Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag har jättesvårt att höra skillnad på olika typer av gråt och skrik. Frågor eller ilska? Jag tvivlar just nu egentligen bara på det. Jag hör skillnad på hans gråt, men vid en viss punkt (när han är tillräckligt arg till exempel) så låter det som det gör när han gör sig illa. Med andra ord; hur vet jag att det är frågor och inte något annat han förmedlar?
Ja, det där kan vara knepigt men ge det tid. Som novis får man ibland ramsa lite hipp som happ. :oops: Dvs ramsa högt, lågt, bestämt, mjukt, glatt (tjoho!) och lyssna på svaret. :!: Går barnet ned i ton eller blir tyst så lägger man på minnet hur barnet lät och hur man själv lät. Då börjar man strax märka vad den lilla människan "säger". Det låter knäppt men det är SANT! När det begav sig kunde jag höra hur han svor (hua, de var ganska grova... :shock: ) eller hur han frågade typ "Vad fasen var det där?! Hallå! Jag försöker sooova!!!" Osv. Väldigt häftigt faktiskt!

Tro på dig själv! Du kommer höra men var snäll mot dig själv, ge dig själv tid och skriv upp stöd anteckningar på papper!

Låter man som man gjort sig riktigt illa så skulle jag iaf gå in och solfjädra. För då är man nog troligtvis ledsen. Är skriket bara högt så är det ganska stor chans att liten är arg och det får man ju vara. En stund. 15 min kanske ngt sånt. Sedan skulle jag köra en pangramsa. Första versen ska bryta igenom barnets ton, kort och högt (pang!) och sedan bli bestämd, betryggande och glad. Den första versen ska ha effekten att barnet blir paff och kommer av sig och sedan ger man beskedet så att säga.

Du kan, du kan x 4! :wink:
/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Hur skulle jag klara detta utan Dig, Luvisen? =)

Men, så kom det ytterligare en ramstyp; Pangramsa. :? Jag börjar verkligen röra ihop begreppen nu. Jag är så himla säker på min sak, så varför blir jag osäker på detaljerna?

Beskedet? Är det då man lägger ner barnet? Eller, det är förstås tillrättaläggandet ... Är beskedet en ramstyp? Och bekräftande är också en ramstyp? Hur många ramstyper finns det?

](*,)
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag verkar lite tjatig ... :oops:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Morticia skrev:Om man saknar ett lämpligt extrarum att använda, och storebrors sovrum ligger nära vårt sovrum - hur gör man? Alltså, hela familjen kommer ju att bli störd när lillebror frågar och jag ramsar.
Hur har Ni andra gjort? Jag misstänker att fler än vi saknar möjlighet till total avskildhet under kurning.
Emmyli skrev:Vi löste det genom att lillebror fick sova i vårt rum, storasyster i sitt rum och vi sov i vardagsrummet tills dess vi kände att lillebror var så pass kurad att vi kunde flytta ihop syskonen i samma rum.
Visst vart storasyster störd men de var bara den första natten sen lärde hon sig att sova även om lillebror vaknade till.
Lycka till!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Ja, så många olika begrepp som det finns så det är lätt att man blir snurrig. Det blev jag oxå i början. Ska se om jag kan hjälpa dig att bli något klokare. (Om nu jag förstått det hela rätt, annars får någon säga ifrån :wink: )

Beskedet = Tillrättaläggandet. Armar upp, benen ner, huvudet åt sidan, tryck över hela kroppen (förutsatt att älsklinen ligger på mage :wink: ) Ramsa ut ur rummet x4
Påminelseramsa = Barnet skriker/frågar och man svarar genom att ramsa x4, x6 eller ibland t.o.m. x8. Man varierar tonläget och läääääääängden på ramsan utifrån hur barnet skriker
Bekräftelseramsa = Barnet har tystnat och man bekräftar denna tysnad med en mjuk "precis-så-ska-du-göra-älsning-ramsa" Ramsan ska sägas x4 och när barnet tystnat men innan barnet somnat.
Ihopdragen ramsa = Älsklingen är så pass med på noterna att bekräftelseramsa inte längre behövs. Älsklingen tystnar normalt sett efter första beskedramsan och då kan man välja att lägga in bekräftelsen i samma ramsa, alternativt i en påminelseramsa. Ramsan blir då x4, 3 "vanliga" ramsverser och en sisa bekräftande vers, som "Hurra, Hurra, Hurra, Huuuuuurraaaa!"
Pangramsa/Upplysningsramsa = Barnet vaknar i vargtimmen. Vid första uppvaket ges en glad saklig upplysande ramsa (oftast) x4 i förbigående. (Ibland väljer man att ramsa tills dess att barnet tystnat och då kan det bli x20 :wink: ) efter upplysningsramsan svarar man inte på fler frågor/skrik. Man kan stöka med husljud eller spela hög musik typ Mozart om man vill, men ingen mer ramsa. Somnar barnet och vaknar igen ges en ny pangramsa.

Det var väl alla typer av ramsa det va? :wink: :lol:

Så till utrymmesfrågan. Vi gjorde precis som Emmyli skriver då vi kurade Freja, men vi hade ju bara ett barn då. Vi sov i vardagsrummet och hon i vårt sovrum. Jag tror det fungerar ypperligt om man har ett äldre syskon oxå. Klart att den äldre älsklingen kanske blir störd första eller andra natten, men sen sover de gott, när de oxå har förstått det här med att ramsan betyder "sova"!
Sen vet jag dem som ställt in spjälsängen i badrummet, eller köket. Det fungerar ju faktiskt oxå i tre dagar. :wink:

:heart:
Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

En sak till :wink: Skulle du vilja gå in under "Profil" och i din signatur skriva ålder på lilla älsklingen och när ni började kura (när ni börjat kura alltså) Lättare för oss som vill hjälpa då. :)

Bianca
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hur skulle jag klara detta utan Dig, Luvisen? =)
Du skulle klara det galant? Jag verkar ju bara förvirra dig. :lol: Mina svar är alltså inte nöjaktiga....ungefär som min kurning då. :lol:

Skämt åsido, tänk inte för mkt!

Ett pang är ett PANG!
Upplysning är upplysning: "Japp, det är fortf natt och alla sover som grisar!" :lol:
Påminnelse en påminnelse " Ährm! Vad sa jag alldeles nyss? Jo, att du ska sova gotti gotti! Det finns ingen varg!"
Bekräftelse en bekräftelse " Ja just precis, så gör man när man somnar in såååå sött!"
Och sist men inte minst är ett besked ett besked. Dvs inte darra på manschetten. Gör din grej i handling med stadigt SÄKERT handlag. Och ramsning också med stadig stämma. Du ska säga vad du menar inte öppna för diskussion. :wink:

Behöver du mer teknisk orienterat svar så har du Biancas förträffliga svar ovan! :P

:heart: /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Acnaib skrev:En sak till :wink: Skulle du vilja gå in under "Profil" och i din signatur skriva ålder på lilla älsklingen och när ni började kura (när ni börjat kura alltså) Lättare för oss som vill hjälpa då. :)

Bianca
Men, jag har ju haft det så sedan jag registrerade mig ... *förvirrad*

Så står det när jag tittar i mina tidigare inlägg:
Planerar att börja kura sjumånadersbäbisen 26 nov. =)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja, men det har du ju!! :oops: :oops: :oops: Förlåt!
Det är nog jag som är förvirrad!! :?

Bianca
Morticia

Inlägg av Morticia »

Åh, Ni är toppen. Tack för Era svar. Jag förstår, men ändå snurrar det rejält i bollen av följdfrågor. :cry: Kanske jag inte är redo för kuren ännu?

Vad händer om bäbisen inte slutar skrika inom påminnelsens 4-8 ramsor? Nya ramsor? Buffa?
Varifrån tar man om ifall han går igång igen av bekräftelsen, eller inte nöjer sig med beskedet inkl. ramsa?
Varför inte ramsa mer efter pang- och upplysningsramsan?
Hur skiljer man ramsorna åt, egentligen? Har så svårt att förmedla budskapet enbart genom tonläget.

Ynk. Jag blir mindre och mindre peppad. =(
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nej, nej, nej!!! Upp med humöret nu!! det är svårt i början, innan man kan läsa av älsklingens skrik, men du fixar det här. Det är inte så krångligt som det låter.
Tänk dig älsklingens skrik som frågor och dessa ska du svara på. Första natten så buffar du vid minsta pip och ramsar dig ut. Så håller du på, länge. Andra natten backar du med buffandet och då tar ramsan över. Han skriker och du ramsar. Sen väntar du ungefär dubbelt så lång tid som det tog för dig att ramsa, skriker han fortfarande eller igen så ramsar du igen - så håller ni på! När han sen äntligen är tyst så bekräftar du, mjuuuuk ton, lite gulligull liksom. Skriker han igen, ja du börjar du om och ramsar och ramsar, sen tystnar han och du bekräftar igen med gulligull rösten :wink:

Pangramsan är först aktuell från natt 4, så tänk inte då den nu. Vargtimmen är speciell, men fram till natt 4 hanterar du den på samma sätt som hela natten.

Du förmedlar alltid budskap genom tonlägen när du pratar, eller hur? Inte pratar du väl entonigt hela dagen? När du är glad pratar du på ett sätt, när du är irriterad på ett annat, när du är ledsen på ett sätt och när du är trött på ett annat. Visst är det väl så? Testa att säga till gubben där hemma (om du har någon :-k) "Du hjälper aldrig till" med den irriterade rösten och sen men gulligull rösten, vilken förmedlar ditt budskap bäst just då?
Tänk dig att du pratar med älsklingen, men istället för att du säger "Jo, älsklade vän, du ska sova nu så, så, Mamma finns här" så säger du ransam men med samma tonläge som du hade använt om du sagt just det där.

Du fxar det här, det är jag helt säker på! Upp med humöret nu!

Bianca
Morticia

Inlägg av Morticia »

:D Tack för att Ni orkar peppa mig. Det behövdes, kan jag säga. Jag var så nedstämd under eftermiddagen, och var nära att flytta datumet (för andra gången).
Nu är jag fast besluten igen att faktiskt genomföra kuren med ett lyckat resultat. Vad annars? Jag ska nog inte vara så rädd för misslyckande. Vad kan hända om jag nu, mot förmodan, skulle råka buffa lite för länge eller missa bekräftelseramsan? Tja, det blir lite besvärligare kanske, men inget värre. Jag ska inte ta upp honom, bara. Inte ta upp honom! I-n-t-e t-a u-p-p h-o-n-o-m-! *mantra*

Tack också för den utomordentliga förklaringen på hur man ramsar nyanserat. Så enkelt, och självklart, nu när Du skriver det. Varför lyckades jag inte konkretisera det själv i min lilla hjärna? Nåväl. Jag läser vidare och bättrar på självförtroendet lite. =)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ta en natt i taget. Läs på hur det ser ut första natten och koncentrera dig på det!

Vilket fint mantra ! :thumbsup:

Go girl!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tack Luvisen! Bra idé, förresten. Jag vill ha hela kuren klar för mig innan jag startar, men det kanske räcker som det är just nu, så tar jag och läser in mig på detaljerna när det blir aktuellt. Just nu undrar jag också hur jag ska orka kura. Gubben är inte tillräckligt insatt (tycker jag) för att jag ska våga ge honom "äran" att lösa av mig. ;)

Faktum är att jag ju sover ganska bra med en pojke i tutten om nätterna. Min rygg är den som håller mig vaken mest. Den får jag kura på annat vis.
Han (sonen, inte ryggen) sover faktiskt 12 timmar redan, bara han får snutta, förresten. =)

*svammelmode off* :lol:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag har/hade en saboterande partner så jag kunde ingalunda lämna över till honom så jag gjorde allt själv. Varje gg lillen somna kasta jag mig i soffan och snodde åt mig sömn! Och sedan blir det ju så mkt bättre på bara 3 dagar! Så då sover man ännu mer så krafterna har en chans att komma tebax! 3 dar är ju ingen evighet även om det känns så i stunden! :thumbsup:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"