Frågor inför kurstart av 5,5-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning

Det ligger under "Så här kan det gå till".
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Ja nu är vi igång!

Första omgången buff tog 15 min. Ramsa x4 och HELT tyst! jag var ju säker på att han var vaken när jag gick. Han fick en bekräftelse x4.

Vaknade 20.20, buffade 5 min. ramsa x4, frågar lite oroligt, påminner x4, tyst. Bekräftar x4.
(Att han vaknade KAN bero på att jag skicka in sambon för att kolla att han andades, klantigt jag vet, men vi får vårt larm imorgon... Extra klantigt att skicka in honom i 45 min-skarven när jag i en veckas tid har väckt honom efter just 45 min. minst en gång om dagen :oops: )
Mamma till David
Kurstart 090204
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Tack!
Mamma till David
Kurstart 090204
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Så kul!!!!! Jätte-grattis till en sån skön början på ert nya sovande liv :wink:
Hoppas att din natt blir bra nu.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Tack tack!

Nu laddar jag för kl 01. Så länge jag skrivit upp hans sömn har han vaknat nå'ngång runt den tiden. Det är då den verkliga prövningen kommer!
Mamma till David
Kurstart 090204
duggan

Inlägg av duggan »

Hur har natten gått? :lol: :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Rapport från en väldigt stolt och glad mamma!

Davids första kurnatt:
19.25 Läggs i sängen, skrattar så han kiknar, slutar tvärt med det vid tillrättaläggandet, börjar buffa.
19.40 Ramsar ut x4, ungen är HELT TYST, jag var helt säker på att han var vaken när jag gick så jag väntade mig en reaktion, avvaktar (kanske något länge) bekräftar x4.
20.20 Oroliga frågor, in, buffar, avlutar med sf, ramsar ut x4, fler oroliga frågor, påminner x4, tyst, bekräftar x4. Sover 20.25
01.40 Vaknar, buffar 5 min. ramsar ut x4, lite trött gnöl, tyst, bekräftar x4. Sover 01.46
02.22 In och buffar 2 min. ramsar ut x4, frågar oroligt, påminner x8, fler oroliga frågor, påminner x4, tyst, bekräftar x4. Sover 02.26.
05.45 Vaknar, somnar om själv.
05.53 Vaknar, somnar om själv.
06.03 Vaknar, avvaktar, ramsar x4, lite entonigt gnöl, avvaktar, tyst, bekräftar x4. Sover 06.08
06.18 Buff x16, sf, ramsar ut x4, tyst, bekräftar x4, lite gnöl, tyst, bekräftar x4. Sover 07.03
07.25 Glad go’morgon!

Hade aldrig vågat hoppas att första natten skulle gå såhär bra! Nu jobbar vi vidare med stärkt självförtroende!
Mamma till David
Kurstart 090204
duggan

Inlägg av duggan »

Men vilken natt, och vilken jobb ni gjort! Bra jobbat och grattis! :lol:
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Snabb fråga. Har en dödstrött kille här som bara har fått sova 45 min fm-lur mot 1,5 timme som han är van vid.
Har läst att man kan utnyttja marginalkvarten till långluren om det behövs första dagen men hittar inte hur.. Är det helt enkelt bara att lägga en kvart tidigare?
Luren enl. schemat är 12.30-14.00 ska jag då lägga 12.15 och ändå låta honom sova till 14.00?
Mamma till David
Kurstart 090204
duggan

Inlägg av duggan »

Ja så kan du göra.
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Han löste det själv genom att ta sig en 5-minutare så fort jag lämnade honom i fred... När han vaknade var han pigg och glad igen!
När det sen blev dags för långluren som skulle förläggas ute under promenad kom jag på 10 min. innan vi skulle gå att jag glömt äta. Klant!
Så då drog det ut en kvart åt andra hållet istället men det gick bra ändå.

Hur är det nu med ramsan ute? Har läst att man inte ska ramsa ute men jag förstår inte varför?

Nu har det gått 1,5 timme, dags att väcka! :D
Mamma till David
Kurstart 090204
duggan

Inlägg av duggan »

Jodå du ramsar ute, men tar du luren under en promenad , ja då behöver du inte ramsa. Men sovs det stilla så ramsar man precis som inne.
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Nu gick jag en liten bit, stod stilla tills han somnat, och sen i ytterligare 10 min. innan jag började gå på riktigt. Då skulle jag ramsat alltså. Då vet jag till nästa gång!

Han har svårt att komma till ro till em-luren. Vi har provat vagning och husljud och det ena med det tredje men promenad är ett oslagbart kort och det känns som att em-luren är så viktig för nattningen så därför vill jag inte gärna bråka med det. Det får bli promenad tills tiden sitter som berget.

David är verkligen såå sömning idag! Tycker det är så roligt att allt jag läst "slår in". Han var omöjlig att väcka efter långluren. Jag sjöng och greja och tillochmed kittlade honom. Han log men han öppnade inte ögonen :) Så han fick en kvart till sen gick det lite lättare.
Mamma till David
Kurstart 090204
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart fint, kärleksfullt och sakligt jobbat :wink: :lol: Pris och beröm :-({|=
Liten Karin skrev:Nu gick jag en liten bit, stod stilla tills han somnat, och sen i ytterligare 10 min. innan jag började gå på riktigt. Då skulle jag ramsat alltså. Då vet jag till nästa gång!.
Jag har ju peståss aldrig ramsat ute - jag tycker att lite skak i handtaget motsvarar ramsan. (Utomhus skrämmer man lätt slag på folk som undrar om det är dags för... ja, du vet :oops: vård, eller så :oops: :oops: ) Och jag tycker det är lite tårta på tårta. Det är skillnad om man använder vagnen som sovplats / säng som t ex på balkong eller veranda, stillastående hela luren - då ramsar jag när jag går, som om jag hade lagt barnet inne. Precis som duggan säger :wink:

Jag tycker du skötte det galant som du gjorde :!:
Liten Karin skrev:Jag sjöng och greja och tillochmed kittlade honom. Han log men han öppnade inte ögonen :) Så han fick en kvart till sen gick det lite lättare.
Perfekt. Håll dig inom marginalkvarten bara och låt dessa 5, 10 eller max 15 min bestämmas av barnets uppenbara behov :!: Då har du förstått precis. Och det gör mig så oerhört glad, för det du förmedlar i din berättelse här är kommunikation. Du lyssnar, du lyssnar av. Du upprättar dialog (tyst eller ej).

Det är bara att vidmakthålla den, gå efter den och odla den, så är det raka spåret til Njutningen, för er båda :wink: :lol:

(Visst, det kan bli kringelikrokar på de rakaste spår, men framåt går de =D> )

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

Tack för ert fina beröm! Var verkligen så stolt över David och över mitt jobb efter den första natten! Dagen gick också bra men sen kom kväll två:

19.18 Tillrättaläggandet, försöker först med sf, ingen effekt, tar till buffning, ungen arg som ett bioch trött och orolig, vid ett skrikuppehåll byter jag till sf igen, något lugnare.
19.32 Går ut med ramsanx4 (mest för att jag känner att jag inte ger tillräckligt tillfredsställande svar och tänker att det nog är bättre med en paus och se vad han säger och börja om isf) Han blir mycket lugnare, jag har alltså stört *arg på mig själv*. Påminner i tre omgångar, avtagande gnöl, bekräftar.
19.39 Oroliga, förvirrade frågor som bara blir högre när jag ramsar. Går in ger sf 10 sek. lugnare. Vi ”pratar” fram och tillbaka i 10 min. Han är lugnare ibland för att sen bli orolig igen. Hinner få in två omgångar bekräftelser.
19.49 sf, buff, sf
19.50 David är så ledsen, ledsen. Jag börjar med och mer inse att jag har överarbetat och stört med ramsan. Har inte riktigt litat på David och avvaktat tillräckligt mellan ramsorna. De små söta vargungarna som hängt mig i hasorna har helt plötsligt växt upp och blivit blodtörstiga tonåringar. Måste göra ngt annorlunda! Min enda uppgift nu är ju att ge honom ro att han kan somna själv!
19.55 Mozart! Ganska högt på nedervåningen, pappa gör allt för att diska så högljutt det nånsin går. David tyst och lugn!
19.58 Bekräftar x4, han gnyr till när han hör ramsan men somnar sedan.

Efter den tuffa nattningen, som tog nästan tre gånger så lång tid som första kvällen följer en lååång natt...
För mig som är vaken iaf. David sover och sover och sover!!
Är så tacksam att vi fick hem vårt larm igår annars hade jag varit tvungen att kolla många ggr. Nu kollade jag bara en gång att den gröna lampan verkligen blinkade :)

Runt 06.30 kom ett litet kort uppvak (tror jag) som han klarade själv så bra.
06.53 vaknade han till lite mer, jag ramsar x4 och han tystnar direkt. (Han hade säkert somnat om själv om jag varit tyst men jag är ju nyfiken på att se om ramsan funkar.)
07.04 ramsar igen x4 och försöker tänka på att den sista versen ska vara bekräftande, somnar om på stört!

Nu måste jag bara få liv i fadern för att gör glad go'morgon :D
Mamma till David
Kurstart 090204
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"