Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

GRATTIS!!!
Vill instämma i att maratonamningarna ger sig och snart har hon moppe och skägg. :lol:
Men visst är det något visst att för några månader vara ett par tuttar. Som alla prövningar en utmaning och kanske till och med en utveckling.
Lycka till!
Kram!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorpSara skrev: Kom ihåg att Anna skriver att det inte är nån idé att lägga dem vakna innan de passerat tre-veckor/en månad. Blir oftast bara ledset. Söv henne med krubb (och kom ihåg att just det bisarra matandet avtar snart nog, bara man matar på bissart nog i början! :lol: ) . :thumbsup:
#-o Jaaa jag såg det NU när jag ramlade in i en annan tråd. Då så, saken är biff damen sövs i min famn, eller pappans, tills en vettig innevagn entrar eller 3-4v passerar.

Och sen - LOVELY att höra om era upplevelser gällande amningen. Det ger mig någon slags tröst i dessa långa långa pass. Då kan jag med sinnet i behåll sammanfatta det med att jag inte är på något vis onormal om att tycka att det är jobbigt att maratona och inte alls ensam om att inte tycka att det är übermysigt rosafluffigt att amma. Jag siktar in mig på att en dag tycka att detta är en smula... trevligt!

Många tack åter igen kära ni för kloka ord!
:heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ville skriva lite mer till dig... Jag var ju precis som du fast besluten att fixa det bättre från början denna gång. Och det har verkligen varit en enorm skillnad att låta honom somna själv, vid en månad ungefär började vi lägga honom vaken och han har sedan dess somnat måååånga gånger utan minsta pip. Vägen dit var krokig, man stötte på många problem som man fick lösa efter hand men skillnaden är nu att man har ett mål att jobba mot och man har medel att lösa de hinder som dyker upp. Så försök ha en underbar snusa-bebis-tid och styr sen upp efter hand. Ni kommer aldrig hamna där ni var igen med all kunskap ni samlat på er! Och om det går lite knackigt en dag så gör inte det så mycket för ni kommer ha en stabil grund att falla tillbaka på. Vill mest säga lycka till och härligt att ni fått er tjej :heart: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Emma och tack!

Ja, det är det jag tänker på; att ha målet i sikte. Idag t.ex. så sattes allt ur spel, damen har varit supermega hungrig och käkat var 3e timme, knappt var 3e timme har hon bett om mat :heart: . Jag, smått insnöad, kom på mig själv med att känna en slags panik ... herreje vad skruvad man är :shock: :lol:

Panik över vad liksom? Smulan är inte ens 2 veckor och jag får smått panik för att EN dag inte blev som jag förväntade mig. Jag får helt enkelt ta förväntningarna ur mig, nu är det snusa-bebis-tid som gäller, följa hennes rytm, se hur hon vill ha det för att sen styra kosan mot rätt riktning.

Det är så lätt att få för mig att nuuu när jag har en plan så kommer aaaaallt att gå som smort, inget gnissel kommer att inträffa osv osv. Ack vilken vilsefarelse :lol:

Nu får jag ta med mig damen till sängs. Hon höll lite nattklubb natten till idag.. så liten och redan så full av idéer \:D/

Kram tillbaka Emma!
Elle

Inlägg av Elle »

Kalaskakan skrev:Jag får helt enkelt ta förväntningarna ur mig, nu är det snusa-bebis-tid som gäller, följa hennes rytm, se hur hon vill ha det för att sen styra kosan mot rätt riktning.

:heart: NJUT och lär känna varandra! :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Heej, här igen!

Kan NÅGON snälla snälla slå mig hårt i skallen?? Jag sitter här i Stand-by mode och bara väntar, jag har megasvårt för att slappna av och bara ta saker som de kommer. Smulan sover, magläge i sin säng (wow), Klimp sover middag och jag bara... :shock: ](*,) inte slappnar AV!!! Det känns som om jag sitter och fuskar, som om jag borde ha Smulan i famnen och inte i sin säng.
Till saken hör att hon har föredragit famnen och närheten samtliga eftermiddagarna. morgnar och kvällar sover hon gärna själv/ensam, men så här dags är det famnen som gäller.
Är jag den enda att ha ett sånt barn? Jag inbildar mig att "aaaalla andra bebisar" helst sover själva. :roll:

Är det så här det är att ha två barn? Sitter man i stand-by mode hela tiden och väntar när de sover för att sen stressa sig halvt ihjäl när de är vakna?

Maken jobbade 2 dgr och jag var ensam med de två. Shit pommefritt det var ingen lek! Jag kände mig som världens sämsta mamma som inte hade det vanliga tålamodet med Klimp. Jag frångick alla mina principer på att vara förståndig och mest.. röt kändes det som :oops: "Nej Klimp, inte göra så". "Nej Klimp, mamma kan inte nu" (satt och matade damen). "Nej Klimp sen, mamma måste göra det här först". Sen sen sen, nej nej nej, var melodin den dagen. Fy faaaraoooo när går det över, när lär man sig att tanka tålamod?

Nu har jag styrt kosan rätt igen, visat för Klimp att mamma var HELT ute och cyklade men det är ingen lek alltså.
Hur gör ni andra nybakade eller gammal i gamet-tvåbarns föräldrar? Hur håller ni bollarna i luften alla samtidigt? Hur räcker ni till?

:arrow: Och det var dagens klagosång från det Kalasiska hemmet idag, snälla ge mig rååååd!!!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du jag tror du har en så kalllad "tvåbarns chock". Den passerar, men undertiden, finns ingen farmor, mormor, farfar eller liknande som kan komma och hjälpa dig i början? Detta med amning och matning av en nyfödd tar TIIID. Bäst är om man kan få lite hjälp och sen ägna sig åt det andra barnet när det första sover.

Små barn gör som vi lär dem, visst de föds självklart med ett visst närhetsbehov och vi brukar ju prata om "smekmånad" här på forum och det tycker jag du skall försöka tillåta dig själv också. DET ÄR TUFFT att få ett barn till och det kommer att bli bättre, jag lovar! Men det tar också den lilla ett par månader att få till sugteknik m.m. för att lära sig äta mera effektivt.

Viktigaste tror jag är att man vågar be om hjälp, speciellt i början. Har du försökt att lägga ditt lilla knyte i vagnen (på mage med larm?) och vagna lugn, kanske kan syskon hjälpa till här och vagna, brukar vara poppis?

Det är inte förbjudet att parkera sitt stora barn framför en film när man ammar och sen försöka att sysselsätta dem med div. sysslor som hämta blöjor, wipes och fixa en massa med bebisen när den inte äter.

Lycka till! Vi finns hör för att stötta dig och svara på alla dina frågor, men just nu, försök att hämta andan en aning och låta saker vara lite som de är en tid. NI kommer att hitta jättefina rutiner alldeles snart kan jag lova. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag instämmer med Torsmamma. Första två månaderna var pappan hemma här. Det är ju just i början när det tar sådan tid för pyttarna att få i sig käket som det känns värst att sitta uppbunden så långa tider. Sedan går det ju båda snabbare och lättare. Men lite avlastning här kanske du kan ordna när du är själv. Eller?

Sedan blir det lättare när man kan strukturera upp dagarna också, när de blir lite större. Då såg jag till att amma första målet innan storebror gick upp, andra målet blev det hemlig påse eller filmtittning (ensamlek funkar ju också), tredje målet var när storebror sov middag och fjärde målet hade pappa hunnit komma hem. På så sätt var det egentligen bara ett mål (det andra) som blev gemensamt för oss alla tre. Och ordna det så på ett sätt som passar er alla kan du ju ganska snart göra också - snarare än man tror när man sitter där du är nu.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorsMamma och Ewa, tack så mycket för era ord och tips!

Ojoj voj voj så det där detta som är Tvåbarnschocken :shock: ? Oj.. jag blir mållös.

Jajamen, vi har haft henne i vagn, magläge och hela kittet och damen börjar stordigga det läget. Vi har också testat att vagna henne och se där, det gillas också. Dock är vi ännu lite restriktiva med vagningen eftersom vi inte vill skapa/hamna i det träsket att det skall vagnas till oändlighet (hon har rätt så svårt att komma till ro) för att hon skall somna in/om.
Annars så är magläge det som gäller oftast, varvat med sidoläge.

Vi har också märkt att hon blir överstimulerad av alla ljud, på dagarna är hon i vardagsrummet och ute med oss, igår kväll var det HELL att få henne att somna. Sen har hon blivit förkyld också så det bidrar. Vi märkte av att överlevnadsångesten har stegrats en aning nu med förkylningen, det är mera mat som önskas - varannan timme prick nästan och hon suger för kung och fosterland och ett rejält ökat närhetsbehov.

Angående hjälp/avlastning så nej, tyvärr vi står solo i detta. Min familj visar inget intresse alls, tro mig vi har försökt få in dem i det hela men nej, de finns inte här för oss, där är det bara att stånga sig blodig när det kommer till att be om hjälp. Farmor finns i Göteborg och kommer upp så ofta hon kan.

Dock skall jag ha era ord i åtanke, att det blir lättare, rutinerna kommer. Just nu skall vi/bör vi bara njuuuta utav varandra. Jag måste bli bättre på det, jag måste släppa alla (inbildade) måsten och jag bör inse min egna kapacitet och begränsning.

Nu måste jag gå, damen kallar :)

Åter igen, många många tack för pepp, support och kloka ord!!
:heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad synd att du ingen hjälp kan få :cry: Jag har ungefär samma problem så jag har inget andra barn... :roll: :oops:

Nåja, det kommer att bli bättre kan jag lova och precis som Ewa skriver gör man liksom vad som krävs i början. Försök att vara lite förlåtande mot dig själv så här i början. Läs gärna om Lani och Lucine från "våra favoriter". Länkar dem här som pepping. :D

Nancys bästa!

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

”Lucine Aurora och Standardmodellen”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

"Lani Elektra, SM, Syskon och Skak i handtag"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

"När SM-barnet skriker vid sovdags"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorsMamma OCH Nancy med för den delen; jag önskar så att ni fick höra mig nu. Jag sitter som en.. hormonellsjuk höna och gapskrattar av lättnad samtidgt som mina ögon tåras och maken undrar vad i ALL SIN DAR hans fru håller på med.

Tusen tack för länkarna, jag läser, insuper och inser ett och annat. Inser att jag är mänsklig precis som alla andra, inga superpowers men bara ibland och att jag kommer banne mig att göra det bästa av situationen :wink:

Nu hinner jag inte skriva mer, jag vill hinna läsa lite mer ohch fortsätta att frikoppla damen som sover gott i sin säng tills damen vaknar igen och skall åter ha mat.

Tusen tack igen för kloka ord och dagens välvälväääälbehövda hjärtliga skratt
:thumbsup: :heart: \:D/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, försök njuta lite av dagen. :D
Tor 2006

Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorsMamma skrev:Härligt, försök njuta lite av dagen. :D
:thumbsup: Gjorde mitt bästa, lovar på hedersord!

:arrow: MEN! Hur i all sin dar hjälper man ett 19 dagar gammalt förkylt litet Skräp att somna?? Smulan har haft ett eländes dag ty förkylningen har saboterat samtliga sovstunder förutom ett.
Vi har matat på så gott vi kunnat, vi har gett koksalt, näsfridat, vi har vagnat och vi har famnat, vi har burit och vi har gungat. Smulan har skrikit skrikit skrikit mest hela dagen på alla sina vakenpass och vanmakten (om än ett starkt ord kanske) grep oss här på sena eftermiddan.

Nu äntligen slocknade hon :heart: Damen behöver sin sömn :!:

Klimps första förkylning kom ju strax efter hans kurning, den var väldans lätt att handskas med och han SOV sig igenom hela rasket.

Lillasyster vet inte hur man gör och inte heller hennes föräldrar.
:arrow: Djungeltips från er mer garvade mammor efterlyses härmed!

*Pustar ut*
ElinN

Inlägg av ElinN »

Grattis till Smulan om jag inte sagt det redan! :heart:

Här är mina förkylningstips:

:arrow: Upphöjd huvudända på säng/vagn (ställ på ett par böcker)

:arrow: Skål med rödlök, timjan (+ lavendel) och kokhett vatten intill sängen (hjälper både mot täppt näsa och hosta)

:arrow: Jag gör ”hostmedicin” på anisfrön, fänkålsfrön och timjan som får dra i kokhett vatten i 10 minuter, och ger innan varje sovpass (ger med spruta). Det funkar!

:arrow: Näsfrida snorsug är kanon och används flitigt här. Ger först koksaltlösning, suger rent och ger Nezeril (finns från 1 månad) vid behov. Ligga på mage och ”jobba” och frusta ur sig snor är också bra!

Krya på sig! :heart:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Kalaskakan!
Jag fick min dotter på samma dag som du och kämpar på med standardmodellen :D :!:
Förra gången det begav sig så var jag lite uppstressad för det här med SM - att det skulle funka precis enligt boken. Den här gången har jag lyckats ta det lugnare - jag tänker hela tiden "det är ju smekmånad" men gruvar mig lite (men bara lite) för hur det ska bli sen när smekmånaden är slut och man inte "får" knocka med mat och hon ska somna själv... Men det kommer gå bra - positivt tänkande eller hur? :wink:
Idag ville hon bara vara vaken en halvtimme på förmiddan och sov bara 2 timmar i vagnen på promenad men så får det vara just nu!

Hur går det för dig idag?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"