Vågar jag kasta mig ut i det okända?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennisally

Inlägg av Jennisally »

Bluna - aima: TACK för era HÄRLIGA svar! Blir alldeles lycklig av att känna detta fantastiska stöd :heart:
I och med det ni skrev i era svar nu så känner jag mig ännu säkrare och har fått räta ut ett par frågetecken, jätteskönt!
Jag skriver GARANTERAT snart igen i tråden, tänker på detta dag som natt och kan knappt bärga mig.
Återigen stort tack!!
Kram från mig!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally

Inlägg av Jennisally »

Hej igen!
Jag går här och väntar in den stora dagen och på vägen dit hopar sig naturligtvis många frågor i mitt huvud. Nu vill jag bara kolla av en sak med er kloka människor.
Nu, eftersom jag vet att vi ska börja kura måndag den 12 juli, jag ska vara superduperpåläst tills dess och ännu mera laddad, är det OK att strunta i att traggla med sömnen och nattningarna fram tills dess? Alltså, jag är nog lite luddig men jag ska försöka förklara hur jag menar.
Som det är nu så har ju jag och Molly (7 mån) fastnat i att jag måste amma henne till sömns, detta har kommit smygande efter diverse förkylningar och ni senast en öroninflammation som hon var mycket besvärad av några kvällar.
Då undrar jag om man får tänka så här: eftersom jag ändå VET att vi ska börja kura henne snart, är det okej att slarva och fortsätta amma henne till sömns ffram tills kurstart bara för att slippa en massa "tjafs" och "trassel" nu? Jag tänker om så att det blir lite kaka på kaka att börja försöka vänja av henne vid denna ovana NU i dagarna som är kvar fram till kurstart, för att sen ändå börja kura.
Äh det låter helluddigt, men jag hoppas någon förstår på ett ungefär.
Jag orkar helt enkelt inte kämpa kanske timtal vid varje sovtillfälle med illskrikande bebis medan min stora tjej får sitta och vänta... Då vill jag hellre ta hela tjuren vid hornen så att säga, vid ett och samma tillfälle senare (dvs vid kurstart).
Är det fel att tänka så, är det något jag kan "smygstarta" kurandet med redan nu för att göra det lättare sedan?
Snurrtankar en torsdagkväll.... :)
Kram
Jennie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jennisally!

Jag tycker du ska gå på din magkänsla och vänta med allt det nya och ta det vid kurningen! Då tar du alla förändringar på ett bräde, så jag tycker inte du ska börja införa nåt nytt nu för att sedan ändra igen om några dagar. Risken är stor att du förvirrar både dig själv och Molly och det vill vi ju inte :wink:

Lycka till och fortsätt ladda!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jennisally

Inlägg av Jennisally »

Jag grubblar och grubblar... och tänker och planerar och tänker ännu mer.
Och hur jag än filar och funderar så känns inte schemat helt enkelt att få till!
Jag tänker som så här att eftersom hon vid kurstart kommer vara 7.5 månad så känns det "onödigt" att återigen klämma in 3 lurar i schemat när hon ändå redan nu oftast bara sover 2 gånger per dag. Dock blir det lite svårt att få till det, det blir lite länge hon måste vara vaken antingen mitt på dagen eller sen på eftermiddagen (beroende på när jag klämmer in luren) inför kvällen.
Grejen är att jag MÅSTE få in i schemat två turer till dagis med bil där Molly INTE ska sova.
Jättesvårt ju :(
Vad tycker ni?
Visar er mitt första utkast på schema (som inte är helt olikt hur det redan ser ut idag och som passar oss hyfsat)

7.00 God morgon! Frukost-amning i vår säng
8.30 Åka och lämna storasyster
9.15 Mellanmål: Gröt
10.00-11.30 SOVA MIDDAG
12.00 Lunch
14.15 Mellanmål: Flaska välling/ersättning
14.30 Åka och hämta storasyster
15.15-16.15 SOVA MIDDAG
17.30 Middag
18.30 Pyjamas+kvällsmat(amning eller ersättning)
19.00 God natt!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

om du åker under vakenpassen kommer hon inte att sova. Det har vi gjort med ärenden och annat och hon har ALDRIG somnat i bilen... De är inställda på sin skalman-klocka.... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jennisally

Inlägg av Jennisally »

Det låter superbra!
Men tror ni detta schema kommer att funka eller blir det för långa vakenperioder för en 7.5-månaders?
Känns så "onödigt" att först göra ett schema med 3 lurar som man kurar med för att sen göra om schemat två veckor senare när hon blivit 8 månader.
Är det inte bättre att köra samma schema nu ett långt tag?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag brukar tänka 3 lurar till 9 månader, när 8 mån ångesten är förbi och lugnet lagt sig. Just under 8 mån ångesten brukar vila vara välbehövligt, jag har alltid sett den korta luren som förutsättningar för vila. Och därav alltid tagit den i vagn, så även om det inte alltid sovits på kortisen så har ju ändå kroppen fått lite välbehövlig vila. :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"