Hej igen
Och tack TorsMamma för input. Jag hade bara kollat på NAN1 för att se om det stod något där. Ibland tänker man inte efter ordentligt

Skyller på min trötta mammahjärna. Jag lider verkligen av att inte få sova på nätterna, det är jag ju van vid sen innan, eftersom min 2 åring är en exemplarisk sjusovare av rang.
Men detta började jag råda bot på i natt då jag tog tag i att vagna bort första nattluren. Det gick ok. Var tvungen att vagna en del men istället för 12:40 blev det mat 03:30 då det var omöjligt att somna om. Han somnar alltid kl 20:00 så det var en bra förlängning tycker jag. Målet var 04:00, men 7,5 h är väll helt ok för en 7 veckors bebis.
Däremot sliter vi lite på dagarna med att få ihop det på ett bra sätt. Vissa dagar lyckas vi med att hålla schemat, men idag, som många andra dagar tyvärr, så blir det pannkaka av det.
Så här ser de tider vi strävar efter att uppnå ut:
07:00 God Morgon! Flaska, (inte så sugen på att äta)
09:00 Sova (1,5 h), (vaknar nästan alltid efter 45 min, vill ha mer mat)
10:30 Flaska
12:00 Sova (2 h)
14:00 Flaska
16:00 Sova (2 h) (Vaknar ofta efter bara 1 h)
18:00 Mat, bad etc
20:00 Sova natten
01:00 Nattmål (som vi då börjat vagna bort nu)
04:00 Nattmål
Om han tidigare hade problem att äta på 1,5 h, så är dte nästan omvänt nu. Han slukar 200 ml och ibland mer på 20 min.

I och för sig sölar han en del, men ändå. Han äter bra. Vi trugar en stund men jag tycker att det får räcka efter ca 1 h, tänker jag rätt här?
Oftast skiter det sig redan tidigt på dagen eftersom han inte vill äta spec mycket, och sen vaknar han efter bara 45 min. Men saken är den att detta schemat skulle passa in i vår familj så himla bra, så jag skulle verkligen vilja ha det ungefär så här. Har försökt utgå ifrån honom också. han brukar tex vara väldigt klar för sängen kl 9, men som sagt han vaknar då redan efter 45 min. Och då är karusellen igång. Jag försöker mata mer, och lägga igen, funkar inte... Jag antar att jag bara förvirrar honom. Efter kloka råd från er har jag också slutat lämna honom helt åt sig själv. Jag vagnar och lugnar men är så rädd för att fastna i träsk, där jag varit med min första så många ggr. Jag är en träsk-magnet skulle man kunna säga. Också rädd för att bli en snuttmatare, men han vill inte bli omvagnad när han vaknar i skarven.
Någon dag tänkte jag att jag måste bryta det här mönstret och gick ut och gick innan 45 min skarven och gick så han sov hela sitt pass, för att sedan vakna riktigt hungrig och sen vara "back on track". Är detta ok? Och återigen skall jag nu när han närmar sig 2 månader var "Hårdare" på schemat? Är det smart att mata precis innan sömn eller bättre att mata direkt efter sömn?
Mycket förvirring här helt enkelt.

Vilket kanske i sig är hela problemet ?
Och nu har han återigen vaknat på sin em-lur, efter bara 20 min och precis innan det åt han dryga 200 ml....
(Kaskaderna har gett med sig, flitigare rapning var lösningen)
Tacksam för att ni finns och kan hjälpa förvirrade hönsmammor!