Jag tycker att det är jobbigt med mina barn.

Samtalsforum med barnen i fokus
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Jag hade en gång en fråga på det gamla forumet om svärmor.
Jag vet - svärmor är inte samma som mormor, inte i mitt fall i alla fall...
Med mormor går allt lugnt tillväga, barnen är góa och glada.
Med svärmor som är en turbo-människa, går det mindre bra :?

Frågan handlade i korta drag om att Clara trotsade farmor, drev på mer och mer för varje gång, för att se hur långt man kunde gå med farmor.
Och hon fick aldrig någonsin några bra besked där inte... :twisted:

Farmor står ut med att ständigt leka, att Clara säger "Du får inte titta på mig" o.s.v.
Farmor säger aldrig ifrån någonsin, hur absurt det än blir... :cry:
Och river upp mina beslut inför Clara. :twisted:
Varje gång vi träffades slutade det med att svärmor sprang, sprang i hysteriskt tempo runt och servade Clara med allt hon ville ha, och dessutom 100 gånger mer. Till slut satt bara Clara och skrek i ett berg av leksaker svärmor dragit fram. :cry:
Detta är något bättre nu, men långt ifrån bra, för jag har inte kurage och mod att säga ifrån, :oops: :twisted: och när jag gör det, vid enstaka tillfällen, river svärmor upp mina beslut ändå :twisted:

Jag rådfrågade AW, och hon gav mig råd.

Jag skriver här ett sammandrag av vad hon svarade, och jag tror du kan ha hjälp av det, eftersom det är din mamma det är frågan om, och hon kanske kan tänka sig att genomföra följande:

"Hon skulle då utsätta sig för en bestämd liten kur i konsten att stå tillbaka, vänta och hämta andan, i en helt annan respekt för barnet.
Här är verktygen:

1. Komma, hänga av sig, tvätta händerna, le och gå raka vägen till soffan.Sitta still. Vara tyst. Le.

2. Öppna famnen för barnet när BARNET kommer, men inte hålla fast.
Le, krama och pussa, men vara tyst, dvs hejda tungan och speciellt när den tänker komma med uppmaningar.

3. Sitta kvar i soffan tills hon kommer på något att göra som INTE har med barnet att göra. Göra det. Le. Prata med andra under tiden.

4. Invänta barnets initiativ: barnet kommer och tar henne i handen och vill visa något. Le, hänga med, vara intresserad men inte lösa problemet, tala om, visa själv, förhålla sig passiv, le, möjligen ställa en fråga, invänta svaret och kommentera med JAHA, inget annat.

5. Avsluta varje "möte" med att a) låta barnet få sista ordet, b) pussa eller smeka henne på kinden avslutningsvis, under tystnad, c) resa sig och GÅ, Antingen tillbaks till soffan, tills - se punkt 3! - eller till annan syssla som har med "flocken" och dess verksamhet att göra men inte specifikt med detta barn.

Köra så konsekvent under minst tre fulla besök hos er. Ungen skulle antagligen brista i gråt av pur lättnad...först."

Hoppas detta kan ge nya vinklar av ditt problem, och att du har en mor som kan leva sig in i detta!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
fisen

Inlägg av fisen »

Det var ju jättebra! När han kommer och säger "leka mormor", är det punkt 4 som gäller då? Vara med men vara passiv?

Vill bara tala om att han oftast är jätteduktig när vi är ensamma. Vi bakar och lagar mat m.m. det är bara när han kommer och vill leka som det skär i hjärtat att säga ifrån.
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har fått fantastiska svar. Läs och begrunda :!:

Och ja, det är synd om din lille kille på ett sätt. Du har lärt honom att vuxna är till för att leka med små barn. Men leka är något barn kan mycket bättre själva. Det är det enda de kan bättre själva. Det är det enda de kan bäst :!: och det ska de få göra i fred. Utan inblandning från korkade vuxna som faktiskt :evil: är världens sämsta lekkamrater, vågar jag påstå, för de - vi - kan inte koderna.

Så inse nu att livet går vidare. Ingenting annat kan din lille pojke själv. Ingenting annat alls.

Skärp upp både dig och mormor. Prata igenom saken och bestäm en strategi. Du har krönikan och du har Barnaboken. Läs och lär :idea:

Barn är välsignat lättlurade. Han "vet" inte alls att du kan. Själv kan han inte hälften av vad du tror. Han köper rakt av att du är hjälplös (som han själv) och behöver hjälp, och han har stor nytta av det. Det är tusen gånger viktigare att han känner sig behövd, på riktigt - "de andra klarar sig sämre utan mig" - än att du sitter på golvet och försöker lura i honom att du är ett barn. Vilket du inte är. Så det är lika mycket bluff det :lol:

Jobbet gör du åt nästa håll och rätt håll precis som du gjorde förut åt ett mindre lyckat håll. Du KAN :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"