att kura eller inte det är frågan...
-
sabina fröbom
Re: att kura eller inte det är frågan...
Vi provar banan, tar ni tandborstningen efter nattslurken då?
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
bra med attityden där!!!
Lite kommentarer om schemat!!!
När jag räknar ihop får jag din sammanlagda sömn till 13 timmar och 45 minuter. I sova hela natten står det att sömnen för en 11-månaders skall ligga runt 14 timmar så sömnmängden känns helt ok.
Jag funderar också om middagssömnen ligger lite sent på dagen?!?! Tänk att ni kommer att ha kvar denna sömnstund i flera år men den första dagsluren kommer att försvinna. Det innebär att det är rätt gutt att ha ungefär lika många timmar mellan uppvak för dagen till första sömnstundens start som mellan sömnstundens slut till läggdags för natten.
Ex. vakna 7 och läggdags 19 då borde sömnstunden ligga kl 12:30 - 14:00..
Vet vad du tidigare sagt om nattslurk men bara en kommentar om detta. Försök få in en liten mininattslurk även om den bara blir mini mini, sen om han vägrar ta flaskan så kan ni ju alltid bara låta den vara men att möjligheten finns för honom. Han kanske tar 3 klunkar men då har han ju iallafall fått lite vätska innan läggning.. det är ju en lång natt som väntar honom..
Varmt lycka till!!!!
Lite kommentarer om schemat!!!
När jag räknar ihop får jag din sammanlagda sömn till 13 timmar och 45 minuter. I sova hela natten står det att sömnen för en 11-månaders skall ligga runt 14 timmar så sömnmängden känns helt ok.
Jag funderar också om middagssömnen ligger lite sent på dagen?!?! Tänk att ni kommer att ha kvar denna sömnstund i flera år men den första dagsluren kommer att försvinna. Det innebär att det är rätt gutt att ha ungefär lika många timmar mellan uppvak för dagen till första sömnstundens start som mellan sömnstundens slut till läggdags för natten.
Ex. vakna 7 och läggdags 19 då borde sömnstunden ligga kl 12:30 - 14:00..
Vet vad du tidigare sagt om nattslurk men bara en kommentar om detta. Försök få in en liten mininattslurk även om den bara blir mini mini, sen om han vägrar ta flaskan så kan ni ju alltid bara låta den vara men att möjligheten finns för honom. Han kanske tar 3 klunkar men då har han ju iallafall fått lite vätska innan läggning.. det är ju en lång natt som väntar honom..
Varmt lycka till!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
sabina fröbom
vi har tänkt vakna 6.30 eftersom pappa går och jobbar då så att han inte väcker honom. Han blir så tråkig på em om det blir för långt mellan vila och läggning. Vi har knappt fått i honom kvällsmat de senaste dagarna för att han varit så trött. men vi får kanske prova ändå
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
De första kanske 10 dagarna när man ändrar schema så är de ofta trötta och hungriga eller vill inte äta alls.. sen ställer de in sig på det nya. Det du kan göra är att ta en vagnspromenad på eftermiddagen när han är som tröttast, eller ta honom i en bärsele och gå en prommis.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Varningsabina fröbom skrev:Det enda jag känner mig osäker över är om mitt ramsande kommer att bli en dialog med Max. Han brukar inte vara så villig till dialog när han blir arg och får sina ångestskrik.
Dialogen "blir" inte; du/man/kuraren åstadkommer den. Det sker ALDRIG under första natten.
"Brukar" är ett begrepp du måste lämna bakom dig, om och när du/ni tänker kura lilla barnet. Barn "brukar" ingenting, utan de gör som vi lär dem. Det i sin tur blir naturligtvis mönster, men inte för att barnet "brukar" eller "vill" eller "vägrar" etc etc utan för att de ömma vårdarna hamrat in i lilla ungen, symboliskt talat, att SÅ HÄR SKA DET VARA (eller INTE vara, för all del
Han brukar alltså "få sina ångestskrik"
Här "vet" du återigen, i god tid på förhand, att det inte kommer att GÅ att ge honom någon nattslurk - inte ens tre några droppar, som Anna09 föreslår i beaktade av att nattslurken inte bara är till för att stilla en inte särskilt överväldigande hunger (eller hunger alls), eftersom den kommer ganska tätt inpå "middagen", utan också för att den ingår i själva nattningsritualen. Som en sängfösare, om man säger. Den avslutar dagen, som en markering vare sig barnet äter en massa eller ej. Precis som tillrättaläggandet inleder läggningsproceduren (den på högst två minuter), som en markering, även om (kur)barnet redan lagt sig plafs rätt ner i sängen, själv, omedelbart. Det handlar om signaler till lilla barnahjärnansabina fröbom skrev:Hej Anna09, ska försöka men han har aldrig velat ha välling för han är oftast så mätt så det sprutar ur öronen på honom - - -
Håller du fast vid det gamla, får du kvar det gamla. Det var inte det du ville, eller hur
Wellsabina fröbom skrev:Men vi har gett oss tusan på att det ska gå!!
SHN-kuren är en process, tålmodig, varsam, lyssnande och nogsam. Det sista vi (barnet) behöver är
Men det var bra att du skrev redan NU - innan - det du lika gärna kunde ha skrivit i morgon, och då förmodligen uttryckt så här: "Mitt ramsande blev inte till någon dialog med Max. Och det visste jag redan innan att det aldrig skulle gå. För Max brukar aldrig vara villig till dialog när han blir arg och får sina ångestskrik." Ett hopplöst företag, alltså. Visste du. Men du försökte ju, för sakens skull. Men det gick ju inte. Precis som du vetat hela tiden...
Ser du
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
sabina fröbom
Du är så hård Anna
Jag försöker verkligen, jag har beskrivit kuren för Emil som jag nu kan ordagrant! jag har inte tänkt leva i det förgångna under kuren utan försöker bara lufta min oro så att den inte ska följa med mig in i hans sovrum. Vi har övat solfjäder och kollat filmklipp, läst och diskuterat hela dagen.
Emil har sin sista semestervecka nu och vi har inget planerat de närmaste två veckorna. Det var därför vi tänkte att vi skulle genomföra kuren nu.
Jag har känt mig laddad sen igår. Jag har tänkt använda mig av forumet för att få lite stöd i genomförandet så att jag inte faller i några onödiga fällor.
Jag försöker verkligen, jag har beskrivit kuren för Emil som jag nu kan ordagrant! jag har inte tänkt leva i det förgångna under kuren utan försöker bara lufta min oro så att den inte ska följa med mig in i hans sovrum. Vi har övat solfjäder och kollat filmklipp, läst och diskuterat hela dagen.
Emil har sin sista semestervecka nu och vi har inget planerat de närmaste två veckorna. Det var därför vi tänkte att vi skulle genomföra kuren nu.
Jag har känt mig laddad sen igår. Jag har tänkt använda mig av forumet för att få lite stöd i genomförandet så att jag inte faller i några onödiga fällor.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Måste bara berätta, Emil sitter och fnissar när han läser SHN boken just nu sitter han med safariavsnittet
Han tycker att det beskriver det hela väldigt bra.
Sitter och filar på schemat.
Om han vaknar 6.30 och ska somna 19.00 då borde ju dagvilan hamna vid tolv för att den ska vara lika lång från väckning till vila och vila till nattläggning. Kan Jag ha den två timmar lång för att få ihop tiden med en 20 minutare på fm? eller verkar det lite för långt? Är det bättre att lägga honom 18.30 och ha en 1,5 h lång vila mitt på dagen?
Här är mina förslag kom gärna med synpunkter!!!
18.30-6.30 12 h natt
7.00 grötfrukost
9.40-10.00 20 min vila
11.00 lunch
12.00-13.30 1,5 h vila
15.00 mellis
17.30 middag
18.00 badskoj och nattslurk
18.30 sova
eller
19.00-6.30 11,5 h natt
7.00 grötfrukost
9.40-10.00 20 min vila
11.00 lunch
12.00-14.00 2 h vila
15.00 mellis
18.00 middag
18.30 badskoj och nattslurk
19.00 sova
Nu ska det sovas!!!

Sitter och filar på schemat.
Om han vaknar 6.30 och ska somna 19.00 då borde ju dagvilan hamna vid tolv för att den ska vara lika lång från väckning till vila och vila till nattläggning. Kan Jag ha den två timmar lång för att få ihop tiden med en 20 minutare på fm? eller verkar det lite för långt? Är det bättre att lägga honom 18.30 och ha en 1,5 h lång vila mitt på dagen?
Här är mina förslag kom gärna med synpunkter!!!
18.30-6.30 12 h natt
7.00 grötfrukost
9.40-10.00 20 min vila
11.00 lunch
12.00-13.30 1,5 h vila
15.00 mellis
17.30 middag
18.00 badskoj och nattslurk
18.30 sova
eller
19.00-6.30 11,5 h natt
7.00 grötfrukost
9.40-10.00 20 min vila
11.00 lunch
12.00-14.00 2 h vila
15.00 mellis
18.00 middag
18.30 badskoj och nattslurk
19.00 sova
Nu ska det sovas!!!
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Jag är nog en supernegativ person till min natur, lite perfektionist
. Ser lätt fällorna där jag kan misslyckas. Låt inte det lura er. Jag kan också ge mig sjutsingen på att jag ska lyckas

Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag skulle inte låta det gå så långt som det gör till första vilan. Utan lägga den lite tidigare. typ efter 2,5 tim och sen typ 2,5 tim till nästa lur.
Vad tänker du om det? Du kan ju ditt barn bäst.
Vad tänker du om det? Du kan ju ditt barn bäst.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sabina fröbom
Han brukar bli trött först efter cirka 3 h då kanske jag ska flytta fram nästa vila lite i så fall.
Kan man flytta på långvilan sen efter uppföljningsveckan om man märker att det är något som inte passar honom?
Kan man flytta på långvilan sen efter uppföljningsveckan om man märker att det är något som inte passar honom?
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja, efter 10 dagar får du ändra om det behövs i schemat. Men, ta då 3 tim till första luren är mitt tips. Inte mer. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nu är vi på dig igen...
"brukar" inte bli trött förrän efter tre timmar...
Släpp vad som brukade vara - precis som AW skriver till dig.
Kan du köra första luren vid 09? Intervallet blir bättre, som TorsMamma skriver. Vill bara understryka eftersom vi själva gått igenom samma sak. Och det ÄR viktigt att glömma det som varit och att vara helt inställd på vart man vill komma.
Och minns - sömn föder sömn. ÖVA ramsan i enrum inför i morgon - där han INTE kan höra er, tonfall och volymer. Ni skall se att ni känner er så mycket säkrare då.
:thumbsup:
Kan du köra första luren vid 09? Intervallet blir bättre, som TorsMamma skriver. Vill bara understryka eftersom vi själva gått igenom samma sak. Och det ÄR viktigt att glömma det som varit och att vara helt inställd på vart man vill komma.
Och minns - sömn föder sömn. ÖVA ramsan i enrum inför i morgon - där han INTE kan höra er, tonfall och volymer. Ni skall se att ni känner er så mycket säkrare då.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
sabina fröbom
Hej
Vilken dag! Det var mycket roligare att diskutera metoden tillsammans. Emil har lite kvar att läsa han har bara kommit till säkerheten och vi känner att båda måste vara ordentligt pålästa innan vi kör igång!! Vi tar därför kurningen när han har läst färdigt.
Vi återkommer med andra ord...
Vilken dag! Det var mycket roligare att diskutera metoden tillsammans. Emil har lite kvar att läsa han har bara kommit till säkerheten och vi känner att båda måste vara ordentligt pålästa innan vi kör igång!! Vi tar därför kurningen när han har läst färdigt.
Vi återkommer med andra ord...
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
BRA!!! Rätt beslut - vi finns här med öppna armar att hjäpa er då!
Ses och skrives!
Ses och skrives!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
sabina fröbom
Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt
Jag menade inte att jag inte kan tänka mig att det kommer vara annorlunda, svarade bara på hur han brukar vara eftersom Torsmamma frågade hur han brukar bli trött.
Jag är absolut beredd att justera schemat det är ju därför jag ber om kommentarer på schemat för att andra med andra ögon ska kunna ge synpunkter som jag kan ta till mig och justera schemat med.
Jag är verkligen superöppen för alla förslag och har redan nu testat nattslurkar och annat. Det är nog bara mitt sätt att skriva att berätta hur saker har varit tidigare för att ni ska få en bättre bild av min osäkerhet.
Det är ju jätte svårt att ge en komplett bild av situationen så här uppspaltat. Jag vill bara att ni som kan hjälpa mig genomföra detta får en bild av hur vår situation har sett ut.
Stor kram och tack till alla som vill hjälpa oss...
Jag är absolut beredd att justera schemat det är ju därför jag ber om kommentarer på schemat för att andra med andra ögon ska kunna ge synpunkter som jag kan ta till mig och justera schemat med.
Jag är verkligen superöppen för alla förslag och har redan nu testat nattslurkar och annat. Det är nog bara mitt sätt att skriva att berätta hur saker har varit tidigare för att ni ska få en bättre bild av min osäkerhet.
Det är ju jätte svårt att ge en komplett bild av situationen så här uppspaltat. Jag vill bara att ni som kan hjälpa mig genomföra detta får en bild av hur vår situation har sett ut.
Stor kram och tack till alla som vill hjälpa oss...
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011