3 veckors - vänder på dygnet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: 3 veckors - vänder på dygnet

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
tack kloka skarpa Saris!
Jag såg inte sista luren :oops:

Håller helt med Sarisparis, kolla in länken schemainspirationen.
Tre lurar är en bra idé och tidigare natt?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen, jag tycker själv att fyra lurar är för mycket men kunde inte komma på nåt annat sätt för att inte göra övertrött. Prövade nämligen för 1-2 veckor sedan 12-45-2-45 men kände att det inte gick. Men nu är han ju redan större och orkar mer märker jag! Och kanske en idé är att lägga något tidigare och hoppas inte morgonen blir för tidig... Senaste veckan har han vaknat konsekvent vid 6, vissa morgnar har han somnat om efter (ofta MYCKET) vagning till 7, andra inte (som idag när jag tog upp 06.20 - orkade helt enkelt inte).

Hur ska man tänka när man tar upp för tidigt (som idag)? Kan jag helt enkelt lägga på den halvtimmen på middagssömnen om han vill det?

Tack för länken, jättebra. Ska studera lite mer.
:heart: Helena
*Storebror 080220 och lillebror 101210*
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Du kan ju alltid lägga in en femminutare (eller 20 om det känns som att det behövs) vid behov, där under eftermiddagen. :D
Helena G skrev:Hur ska man tänka när man tar upp för tidigt (som idag)? Kan jag helt enkelt lägga på den halvtimmen på middagssömnen om han vill det?
Tacka och ta emot sommartiden som börjar till helgen! 8) Jag skulle inte râda dig att kompensera bortfallen nattsömn dagtid, marginalkvarta lite pâ sin höjd. Risken är att liten annars helt enkelt tackar och tar emot och sover ännu sämre nästa natt, eftersom han inte varit nog vaken dagtid.

:heart:
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej!

Nu har jag börjat gå över till 12-45-2-45 och natten blev just 12 timmar efter lite omrusk vid 6.30!!

Har funderat lite på det här att lägga på mage i vagn ute. Just nu känns det som att det utan tvekan är lättare för Adam att somna så än på sidan. Men det känns lite olustigt. Man kan ju inte ha andningslarm ute....eller? Jag har babysense och jag tror inte att den tål att vara ute. Hur tänker ni andra?

Sen undrar jag om det här med tyg över sufletten. Ska man alltså försöka mörka även på dagen? Som jag har tänkt hittils är att "ha ljud och ljus som vanligt" som AW skriver.

En sista fråga. Adam har en del problem med sin näsa, trånga gångar helt enkelt (enligt läkare - kommer troligtvis växa bort) och blir därför EXTREMT lätt ordentligt tät. Inte kul. Jag försöker det mesta, högläge på vagnen, svalt i sovrummet (17-18 grader), koksalt (renässans) och nezeril när jag måste. Märker att han är tätare på morgonen och då blir omsomnandet på morgonen extra svår. Någon med liknande erfarenhet och några råd?

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kan svara på dina två första frågor

Jag lägger på rygg/sida ute i vagn- inget larm. Larmet fungerar ändå inte om man rör sig, kanske inte stillastående heller? Eftersom jag hämtar mina stora barn kl 13.00 tre dagar i veckan är det nödvändigt att sova långluren ute i vagnen. Anledningen att jag inte lägger på mage ute är främst att jag inte får till det bra med overall, ullpläd mm. Sittdelen har inte fullt liggläge heller, så det blir nog ryggläge framåt sommaren också.

Oskar sover kortlurarna inne, jag mörklägger med rullgardin men tar inga hänsyn vad gäller husljud och annat. Barnen är ju hemma och har sitt lekrum vägg i vägg med hans säng, så det kan vara rejält högljutt ibland.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen,

Några små frågor har dykt upp igen... Adam har nu börjat vakna allt tidigare, 23:30, två kvällar i rad och varit riktigt hungrig. Fick nattmål igen kl 05:00 igår natt och i morse vid 7:00 (ny tid, dvs 6:00 - en timma för tidigt). Eftersom han verkat så hungrig på dagarna har vi börjat blanda ut med välling 25/75 som Clara Cecilia skrivit nedan.
Clara Cecilia skrev:Vad gäller nattmål är jag dålig rådgivare Jag sov över så mycket jag kunde, satsade på dagarna och vips var nätterna bort runt 3,5 månad. Men då körde jag NAN 2 och från 3,5 månad började vi introducera välling med 25/75 sen 50/50 eftersom vår Lilla L var så grymt hungrig. Hon blev inte helt nöjd förrens det stod Stadig Mat på menyn, potatismos med smör och annat gott
:!: Gav ni blandad "kompott" vid varje mål eller bara till kvällen? Adam har nu fått blandningen ca 3 ggr och han är mätt längre och verkar nöjd med det. Men så vet jag inte om vi bara ska ge det till kvällen. Ska också börja med lite smakisar nu.

:!: Adam har sovit stabilt 2 timmar mitt på dagen i 1 1/2 vecka nu MEN igår och idag har han skarvat efter 45 min och absolut inte somnat om (däremot har jag fått väcka honom efter 45 min på morgonen båda dagarna). Vi har vagnat och skakat och hållt på men har gett upp efter 30-45 min. Igår tänkte vi att han kanske var hungrig och därför vaknade och började då ge vällingblandningen. Men idag borde han inte ha varit hungrig, åt vällingblandning i morse med ny storlek (napp 3 dr brown), ca 300 ml (rekord utan tvekan). Vad tycker ni jag ska göra? Vagna hela sovtiden? Antar att han blir ganska förvirrad när man till slut ger upp och tar upp. Suck...trodde tiderna hade börjat sätta sig nu... :?

Hälsningar Helena
Clara Cecilia

Hej, helt kort ikväll, svara mer imorgon,

nya blandningen gav jag vid alla mål. (Vi bytte på 4 dagar från NAN 2 till havrevälling för 6 månaders :shock: ) Hennes mage mådde toppen :D så jag bara körde på.

Lite extra katrinplommonpuré blandad med övermogen banan hjälper om magen blir trög. Funkar allt som det ska - öka mängden välling! :D

Adams skarvande Låter som Mer Mat så kör på om magen funkar. Sötpotatismos och kokt passera majs med Smör (fryst majs ej konserverad som innehåller salt) brukar vara poppis som start.

Hörs imorgon! :heart:

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen!

Nu kör vi på med vällingblandning och är uppe i 50/50 (t om 75/25 nu på kvällsslurken). Magen verkar fungera bra (t om gulare mer normalt bajs än tidigare då det var illgrönt). Adam är också vara lite mer nöjd men ändå inte helt, helt enkelt mer hungrig. Det jag undrar lite är om det är "ok" att byta till välling så här tidigt (det står ju att den är från 6 mån...). Finns det något i mjölkersättningen som inte finns i vällingen och som man därmed går miste om? Eller handlar det enbart om att vällingen är mer matig och att magen bara ska klara av den? Kanske svåra frågor..

Har försökt med lite smakis av banan nu i tre dagar, har väl funkat sådär. Men jag ska försöka mig på sötpotatismos nu i morgon. Vet inte om han varit för hungrig för han har blivit väldigt arg med bananen (första gången verkade han vettskrämd och skrek 5-10 min). Sen så har han tyvärr blivit dunderförkyld igen, snörvlar och står i. Eftersom näsan är extra trång är det jobbigt med andningen. Svårt att sova, vaknat flera gånger i natt (och då velat äta) och vaknat vid alla tänkbara skarvar på dagen (ingen lång middagssömn), blir väldigt upphackat. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den där näsan...

Hälsningar Helena :heart:
Clara Cecilia

Hej!
Helena G skrev: Nu kör vi på med vällingblandning och är uppe i 50/50 (t om 75/25 nu på kvällsslurken). Magen verkar fungera bra (t om gulare mer normalt bajs än tidigare då det var illgrönt). Adam är också vara lite mer nöjd men ändå inte helt, helt enkelt mer hungrig. Det jag undrar lite är om det är "ok" att byta till välling så här tidigt (det står ju att den är från 6 mån...). Finns det något i mjölkersättningen som inte finns i vällingen och som man därmed går miste om?
Vällingen som är märkt från 6 månader var för bara några år sedan märkt med 4 mån. Men WHO ändrade sina amningsrekommendationer - dom är samma över hela världen! Dåligt vatten har vi inte i Sverige så kör du glatt på med välling om det gör honom nöjd och magen funkar.
Helena G skrev: Har försökt med lite smakis av banan nu i tre dagar, har väl funkat sådär. Men jag ska försöka mig på sötpotatismos nu i morgon. Vet inte om han varit för hungrig för han har blivit väldigt arg med bananen (första gången verkade han vettskrämd och skrek 5-10 min).
Det kan vara svårt att börja äta och svälja! Läs servera fast föda kapitlet i BB! Och mata på - snart kommer han fatta galoppen. Och glöm inte passerad majs! Och att blanda i lite välling eller ersättning så blir smaken mer bekant och moset rinnigt och lättare att svälja.

Förkylningar är knepiga. Lite saltlösning i näsan och Näsfrida, magläge och lite extra ömhet under tiden så går det snart över och maten slinker ner :D

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen,

Nu har jag surfat runt och läst lite om det här med att byta ersättning mot välling vid denna ålder och känner mig ganska förvirrad. Enligt många innehåller inte vällingen samma näring som ersättningen och ska inte ges istället. På detta forumet (http://www.familjeliv.se/Forum-3-39/m54696181-1.html) skriver någon t ex att ersättningen innehåller dubbelt så mycket vitaminer och mineraler som vällingen och Omega 3 och 6 fettsyror. (Kan jag inte säga så mycket om...har bara försökt jämföra på paketen men det är inte lätt). På en annan sida (babycenter) står att barnets mage vid 3 månader inte är redo för det extra proteinet som finns i välling. Läste också bl a a i någon tråd här på forumet om att risvälling eller majsvälling kanske är bättre att börja med och att välling/gröt bara ska ges max 3 ggr/dag.

Känner mig lite villrådig och vet inte hur jag ska göra riktigt. Märker ju att Adam blir mättare av vällingblandningen, kanske ska jag gå tillbaka och ge enbart ersättning vissa mål... Svårt det här. Tankar? Råd?

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här kan jag tyvärr inte alls komma med några goda råd för jag har ammat och gett mina barn ersättning. Amningen har fungerat som påfyllning från 3,5 mån ålder tills de är 6 mån för då har jag fasat ut det.

Smakportioner och gröt börjar vi med när de är 3,5 mån gamla och så då fyllt på med amning och ersättning.

Men jag har helt för mig att välling är okej från 4 mån och att det tidigare stod så på paketen men när det sen rekomenderades att man skulle fullamma fram tills barnet var sex månader så ändrades texten på vällingpaketet.

Mer än så här har tyvärr inte jag att komma med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Hej!

Jag förstår din förvirring. All information man når och sällan ger dom samma svar.
Vissa sidor vill propagera för fortsatt amning, andra säger ersättning istället för välling.

Min egen erfarenhet med två små flaskuppfödda personer (med stöd av min fina BVCdam) är att från 3,5 - 4 månader så går det alldelles utmärkt att byta ersättningen mot välling och börja presentera mat. Om magen hänger med dvs!

Ris och majsvälling påstås vara mjukare mot magen. Själv började jag med havre och majsvälling märkt 6 månader efter att ha fött upp på ersättning NAN 2 fram tills dess.
(Förutom 2 misslyckade månader med amningsnapp och allmän sorg med sonen.)

Många mammor har jag mött här på forumet, både när jag bara läste och sedan när jag själv började svara. Flera av dom har haft små hungriga krabater :D som från ca 4 månader inte längre varit nöjda och mätta. När dom fått mat - potatismos, palternacksmos, passerad majs med olja och smör i etc så är dom plötsligt nöjda. Och andra helammar glatt till 6 månader och äter en tsk puré i ren välvilja. :D

Se ditt barn - om han verkar mätt och nöjd med vällingen och tar emot en mer varierad kost dvs smakisar så följ honom.

Och glöm inte att fortsätta ge D vitamin långt efter den rekommenderade åldern! Späda och små har med sig reserver av allt från moderslivet och bra hemlagad mat senare tar hand om resten. Men D vitamin i Sverige är jätteviktigt!

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Tack snälla för snabba och kloka svar! Jag känner mig betydligt lugnare nu. Jag pratade också med min BVC-sköterska idag som bekräftade precis det som du Clara skriver. Så nu känner jag mig mycket bättre till mods och fortsätter med vällingblandningen och går över helt till välling så snart Adams mage verkar vara nöjd med det. Idag har också flera skedar sötpotatismos och katrinplommonpuré gått ner!

Kram :heart:
Helena
Clara Cecilia

Hej,
bra att du känner dig lugnare och skönt att din BVC var klok hon med :wink:

Mätt är bra helt enkelt. Se smakisintroduktionen som en lång väg mot att ge ditt barn bra mat varje dag resten av livet - dvs smaka kan man - gilla kanske lite senare! :D

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen,

Dagarna rullar på här och Adam äter välling och smakportioner med god aptit. Lurarna på dagarna sitter ganska bra nu (men kräver sitt magläge på långa sömnen...) och allt som oftast somnar han utan så mycket gnöl, lite småskrik någon eller några minuter kanske. På kvällen varierar det lite, ibland skrik en stund, ibland inte. Tyvärr så är han en präktig liten kräk-bebis och kastar ibland upp den ena kaskaden efter den andra på kvällen vilket för med sig att jag går in och lyfter ur honom ur vagnen och byter örngott. "Skrattar" till godnatt igen (ibland) för att få honom på rätt humör, lägger ner, ramsar och går ut. Ofta fortsätter han vara arg och jag vet inte om han kräks igen eller inte...jag ramsar inte såvida jag inte bestämmer mig för att gå in och kolla läget och då ramsar jag mig ut.

Det jag funderar lite på nu är det här med ramsan. Vi har ramsat vid alla läggningar sedan runt 2 mån, en särskild på dagen och en på kvällen. Men jag har ännu inte börjat använda den som verktyg. (Jag läste på tråden "ramsa även säkra sovare".) När han skriker på dagen vid läggningar (händer att det är upp mot 5-10 min), ska jag ramsa då eller bara avvakta som jag gör nu? Hur ska vi hantera kvällarna när han skriker (man vill ju inte sova i kräks...)?. Men han kräks ju inte alltid, ganska ofta när jag kollar så är det ändå inget. Nu lägger jag tillrätta och ramsar ut och väntar ett antal minuter tills han somnar (om jag inte går in igen).

Hälsningar Helena :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"