Liten är här - frågor om SM
Hej, vilket vackert namn hon fått tösabiten.
Nu vet ju inte jag exakt hur många veckor lilla fröken är men det låter ju helt och hållet som om lösningen på problemet skulle vara mer mat, som så ofta annars.
Personligen så tycker jag att man inte ska tänka SM förrän småttingarna närmar sig två månader. Det handlar tills dess om mer mat, mer mat, mer mat och så strävar man efter sömnpass på två timmar och vakenpass på två timmar och att det blir två nattmål. Men det är som sagt en strävan och inga måsten när man är så liten.
Jag hade matat mer, försökt att inte stressa för att ingenting blir riktigt som du tänkt dig, mer mat och sträva efter 2-2, vilket kommer sätta sig så småningom.
Kram Susan
Nu vet ju inte jag exakt hur många veckor lilla fröken är men det låter ju helt och hållet som om lösningen på problemet skulle vara mer mat, som så ofta annars.
Personligen så tycker jag att man inte ska tänka SM förrän småttingarna närmar sig två månader. Det handlar tills dess om mer mat, mer mat, mer mat och så strävar man efter sömnpass på två timmar och vakenpass på två timmar och att det blir två nattmål. Men det är som sagt en strävan och inga måsten när man är så liten.
Jag hade matat mer, försökt att inte stressa för att ingenting blir riktigt som du tänkt dig, mer mat och sträva efter 2-2, vilket kommer sätta sig så småningom.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Tack för kloka ord, det är lätt att man stressar upp sig med 2:an har jag märkt, man vill så ogärna hamna i samma elände som förra gången
.
Men borde jag inte vagna alls då när hon skarvar
? Är det upp ur vagnen och mer mat som gäller då, eller menar du mer mat under vakentiden?
Men borde jag inte vagna alls då när hon skarvar
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
-
chokladkaninen
Hej Lobilina! 
Var snäll och skriv in hennes födelsedatum i profilen (på det här stadiet är det ju en viss skillnad på om hon är född 2 juni eller 29 juni, liksom
) så blir allt mycket enklare! 
Jag instämmer med både SusanD och din egen diagnos - det verkar vara ökningsperiod hos er, och tumregeln då är att försöka mata flera omgångar per SM-mål. Men om det inte räcker, och det händer att det inte gör det, så är det bara att fylla på extra mellan målen. Ta inget extra för flera nattamål, och ta upp och fyll på om hon skarvar under dagslurarna. Lägg henne sedan igen och låt henne sova färdigt, så att hon inte blir övertrött. 8) Det är tillräckligt besvärligt för henne att äta så mycket ändå!
Oroa dig inte för snutträsket nu, utan koncentrera dig på att få henne mätt mätt mätt! O:) Inget vagnande. Vi vill inte provocera nån överlevnadsångest!
Nu ser jag inte ifall du ammar eller bara flaskar, men vid flaskning gäller att erbjuda mer mat, och vid amning gäller att försöka ge brösten chansen att komma ifatt.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Ökningsperioden bör dra förbi på några dagar, max en vecka, så fatta mod!
Jag instämmer med både SusanD och din egen diagnos - det verkar vara ökningsperiod hos er, och tumregeln då är att försöka mata flera omgångar per SM-mål. Men om det inte räcker, och det händer att det inte gör det, så är det bara att fylla på extra mellan målen. Ta inget extra för flera nattamål, och ta upp och fyll på om hon skarvar under dagslurarna. Lägg henne sedan igen och låt henne sova färdigt, så att hon inte blir övertrött. 8) Det är tillräckligt besvärligt för henne att äta så mycket ändå!
Oroa dig inte för snutträsket nu, utan koncentrera dig på att få henne mätt mätt mätt! O:) Inget vagnande. Vi vill inte provocera nån överlevnadsångest!
Ökningsperioden bör dra förbi på några dagar, max en vecka, så fatta mod!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Det är så vanligt att man överarbetar barn nr 2 och då speciellt om det varit lite trubbel och träskigt med det första lilla barnet. Självklart vill man slippa allt trubbel med nästa barn och så vips glömmer man att ta det lugnt, att mata på, att ingenting blir en katastrof bara för att man tar upp och matar en gång extra.
Huvudsaken är att du vet om standardmodellen för då är det dit du strävar och med detta "arbetssätt" kommer du slippa hamna i en massa jobbigt elände.
Men som sagt, skynda långsamt med målet för ögonen och så mer mat till lillan.
Kram Susan
Huvudsaken är att du vet om standardmodellen för då är det dit du strävar och med detta "arbetssätt" kommer du slippa hamna i en massa jobbigt elände.
Men som sagt, skynda långsamt med målet för ögonen och så mer mat till lillan.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Ok, jag var rädd för att snuttandet skulle etablera några trista vanor hos lilla fröken, men då är hon säkert för liten för sånt.
Men hur gör jag med vagningen vid läggning? Det är ju sällan numera som det går att lägga henne sovande (hon blir ju inte så där medvetslöst trött längre
), och när jag lägger henne vaken behövs några drag med vagnen för att få henne lugn, och ibland lite mer vagnande, några omgånger, för att hon ska somna.
Men hur gör jag med vagningen vid läggning? Det är ju sällan numera som det går att lägga henne sovande (hon blir ju inte så där medvetslöst trött längre
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Jag har inte vagnat mina barn när de varit så små. Jag har tankat dem så fulla att de gett upp (om inte förr så liiite senare) när de sedan hamnat på mage. MEN jag kan inte rådge för alla barn i det läget. Så länge du vet att liten är proppmätt, kan du ju vagna om hon inte kommer till ro av en eller annan anledning. Men jag ser det som ett undantag, att dra vagnen ett par drag. En väldigt mätt 4-veckors somnar, när målets alla punkter är färdiga. Så fokusera på MATEN och att hon inte hinner bli övertrött. Så löser sig resten.
Det är min tanke!

Anna
Det är min tanke!
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jag hade bra gärna ändrat rubriken på den här tråden
, trodde ju bara jag skulle skriva en fråga om korta matpass, men sen har det liksom rullat på, och nu hade jag nog hellre döpt den till "Liten är här, våra stapplande men målmedvetna steg till en strukturerad vardag" eller nåt.
Nåväl, vi jobbar på med ökningsperioden här hemma. Har tagit råden till mig och tagit upp och matat på skarvarna istället för att vagna, och vilken bra dag det blev idag
.
Efter ett bastant mål mat under morgonen/förmiddagen och två skarvningar med påfyllning blev sömnen totalt ca 2-2,5 timme lång, och sen gick det ner ett stort mål igen. Lite trassel på eftermiddagen i samband med BVC-besök men sen var vi på banan igen med stort mål, sömn+skarv med påfyllning och nu efter ca 2 timmar börjar hon vakna igen. Så jag är full av ny energi
.
Nåväl, vi jobbar på med ökningsperioden här hemma. Har tagit råden till mig och tagit upp och matat på skarvarna istället för att vagna, och vilken bra dag det blev idag
Efter ett bastant mål mat under morgonen/förmiddagen och två skarvningar med påfyllning blev sömnen totalt ca 2-2,5 timme lång, och sen gick det ner ett stort mål igen. Lite trassel på eftermiddagen i samband med BVC-besök men sen var vi på banan igen med stort mål, sömn+skarv med påfyllning och nu efter ca 2 timmar börjar hon vakna igen. Så jag är full av ny energi
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Tänkte på en sak, blivandemamma, du skrev att du inte vagnade barnen när de var så små och att du istället tankat dem så fulla så att de gett upp... Men hur?!
. När jag har tankat Klara full, så full att hon verkligen ser äcklad ut och nästintill kräks av att ev få mer mat i munnen, och hon klipper med ögonen och är hur trött som helst så läggs hon i vagnen, men inte kommer hon till ro för det.... IBLAND är hon så trött - och mätt - så att hon bara slocknar, det har hänt några gånger, men oftast blir hon "pigg" av att hamna i vagnen, börjar böka och stöka och småskrika, sen mer skrik... Ibland tar jag upp och försöker med mer mat (med tanke på ökningsperioden) men det är sällan hon vill ha mer, ser fortfarrande äcklad ut, och somnar i stort sett i min famn, jag försöker väcka henne lite så att hon inte sover helt, lägger ner i vagnen och så börjar det om med bök och skrik...
Och här kan jag ju inte låta bli att tänka på vad AW skriver om vagnen och vargar. Att jag i handling signalerar att vagnen är farlig, hjälp där vågar man inte vara, det är tryggare i mammas famn och vad skönt att mamma räddar mig från farliga vagnen... Eller gäller det bara för större barn? Är det ingen risk alls att det blir så med såna här småttisar?
Vill gärna veta hur du lugnat i vagnen, utan att vagna. Buffat kanske? Jag har gjort det också, men jag tycker inte det biter riktigt. För mer mat går liksom inte ner, och ger upp av sig själv gör hon inte
.
Och här kan jag ju inte låta bli att tänka på vad AW skriver om vagnen och vargar. Att jag i handling signalerar att vagnen är farlig, hjälp där vågar man inte vara, det är tryggare i mammas famn och vad skönt att mamma räddar mig från farliga vagnen... Eller gäller det bara för större barn? Är det ingen risk alls att det blir så med såna här småttisar?
Vill gärna veta hur du lugnat i vagnen, utan att vagna. Buffat kanske? Jag har gjort det också, men jag tycker inte det biter riktigt. För mer mat går liksom inte ner, och ger upp av sig själv gör hon inte
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej Lobilina!
Jag har nog varit ganska stressad med annat
så jag har inte riktigt reflekterat över om barnet somnat eller inte, för jag har haft så mycket måsten med allt runt omkring. Det är jobbigt att vara så, men resultatet är ju att man kanske inte "hinner" kolla till bebisen stup i kvarten. Man lämnar liksom över insomnanadet till barnet. Det får man jobba på, om det inte faller naturligt så att säga.
Har hon napp, lilla Klara? Ibland kan det vara svårt för så små att komma till ro utan, har jag tänkt iaf.
Men är det så, att liten Klara somnar i din famn, när du tar upp henne, ligger kanske inte problemet hos henne, tänker jag O:) Vilket kanske inte är så konstigt. Arton kor och sju barn, då hinner man inte tänka!
lite så. Säger inte att det är enkelt, men man får börja någonstans.
Kram!
Anna[/b]
Har hon napp, lilla Klara? Ibland kan det vara svårt för så små att komma till ro utan, har jag tänkt iaf.
Men är det så, att liten Klara somnar i din famn, när du tar upp henne, ligger kanske inte problemet hos henne, tänker jag O:) Vilket kanske inte är så konstigt. Arton kor och sju barn, då hinner man inte tänka!
Kram!
Anna[/b]
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
En sak till. Klara är precis en månad gammal. Jag tycker att du skall fokusera på MATEN. Inte stressa NÖDVÄNDIGTVIS med att hon måste somna själv, om det är där kruxet ligger. Man kan gott förlänga smekmånaden ett par veckor till, utan att det går någon nöd! Bara så du vet

Anna
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Asså jag blir inte klok på det här.... kruxet är ju att hon inte somnar nånstans, varken i famnen eller vagnen. Hon är för stor för att bli så där trött så att hon är "knockad" efter matning och bara somnar i famnen, istället åmar och kråmar hon och kommer inte till ro. Och i vagnen skriker hon upp sig och är svår att lugna annat än om hon vagnas lite, men hon sätter snart igång skriket igen och kommer aldrig till ro där heller.
Är dessutom själv så himla trött av all vakentid på nätterna så jag tänker inte särskilt klart heller, vet inte hur vi ska ta oss ur detta... Snart köper jag en napp, som du skrev blivandemamma, trots att jag är lite emot det. Är liksom beredd att prova vad som helst för att få henne att komma till ro och sova.
Är dessutom själv så himla trött av all vakentid på nätterna så jag tänker inte särskilt klart heller, vet inte hur vi ska ta oss ur detta... Snart köper jag en napp, som du skrev blivandemamma, trots att jag är lite emot det. Är liksom beredd att prova vad som helst för att få henne att komma till ro och sova.
Det känns inte som att det hänger på maten heller, hon får mat i massor, ibland så hon kaskadkräks, och vill verklien inte ha mer när man trugar. Har försökt truga och truga på alla möjliga sätt, men när det inte går ner en droppe till och hon i stort sett ser kräkfärdig ut av att se flaskan, så måste jag ju anta att hon är mätt.
-
chokladkaninen
Hej Lobilina! 
Sorry,
jag har inte hängt med riktigt, så detta kanske är helt off:
Vari består eg problemet? Att hjälpa en så liten knatte till ro med några vagningstag är väl ingen katastrof? Om jag skrev inte vagna (och det tror jag att jag gjorde), så syftade jag på i skarvarna, under ökningsperioden. Att vagna lite till ro i början på ett sovpass kan du gott fortsätta bjuda på ett tag till, tycker jag, och backa gradvis med under månaden som kommer. Ingen brådska! 
När du skriver att hon har svårt att komma till ro ser jag framför mig att hon ligger på rygg och sprattlar. Om det stämmer skulle du nog vinna på att försöka magläget, eftersom hon lättare kommer till ro så, och ev kräk också kommer ut lättare - och larm är förstås bra att ha i vilket fall. 
Sorry,
Lobilina skrev: Men hur gör jag med vagningen vid läggning? Det är ju sällan numera som det går att lägga henne sovande (hon blir ju inte så där medvetslöst trött längre), och när jag lägger henne vaken behövs några drag med vagnen för att få henne lugn, och ibland lite mer vagnande, några omgånger, för att hon ska somna.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och