Omföderskor/syskonmammor! Berätta om era vardagar!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Ger tråden en liten puff upp och ser om någon har nåt kul att bidra med :lol:

KRAM!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Här har du en tvåbarnsmor som förhoppningsvis blir trebarnsmor lagom till min 30-års dag i januari. :D

Vi har turats om att vara hemma i 3 år och kommer att fortsätta göra så en... lång tid framöver antar jag. Senaste perioderna har jag varit hemma 6 månader, sen har jag jobbat 6 månader, nu är jag hemma 3 månader igen, till hösten får vi se. Vi har ju "förmånen" (massa ironi här) att jobba på korta kontrakt båda två så det faller sig naturligt att den som får jobb jobbar ihjäl sig och den som är hemma gör det mesta hemma.
När man jobbar gråter man blod över att bara få se sina ungar några eller ingen timme om dagen.
Dessutom är det trist att aldrig ha någon gemensam semester.
Den som är hemma kan jobba lite också, på kvällar luncher eller helger för att behålla en fot i arbetslivet och dra in en slant.

Nu blev det lång om arbetsliv men det kanske visar att våra yrken är viktiga för oss samtidigt som våra barns uppväxt i hemmiljö också är det!
Att vi vill kunna jobba hemifrån var en av anledningarna till att vi föll för rutiner med nummer 1.
Sen kom vår kära son och han har fått anpassa sig till den rådande ordningen och började väl sova lunch med syrran vid 3- 4 månaders ålder.
Nu sover de den enda gemensamma luren om dagen och fastän syrran är
1 1/2 år äldre så är det hon som behöver den allra mest! Om de hade varit lika gamla hade jag skattat lillebrors sömnbehov till ca 1-2 h mindre än syrran. Nu är de istället synkade.

Ingen är ju kurad utan båda är SM-ade.
Vi väcker alltid småpluttar, nu tycker vi det är viktigast att göra på morgonen. På lunchvilan vaknar de ofta av sig själva. Allan för det mesta först och då brukar K sova en halvtimme till.
A sover alltid 1 1/2 eller 2 timmars lunchlur efter dagsform och K alltid 2.
Jag tycker det är skönt att de sover så länge de bara kan på dagen eftersom jag är gravid och så trött så trött.... Brukar sova precis utanför deras sovrum och hör när Allan börjar vakna varvid jag masar mig upp och börjar eftermiddagen. ; )

Vi bor i ett skruttigt hus så det är mycket gemensamt arbete. Göra upp eld, gräva på tomten, riva tapeter och plocka bär.

Karla ska börja på Montessoriförskola till hösten.
Ungefär 15-20 timmar i veckan.
Det tror vi kommer att bli fullkomligt super. För henne i alla fall. Förskolan ligger 5 km bort och det kommer bli mycket mer logistik än vad vi är vana med i vår vardag.

Sen kommer det ett syskon i januari och då hoppas jag att vi alla kan vara hemma i ett par månader tillsammans igen. Jag lär mig enormt för varje barn och jag ser fram emot en spädbarnstid helt i njutningens tecken!
Jag vet att de första månaderna är skumpiga och tänker unna mig att NJUTA rejält av det den här gången.
:D 8)
Majsans

Inlägg av Majsans »

Denna tråden slukade jag när jag var gravid och inte kunde förstå hur jag skulle klara av att vara hemma med en 1½-åring och en en pyttebebis- men det går faktiskt bra, och det känner jag att jag måste skriva om ifall det är någon mer blivanade mamma som känner som jag gjorde.

Nu ska vi se här.

Bebisens första tre veckor:
Pappan var hemma och tog hand om storebror, det var guld värt eftersom det var MYCKET amning i början. Lite trött var man ju också, och dessutom tycker jag det är skönt att duscha ofta och länge när man känner sig blodig och ganska ofräsch.

Tre veckor- två månader:

Jag trodde jag skulle vilja skaffa schema till skruttan fort som attans men det visar sig att jag tycker det är bekvämare att INTE ha det. I praktiken ser dagarna ändå väldigt lika ut. Jag ammar på morgonen antingen innan storebror kommer upp eller när han ensamleker.

Sen gäller det att få till utevistelse, antingen ammar jag före och går ut sen eller så går vi ut först och ammar sen (lite beroende på när dagen börjar för lillasyster) När vi är inne hushållsarbetár vi lite tillsammans mellan amningarna.

Lunchen: Rester från gårdagen.

När storebror sover passar jag antingen på att ha lite kvalitetstid med lillasyster eller med mig själv (om hon sover alltså) Jag kan inte riktigt avgöra vilket jag föredrar...

Eftermiddagen ser ute som förmiddagen: Social delaktighet och utevistelse- i vilken ordning det kommer beror på lillasyster.

Klockan fyra kommer pappa hem då går de ut tillsammans och jag(och eventuellt lillasyster lagar mat)

Vad gör storebror när jag ammar? Eftersom han är upptagen med hushållsarbete/hjäla till med lillasyster/vara ute/äta all annan tid så roar han sig kanonbra med sina leksaker den tiden

Ensamleken! Guld värd!

Jag hoppas att ni fått lite koll på hur livet kan se ut, kanske ser det ostruktureat och förvirrat ut, men faktiskt ser dagfarna ganska lika ut, och tillvaron är ren njutning!!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"