Hej alla forumister!
Nu har Freja och jag kört fast lite.

Min glada unge är inte alls särskillt glad längre.
Freja har nu hunnit bli 19,5 månader!

Stora tjejen. Hon sover middagsvilan (2 timmar) och 12 timmars natt utan problem. Hon äter, fast inte lika glupskt som tidigare. Det uppstår dock daligen olika situationer i vår vardag som jag inte alls vet hur jag ska hantera. Jag har 101 frågor som jag klurat på den sista tiden, men såklart kan jag inte komma på alla nu, och tur är väl det
Jag vet inte riktigt vad som hänt med min gulliga alltid glada lilla bebis. Nu är hon inte alls glad, mer än enstaka tillfällen varje dag

Hon gnäller konstant! Så fort det inte blir exakt som hon vill, när hon vill så bryter hon ihop. Det kan vara allt ifrån att legogubben inte vill böjja benen, att man inte får se på tv, att man inte får ett kex, att strumpan vikt sig eller nåt annat "problem" som hon inte lyckas lösa på stört. Hon verkar såå övertrött, om jag ska försöka analysera lite själv. Men hon får redan 30 min "för mycket" sömn. Kan hon behöva mer? Hon är pigg och glad på morgonen, ensamlek vilken går fin fint, frukost och liten promenad. Men sen, framåt 9:30-tiden börjar gnället. Hon blir som förbytt. Allt går henne emot. Hon vill bara sitta i knäet eller bli buren. Om hon inte får det hon vill när hon vill (exempelvis kaka, eller tv) så kastar hon det närmsta hon kan komma åt i golvet. Frustrerad! Det kan vara vad som helst bara det går att kasta. Sen tittar hon surt och sen kastar hon ytterligare nåt och därefter börjar hon gråta, eller gnälla. Stora krokodiltårar och hööögt tjut! Jag vet inte hur jag ska hantera kastandet, men hittills har jag låtsas inte se. Kanske inte bästa sättet, men jag vet inte vad jag ska göra riktigt.

Jag vet inte heller hur jag ska hantera frustrationerna. Hon verkar så olycklig min lilla älskling!

Jag vill ju hjälpa henne på bästa sätt, men vet inte hur riktigt. Jag är inte van vid att se henne så ledsen och gnällig. Hon sover middag mellan 12:30 och 14:30 och därefter är hon glad ett tag till, men frustrationerna och kastandet kvarstår om nåt blir "fel".
Sen har jag ytterligare en fundering. Hur ska jag göra och tänka kring maten. Om Freja exempelvis får korv och potatismos och sedan bara äter korven, inget potatismos och sedan ber om mer korv - hur ska jag göra då? Ge henne mer korv? Macka med smör och ost - äter upp osten och smöret, inte brödet och ber om mer smör - ge mer eller inte? Får mat och mjölk - dricker mjölken men äter inte maten och ber om mer mjölk - mer mjölk eller inte? Jag tvingar henne aldrig att äta det hon inte vill. Jag ställer fram det som serveras men Freja får pilla i sig det hon vill ha. Men hur gör jag när hon vill ha mer av nåt men inte vill ha det andra?
Ja, jag har väl egentligen 99 frågor kvar men... Vore väldigt tacksam om någon hjälpsam själ ville ge mig lite råd om dessa "problem" jag skildrat nu.

Bianca