Foglossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO: Skall ringa och boka tid :!: Sett att det finns både i Gbg och Stenungsund, det sistnämnda närmre mig. Spännande att ni är flera som upplevt bättring :D

Cyan: Tack för att du delar med dig :heart:

SusieD: Tack för din berättelse :D Vet du om det finns info att läsa på nätet :?: Fast kanske inte eftersom du var försökskanin :wink: Jag skall i alla fall ta upp saken med sjukgymnasten på torsdag och man kan väl be om åtminstone en bit silvertejp på rumpan :wink: :lol: :?: Skämt åsido, jag skulle nog behöva lite av den behandlingen du fick men kanske kan det som /LO och Cyan föreslår hjälpa :thumbsup:

Susanne G: Tack för att du delar med dig. Nu efter ditt inlägg lovar jag att vara extra noga med magnesiumtabletterna :thumbsup:

TorsMamma: Tack för tips och länk :heart: Skall läsa igenom noga bara min internetanslutning håller... vet inte ens om jag skall lyckas få iväg ens detta inlägg.

Fjällmor: Provade ditt förslag igår då Lussebusan roade sig. Väntade en stund och se - hon klättrade självmant upp på skötbordet (Ikeas som är upp till 12 månader men man behöver ju inte tolka sånt bokstavligt :roll: :lol: ).

Tack igen alla :heart: Era tips och erfarenheter är oerhört värdefulla. Det finns olika sortera smärta och det är olika hur man reagerar på den. Just de här besvären förvandlar lätt mig till en person jag inte vill vara. Framåt em/kväll hör jag mig säga saker jag inte menar och då får man leva med BÅDE smärtan och sin egen uselhet. Nedbrytande. Gnäll, gnäll, klagomurvarning.

:heart: STOR och tacksam kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

På torsdag skall jag gå på Carnio Sacral-terapi. Om Cyan eller /LO ser detta kanske ni har lust att berätta lite mer [-o< :heart: :?:

Spännande skall det bli i alla fall.

Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt.
Du ligger på rygg på en mjuk brits (mjuka kläder rekommenderas). Terapeuten börjar med att hålla i dina fötter en stund, sedan under och på olika delar av kroppen (knäna, höfterna, magen, bröstet och nacken) och sist huvudet.
Det är mjukt och lugnt. Det kan hända att kroppen själv hittar på något, det kan man inte veta - själv lutar jag alltid huvet åt höger.

Men det är inget att vara orolig för.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack /LO :heart: :thumbsup:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nancy, en till fogtrasslare här. SURT! Så jag är inne i din tråd efter tips från /LO för att snoka efter matnyttigt. Cranio Sacral låter som något jag vill prova!

OCH, en sak: Ser att du äter magnesium. Det är bra, avslappnande och kramplösande. Ett tips från coachen är att se till att äta ett preparat som inte bara innehåller magnesiumoxid (vilket många tyvärr gör). Det kan inte kroppen ta upp, i bästa fall kan man ha det som laxermedel, det är alles.
Till exempel Portamins har en bra sammansättning, den har jag ätit länge. Men nu har jag ju ont i alla fall.. :lol: Well, well, det hjälper väl inte bara med magnesium om man håller igång som vanligt med dammsugning och promenixande och så vidare.
Ska skärpa mig!

God bättring med dina fogar!
Ulrika
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tittar också in här och trådkapar lite. Har läst tråden TorsMamma länkade till. Vilken guldgruva det här forumet är, tack alla underbara människor för värdefulla erfarenheter och tips. Märkligt att BM och sjukgymnast jag varit i kontakt med ger andra råd än vad som faktiskt funkar för vissa. Är det så individuellt alltså?

Hade problem med foglossning när jag väntade nr 1, mest baktill som ischias typ. Det började nånstans i mitten av graviditeten. Jag trodde jag kunde leva som vanligt (och gjorde väl det också). Gick långpromenader i skogen med hundarna, låg på alla fyra och kröp omkring i bilen och dammsög osv. På kvällarna sedan kunde jag ju knappt stå upprätt eller ta mig från tv-soffan till sängen. Mot slutet blev det lite bättre. Tror att det berodde på att jag blev tjockare och automatiskt tog det fysiskt lugnare. Samt kanske att huvudet fixerade sig och stabiliserade bäckenet...

Nu med nr 2 har det gått jättebra ungefär tills drygt halvvägs också. Men nu är det desto värre. :cry: Trots att jag den här gången tänkt på att ta det lugnare. Nu går jag inga promenader med hundarna alls och försöker i övrigt tänka på hur jag rör mig osv. Ändå har jag ont! Lyckades vrida till fogen framtill då jag satt i framsätet på bilen och skulle vända mig bak till Junior som satt där bak. Knak sa det och sedan hade jag ordentlig värk i flera veckor vad jag än gjorde. Vid fysisk aktivtet (minsta lilla) hade jag så ont på kvällarna (det är som om allt kommer igen på kvällen när man lagt sig och slappnar av) att jag fått proppa i mig alvedon och ändå legat och grinat. Nu känns den av när jag rör mig (inte flytta benen för långt isär, ajaj) och framförallt när jag ligger i sängen och ska vända på mig osv.

Har de senaste dagarna också haft ont baktill, liknande ischias, på höger sida. Hela högerbenet domnar bort emellanåt och jag kan inte stödja på benet om jag varit stillasittande en stund eller på morgonen. För övrigt känner jag mig rätt instabil och rätt vad det är så kan benet bara vika sig och jag tappar kontrollen. Obehagligt! Ont gör det också när det händer, strålar upp i ryggen. Känns som att det är någon nerv som legat i kläm. Just nu är det lite bättre men det kommer och går.

Har också ont i svanskotan vilket jag hade ett bra tag efter förlossningen. Nu har det kommit tillbaka. Det är inte skönt att stå och gå, det är inte skönt att sitta för länge heller. Det som funkar bäst är att ligga i sängen på sidan med en kudde mellan knäna. Men det kan man ju inte göra hela dagarna i ett par månader till :roll:.

Har ett bälte men känner precis som ni att det inte blir skönt i längden att ha det på sig. Men ibland är det skönt med stöd.

Det största problemet är väl att det tar något fruktansvärt på tålamod och humör. Det är inte kul att ha ont hela tiden och framförallt är jag oerhört frustrerad över att vara så handikappad och hämmad. Jag kan inte gå ut med hundarna och jag försöker undvika att lyfta, bära, springa och plocka mm. Men det är inte helt lätt. Vi renoverar hemma och sambon sliter som ett djur och är pappaledig med förtrotsig 1½-åring... :roll:

Jag jobbar i förskolan vilket är ganska påfrestande med alla lyft i och ur gungor, barnstolar, skötbord, vagnar mm hela dagarna. Samt plockande av leksaker ute och inne. Såhär års ska parasoller och bassänger släpas fram och tillbaka, fyllas med vatten osv. Därtill att sitta på golvet på samlingar, huka sig när man pratar med barnen, promenader (att köra tunga syskonvagnar eller hålla barn i handen som "hänger" i armarna på en) på utflykter. Lyfta upp alla tripptrappstolar och möbler på borden varje dag innan städning osv.

Min BM tyckte jag skulle ansöka om HP, vilket jag gjort, då jag efter mycket om och men fick min chef att skriva under papprena att det inte gick att omplacera mig till annat arbete (hennes enda ursäkt var att det är semestertider, annars hade hon inte skrivit under, vilket hon inte gjorde sist gång när jag var gravid och hade bekymmer med foglossning, dock blev jag aldrig omplacerad). Har dock inga större förhoppningar om att få det beviljat, då det verkar svårt när man jobbar inom förskolan. :cry:

Till slut blev jag tokig och insåg att det inte funkade på jobbet. Kan inte med att be mina kollegor att göra allt fysiskt jobb hela tiden. Vad har jag där att göra då liksom? Gick till en läkare på vårdcentralen som sjukskrev mig i drygt 2 veckor, till att börja med. Samt en remiss till sjukgymnast, dit jag ska på tisdag. Stödbältet har jag ju som sagt redan fått av min barnmorska.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med mitt inlägg... Mer än att tala om att här finns en till som känner igen sig i problematiken. Kanske hoppas på några goda råd om hur man ska lösa allt och orka. Det här känns tungt...

Har bara jobbat drygt 2 mån efter föräldaledigheten med Junior och hade tänkt jobba fram till 1 aug. Funderar på om jag ska ta ut semester eller hur jag ska göra. FK är ju inte så snabba med att handlägga HP. När vet man om man får det beviljat och hur vet man om man får sjukskrivningen godkänd? Vad gör jag när mina 2½ veckas sjukskrivning är över? Jag känner ju att det inte funkar att vara på jobbet. Klarar inte hundra att ta hand om Junior själv hemma heller. Om man hade en sjö att gräva ur, men det har man ju inte... :? Allt detta tar på humör och tålamod hos mig och påverkar förstås övriga i familjen. Det blir inge kul alls. :(
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nancy, hur gick det på cranio sacrala?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LaQ,
Har också ont i svanskotan vilket jag hade ett bra tag efter förlossningen. Nu har det kommit tillbaka. Det är inte skönt att stå och gå, det är inte skönt att sitta för länge heller. Det som funkar bäst är att ligga i sängen på sidan med en kudde mellan knäna. Men det kan man ju inte göra hela dagarna i ett par månader till .
Detta är en ganska vanlig åkomma som kan ske i samband med förlossning. Jag har stött på några stycken i mina rehab dagar. :wink:

Det finns ett fåtal läkare som kan, men annars gissar jag att en kiropraktor kan, man går in via ....analen.... och rätar upp svanskotan. Det är ganska smärtfyllt att ha det som du har det, men med detta skall det bli bra har jag hört. Kanske att du vill vänta tills du fött detta barnet också. Men vet att det går att åtgärda med en knyck/ryck i svanskotan. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma, det lät inge skönt det där... 8) Märkligt dock att ingen sagt det till mig tidigare. Har ju gått hos en sjukgymnast efter förlossningen pga sfinkter ruptur. Tagit upp detta där men bara fått svaret att det är vanligt att svanskotan får sig en knyck under förlossningen men att det ska gå över. Till en början kunde jag inte sitta bakåtlutad/halvliggande i en säng/soffa och det är samma smärta jag känner nu komma tillbaka om jag gör det. Det känns "svullet" i svanskotan eller hur man ska förklara... Nu blir det ju snitt med nästa så det kanske inte frestar på svanskotan på samma sätt?
~ På äventyr ~
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mina vänner :heart:

Har inte glömt av denna tråd :wink: Är bara fortfarande lite omtumlad efter mitt besök hos craniosacral-terapeuten i torsdags. Ett besök där det uppstått ett missförstånd om vilken behandling jag egentligen skulle få men där "felet" kanske i slutändan blev mycket, mycket RÄTT :heart:

Skall på nytt besök på onsdag och då även få den utlovade behandlingen :wink:

Återkommer efter det och hoppas att även jag kommer att ha lite goda råd att komma med till ex dig LaQ.

Tack igen alla :heart:

Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad var det du fick nu då? Du kan ju liksom inte bara köra en sån cliffhanger.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO skrev:Vad var det du fick nu då? Du kan ju liksom inte bara köra en sån cliffhanger.
:lol: Oj, inte meningen. Fick blodanalys och tillhörande råd om kost och kosttillskott :wink: Ganska många aha-upplevelser men också en del frågetecken eftersom jag var en smula förvirrad av missförståndet :roll: :wink:

En del saker måste jag dubbelkolla på onsdag så att jag inte skriver felaktigheter här i tråden. Om det jag fick veta även kan hjälpa andra vill jag ha alla "fakta" rätt.

Kram
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ojojoj, måste bara skriva ett glädjande besked här! Jag har fått hel havandeskapspenning beviljad! Jag hade inga förhoppningar om det, vilket inte min chef eller någon annan hade heller för den delen. Det stod att i normala fall är inte förskollärare berättigade till HP, men i mitt fall var det särskilda omständigheter som gjorde det. Hade ju skickat med läkarintyget med sjukskrivningen pga foglossning. Det är sååå skönt att ha fått ett besked.

Har ju märkt under de här 2 veckorna som jag varit sjukskriven nu att jag mår bättre än när jag jobbade. Så... nu känns det inte lika nattsvart längre! :thumbsup:

Har köpt brustabletter med magnesium när jag handlade mat. Hur vet man att det är rätt sorts magnesium?

Har också varit hos sjukgymnast idag och fått ett nytt stödbälte som är lite annorlunda än det jag fick via BM. Det nya är mycket behagligare!! Hon konstaterade att jag är svullen bak i ländryggen vilket beror på en överansträngning i musklerna där. Eftersom ledband och muskler känner att bäckenet är instabilt kompenserar de genom att spänna sig hela tiden. Då blir det en slags överansträngning där i musklerna som leder till kramp och överansträngning. När musklerna svullnar hamnar ischiasnerven i kläm och jag får svårt att stödja på benet och känner de här huggen/ilningarna nerifrån benet och upp i ryggen/höften.

Pratade också med henne om det här med svanskotan och hon sa att de hade en i personalen där som hade någon form av extra ortopedisk kompetens som kunde gå in och göra en sådan upprätning av svanskotan. Behöver jag det när barnet är fött kunde jag kontakta dem igen. Toppen! Bitarna börjar falla på plats.

/ Nilla som skickar lite positiva tankar till alla andra med lösa fogar :heart:
~ På äventyr ~
Nancy

Inlägg av Nancy »

Grattis till godkänd havandeskapspenning LaQ :thumbsup:

:D Idag vill jag skicka världens största kram till /LO :heart: och Cyan :heart:

Tack vare Er båda har jag nu två ggr tagit bilen till NaturmedicinTeamet i Stenungsund:
http://www.naturmedicinteamet.com/kontakta%20oss.html

Om ni klickar på länken så ser ni att en av deras inriktiningar är just graviditet och de även har alternativ MVC. Jag fick ta blodprov och sen analyserades provet noggrant. Jag fick veta att jag hade en del stora mineralbrister men ckså glädjande besked som att mina blodfetter var i absolut toppform. Det kunde jag tacka LCHF-kosten för. Terapeuten berättade att hon faktiskt aldrig träffat en gravid kvinna med så bra värden på just blodfetter. Lite kul ändå med tanke på hur jag fått strida för att få kosten "godkänd" under graviditeterna.

Sedan en vecka tillbaks äter jag en del kosttillskott och just mot foglossningen ligger betoningen på Magnesium. Om någon är intresserad av mer detaljer så tar jag gärna det via pm.

Igår kväll var det alltså dags för Cranio-Sacral behandling. /LO har beskrivit så bra tidigare i tråden och själv kan jag nog inte beskriva bättre. Att det verkligen hände saker i kroppen var det ingen tvekan om tyckte jag.

Jag har bokat in fler behandlingar under den tid som är kvar fram till kejsarsnittet (knappt 11 veckor) men terapeuten sa att jag kanske inte behövde dem alla.

Väl hemma gick jag uppför trappan till vårt hus utan att det smärtade i varje steg. Första gången på flera veckor.

I morse steg jag upp pch insåg att det gått hur lätt som helst och utan känslan av att vara smidig som ett kylskåp...

Lite mörbultad i bäckenet och nacken men det förberedde hon mig på. En helt annan känsla än den jag haft sista tiden. Jag känner mig starkare, mer stabil och mer avslappnad.

Tack, tack, TACK :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: \:D/

tjohoooo!

:D

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"