Bluna skrev:Ska jag vara "mer på" dvs ta ut tummen ur munnen, trots att hon blir ledsen och gråter

Nej
Hon VET vad som gäller. Det gick ju så strålande bra. Du förde en "avvänjningsstrategi" och hon var med på det. Hon kände sig förstådd och "med", inte fördömd och inte kritiserad. Nej, nu skulle hon bara suga på tummen i nattens mörker

Ni var så rörande överens

MEN Rom byggdes inte på en dag, och det är mänskligt att glömma. Vissa vanor die hard
Så bär dig inte åt längre som om hon måste vänjas av (igen). Bär dig åt som om ni fortfarande var så rörande överens, så: tummen suger man på när man somnar / sover, inte på dagen. Alltså är det en liten olyckshändelse när den råkar slurpa in sig i munnen mitt på dagen, ungefär som om hon hade råkat sätta på sig pyjamas i stället för kläder... Tjata inte, "påminn" inte i stor stil utan agera finkänsligt och, när det är läge, med humor.
"Hoppsan!" kan du säga, lite förbluffat - och låta henne "komma sig", utan hets. "Hoppsan! Oj då! Hoppsan hejsan! Oj då, ja oj då, hoppsan!" kan det behöva - hm - utbroderas till, så du ger lilla barnet tid för polletten att trilla ner. När den så gör det, och tummen åker ut, ler du bara. Spara verkligen på pratet från och med nu
"Ärhhm", kan du också harkla dig, t ex när ni står i begrepp att göra någonting tillsammans som är intressant och viktigt och socialt delaktigt och bra, och så sitter tummen i munnen och ockuperar hela handen som ju behövs till detta viktiga, kuliga, fina. "Ährrmmm..." harklar du, lite menande så där, med glimten i ögat och leendet i mungipan, medan du gör ingenting, bara väntar lite fint - och utan ord - tills hon kommer ihåg sig, tummen åker ut och ni kan skratta åt saken. Så tokigt det kan bli

Typ. MÖJLIGEN, men jag säger bata möjligen - det gäller att lyssna av stämningen först, så att det är läge

- kan du då någon gång kosta på dig ett: "Tummen borde väl ha lärt sig vid det här laget att den ska ARBETA, inte sitta fast i munnen, det får den göra på kvällen, har den verkligen inte lärt sig det än

" Skratt, skratt. Knasiga tumme
Sluttjatat alltså, eller hur =D>