Älskade lille E

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nimrah

Re: Älskade lille E

Inlägg av Nimrah »

Grattis till den långa sömnen! :) Hoppas mor också fick sova lite :) . Klart du kan glömma att ställa klockan...

En del äter väldigt snabbt och effektivt så det behöver inte vara så att han äter lite även om det blir kort. Eftersom han sovit så fint nu dessutom behöver du nog inte oroa dig för att han inte fått i sig tillräckligt. Du kan inte göra mer än truga. När han ätit från bröst ett ger du honom nästa då på en gång? Eller trugar du på samma? Jag märkte att skruttan åt klart ganska snabbt från ettan och om jag sedan snabbt lade henne vid det andra åt hon mer igen. Jag tycker också att det vissa gånger inte är sådan jätteaptit på morgonen, kanske som för många vuxna. Det kan bli mer vid påfyllningen vid den sena omgången av sm-målet. (En timmes tid vid denna ålder) Som sagt sover han så fint är det nog ingen fara. :) .

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Rynn

Inlägg av Rynn »

Tack för svaren!

Ja, jag vet ju att jag inte borde noja eftersom han sover. Nu sammanföll hans start av kortkort ätande med grönt bajs och det har jag ju hört kan ha samband med att bebis fått för mycket förmjölk och för lite fett. Nu bajsar han normalt igen.

Jag har testat lite olika sätt för att få honom att äta.
Tog upp honom och matade nästan i sömnen, matade båda brösten i ett svep, väntade en stund mellan brösten.. Det som funkat bäst är att lägga en filt över ögonen på honom så att han kan koncentrera sig. Men efter ett tag funkar inte det heller och då ger jag upp och anser honom mätt.

Nu har vi två nätter med 9h sömn. Hoppashoppashoppas att det håller i sig!!!
Älskade lille E född 20110221
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag förstår.

Vad härligt med ännu en fin natt! :) Mata på du och börja tänka på smakisar så småningom. (Jag skulle inte vänta ända till fyra månader. De brukar hinna bli hiskeligt hungriga innan dess. Det tar ju ett tag innan man lärt sig äta så att man blir mätt av maten.

Rynn

Inlägg av Rynn »

När ska man skratta innan man somnar? Ska jag försöka få till ett skratt så sent som i sängen?

Vår kvällsrutin nu slutar alltid med kvällsslurken och sen är han så trött att han stupar. Somnar ofta till vid bröstet, men då väcker jag honom och trugar lite till men sen är det en riktigt trött pojke jag lägger. Det brukar inte gå så lätt som på dagen heller. På dagen somnar han utan gnäll ungefär hälften av gångerna och när han gnäller är det oftast kort och mer "skönt" gnäll men på kvällen är det alltid gnäll och mer olyckligt gnäll.
Är det nåt fel i vår rutin kanske?

Sista passet brukar starta ungefär 17:30.
Då ammar han och sen roar vi oss lite. Vid 18:30 så är det bad och massage. 19:00 kvällsslurk och sen sova. Några tankar för att göra nattningen lite mer behaglig.
Det är ju inte en skrattande unge som somnar... utan en som gnäller sig in i sömnen.
Hur mycket gnäll är ok? Brukar ju heta att det hör till privatlivet, men när kan/ska jag gå in och gunga rumpa?
Nu går jag in när jag hör att det eskalerar och börjar kännas ohållbart.
Jag låter ju honom inte ligga och skrika/gråta men det gör han ju aldrig. Det olyckligaste han låter på hela dagen är när han ska sova natt och det känns inte bra.
Nu tog det (om det är klart) 20min från det att jag la honom tills dess att han gnällt klart, har varit inne i 3 omgångar och gungat rumpan nån minut tills han lugnat sig.

(någon gång har jag fått honom att le innan läggdags, men sen hinner han ju gnälla innan han somnar iaf..)

När jag läser igenom det jag skrivit ser jag att passet kanske blir för långt. Amma och sen direkt på badet och sen en slurk till och så sova kanske skulle funka bättre...

Vi har börjat med smakportioner nu. Banan och potatismos.
Första gången antar jag att man får lov att stoppa in skeden i munnen, men när förväntas han börja gapa efter maten? Han gör ju inte det.. ska jag då vänta eller fortsätta stoppa in skeden? Han sväljer det mesta jag stoppar in, men verkar inte särskilt intresserad av mer.

Nu ska jag gå och gunga rumpa igen...
Rynn

Inlägg av Rynn »

En fråga till.
Jag har Barnaboken årgång -83 (el -84). Borde jag investera i ett nyare ex?
Kanske en svår fråga, få lär väl ha läst båda...

Ska kanske tillägga att när han väl sover så sover han bra. På nätterna tar jag upp och matar i 22 tiden och sen sover han till 7:30 när jag väcker honom. Några nätter har jag varit uppe och gungat rumpa ett par minuter, men oftast sover vi. Jag sover dock med öronproppar för jag vaknar av minsta lilla suck. Har börjat planera för ommöblering, för får han inte eget rum får jag öroninflammation känns det som.
Rynn

Inlägg av Rynn »

Jag känner att jag gör något fel.

Nu när jag la honom lät jag bli att gunga rumpa när han gnällde, det har känts som om det har funkat, men det har ju inte blivit bättre.
Buffade istället ett eller två tag och backade. När han började så tog jag ett tag till och backade och så om och om och om igen till slut kom en suck och det blev tyst. Blev det rätt nu? Gör samma till kvällen sen så får vi se om det går enklare.
Rynn

Inlägg av Rynn »

nä...värsta nattningen någonsin. 45min.
flera gånger hann jag inte ens buffa, det räckte med att jag la dit händerna så tystnade han, men så fort jag lyfte så kom han igång igen. mycket gnäll, en hel del skrik.
gick in och ut kanske 50gånger. oftast hann jag inte till dörren.

svårt att mota bort tvivlet på att det jag gjorde var rätt...

Noterade till slut att örngottet var helt plant = han hade legat stilla. Det brukar han INTE göra när han är upprörd. Hans hand låg på ett för honom ovanligt sätt så jag tog loss den. sen blev det tyst. E har en skit-mamma.

Imorgon går det bättre.
Rynn

Inlägg av Rynn »

Känner att jag varit lite hysterisk med mina senaste inlägg. Nu har jag börjat andas igen.

Det gick bättre igår kväll.
Jag har lånat BB anno -04 på biblioteket och sett att det finns lite mer i den. Läste safari-historien och skrattade lite.
Igår kväll bestämde jag att det inte kan vara meningen att jag ska buffa honom på gnäll utan bara när han skriker. Gick betydligt bättre när jag inte sprang in och ut som en tetting...
Jag gick in en gång och buffade två tag. Efter 10min sov han.
Tankade honom vid 22:30 och sen väckte vi vid 7:30.

Vi tog badet tidigare och hann leka en stund efter kvällsslurken, skrattade lite en stund innan jag la ner honom.

Alltså: vi har det ju rätt fantastiskt. Men... attityden i min vänkrets är att man inte låter barnen gnälla överhuvudtaget. Alls, någonsin. Knappt ens gruffa när de kämpar med nåt svårt. Svårt att låta honom gnälla i det sällskapet.. Förstå vad tyst det är på våra mammaträffar.... (barnen alltså, mammorna pratar)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Och tystproppar har de väl också hela bunten! Bebisar kan inte prata med ord ännu men nog sjutton berättar de en hel del utan dem. Klart man får uttrycka sig. Gnäll, gnöl, skrik, skratt o s v. Ledsen är en annan femma.

Vad bra det gick sedan! =D> Du ser vad lite attityd gör skillnad. Du gjorde ju precis rätt. Fortsätt så du. Och när jag läser dina senaste inlägg så ser man ju detta klart. Att man oftast bara stör de de små med sitt springande. Tänk här på dina bekantingar. Upp och ner och ner och upp, tutte hit och blöja dit, när bebis kanske bara säger "låt mig vara jag vill sova! :evil: " :D

Jag ber också så mycket om ursäkt för att du fick vänta på svar så länge. tack för att du inte ger upp om oss :D . Och ni verkar verkligen ha det fantastiskt :heart:

Rynn

Inlägg av Rynn »

Tack för ditt svar!

Ibland känner jag att det hjälper bara att skriva. Jag förstår bättre vad som händer när jag skriver ner det.
Men det är väldigt skönt att någon läser och kommenterar med :D

Ikväll gick precis som i går kväll. 10min gnäll, en buff á två tag.

Dagen har varit full av delaktighet i rensa upp i röran så att vi kan göra ett barnrum såsmåningom.
Rynn

Inlägg av Rynn »

Uppdaterar lite bara.
Vi har det fantastiskt. Sedan jag börjat lägga honom lite tidigare, innan han blivit för trött så går läggningen även på kvällen jättebra. Kanske lite smågnäll ibland, men oftast är det över på 3min.

Han är pigg och glad och det händer nya saker hela tiden. I veckan började han vända sig från rygg till mage och ha långa utläggningar om livet.

Nu ser schemat ut så här:

7:30-9:30
10:45-12:45
14:45-16:45
17:30-19:30
ca 22:30 sovande matning

Nu ska han väckas!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härlig rapport! :D :thumbsup:

:heart:
Rynn

Inlägg av Rynn »

Idag fyller han 4 månader min stora grabb!

Så till mitt icke-problem:
Hur ska jag göra med 22:30 matningen?
Jag har egentligen inga problem med att ha kvar den, men tänker att den kanske stör honom.
Men kanske ändå inte. Han äter bra då, intensivt i 10-15min öppnar sällan ens ögonen och somnar om på en gång efteråt.

Ska jag våga testa att hoppa över den matningen och hoppas att han sover hela vägen till morgonen för att sen ta igen det han missar i det målet på dagen ist?

:arrow: Shit... det är väl bara att testa det...
:arrow: Eller... inte peta i det som fungerar..Jag gillar att sova och vill inte att han ska vakna hungrig i 5-tiden... och varför ska jag ta bort det? för hans skull? Eller för att jag ska kunna skryta med att han sover 12h?

Jag velar som sagt... När ska jag testa isf? Nu eller vänta ett par veckor?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Härligt med icke-problem :mrgreen:

Hur äter han på dagen. Mat, gröt?

Ingen fara att ha kvar det ett tag till om du vill. Det där brukar vara det allra enklaste målet att plocka bort när man väl bestämmer sig.
Båda mina killar har bara sovit vidare när jag slopade det målet- då var de drygt fyra månader, och åt ordentligt på dagen.

:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Rynn

Inlägg av Rynn »

Tack för svar!

Jag ammar honom och vi har börjat med banan, potatis, palsternacka och katrinplommonpuré vid ett tillfälle per dag. Dock inga mängder utan kanske max en halv liten banan eller 30ml puré (brukar inte ge 30ml katrinplommon dock :) , men kanske en matsked).

Jag behåller målet ett tag till, plötsligt en kväll när dagen varit extra bra vågar jag nog testa!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"