start. Speciellt din tråd SusanD har varit inspirerande eftersom de är så utförliga och med så mycket klokheter från din erfarenhet. Jag ser ju att de flesta problem man kan ha så här i början ordnar sig rätt snart, bara man strävar åt rätt håll. Och svajjigt verkar det vara på de flesta håll de första månaderna, konsten är ju bara att ta det lugnt och veta vart man är på väg. Det är svårt.
Det är svajigt i början och många gånger glömmer man bort det, dessutom är det lätt att fokusera på det som krånglar lite och missa alla framsteg det lilla barnet faktiskt gör.
Roligt att du läst min tråd, antar att det är Linus röda tråd du menar. Om du söker så har både Mika och Sigge varsin röd tråd också som du kan botanisera i om du vill.
Har du målet för ögonen så kommer du dit, så småningom.
hannah skrev: :arrow: Han har problem med sugtekniken och tappar kontrollen efter att ha drivit fram den första mjölken som bokstavligen sprutar ut.

:arrow: Han är inte tillräckligt hungrig. (Med systern gick det inte att mata om det inte gått minst 3,5h. Påfyllning i någon form efter första snabba måltiden var aldrig aktuellt. Och jösses vad jag försökte!)
:arrow: Nappen som han nu har ganska ofta gör honom förvirrad.
:arrow: Flaskmatningen (som vi tränar på) förvirrar honom.
:arrow: Han är för trött.
:arrow: Han är för hungrig.
:arrow: Lite av allt, eller inget av ovanstående.
Så här skulle jag säga, helt kallt, att han är faktiskt bara en pyttis än så länge. Då har man inte fått in någon riktigt effektiv sugteknik än och då blir man frustrerad och arg.
Nappen hade jag kastat, har inte haft det till någon av mina ungar och de har klarat sig bra ändå.
Ja han kan ju vara både för trött och för hungrig, lite av allt alltså och då får man försöka stämma i bäcken. Mata tidigare, innan han blir övertrött. Kanske behöver han sova längre pass och ha korta vakenpass?
Se det inte som om ni tränar på flaskmatning, ge honom flaskan, dricker han så dricker han, truga lite vackert men inte så han blir olycklig. Och så gör ni det om och om igen, tex efter varje amning så ska du se att han snart greppar det hela.
hannah skrev:Att nu återigen uppleva samma strul vid amningen är ångestframkallande. Mina känslor är därmed troligen inte särskilt amningsfrämjande. Inför denna bäbisen hade jag bestämt att sluta amma mycket tidigare om det strulade, och just i dag skulle jag inte tveka om att lägga ner om jag visste att han kommit igång med flaska.
Han kommer snart fatta hur han ska dricka ur flaskan, då kan du om du vill lägga ner amningen. Kanske släpper din ångest när han äter ordentligt ur flaskan, du vet att han får i sig den mat han behöver och då kan du amma så mycket eller lite som du vill.
hannah skrev:Jag skulle så gärna vilja ta det coolt och bara njuta av denna första tiden. Men det är sjutton mig inte lätt! Och även om jag låter lätt överkoncentrerad här på forumet så är jag det knappast hemma med en vilde till (snart) 2 åring som håller mig borta från vagnen mer än vad jag skulle klarat självmant.
2-åringar är ett bra botmedel mot överkoncentration. När du känner att allt flyter på då kommer du kunna vara cool och njuta ordentligt. Men nu är det nog lilla barnets matkonsumtion och trassel där omkring som ställer till det för er.
hannah skrev: :?: Tycker ni jag ska sluta truga när han blir så arg och tro att han inte vill ha mer. Så får sömnen på det bli som den blir?
Absolut! När Sigge var pyttis och verkligen inte ville ha flaskan så fick han gå och lägga sig fastän han bara ätit 10 ml. Sen sov han så gott sina två timmar och när han vaknade åt han massor ur flaskan. :) Så kan det gå.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hannah

Inlägg av hannah »

Hej igen,

Nu är lilla M 7 veckor och sista tiden har tydligt följt ett spår mot mer och mer stabil tillvaro. Visst, fortfarande är han en pyttis och det kan svaja och strulas. Men det blir så tydligt bättre och bättre på alla plan. Härligt! Bara sista dagarna nu så tycker jag att han har blivit mycket mer "med" och orkar vara vaken mycket mer. Han ler och skrattar när man sjunger och pratar med honom och även när man pussar eller stryker munnen mot hans mungipor. Han är så go!

Schema är det inte dags för än, vi behöver mer tid att hitta rytmen som funkar för alla, men dagarna blir ändå redan väldigt lika. I alla fall om vi är hemma och kan ta sakerna i rätt ordning utan stök. Dagarna ser ut så här, typ:

07.00 morgon
(amning)
8.30-11 sova
(amning)
13-15 sova
(amning)
17-18 sova
(amning + flaska)
20 natt
22 flaska i sömnen
04 amning

Rytmen är ganska stabil och det är tydligt att han mår bra av att den hålls. I dag hamnade ett bvc besök mitt i första sovet och då blev hela dagen lite rubbad och inte lika smidig och nöjd kille som annars. Att säga att något krånglar känns egentligen lite taskigt mot en sån här liten, men såklart är det lång väg kvar innan vi är i mål (kommer man någonsin i mål).

:arrow: De två långa sömnpassen på dagarna skarvas alltid efter 45 min och det tar lång tid (10-30 min) för honom att somna. Oftast klarar han sig galant utan att någon lägger sig i, ibland får vi vagna och ibland sätts nappen in. Ofta räcker den skarven 10-15 minuter med bök och knorrande, men sen sover han vidare tills jag väcker då jag ser att sömnen blir bräckligare och bräckligare efter 2-2.5 timma. Trots skarven känns det som att vi är på rätt väg där och jag känner mig än så länge lugn även när det skarvas hårt och behövs mycket hjälp. Han kommer att fixa detta snart, bara man låter honom vara så mycket som möjligt.
:arrow: Sista sovpasset är stökigt. Det tar lång tid för honom att somna och han vaknar alltid efter 45 min. Här har vi inte försökt få honom att sova längre eftersom vi vill göra natt vid 20.
:arrow: Efter sista sovpasset är vaken tiden fram till natten rikigt trasslig. I bland kan han vara nöjd långa stunder, men att ligga själv är inte poppis och amningen är katastrofalt dålig. Ikväll gick det inte alls och han blev till slut skogstokig bara jag antydde att jag ville lägga honom till bröstet. Lösningen i kväll blev sömn i sjalen i 20 min och amningen direkt innan han riktigt vaknat (sen tog det 1 h för honom att somna för natten, gissar att det är powernapen som spökade :?: ). Vi tror ju att kvällarna kommer att lösa sig i takt med att resten av dygnet blir bättre och bättre, men som det är nu är det tufft och väldigt frustrerande.
:arrow: Amningen. Suck. I dag har han ratat höger bröst vid varje amning. Det är som att det inte går att suga, eller att han inte gillar hur mjölken kommer...eller jag vet inte vad. Men det räcker inte med mat från bara det vänstra, så jag envisas med höger så gott jag kan. Mest blir han vansinnig då. :(
:arrow: Nappen. Jag gillar den verkligen inte och det bar emot när vi gav honom en första gången, men jag måste erkänna att i bland verkar han verkligen behöva den. Vissa gånger kommer han inte till ro och han försöker suga på sina händer utan att de verkar kunna ge honom det lugn han behöver för att somna. Än kan han inte kontrollera fingrarna så de kan inte ersätta nappen än. På natten användes den inte alls, så min tanke är att han bara behöver hjälp när han inte är "perfekt trött". På dagarna är det ju svårt att tajma den där precis rätta sömnigheten och hamnar säkert ofta lite för tidigt eller för sent eftersom vi mest kollar klockan och att han inte skriker. Är det att lura sig själv att det är bra med napp tills rytmen eller schemat sitter och han själv vet mer vad som gäller :?:

Långt inlägg med många frågor. Hoppas någon orkar läsa och komma med synpunkter om de ser något som är riktigt galet och där vi är helt fel ute.

Jag känner mig själv rätt lugn och nöjd med hur vi har det, förutom amningen. Tror ni att sådana här amningsproblem ger sig med tiden?

Tack tack för världens viktigaste forum, hur gör man om man inte läser här? :-)
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"