Amnings strul á la hela tiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Amnings strul á la hela tiden

Inlägg av Clara Cecilia »

mamaMAMA skrev:
:?: Angående vagnandet på sådana småskräp som detta, gäller detsamma som för stora skräp, sluta innan de somnat med skak i handtag eller ska man vagna tills de sover och avsluta med skak, så de får med sig det "bakvägen" och sedan backa längre fram till enbart skak i handtag???
Gäller ungefär som för stora men med Stor spelbarhet -vissa dagar behövs lite mer vagn och mindre skak helt enkelt :lol:
Använd mammahjärnan - is i magen, värme i händerna!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Goddag igen :)

Nu börjar vi ana ett mönster ännu tydligare och har satt ett schema. Vi börjar med det i morgon.

Däremot har vi tyvärr stött på patrull med vagningen... Träsk tror jag bestämt det kallas- Har försökt hitta andra länkar på området men inte hittat någon som jag känner igen mig i.

:oops: Men vi sitter helt klart i träsket och fort gick det. Innan så försökte jag praktisera enbart skak i handtaget, men vi började alltså vagna och gjorde helt klart fel och vagnade och vagnade. Nu har vi tydliga problem i nästan alla 45 min skarvar och jag märker att han är mer missnöjd och vill att vi ska fortsätta. Så fort vi tar i handtaget så tystnar han.

Det vi gjort idag för att motverka detta är att vi kört vagningen enligt filmen som AW lagt upp, dvs 8 vagn & 8 skak, sen har vi gått därifrån och lämnat honom att sköta sig själv. Full av attityd! Men det känns lite väl att lämna en enmånaders att skrika för länge... Jag har gått in igen när jag tycker det gått lång tid, och jag har högre tolerans på skrik nu. ca 10 min, och vagnat igen.

:?: Är detta rätt sätt att backa eller finns det bättre sätt?
Nätterna har varit jättebra förövrigt. Han somnar för natten vid 20 och äter vid 1 och 5. Ska börja vagna bort 1 målet snart, när vi kommit ur träsket.
:?: Men då när man vagnar över målet, är det samma teori? :?
8 + 8? Lämna åt sig själv, eller ska man hjälpa lite mer då?

Tacksam för input!
Tjej 20090305, shn vid 6 mnd
Kille 20110318, SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

kan du gå in i din profil och skriva in när lilla barnet är fött? Det underlättar för oss som hjälper att veta hur gammal det lilla barnet är. Om jag inte har helt fel så är han väl närmare 1 månad gammal nu? Och då bryr jag mig inte om att han låg lite längre i din mage utan utgår helt kallt från dagen han föddes.

Vagningsträsk har ni absolut inte hamnat i skulle jag helt kallt säga. Däremot om det skarvas, om det inte somnas ganska lätt så är det mer mat, mer mat och ännu mer mat som behövs.

Det är helt omöjligt att säga att du ska vagna åtta gånger och skaka på handtaget åtta gånger. Du måste följa lilla barnet, svara på barnets frågor och backa därifrån. Det gäller att sluta vagna när barnet tystnar, avsluta med ett skak i handtaget och sen väntar du på vad du får för reaktion. Att det gnölas lite och knölas lite är inget du behöver vagna för, det kan liten fixa på egen hand.

Men om det nu är så att lilla barnet bara är en månad gammal så är det mer mat som gäller och så sträva efter 2 tim vaken och 2 tim sömn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Ja, jag antar att ni hör det här ofta, men det går inte att få i honom mer. Vi trugar och trugar och rapar och trugar och trugar lite till. och lite till. och så ännu lite till.

Tror ändå att det kan vara en "släng" av vagningsträsk, dagen idag har gått väldigt bra och nu har vi dragit ner på vagnandet betydligt och det har inte varit skrik alls.

Det där med 8, 8 det läste vi i en annan tråd där ngn fastnat.

Men vi matar på, vagnar med måtta och försöker vara mer lyhörda och följa mer, leda lite mindre.

Tack för input!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ammar du helt eller fyller du på med ersättning? Det tar ju lite tid för småttingar att riktigt få grepp om hur de ska tutta effektivt och få i sig tillräckligt med mat för att kunna sova ett långt pass. Jag har fyllt på med ersättning i början, det är lättare att äta ur flaska när man är trött och magen blir mätt. För min del har det inte påverkat amningen negativt alls.

Ja ibland kan man behöva hålla sig till 8,8 för att ta sig ur något som inte fungerar bra men i det långa loppet gäller det att lära sig lyssna på lilla barnet.

Det låter som om ni är på rätt väg som backar med vagningen och matar på så mycket det bara går.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej,

faktum är att jag har gått över till att nästan bara ge ersättning. Jag pumpar ur två ggr per dag och ger honom på flaska också. Detta har vi gjort i några veckor nu. Det var det enda som funkade för oss, som jag nämnt innan hade jag amningsnapp och det var inte helt bra.

Allt har funkat jättebra sen jag skrev sist och vi har haft många bra dagar. Men nu helt plötsligt i går natt så har han börjat spy. Han har spytt innan men små mängder. Nu kaskadspyr han på näsan alla måltider. Och då vet man ju inte om han är mätt, och antagligen är han det inte för han vaknar fortare och hela sovcykeln som funkat så bra har blivit rubbad. T o m nätterna har blivit rubbade. Vad beror kaskad-spyorna på? Och hur motverkar man dem?

Har också en fråga angående ersättning. Vi ger honom NAN1 nu, men jag har läst att andra har gått över till NAN2 långt innan 4 mnd. När kan man börja med den, och vad är eg skillnaden på de båda? Någon som vet/har erfarenhet av detta?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det står tydligt på NAN 2 paketet (i pyttetext) att man kan ge Nan 2 från födsel om man inte ammar. Nestle säger själva att det enda som skiljer är järnet, men jag vill minnas mig att även proteinkjedjan var längre och därmed står man sig bättre på den.

Så, gå över till Nan 2 du och byt även till större napp.

Om kaskad spyorna håller i sig kan det vara lite olika, Det ena är ju att man har en "omogen" magmun som tar lite tid på sig att mogna.
En annan är att man är mjölkprotein allergisk.
En tredje, du rapar inte tillräckligt så det är för mycket luft i magen.
Ja anledningarna är många. Så följ råden ovan och utvärdera on någon vecka är mitt förslag. Rapa lite extra också! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen :)

Och tack TorsMamma för input. Jag hade bara kollat på NAN1 för att se om det stod något där. Ibland tänker man inte efter ordentligt :oops: Skyller på min trötta mammahjärna. Jag lider verkligen av att inte få sova på nätterna, det är jag ju van vid sen innan, eftersom min 2 åring är en exemplarisk sjusovare av rang. :D
Men detta började jag råda bot på i natt då jag tog tag i att vagna bort första nattluren. Det gick ok. Var tvungen att vagna en del men istället för 12:40 blev det mat 03:30 då det var omöjligt att somna om. Han somnar alltid kl 20:00 så det var en bra förlängning tycker jag. Målet var 04:00, men 7,5 h är väll helt ok för en 7 veckors bebis.
Däremot sliter vi lite på dagarna med att få ihop det på ett bra sätt. Vissa dagar lyckas vi med att hålla schemat, men idag, som många andra dagar tyvärr, så blir det pannkaka av det.

Så här ser de tider vi strävar efter att uppnå ut:
07:00 God Morgon! Flaska, (inte så sugen på att äta)
09:00 Sova (1,5 h), (vaknar nästan alltid efter 45 min, vill ha mer mat)
10:30 Flaska
12:00 Sova (2 h)
14:00 Flaska
16:00 Sova (2 h) (Vaknar ofta efter bara 1 h)
18:00 Mat, bad etc
20:00 Sova natten
01:00 Nattmål (som vi då börjat vagna bort nu)
04:00 Nattmål

Om han tidigare hade problem att äta på 1,5 h, så är dte nästan omvänt nu. Han slukar 200 ml och ibland mer på 20 min. :shock: I och för sig sölar han en del, men ändå. Han äter bra. Vi trugar en stund men jag tycker att det får räcka efter ca 1 h, tänker jag rätt här?
Oftast skiter det sig redan tidigt på dagen eftersom han inte vill äta spec mycket, och sen vaknar han efter bara 45 min. Men saken är den att detta schemat skulle passa in i vår familj så himla bra, så jag skulle verkligen vilja ha det ungefär så här. Har försökt utgå ifrån honom också. han brukar tex vara väldigt klar för sängen kl 9, men som sagt han vaknar då redan efter 45 min. Och då är karusellen igång. Jag försöker mata mer, och lägga igen, funkar inte... Jag antar att jag bara förvirrar honom. Efter kloka råd från er har jag också slutat lämna honom helt åt sig själv. Jag vagnar och lugnar men är så rädd för att fastna i träsk, där jag varit med min första så många ggr. Jag är en träsk-magnet skulle man kunna säga. Också rädd för att bli en snuttmatare, men han vill inte bli omvagnad när han vaknar i skarven.

Någon dag tänkte jag att jag måste bryta det här mönstret och gick ut och gick innan 45 min skarven och gick så han sov hela sitt pass, för att sedan vakna riktigt hungrig och sen vara "back on track". Är detta ok? Och återigen skall jag nu när han närmar sig 2 månader var "Hårdare" på schemat? Är det smart att mata precis innan sömn eller bättre att mata direkt efter sömn?

Mycket förvirring här helt enkelt. :? Vilket kanske i sig är hela problemet ? :?:

Och nu har han återigen vaknat på sin em-lur, efter bara 20 min och precis innan det åt han dryga 200 ml....

(Kaskaderna har gett med sig, flitigare rapning var lösningen)

Tacksam för att ni finns och kan hjälpa förvirrade hönsmammor!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag får ihop 16,5 tim sömn så om du vill korta sista luren till 1,5 är det helt ok.

Min son var faktiskt 6 veckor innan han sov sina 6tim/natt. Så man måste inte stirra sig blind på exakt datum för de där nattimmarna. Jag tycker 7,5 tim är helt kanon! Jättebra jobbat!!

SEn en liten parantes. 7-8 v = ökningsperiod. Det är nu han behöver minst de där 1000 ml ersättning/dygn som BB skriver om. Så mata på du.

Att hålla dig inom timmen tycker jag är helt ok. Du vill mata så du har minst 15 min utan mat innan sömnen kommer. Då hinner du med skrattet och lite annat gull innan sömnen, så han läggs i vagnen vaken.

Jag tycker ärligt talat det är helt ok att promenera över skarvar. Ju mer du lär honom att somna utan hjälp, desto mer kommer han att lära sig somna om utan hjälp.

jag anser (min egen erfarenhet) att första månaden mat fokus. andra månaden sov fokus och till tredje månaden kan man börja fundera på att "backa" från eventuella träsk. Jag var också i träsk, så ur det kan man ta sig.

Du jobbar på jättebra så försök att klappa dig själv på axeln och se framstegen ni nu gör, inte vara rädd för alla eventuella misstag du inte kan påverka. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, om du vill kan man göra om sista luren till 2 45 min vilket faktiskt passar några ganska bra. FUndera på det. :wink:
Tor 2006

mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej och tack för snabbt svar!

Idag har vi en bra dag, där schemat sitter som en smäck. Nattens vagnande var betydligt mindre än första natten och han äter faktiskt bättre på dagen när vi tagit bort ett nattmål, framförallt är han mer hungrig på morgonen verkar det som.

8) Prima liv. Jag klappar mig på axeln och njuter av framgång!

Tack än en gång för hjälpen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :heart:
Tor 2006

mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen,

Nu lilleman verkligen tagi´t till sig rutinerna här i huset tycker vi :) Han sover när han ska och har numer bara ett nattmål. Vissa dagar är såklart bättre än andra men i det stora hela flyter det på mkt bra med rutiner och sömn. Men vi har börjat få stora problem vid matning. Började med massa krångel en kväll, till att det nu förekommer problem vid nästan alla mål och det är svårt att få i honom det han ska ha. Antar att om detta fortsätter så kommer sömnen också rubbas och det vill vi ju inte.
Han äter bara ur flaska nu och vi använder DR Browns flaskor, strl 2 på nappen. Provade t om med nr 3 men det var nog för tidigt. Han som tidigare varit så himla matglad krånglar nu vid varje mål. Och grejen är att jag tror han ÄR hungrig. Stoppar jag in lillfingret så suger han som besatt, och det är så jag brukar göra för att lugna honom och då kan han ta flaskan igen. Men det funkar inte alltid. Någon som har någon idé om vad det kan vara? Verkar som han sväljer luft och har sig också. Det brukar funka ganska bra med första omgången mat. Det är när vi ska fylla på som han blir arg som ett bi.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur är det visst är han runt 7-8v nu? Då är det "Ökningsperiod" för många. De fattar liksom inte själva att de är hungriga så de krånglar... Fortsätt bara att mata, jag tycker det var lättast att ta upp "sömntung" bebis och mata. Mata tills det tar stopp, verkligen stopp.

Sen är det nog "ömmajärngreppet" som gäller för resten.

Slå på det i barnaboken vill jag minnas mig. Och sen finns det nog skrivet lite om det av AW. Använd sök funktionen, den är bra faktiskt.

För vissa små kan några drag med vagnen så de blir lite sömntunga hjälpa och då ta upp och mata på igen. Men detta är bara en snabb övergångsperiod. Eller mata i mörkt rum funkar för andra, där det är lugnt osv... tricken är många.

Men "attityden" styr allt! 8)
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sist, att byta till större napp tar upp till 3 dagar innan man lärt sig. Så skall du prova, prova i 3 dagar är mitt tips. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"