Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

BVC säger faktiskt det. Det brukar betonas ofta att "sova på rygg men vara vaken på mage" nu för tiden. Men man bankar inte in det lika hårt som "Sova på rygg"...
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj!
Håller med för-föregående talare: Varför säger de inte det på BVC?
Jag var där senast i torsdags med min tjej och vi pratade sömnproblem då. Vi pratade om Anna Wahlgrens metoder och BVC-sköterskan sa så här:
"Jo, Anna Wahlgren tipsar om mycket bra, men hon vill ju att barnen ska ligga på mage och det ska dom ju inte göra. Men du kan ändå ha Freja på ryggen och buffa henne, det är bra."
Så sa hon och då tänkte ja... jaha... jaa.. hon vet väl bäst då. Eller.. det kanske itne spelar någon roll. Men det hade ju visst STOR betydelse. Vilken tur att jag fick veta det.
Kanske ska visa den där texten för BVC-sköterskan?! :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är sorgligt att det fortfarande är så mycket okunskap om magläget, men fråga en sjukgymnast! De vet kan jag lova. Så det är inte långt kvar förrän BVC vet också. Men som allt, det tar tid....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

TorsMamma: Du verkar vara väldigt insatt i det här (menar nu verkligen inte att ni andra inte är det). När jag lägger Freja på kvällen, som nu ikväll, så ramsar jag mig ut. Sen väntar jag ett tag innan jag bekräftat, trots att hon itne säger något. Hon ligger där tyst i sin säng kanske 5 minuter innan hon somnar. Ibland då jag bekräftar så irriterar det henne bara och hon börjar skrika, trots att hon innan varit tyst. Kan jag "stunta" i att bekräfta om hon ändå inte sagt något?

Och sen på nätterna, speciellt mellan 4 och 6 så har hon såå svort att somna om. Då påminner jag, påminner, påminner, bekräftat - vilket självklart leder till att hon börjar igen, påminner igen osv... Behöver jag verkligen hålla på så? Om jag förstått Anna W rätt så ska vi föra en dialog, så hon skriver, jag ramsar och sen när hon tystnat en stund så bekräftar jag. Men, då hon vaknar och jag påminner kan jag inte vänta ett tag innan jag påminner igen, eller måste det ske med några minuters mellanrum? Och sen när jag har bekräftat och hon börjar igen kan jag då itne bara bekräfta igen när hon skrikit klart (handlar om kanske max 2-4 minuter) eller måste jag börja om med påminnelsen?

Allt annat fungerar jättebra, jag bara vet itne riktigt hur jag ska bära mig åt i de situationerna.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad bra det går!

Om du säger ramsan med den sista versen lite lugnare och hon är tyst så behöver du inte säga mer. Då är hon nöjd med det, ingen bekräftelse då alltså. Det irriterar henne precis som du skriver, hon uppfattar det antagligen som att du tjatar på henne. :wink:

Om hon vaknar på natten och behöver påminnelse så lyssna sen av efter påminnelsen. Lugnar hon ner sig och tystnar så kan du ge en bekräftelse och knorrar hon bara lite då innan hon somnar så tycker jag du kan nöja dig så. Tänk inte si och så många minuter utan lyssna av, hur låter hon?

Vaknar hon i vargtimmen så ge en pangramsa (om du kommit en bit i kuren).

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Detta blir vår fjärde natt, så det är nog ganska i början fortfarande eller?

Pangramsa? Vad är det, har inget minne alls av att ha läst om det :? Hmm...

En fråga till :P När jag påminner så slutar jag ofta ramska även fast hon fortfarande skriker, är det okej? Eller borde jag dra uuuuuut på ramsan så att hon systnar då jag håller på?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

I Boken (om du har den) står det på sid 160 om fjärde dygnet att du kan pangramsa då.

En pangramsa (upplysningsramsa) är en glad och saklig ramsa på en gång när barnet vaknar. Som en upplysning om att morgonen inte har börjat än. Efter den ramsan gör du inget, mer än ev andra ljud i huset eller musik.

Säg ramsan tills du hör att hon "tar" den. Dvs tystnar eller går ner något i skriket (för att liksom lyssna in dig). :wink: Efter det får hon reagera igen om hon vill. Det kan hända att du behöver säga ramsan fler verser än fyra för att nå fram.

Tillräckligt klart förklarat? 8-[
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tillräckligt klart förklarat? 8-[[/quote]

Ja - hehe.. nästan :P
Pangramsan, det är samma ramsa va? Fast då med ett gladare tonläge och x4?
Inte göra något mer alls? Inte ens bekräfta? Inte ens om hon skriiiiiiiiker lääääänge? Hehe... *stackars grannar* :P

tackelitack
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Samma ramsa som sägs hurtigt och som att du upplyser "Fortfarande natt, hej hopp!" :wink: Ingen bekräftelse. Skriker hon som när hon är arg så bestäm dig för tyst/ljud/musik och håll dig till det. Blir hon ledsen och verkligen behöver hjälp så kan du solfjädra. Men lyssna av så att det inte blir onödigt spring i vargtimmen, det bästa är ingen trafik alls.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vill bara säga att vi kurade vår dotter på rygg vid 4 månaders ålder. Köpte ett larm och la henne på mage vid 5 månader. Det har vi inte ångrat en sekund. :D

Här på Malmö BB rekommenderar de tydligen nu att bebisar ska vara på mage ALL sin vakentid. Det ni är väl en härlig förändring. :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Mix okej! Ingen trafik alls! Jag brukar inte gå inte. Gick inte ens in första natten - det behövdes inte. Men om hon verkligen behöver mig, kan jag då ramsa igen?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Susanne G skrev:Hej!

Vill bara säga att vi kurade vår dotter på rygg vid 4 månaders ålder. Köpte ett larm och la henne på mage vid 5 månader. Det har vi inte ångrat en sekund. :D

Här på Malmö BB rekommenderar de tydligen nu att bebisar ska vara på mage ALL sin vakentid. Det ni är väl en härlig förändring. :wink:
Ah! härligt. Jag tänker lägga henne på mage för att sova när larmet kommer, troligen imorgon, men jag är lite orolig för att jag måste börja om med kurandet då, att hon liksom inte går med på att ligga på mage - för just i dagsläget gillar hon det ITNE - bara skriker. Men.. det är väl 2-3 dagar igen, så det borde ju gå fint - I Hope!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Acnaib skrev:Mix okej! Ingen trafik alls! Jag brukar inte gå inte. Gick inte ens in första natten - det behövdes inte. Men om hon verkligen behöver mig, kan jag då ramsa igen?
MIX?? Jag menar NIX.. bara så ingen undrar över vad jag menar för ramsmix eller liknande...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Om det krisar så skulle jag ge en solfjäder, lång så att kroppen blir sömntung och sedan en ramsa ut.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ah! härligt. Jag tänker lägga henne på mage för att sova när larmet kommer, troligen imorgon, men jag är lite orolig för att jag måste börja om med kurandet då, att hon liksom inte går med på att ligga på mage - för just i dagsläget gillar hon det ITNE - bara skriker. Men.. det är väl 2-3 dagar igen, så det borde ju gå fint - I Hope!
Det fixar hon om du har den självklara attityden:

"Såhär ska det vara nu, nu ska du få sova såhär, åh så skönt"

"Jaså? Säker på det?"

"Japp!"

"Ok, litar på att du har koll"

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"