Jag orkar inte mer!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Jag orkar inte mer!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt jobbat!!! Nu gäller det att du har målet i sikte och inte ger dig med mindre än att han sover ända in i mål! =D> :lol: 8)

Förmodligen vaknar han 6.30 och tycker han är utsövd och klar med sovandet. Att då få hör NEJ, du skall sova vidare kan ju göra vem som helst förbannad. Men tänk på att du vet bättre!!! Ända in i mål vill vi ha honom. :lol:

Tänk på att ramsan på morgonen kan vara i form av "pangramsa" som ges vid första knyck, eller påminnelse ramsa som ges efter en liten stund som en påminnelse att det fortfarande är natt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Jag har boken A good nights sleep, dvs, den engelska versionen eftersom min man är engelsman. Jag har läst om "pangramsa" här i forumet men har ändå inte riktigt förstått vad det innebär? Jag har inte lyckats hitta det i boken.
Menas det att man ska kasta sig ur sängen och börja ramsa så fort han bara knystar? Och påminnelseramsan tar man först då han gråtit lite redan?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Du är helt inne på rätt linje. Pangramsa betyder att direkt när du hör ett pip så ramsar du klart och bestämt x 4 att det inte är morgon än. Sen gör du inget mer. Avvakta, avvakta.
Är det nära morgon så gör gärna husljud och "väck" sedan med skratt och tjim.

Var också supernoga med mörkläggningen. Minsta ljus gör att hjärnan vaknar till där på morgonkvisten.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
I natt gick mycket värre! Han vaknade vid fyra tillfällen och alla gånger var jag tvungen att gå in till honom. Det är svårt att köra Pangramsa eftersom våra sovrum ligger en bit ifrån varandra samt att det har varit omöjligt, hittills, att förutsäga då han ska vakna.
Han är fortfarande like omöjlig då jag ramsar utanför dörren, han blir helt rabiat då jag gör det och han gråt eskalerar från kontrollerad till ursinnig. Jag har försökt köra natt 1 två gånger och natt 2 två gånger som du, Torsmamma, rekommenderade. Det har dock varit svårt eftersom han sover så ojämnt, ena natten bra och andra sämre. Då jag går in och solfjädrar lugnar han sig iaf omedelbart och jag kan gå ut med ramsa nästan på en gång och han somnar. Det kanske är framsteg i sig? Är nästa steg att jag inte behöver gå in alls utan bara ramsa utanför? För det känns sannerligen inte som att det kommer vara möjligt att göra det!
Han är fortfarande, som föregående talare beskriver sin dotter, fortfarande gnällig dagarna i ända. Jag har märkt att han bara är det när jag eller hans pappa är i närheten... Han klänger, grinar och är allmänt missnöjd, någon som känner igen sig eller vet vad det beror på? Han är som sagt 16 månader...

Tack för all hjälp så här långt!
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Natten slutade förresten med att han vaknade ca 10 ggr mellan 6.30 och 7.30 och dagen fick till slut börja med gråt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, han är på väg in i förtrotsen och då är livet lite jobbigt. Precis som när de var 8 mån om du minns allt gnäll och klängighet man kanske hade då. :wink:

Jag tycker som du, att du gör framsteg. Nästa steg är att göra solfjädern kortare och kortare. In, lägg tillrätta och är han tyst då, GÅ UT! MED den gladaste och lugnaste av ramsor.

Ett barn som tystnar när man kommer in, eller direkt man börjar med "verktyget" är inte genuint ledset, utan har frågor som "Måste du inte komma in och verktyga mig nu??" Va? Och då svarar du med "javisst, mamma kommer in och då blir allt så bra, så bra" om du hänger med.

Du bör kunna med ramsan nu ha en dialog, visst han har full rätt att bli skitförbannad på den! Det är hans privilegum, att reagera är hälsosamt! Låt honom vara arg, blir han ledsen DÅ ramsar du lugnande och betryggande att han kan! KRIS; KRIS; JÄTTEKRIS, snabbtillrättaläggning (är han tyst på det) GÅ UT! Är han inte, lägg händerna på tills han är tyst. GÅ UT.

Det är nu dags att tänka lite annorlunda. Än så länge har du tänkt, lugna, lugna, lugna. GÅ IN och Lugna. Nu skall du tänka, UT, UT , UT. mer förtroende för barnet och mer förtroende till dig.

Här kommer krönika att läsa igen.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
Nu har vi haft 4 nätter i rad då han har sovit helt perfekt under natten. Problemen på morgonen kvarstår dock. Han vaknar någonstans runt 6-snåret och är, som jag beskrivit tidigare, helt hysterisk. Så fort han hör mig ramsa utanför dörren blir han ännu mer hysterisk och tar i med skriket så att han nästan kräks. Det slutar alltid med att jag, efter ramse-uppehåll, går in till honom och solfjädrar och sen ramsar mig ut. Ibland fungerar det men oftast inte. Så fort jag tar händerna från honom så vänder han sig, reser sig upp och börjar skrika hysteriskt. Jag fortsätter ramsa mig ut och sen börjar proceduren om. Så här håller vi på fram till ca 7.30.
Vad kan vi göra annorlunda? Vad som bör tilläggas är att vi fortfarande inte har någon dialog med ramsan, det enda som sker är att han skriker hysteriskt då jag ramsar. Den enda gången han inte skriker är då jag ramsar mig ut ur sovrummet med en väldigt mjuk ramsa och är så sömntung att han mer eller mindre är på väg in i sömn. Det här måste förändras och upphöra för jag börjar känna att mitt tålamod lider mot sitt slut. Jag blir bara arg nu.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vet du? 4 dygn är liksom ingen tid för en dryg 1 åring med sömnbekymmer. Så ha i åtanke att upp till 3 veckor innan man har ändrat hela det dåliga mönstret är inte konstigt.

Så man skall inte känna sig arg eller tappa tålamodet efter 4 dagar tycker jag. Utan, man läser lite till, hittar attityden av självklarhet och jobbar målmedvetet mot målet. Odlar tålamodet om man har något (jag har inget) annars får du rida på ren envisa eller målmedvetenhet, det driver mig. :lol:

Jag har svarat så här ang. tidiga morgnar på "lilla kurforum". Jag vill dock poängtera att ni måste hitta lite av ER väg i detta. MEN, att traffikera för mycket kan ibland orsaka en av 2 saker.
1. man fastnar i solfjäder/buff träsket eller.
2. Barnet uppfattar all trafik som att morgonen är kommen.

Så Vi brukar ge dessa råd ang. tidiga morgnar:
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
:?: Har ni infört väckarklocka? Detta är faktistk en jättegrej på så här stora barn. Man har en väckarklocka (utan ström har jag utan batterier) Ställer den på 07 och låter DEN ringa in morgonen, inte sonen eller föräldern. Då förstår barnet snar att oavsett tid på dygnet går man inte upp förrän klockan ringer.
När klockan ringer bär ni in den i sovrummet till barnet och låter barnet själv stänga av den.

Sen har jag skrivit detta som pepping:
Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen, och då är det precis det som Bianca skriver till dig.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!

Lycka till nu och jo, jag följer dig i tråden något oerhört. Du gör faktiskt ett STRÅLANDE JOBB! Stå på dig. Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Så som du märker är tidiga morgnar inte helt lätt och kan ta några veckor utan att det är konstigt innan de blir bättre eller ger med sig.

Så odla tålamod, attityd och målmedvetenheten, ro detta i land, det kan du! :lol:

Vad tror du? Kan ni hitta en strategi i detta? Sist, glöm inte bekr. ramsan. Den skall vara mjuuuuuk och leeeeeeen och gunga med in i sömnen. Det är det viktiga.
Tor 2006

mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej,
ok, kanon. Några följdfrågor bara. Pangramsa är svårt för mig att göra då vårt sovrum ligger en bit bort och han alltid vaknar vid olika tider. Ofta ligger han bara och gnäller och ylar på morgonen, men han ligger fortfarande i sängen, och ibland tystnar han av sig själv efter ett par minuter och somnar om.. Då han inte gör det så går jag till dörren och ramsar, det är då han blir vansinnig. Vad ska jag göra i såna fall, ska jag vänta på att han själv skriker upp sig från gnäll till hysterisk gråt och då ramsa eller ska jag försöka ramsa så fort som bara möjligt då han börjar gny? Känns som pest eller kolera! Vilket jag än gör så blir han ju fly förbannad!
Jag tänkte prova Mozart-metoden, har dock ingen sån musik hemma just nu så jag kanske får spela Norah Jones eller någon annan lugn musik istället. Min närvaro fungerar ju uppenbarligen inte eftersom han blir galen så fort jag vänder ryggen och går ut och han blir bara mer och mer förbannad då jag ramsar efter att ha lämnat hans rum. Nu tänker jag försöka strunta i att gå in alls. Ska jag ramsa först, sedan musik, sedan då han tystnar bekräftelseramsa? Imorse körde jag på husljud så jag kanske borde fortsätta på samma spår? Det hjälpte förvisso inte det minsta lilla utan vi gjorde morgon kl 7.30 efter 1,5 timme med vansinnigt skrik.
Jag och sambon ska resa iväg över en långhelg och reser på onsdag, tillbaka söndag. Dessa dagar ska vår son först sova hos faster och sedan hos mormor, det är han mycket van vid men jag är ändå orolig att allt ska börja om från början då vi kommer tillbaka. Han har inte sovit någon annanstans än hemma sedan vi började kura. Vad är viktigt att tänka på och hur ska jag förbereda faster och mormor? Är det en dum idé att börja med hög musik under vargtimmen då jag bara kommer att kunna tillämpa metoden i 2 dagar innan vi reser iväg och då jag vet att faster inte kommer att kunna fortsätta på samma spår under de två dagar han är där?

Vi har inte börjat med väckarklocka men ska definitivt börja med det. Hittills har vi bara gjort GLAD morgon utan väckarklocka.
Jag förstår att det inte är tal om någon 5-minuters metod men är det ok att barnet skriker i 1,5 timme som min son gjorde imorse?

Det här mailet blev lite ostrukturerat så jag upprepar frågorna nedan:

1, Ska jag vänta på att han själv skriker upp sig från gnäll till hysterisk gråt och då ramsa eller ska jag försöka ramsa så fort som bara möjligt då han börjar gny?

2, Ska jag ramsa först, sedan musik, sedan då han tystnar bekräftelseramsa?

3, Imorse körde jag på husljud så jag kanske borde fortsätta på samma spår?

4, Vad är viktigt att tänka på och hur ska jag förbereda faster och mormor?

5, Är det en dum idé att börja med hög musik under vargtimmen då jag bara kommer att kunna tillämpa metoden i 2 dagar innan vi reser iväg och då jag vet att faster inte kommer att kunna fortsätta på samma spår under de två dagar han är där?

6, Jag förstår att det inte är tal om någon 5-minuters metod men är det ok att barnet skriker i 1,5 timme som min son gjorde imorse?

Tack igen för all hjälp och peppning!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Här kommer några svar på dina frågor.

1) Om han bara gnyr behöver du inte ramsa men om du hör att han börjar vakna till då ramsar du direkt. kankse kan lägga er utanför hans dörr om det är långt mellan era sovrum och svårt att höra honom.

2-3) Jag tycker du ska köra på husljud om du gjort det en morgon. Bättre att köra samma taktik än att byta mellan flera.

4) berätta för dem hur ni gör med era rutiner. Berätta om ramsan och hur läggning och uppvak hanteras.

5) Som jag svarade ovan hade jag nog valt husljud när du redan börjat med det. Husljud skall väl barnvakterna klara av?

6) Skrika så länge är inte kul för någon. Skillnaden mot 5 minuters metoden är att här ger du honom svar på skrikandet. Du ramsar, gör husljud mm.

Ni kan nog räkna med att det blir bakslag när ni kommer hem igen. Då gäller det att ni tar nya tag och fortsätter er shn resa.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "