Alltid lösi magen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi äter friskt av hirsgröt här hemma. Bussnabbt och smakar fint kallt. Vi tar ofta med på utflykt tillsammans med liteäpplemos ("hirsifrutti").
Jag tycker att bovete och havre blir äckligt att äta kallt/uppvärmt, det är så stärkelserikt och kletigt.
Prova gärna att koka hirs eller quinoaflingor i lite kokosmjölk för dessertaktig gröt!
Men vi gör också muslibars, mixar havregryn, mandel, pumpafrön, torkad frukt, kanel, lite äpplejuicekoncenrat och ev lite kokosfett i en matberedare (med kniven). Plattar ut mellan bakplåtspapper och skär i små bitar.
Lycka till!
Ulrika

PS i Januari kan man läsa om en dag hemma hos familjen Råsmart i Allt om mat (nr 2, tror jag). Då med recept och allt... :wink:
Och i Uppsala nya tidnig, också i januari någon gång... Fast med andra recept. Enkla, barnvänliga och mjölkfria förstås.
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Jag är så OTROLIGT glad att ni finns här och kan hjälpa mig !!! :heart: :heart:
Det är så lätt att bli "blind" när man ska börja handla på ett nytt sätt...
Jag kände först att "hjälp han kommer ju inte kunna äta nått, suck va SVÅRT allt blir nu". Japp helt fel tänkt men sån är jag...

Men nu har jag kollat runt på nätet och hittat massor :D
Jag vågar knappt säga nått men upplever faktiskt hans mage som liiite bättre. Då har jag ändå bara uteslutet "ren" mjölk och yoghurt.
Spännande !!!

Kram Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:lol: 8)
Ja, ibland glömmer man att mjölkprodukter är ett nytt påhitt i vår historia! :lol:
Jag har själv gjort resan, satt länge med skygglappar påoch önskade att allt skulle bli bra av sig självt. Det blev det inte.
Men jag tog tjuren vid hornen och det var värt varenda ansträgning.
Fick en ny karriär som författare på köpet :wink:
Och uppenbarelsen att min egen trötthet itne var en fråga för vårdcentralen. Det var matren jag åt som var fel.
Men nog om det nu- poängen är: Man vet aldrig vad en motgång kan bära med sig!

Dela gärna med dig av tips och tricks som du stöter på i din process!

Ulrika
susanne med O

Hej :D

Här går allt strålande, magen är bättre förutom ett bakslag igår, men jag insåg direkt va det berodde på...Barnen fick nämligen chokladpudding på vanlig mjölk då!!! Eh det gäller att va vaken i köket nu :oops: Fattar inte vad jag tänkte på då...

Men idag har vi ätit pannkakor gjorda på havredryck och till det grädde från Go green :) . Jätte gott, hela familjen åt och njöt, jag tyckte faktiskt att dessa pannkakor var godare än de som är gjorda på vanlig mjölk.

Det är ju inte så jobbigt juh !!!

Dessutom har jag gjort muslibars med olika nötter och torkade frukter, mums.
Vem hade kunnat tro att jag skulle bli en så här händig mamma :lol:

Nu ska jag bara ta itu med zink problemet som jag skrev om i "såriga mungipor"

Tack för all hjälp jag får av er :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Låter toppen!
susanne med O

Hej :D

Här kommer en "bajsrapport" :lol:
Sonen bajsade normalt idag !!!
Det vi har ändrat på i kosten är att vi plockat bort alla mjölkprodukter och börjat ge honom tillskott av Probiotika, just nu kör vi Lactiplus.

Allra mest för sonens skull :heart:

Han accepterade också att hans älskade välling (morgon & kväll) försvann.
I morse vart det gröt och nu på kvällen en smoothie.

Nu vill jag be er kunniga och smarta om recept på lite mer mättande smoothies, det skulle va smidigt att kunna ge barnen på morgonen innan dagis. Snabbt och smidigt.

Susanne
susanne med O

Jag är så lycklig, allra mest för sonens skull :heart:
Sååå skulle det stå :lol:
susanne med O

Behöver inga recept, för jag har fått nyhetsbrev från råsmart.se :D
Där fanns det MASSOR med bra recept !!! Tack Nya mamman för all tid och energi du lägger ner på att lära oss äta nyttig OCH gott !
Jag har förresten skickat en kommentar tilldig angående proteinpulver.

Susanne
inger
Kontakt:

Vad roligt

Inlägg av inger »

Vad roligt! Visst blir man nöjd med sig själv när man lyckats övervinna det motstånd som det är att ändra kosten.

Jag har ändrat min sons kost av andra skäl än de du har för att ändra din sons. Men det har varit och är viktiga förändringar.
Jag hade länge svårt att förstå och ta till mig att mat kan betyda så mycket.

Det har varit och är en resa för mig(som i princip är uppväxt i en korv och godiskiosk och en dags beskrivning av vad jag åt som elva åring skulle vara skrämmande läsning).
Det finns mycket att lära :D
Och framför allt det största motståndet att ändra på maten ligger oftast inte hos barnen, utan hos oss föräldrar. :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Härligt Susanne!
Och jag skriver under på allt Inger skriver. Motståndet ligger mest hos oss själva. Vad ska barnen säga? Tänk om de inte äter? Vad ska omgivningen säga? Ochtar det inte mycket tid? Blir dyrt? krångligt? Osvosv.
Men när man får en signal om att det man gör är rätt, så är det ju gult värt.
Jag kostar på mig en jämförelse från löpningens värld: Där får vi ofta påminna oss själva om att varje steg i en uppförsbacke blott är ett steg närmare utförsbacken och möjlighet till återhämtning.
Då blir alla uppförsbackar så mycket lättare!
Det är det samma i kostomläggningar. Det är bara uppförsbacke i början, sen går det på rull... :lol:

Good luck och BRAVO!
susanne med O

Re: Alltid lösi magen

Hej

Idag kom bakslaget från helvetet :wink: det va rejält löst bajs, hamnade på både hans tröja och min fina köksmatta :roll:
Jag satt och funderade på vad som var orsaken, i lördags fick man smoothie på havredryck m.m MEN det va även ca 1dl blandade frysta bär, blåbär reagerade han på när han var yngre. Då gav jag en sån barnmatsburk med blåbär, BVC sa att det eventuellt kunde stoppa till hans diaréer. Men tyvärr gav det motsatt effekt. Men jag tyckte att det var så lite i smoothien så jag undrar om det kan vara dom?
Annars så åt han havregrynsgröt också på lördagen. Kanske reagerade han på den? Men om det va gröten som han reagerade på, vad betyder det i såna fall? Är han då allergisk mot mer än bara mjölkproteinet?

Hm många tankar så här på kvällskvisten...

Susanne
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Oj, Susanne, det låter verkligen otrevligt.
Jag kan inte säga vad det hela kan bero på, blåbär brukar inte ställa till magproblem.
En första tanke är - magsjuka?
Vi har brottats med lite sånt här i bekantskapskretsen på senare tid (alltså megsjuka i den änden, s.a.s...), det är onekligen tider för den slags virus.
När du beskriver det som bakslaget från helvete med bajs på mattan och allt. Det låter som något värre än reaktion på bär.
Men du kan ju göra en total felsökning. Hur är det med bröd? Tänker på gluten, som skulle kunna vara en del av irritationen på tarmslemhinnan.

Hoppas att det lugnar sig!

Ulrika
susanne med O

Hej

Storasyster var magsjuk i torsdags förra veckan, med både kräk och diarée, men då klarade sig sonen förutom lite sämre mage. Men inget kräk eller så. Känns lite konstigt om han skulle fått nått mer av de bakterierna så långt efter, det är ju 4 dagar sen? Han har varit hemma från dagis ända sen onsdag förra veckan.
Jag avvaktar och ser lite, idag har han inte hunnit bajsa nått men det kanske kommer under kvällen.
Men tycker du jag ska undvika att ge honom havregrynsgröt?

Susanne
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hm... här har vi fått magsjuka med en veckas mellanrum, och lite olika vilka symptom (både fram och bak... :lol: )
Det "där bak" har hållt i sig i två veckor för ett av barnen. Inte aktivt virus, men tarmfloran blev helt klart störd och behövde lite extra omsorg. Nu är det bra, men det tog faktiskt ett par dagar med blöja (han är blöjfri sedan i somras.)
Nämer detta för att ge lite perspektiv, jag vet att han har en historia med lös magen, men är det virus så är det lika klurigt för alla.
Jag skulle ge skonsam kost. Bovete, banan, äpple osv.
Blåbär är ju generellt stoppande, men om han har haft bekymmer med just bläbår måste du känna av om du vill ge det.
Har han aptit som vanligt?

Lycka till!
Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara fylla på med att just Vinterkräksjukans virus lever på "saker" i upp till 2 veckor och det vanliga är att man smittar just om sig själv. Detta gäller säkert andra magvirus också! :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"