Redo för kurning nr 2 men behöver lite schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grisen

Dagslurar som krånglar...

Inlägg av grisen »

Hej, inne på dag 3 nu. Inatt var den helt klart svåraste natten m 3 riktiga uppvaknanden. Hon hade lite dålig aptit igår, och trots ihärdigt trugande gick inte maten ner som den skulle vilket resulterade i att hon hann bli riktigt hungrig i vargtimmarna. Vi jobbar på att trycka i henne lite extra idag!

Vagningen utomhus fungerar toppen medan det är svårare inomhus. Hon hinner bli riktigt riktigt ledsen trots växelspel vagna/ramsa- vänta. Så snart jag slutar vagna blir hon först arg, sedan uppgiven ju mer tid som går.
Vi har inte heller någon balkong eller gård vi kan ställa henne på (bor i lägenhet) och kan inte vara ute varje vila, speciellt inte nu när vi alla blivit lite förskylda!

Det är också supervarmt i vagnen då den är förtäckt med sjal.
Något tips på hur jag ska göra på dagarna när vi är hemma?
Är det kanske bättre att jag lägger henne i spjälsängen?
Min erfarenhet sedan tidigare (då kurningen gick åt skogen) var att hon skrek sig igenom hela passen i spjälsäng hemma, jättehemskt
:cry: Hon lyssnar då inte alls på ramsan utan blir uppjagad av sig själv och sitt skrikade.

Är så glad för nätterna som trots inatt verkligen går toppenbra. Men, bävar inför 2 h vilan idag. Jättesvårt att få henne att sova förbi 45 min.

/mamma Iris
Princess B- född nov 08, kurad mars -09
Prins D- född juli (110715), något sånär SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Härligt att höra att ni är på G :thumbsup:

Supervarmt är INTE någon positiv faktor om man ska sova gott och länge! Hur kan man lösa det, tro :-k :?:

Har ni nått fram med ramsan ordentligt den här gången? Jag har valt att ha långa luren inne i spjälsängen och de korta i vagn. Hur har ni resonerat när ni valt vagnen?

Kram Lua. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!

Bara lösa funderingar här.. värme i vagnen, du har väl inte så mycket kläder på? Vädrar du ut rummet hon sover i ordentligt innan alt. har ett fönster öppet under tiden hon sover??
En annan tanke är att hon kanske känner din "bävan"?? På med den stora Attityd-masken bara :wink:

Hur har det gått med maten idag??
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
grisen

Inlägg av grisen »

Hej Lua, och Beackabus :D

Tack för svaren!
I vagnen sover hon oftast bara med blöja och en filt, och rummet äta otroligt svalt. Ändå känns det instängt och kvalmigt i vagnen.
Till saken hör att hon aldrig tyckt om vagn överhuvudtaget.
Som det är nu kan hon absolut somna där, men bara om jag vagnar ca 5 min, och sen ett växelspel fram och tillbaka. Vill ju inte hamna i vagnträsket igen, och hon blir så otroligt uppgiven om hon inte är nära på att somna när man slutar.

Idag råkade min sambo lägga henne i pjälsängen på vilan och hon somnade på 8 min! Wow! Men, sen vaknade hon efter 30 min (45 min pass) och gick inte att söva om.
Han ramsade fram och tillbaka, la tillrätta och buffade. Hon verkade hungrig igen! :shock:
Om jag ammar henne när hon vaknar, kl 7, orkar hon högst 1+1/4 bröst. Borde jag amma henne precis innan vilan igen? Blir inte amningarna lite väl spridda då? Eller ge smakis precis innan vilan?

2 h vilan igår gick sådär... Hon somnade efter 35 min, sov 45 min och sov sedan stötvis ca 5-20 min i stöten.
De andra vilorna vaknar hon oftast 2-15 min före utsatt tid och är svår (för att inte säga omöjlig!) att söva om.
Vi har på dammsugaren och Mozart. Kan vi göra något mer?

Hur gör vi förresten med sommartiden som inträffar nästa helg?

Tack för alla svar!
Kramar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Om jag ammar henne när hon vaknar, kl 7, orkar hon högst 1+1/4 bröst. Borde jag amma henne precis innan vilan igen? Blir inte amningarna lite väl spridda då? Eller ge smakis precis innan vilan?
Kan du ev skjuta fram amningen så hon blir riktigt hungrig?Att småäta är inge bra då man varken blir mätt eller hungrig.
Försök ha 3,5-4 timmar mellan varje mål tänk.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Tänk på det att du ska ge henne möjligheten att sova, men du kan inte sova åt henne!! Du verkar göra allt i din makt, så lägg undan dina vargar, kör på som vanligt!! Förmodligen kommer det att släppa, men det kan ta ett litet tag till..

Jag skulle tro att du bara kör på precis som vanligt med tiderna.. hon vet ju inte om att klockan ändras :wink: Skulle hon bli otroligt trött kan du ju bjuda på en 5 minutare!! Detta löser ni vännen!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
grisen

Inlägg av grisen »

Åh tack Beckabus för peppet, det värmer.
Man behöver bara känna att det KOMMER att bli bättre.

Dagvilorna idag har varit suuuperjobbiga. Vi har lagt henne i säng och upplever ändå att det är bättre än vagnen, hon blir inte uppgiven i sängen utan mest ARG! När vi lägger henne är det först gnäll, men övergår till mer högljudda protester. Konstigt nog känns det som att hon INTE ALLS lyssnar på ramsan då, utan bara skriker för full hals. Mozart! Dammsugare! Och sedan ytterligare ca 35 min till sömnen hittar henne. Däremellan ramsar vi, och i nödfall solfjädrar/lägger till rätta.

Märkte på sista nattningen nu att det gick så mycket bättre med ett rejält skratt till go'nattet! Men, det är inte alltid lätt att få till!
Jag tar mer än gärna emot ALLA tips jag kan få på bra skrattmetoder!!!

Hur tycker ni jag ska göra vid dagläggningarna när hon skriker för full hals? Och ramsan inte tar? Ska jag gå in alls? Ramsan har hon ju hört i veckor nu, trots att vi startade 'riktiga' kuren för 4 dar sen. Tiderna är hon också van vid, med undantag första och andra vilan, som tidigare var 1.5 h samt 1.5 h (och nu 45 min, 2 h).

Jag börjar bli sådär SUPERTRÖTT och sliten, behöver verkligen alla tips jag kan få. Av någon anledning tar dagarna mer på mig än nätterna.
Vill ju bara att hon SKA FÅ SOVA!!!

Kramar
/lite uppgiven
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej igen!! Det där med den egna tröttheten kan nästan kännas övermäktig en "normal" människa, men du tar dig igenom det också!!
Tänk på att köra skrattet även till dagslurarna, precis lika viktigt!! Och tänk på att man inte kan verktyga ett ARGT barn, hon måste vilja ha din hjälp innan hon kan ta emot den.. 8)
Tips på skratt, hmmm, här hemma har vi kört med en handduk över hennes ansikte när hon ligger på skötbordet och : Var e Becka? (drar undan handduken) Där e Becka!! (med massa skratt av förälder) Alltså en enkel Tittut-lek.. sen leker vi Jaga mamma/pappa på kvällarna genom rummen och in i sovrummet.. Hon sitter i pappas famn och jagar efter mamma, sen vänder vi på det och jag jagar henne, kittlar lite om jag kommer ikapp :wink: , men framförallt jagar hon in mig i sovrummet och där får hon dessutom tag på mig, ÄNTLIGEN :wink:
Det är vårat skratt här hemma, lite fattigt egentligen så jag kollar kvar i din tråd efter fler som kommer in och lämnar tips..

*kram*
grisen

Inlägg av grisen »

Fantastiskt! Läggning på 8 min istället för 35 min på dagarna.
Nu jobbar vi stenhårt på överlappningstiderna, alltså att få sova skööönt hela passet! (2 h)

Det som har hjälpt oss mest:
1. Man kan inte verktyga ett argt barn. Så sant! Först när hon lugnat sig tar hon mot bekräftelse, alt. ny påminnelseramsa.
2. Skrattet innan go'nattet gör att det är KUL att gå till sängen. Mer tips tas mer än gärna emot. Kanske en tråd som bara gäller detta där alla kan skriva sina tips? :)
3. ATTITYDEN! LE när du säger ramsan, och MENA det! Det är superskönt, kul och fantastiskt att få sova! Samt EN SJÄLVKLARHET att få göra det, såväl natt som dag! Odlas till perfektion! :lol:
4. Bakgrundsljud: dammsugare, klassiskt, (hon gillar Beethovens och Chopins pianokonserter mest) fläkten, utomhusbrus från bilar.... var kreativ! 8)
5. MAT! MYCKET och i alla former! Hellre vänta med maten vid uppvaknandet än att försöka ge mycket under en timme, det blir för spritt då och hungern aldrig total! :!:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:D :thumbsup:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hur gick läggningen ikväll då? Hoppas att även maten funkat bättre idag.. *kram*
grisen

Inlägg av grisen »

Åh läggningen idag gick lite för bra, men tyvärr lyckades hon inte sova en enda minut på läggningen 18-18.45 :( Tog upp henne i en paus av jämrande efter 45 min! Ramsan gick fram till och från, men när jag kom in i rummet såg jag att hon lagt sig på tvären i sängen och nästan rivit ned spjälsängs skyddet! Helt uppgiven alltså.
Tror att hon var hungrig, trots att hon ätit JÄTTEMYCKET (gröt+bröst x 2)! Förstår ingenting.
Nattningen gick på en sekund, hon sov redan på min axel när jag la henne kl 20. Hoppas verkligen det går bättre imorgon, mitt mod blev verkligen nedklubbat. Känns som ett nederlag, men kan väl vara så tills allt sitter?

Håll tummarna för mig imorgon!
Kramar och godnatt
/Mamma I
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur har natten gått?

Hur ser schemat ut, jag tänkte på att sista luren ligger väldigt nära natten? Min tanke bara...

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
grisen

Inlägg av grisen »

Hej Duggan :)

Natten gick sådär, många uppvak från kl 05. Egentligen hade vi tänkt marginalkvarta oss mot sommartiden, och gå upp kl 07.15, men det blev kl 07 idag....
Sista vilan är alltid jättesvår att få till, hon är dock trött då, men JÄTTESVÅR att lägga. Dessutom är hon oftast hungrig då, och om vi ska hålla oss till konsekventa mattider läggs hon hungrig.
Har supersvårt att få igång en bra aptit! Hon äter oftast till en början jättehungrigt, men blir mätt efter 3-5 min.
På morgonen, när hon är som hungrigast, orkar hon inte ens mjölken från 1 bröst! Försöker truga i henne inom 45 min från väckning, men får inte i henne mer. Har tidigare gett henne smakis innan mjölk, men funderar på att vända det, då hon inte orkar dricka mjölken när hon fått grötsmakis?....

Behöver lite tips och råd hur jag ska göra med maten! Hör när hon är hungrig och inte kan sova, det är så frustrerande!
Eftersom jag ammar vet jag inte riktigt hur mkt hon får i sig den vägen heller. Vi pratar om en ganska välgödd dam :D

Tar gärna emot tips om matningen....
duggan

Inlägg av duggan »

Får jag hennes mat och sovschema ska jag klura lite med dig!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"