Harry 5 månader kuras - så här går det

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :heart:

Tillbaka till ordningen säger jag. Om det nu är 8-mån ångest som börjat är det än viktigare. Läs om kapitlet om ångesten igen. :smile:

Sen har ni ju räddat honom ur sängen flera gånger och gjort ett mönster av det, dvs låtit en STOR varg flytta in till hans säng istället. Ni behöver bestämma er för ett verktyg, företrädesvid solfjädern. I några dagar kan ni använda den enligt följande, vi hade stora framgångar under vår ångestperiod.

JÄTTEGLAD skrattig kille läggs, börjar han skrika så ställ er direkt med fjädern, mjuka händer som vilar över härligheten, trygga och säkra. Lås armarna ca 2 cm ovanför den lilla kroppen så att vridning och uppresning inte går helt enkelt. Men när han ligger ner är händerna mjuka och trygga som vingar som skyddar. Stå sedan tills han sover, hur lång tid det än tar, han behöver ha trygga svar på de många frågor som nu byggts upp då han räddats ur sin säng. :!:
När han sover bekräftar ni er ut. Kör sedan detta vid uppvak och läggningar som inleds med skrik och ledsna frågor. Sedan backar ni så snart ni kan, då tar ramsan över helt igen.

Sätt er nu i förarsätet igen och ta tillbaka ATTITYDEN av säkerhet och trygghet. Det är extra viktigt för er i tider av instabilitet och nya miljöer att inte rädda en frågande liten kille och därmed ställa till med nya frågor. :wink:

Ni måste vara än mer trygga då liten kille kanske både är svajig inombords och miljöer byts ut. Helst skall miljöer inte bytas under ångesten alls.

Lycka till nu och ge tillbaka tryggheten till lillprinsen! :heart:

Med andra ord: släng ur vargen för gott ur hans säng. Operation vräkning inleds hoppas jag. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

I första hand är det verkligen Attityden som sinat och i andra hand har vi ju släppt in galet med vargar genom att hatta så mycket! :evil:

Jag har läst igenom era inlägg nu kanske 20 gånger, peppar mig till tänderna. Detta måste verkligen vändas.

Vi bor fortfarande i lånad lägenhet och kommer göra en vecka till så jag har väl någonstans resonerat att vi väntar tills vi är hemma. Men det går inte inser jag nu.

Tack för era svar, nu jäklar får föräldrarna skärpa ihop sig! 8)
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

HÄRLIGT!!! :twisted:

Kör så det ryker, självklart fixar ni detta galant, med den inställningen fattas bara annat. :heart:

Go, go, go! Det är ju inte platsen i första hand utan attityden, säkerheten och schemat mm.

8) 8) 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Uppdatering: Solfjädrade nu på eftermiddagsläggningen. 50 minuter!! Fick buffa några tag på slutet också. Han är stark som en oxe.

Han gnällde redan när jag la ner honom i sängen så jag gjorde en solfjäder från start bara för att visa den nya, fasta vägen. Han skrek upp sig mer och mer, jag skulle säga att han var typ hysterisk ett tag. Gör jag en oskön solfjäder då eller "brukar" det vara så? Armarna rör sig, jag kan verkligen inte bre ut händerna över dom också.
Känner att jag behöver finlira tekniken för solfjädringen så kom gärna med tips!

Annars är en vilja av stål rätta verktyget och det verkar jag ha (idag i alla fall :roll: ).
Mamma till finaste Harry
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

... och nu har han sovit 1 och 45 utan ett knyst. :D
Mamma till finaste Harry
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ :sleep: Ge raringen en kram från oss! L pratar ofta om honom.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Hjälp!

Ett uppvak kom nu och har pågått 45 minuter.
Han skriker hysteriskt och då menar jag hysteriskt.

Jag har hållt solfjäder men han slappnar inte av det minsta, tvärtom känns det som att han är utom sig och snarare kommer att "ge upp" för att han inte orkar mer.
Jag och fadern turas om och då och då har vi buffat några tag. Men som sagt, inte ett tecken på att han kommer lugna sig.

Har ni stått så länge och solfjädrat?
Eller gör jag fel på något vis?
Mamma till finaste Harry
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är det så illa skulle jag buffa riktigt lugn!

Öva solfjädern på varandra så att ni känner hur det ska vara. Sitter den rätt blir mna lugnad, även som vuxen!
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Han tystnade efter en timme. Då slutade han tvärt gråta och började jollra, som han gör när han ligger vaken för sig själv.
När han tystnat ramsade jag ut och han var tyst 5 minuter.
Sedan började han skrika/ropa. Jag ramsade bestämt. Han blev då skitförbannad och började gallskrika.

Nu har vi buffat en kvart. Bara det där monotona gråtet med hulkningar.
Misstro börjar gro! HUR gör vi???
Mamma till finaste Harry
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

-Linda- skrev:Misstro börjar gro! HUR gör vi???
:D Ta en rejäl titt i Verktygslådan, om Attityden av Självklarhet. Och läs om igen kapitlet Säkerheten :!:

Motsatsen till säkerhet är osäkerhet. Så enkelt är det, och så allvarligt :cry:

Du kan hjälpa honom. Egentligen :idea: Så gör det.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Måste rapportera hur det gick! :D

Den där kvällen gick inte alls som jag ville. Han somnade efter två timmar, då hade vi i princip gett upp. Morgon efter hade en liten tand poppat upp, vet inte om det hade med ledsenheten att göra :oops: .

Nåväl, dagen efter bestämde jag mig för att nu är det nog. Harrys vanliga säng (där han ligger högre upp än i resesängen) hämtades. Bästa forumkompisen följde med hem till middagsluren som stöd. Jag bestämde mig för att bara köra med ramsan som verktyg, innerst inne visste jag att han vet vad som gäller, inte känner sig otrygg i grunden utan bara fallit offer för mammas och pappas hattiga stil.

En timme tog det. Han var jättearg! Jag ramsade ganska ofta, resonerade att han ska veta att jag är där. Efter ett tag började han tystna och lyssna, för att sedan svära som bara den åt mig. Så där höll vi på till han slutligen tog ramsan, suckade nöjt och somnade.

Följande natt blev det ett uppvak vid 23:30. Jag ramsade och Harry var arg. Två timmar tog det men oj vilken skillnad mot onsdagskvällen. Bara några frågor och han var absolut inte arg hela tiden.

Därefter har det flutit på, nu är vi tillbaka på rätt väg. Jag behövde helt enkelt visa hur det skulle vara och sluta tänka att det är synd om honom för att han bott på tre ställen nu inom kort tid och dessutom varit förkyld.

Han somnar själv utan krångel. Sover som en gris. Hans mamma är glad igen. 8)
Mamma till finaste Harry
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

-Linda- skrev:Jag behövde helt enkelt visa hur det skulle vara och sluta tänka att det är synd om honom ---
:D Det gör HELA skillnaden :lol: :heart: :lol:
-Linda- skrev:Han somnar själv utan krångel. Sover som en gris. Hans mamma är glad igen.
Hans mamma ska ha stort pris och beröm :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Du är bäst! Vem som helst hade lätt kunnat balla ur och börja tvivla och göra honom ÄNNU mer osäker på vad som gäller. Men du bestämde dig och styrde upp. Det beundrar jag dig för. Du är en riktig förebild.

Hälsa Harry boy!

8)
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
-Linda-

Matkrångel

Inlägg av -Linda- »

Hej alla ni fina! :D

Harry sover bra, till och med under magsjuka förra veckan. Det är lite tjorvigt med tidiga mornar men på det hela mycket bra.

:?: Däremot har matstunderna varit mindre bra senaste tiden. Han liksom gråt-skriker sig igenom dom. Snyftande, argt, väsande, ja hela registret. Första tuggorna går bra. Sedan går han igång och tonar ner sig lite när fruktpuré sätts på toppen av skeden. Får några skedar och så är det igång igen. Är det någon klok som kan ha någon idé vad det kan vara?

Jag har tänkt att det är för att han vill äta själv så därför får han alltid lite ärtor, majs, ris eller vad det kan vara att plocka själv. Oftast är han ointresserad. Däremot smakar han gärna från våra tallrikar.
Han har hittills ätit jättebra och gillar verkligen att smaka på allt, verkar njuta.

Matschemat ser ut som följer:
7.00 Välling
11.00 Lunch (en burk mat+frukt)
13:30 Mellis (välling/frukt)
17:30 Middag (mat+frukt)
18:45 Nattslurk

Någon som har några funderingar?
Vi är ganska rådvilla.
Mamma till finaste Harry
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

För oss funkade det bäst när hon fick ha maten framför sig och en egen sked medan jag hade en annan sked och lassade in med. Då fick hon känna och utforska maten som hon ville. Plockbitar kan du ju ha brevid också som du har. Ibland fick jag hålla i tallriken så den inte åkte i golvet och det blev en hel del kladd men hon var nöjd. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"