Säker sovare börjar vakna tidigare och tidigare - hjälp!

Lydia

Inlägg av Lydia »

ElinPelin06 skrev:Hej
Igår morse vaknade min lilla plötsligt 06.10, vilket är ett klart fall framåt, och jag tänkte att nu är trenden bruten (!) Men inte... Idag vaknade min lilla änglakaramell punktligt kl.05.20 igen. Funderar på att gå tillbaka till läggning kl.19.30 igen nu när jag kortat ner middagsluren. Det verkar ju inte vara övertrötthet som gör att hon vaknar tidigt eftersom inget har förändratsedan jag började lägga henne kl.19 istället för 19.30
D

Det där 5.20 verkar vara en "magisk" tid för många... :-) Det är fortsatt samma här.

Om hon vaknar samma tid oavsett om du lägger henne en halvtimme senare eller inte så skulle jag nog inte ändra det. På så sätt får hon ju lite mer sammanlagd sömn per dygn i alla fall. Jag menar, om hon sover från 19.30 och oftast vaknar runt 5.30 så blir det ju 10 timmars natt och sen 2 timmars dagvila på det = 12 h = aningens för lite sömn.

Vi kommer också upp i den mängden total sömn just nu och jag tänker då att lägger jag en halvtimme tidigare på kvällen så blir det åtminstone lite mer sömn.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Lydia

Inlägg av Lydia »

Hur går det Elin?

För oss går det inget vidare, nu har vi dessutom fastnat i vällingträsket... :(
ElinPelin06

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej Tilda75
Visst är det konstigt att det finns en speciell tid då de nästan alltid vaknar!
Hon sov ännu en morgon lite längre - den här gången till 6.25! - Men sedan tillbaka igen till 5.20, 5.45....
Men det jag lärde mig med första barnet var att allt går över. Det kan komma lite jobbiga perioder men det är ett misstag att tro att det kommer att vara "för evigt". Rätt som det är så rättar det till sig och allt är frid och fröjd - i alla fall ett tag :) Så det är bara att gilla läget och tänka att en dag i en inte allt för avlägsen framtid kommer jag knappt att komma ihåg dom här tidiga morgnarna. Men visst skulle det vara skönt att få sova ut ordentligt och om det är möjligt så vill man ju fixa till det så snart det bara går.
Lycklig mamma till Elin född 060110 (Sova hela natten-kurad 06) och lilla Amanda född 090902.
ElinPelin06

Re: Säker sovare börjar vakna tidigare och tidigare - hjälp!

Inlägg av ElinPelin06 »

Nej, nu börjar jag bli trött på det här. Det är 5.00 eller 5.20, 5.30 varje morgon numera. Det känns som ett mönster som måste brytas på något sätt.
Det här har ju pågått länge nu.
Om någon har något förslag tas det tacksamt emot :D
Lycklig mamma till Elin född 060110 (Sova hela natten-kurad 06) och lilla Amanda född 090902.
Lydia

Inlägg av Lydia »

Japp! Fortsatt samma här 5-5.30. (Han somnar då ca 18.45-19.00).

Jag har inte heller lyckats bryta mönstret. Vet ju att det finns sätt, som "pangramsa" mm. För oss funkar ramsan som en smäck på natten, men inte vid 5. Då är han för pigg, så jag har för tillfället accepterat att han är så här morgonpigg. Om han sover hela natten, vaknar glad och pigg och orkar med hela dagen (sover ca 2 timmar på dagen) så känner jag just nu att jag accepterar det. Jag får helt enkelt lägga mig tidigt så att jag hinner sova ut själv.

Pratade nyss med min kompis som har fyra barn och alla hennes hade också vaknat runt denna tid, men börjat sova längre i 2-årsåldern, så jag hoppas att det vänder för oss snart.

Men visst är man trött! (Jag är dessutom gravid...). Så om du kommer på nåt smart, kanske jag blir motiverad och hakar på. :)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Har ni infört väckarklocka? Eller försökt med musik pà morgonkvisten?

Jag har aldrig kört med musik, men vet att folk har gjort det med goda resultat.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
ElinPelin06

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej
Nej, vi har inte infört väckarklocka eller testat musik av den enkla anledningen att storasyster gärna vill sova längre på morgonen - vilket vi vill uppmuntra :)
Men tack ändå för tips.

Däremot kan det vara så att vi har fått ett brott av mönstret. För några dagar sedan vaknade lillan redan 04.50!! Då skickade jag upp mannen som fick gå in och stoppa om henne och ut med ramsa (så gör vi på natten när hon vaknar med mardröm). Då blev hon flyförbannad och vrålade i någon minut (hon insåg ju att det inte var morgon) sedan tog det några minuter så somnade hon om och sov till 7 då jag väckte henne! Det verkar ha varit en nyckel för nu är det fjärde morgonen som hon vaknar efter 06.k
Håll tummarna för att det fortsätter!
Lydia

Inlägg av Lydia »

Åh, vad härligt! Hoppas det håller i sig!

För oss funkar ramsan på samma sätt (går då inte in) om han vaknar innan 5, t.ex har han vaknat 4.30 ett par mornar och då somnat om på ett par minuter med ramsan. Däremot om han vaknar 5 eller senare så verkar han vara alltför pigg att ta notis om ramsan. Så där vet jag inte vad jag ska göra när han har skrikit allt för länge...

Håll oss uppdaterade om hur det går.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"