Hej igen!
Vaken skrev:
Om man nu skulle införa 12 timmars nattsömn, hur skulle ett bra schema se ut då? Blir enda skillnaden att man låter han sova kl 8.30 till 9.15, istället, eller blir det fler ändringar? Kan jag vara helt säker på att lillkillen klarar 12 timmars sammanhängade sömn utan mat, med det matschema som jag beskrivit ovan? Eller bör mellamål som tex. banan, införas? Som det är i dagsläget har jag kvar ett nattmål och då är han jättehungrig, äter hela 160 ml mjölkersättning!

Jag tror inte att du behöver ändra mer än så för att få till 12h natt. Matschemat som står ovan räcker bra för det. Om man inte har lärt sig successivt att äta på dagen och sova på natten, utan är van att äta på natten, så äter man ju mindre på dagen och ÄR följaktligen hungrig på natten. Det kan alltså bli ett par tuffa nätter i början av SHN-kuren då han ÄR hungrig - men sedan kommer han att äta ikapp under dagen. Du kan förebygga det här genom att verkligen anstränga dig för att han ska få i sig maximalt med mat per måltid på dagen, så att han blir mindre hungrig på natten.
Vaken skrev:Håller med om att han behöver ett längre sovpass för att komma in i djupsömnen! Jag jobbar på att få honom att somna själv. Har ännu inte riktigt lyckats men jag ger mig inte! Jag har heller inte lyckats med att han ska sova ett två timmars pass på dagen. Men här ger jag mig heller inte!

Fortsätt jobba på! :thumbsup: Rom byggdes inte på en dag, du vet, men rätt vad det var så stod det där.
Vaken skrev:Idag, när han låg i min famn, så försökte jag lägga honom när han var trött (med samma ramsa som på natten) men han ryckte till och skrek för full hals. Du skriver att jag ska "solfjädra" honom till lugn. Vad exakt innebär det? Är det detsamma som att buffa? Läste, förresten, råd i en annan tråd att man ska buffa första natten, därefter ska ramsan ta vid och buffning bara ske i nödfall, stämmer det? I såfall gäller väl detta även dagtid?

Att buffa i nödfall gäller under SHN-kuren, då man hjälper barnet mycket i början (genom buffning) och sedan backar gradvis och lämnar mer och mer till barnet. Men visst kan du tänka likadant när du övar på att lära honom somna själv - i början hjälpa till mycket, sedan gradvis mindre och mindre. Här kan du läsa om solfjädern, ramsan och de andra verktygen (det står i SHN-boken också):
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Vaken skrev:Efter att min gosse sovit 45 min mitt på dagen idag (målet var 2 timmar) så vaknade han och skrek, sin vana trogen. Tog ditt råd på allvar...Försökte skilja på om det var ett ledset eller ett argt gråtande. Måste säga att jag har svårt att skilja på dessa! Hur hör man skillnad?

Det kommer med tiden! 8) Eftersom ni har ett konstant skarvproblem så kan det hända att du behöver hjälpa honom över skarven några gånger så att han fattar hur han ska göra - då kan du ställa dig och lurpassa lite innan 45-skarven, och så lägga solfjädern och buffa lite, mjukt och försiktigt, när du märker att han vaknar. Då somnar han om igen och du kan smyga ut (utan att ramsa, officiellt har han ju inte varit vaken!

).
Vaken skrev:Är sugen på att köra SHN-kur men jag inväntar fortfarande boken (står som nr 1 i kön.) Jag tror mycket på det här med att ramsa!

Boken kan man köpa här på sidan också. Den är en god investering och mycket kommer att falla på plats hos er när du läser den, oavsett om ni sedan behöver kura eller om du redan har fått ordning på rutinerna. 8)