3½ månaders tvillingar som ska sova "hela" natten.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Nelly :D
Har du 12 h natt?
Isf. vad tänker du om detta?
Om du flyttar fram frukosten och tidigarelägger lur 1 och flyttar fram det andra en aning så som Duggan svarade. Då blir det inte lika långt em pass.

Det ska vara 4 mål/dag och sen en nattslurk på det och det har du :wink: .
De flesta väljer att ta bort 22 målet först eftersom vargtimmen kan spöka, så det målet behåller man därför längst. Men alla gör inte så.
Har de visat tendenser på att sova över något mål eller äter sämre 22 än 04 så är det ju ett självklart val.

God fortsättning

Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej igen..... :)

Lite utvärdering av schemat som min man har kört senthårt nu i tre dagar, jag och vår store son är hos mormor :D för att jag ska slappna av lite och sova.

Vi har lagt in en liten lur på 20min vid 17:30 till 17:50 och det fungerar bra, då är de trötta och glada kl 19 men inte övertrötta :wink: Hoppas på att denna lur kan falla bort ganska så snabbt.

Till helgen har vi tänkt att tabort ett av målen, ej ännu inte bestämt vilket då M nu två nätter har sovit 22:30 till 07:00. E har vaknat vid 05:00 och fått lite mat. (90ml)

Har dock lite funderingar inför detta:

:?: Som jag sagt innan de är inte så svåra att lägga och om de inte gråter när man lägger dem, då ska man intre buffa eller hur?

:?: Hur gör man när de vaknar på natten om man inte buffar dem när man lägger dem, ramsar man först och ser om det fungerar och buffar sen??

(ja jag vet jag kanske har ställt dessa frågor innan....men jag förstår nog inte riktigt hur jag ska göra :oops: ...eftersom de inte är några jätte dåliga sovare)

Samtidigt vill jag ha verktygen som fungerar på dem när och om det skulle börja sova sämre. :?

:arrow: De äter väldigt bra vid 22 målet så jag tror att det är det som vi kommer att ha kvar ett par veckor efter nästa helg för att sen fasa ut det oxå.

Ja just det en grej till, jag kommer att köra detta själv till helgen ngr tips och råd, inte för att jag tror att det blir ngn katastrof, för det ska min attityd se till att det INTE blir :wink:

Tack för alla svar och råd, det behövs jag känner mig lite vimsig.

God fortsättning alla!
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nej när du lägger dem så gå med ett skak i handtaget om du har vagn till dem, ligger de i säng så lägg tillrätta, tryck till med soljäder 2 sek mjukt och gå. Säg ramsan på väg ut, de börjar bli så stora nu att det är bara att säga den x4 och gå ut. Du kan även börja med bekr. ramsan om du vill så går den in lite bakvägen under tiden.

När de vaknar så avvakta, inget gråt ingen åtgärd. När de är lite större kan man ge en upplysningsramsa (som upplyser om att det fortfarande är natt) Sen om du behöver åtgärda, ja då är det buff, solfjäder, tillrätta läggning, gå ut med ramsan, husljud som gäller. Rätt verktyg till rätt fråga.

När du tar bort nattmål så gå in och buffa direkt tycker jag, så det inte råder några frågor om att man skall sova och INTE äta. Gå med ramsan men använd den inte som verktyg ÄN, ge den någon vecka eller så för att sätta sig, du kommer att märka när den funkar. Man använder oftast inte ramsan förrän vid 4 mån, när de inte letar huvudet efter rösten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
twincesses

Inlägg av twincesses »

Hej!

Jag har ocksa tva smattingar och har precis borjat kura. Precis som dina sa sov mina redan ganska bra innan jag borjade kura. For att gora det lite lattare for dem (och mig) sa borjade jag "sma kura" innan. Jag satte bestamda sov tider och laggningar. Min ena tjej brukade vakna runt 4:00am och vilja ha mat, och den andra vid 2:00am och 6:00am (god morgon kl 08:00am). Vad jag borjade att gora istallet for att ge dem mat var att stoppa in nappen INNAN de borjade skrika och ha sig. Det gjorde jag i tva veckors tid innan jag borjade kura. Beloningen for det var att tvilling1 sov igenom HELA natten utan ett pip, och tvilling2 vaknade en gang och at istallet for tva.

Jag borjade kura for tva natter sen och det har gatt stralande! Nappen tog jag bort helt och jag mottes nastan inte av protester. Tvilling1 vaknade vid 2:00am och borjade hojta. Jag buffade och ramsade tills 3:30 och efter det sov hon gott till 08:00am. Tvan vaknade inte anns.

Andra natten vaknade 1an vid 5:30, och det tog mig 10 min att fa henna att somna igen, medan tvilling tva nojde sig med ramsan utan buffning och sov igenom hela natten.

Inatt ska jag lagga dem i samma rum (jag hade dem separat innan) sa vi far se hur det gar.

Jag var ocksa osaker pa om jag skulle borja med att buffa, eller bara ramsa. Vad som funkade for mig andra natten nar ettan borjade hojta var solfjadern. Jag buffade i ca 10 sekunder tills hon blev tyst och sen gjorde jag solfjader i ca 30sekunder och gick ut med ramsa. Gjode det ca 3 ggr men det funkade!

Lycka till! Visst kan de vara jobbigt med tva istallet for en, men det ar ocksa dubbelt sa mycket karlek! :D :P
Mamma till varldens finaste Liv och Lilly 080903
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej hej!

Har lite frågor vad det gäller dagslurarna. Det är svårt att få E att sova längre än 45min man får "tok-vagna" då han vaknar till. Har som mål att de ska kunna sova inne ngn gång under 2h passet. Sen undrar jag om de kanske har svårt att sova 2h för nästan alltid vaknar de efter 1½ h, även M.

Men visst är det så att man ska köra ett schema i en v innan man ändrar....

Schemat är just nu och har varit så sedan i lördags:

07:00 Glad morgon
07:30 Mat
08:45, sova 45min
10:30 Mat, gröt
11:30 Sova 2h
13:30 Mat
15:30 Sova 45min
16:30 Mat, gröt
17:30-17:50 erbjuds 20min sömn men det är inte alltid de tar den luren. Ligger och pratar gör M. E gråter oftast så jag brukar busa/lugna med honom tills han skrattar så tar jag upp honom.
19:00 Natt efter bad, mat och bus.

22:30 kvälls mål.
04:30 (ca) E vaknar oftast och får en slurk det är tänkt att det ska bort till helgen. M sover.

Funderar på att dra ned 2h till 1½ sov 09:00-09:45, 11:45-13:15, 15:15-16:00, 17:30-17:50.

Fungerar det att ändra nu, eller ska jag vänta tills det gått en vecka, eller ska jag ändra iom när jag tar bort ett av målen??

Tack tack och Gott Nytt År!!!!!
Stolt mamma till:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, den långa luren brukar man inte ändra förrän vid 5 mån då det är dags för en schema ändring. Det vi gärna pratar om här på forum är.. "du kan inte sova ÅT ditt barn bara ge FÖRUTSÄTTNINGARNA". Och dessa barn skall ha 15,5 tim förutsättningar/dag. Däremot kan det vara dags att ta bort 20 min på kvällen, den brukar vara borta när de är runt 3 mån. :wink:

Så fortsätt ge förutsättningar för en 2 timmars lur, helt plötsligt så funkar den skall du se.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej hej...

.....här sitter jag och nästan :oops: över mina "problem" när man läser om andra små :heart: som sover jätte dåligt....men men jag känner att jag vill göra allt som underlättar för de små :heart: :anen i våra liv så att vi alla kan njuta tillsammans.

Nåja, sitter nu här och har bsetämt mig för att fåbort kvällsmålet och få nattmålet att ligga mellan 03:00-04:00 och detta började ikväll. Efter läggningen dök dock ett par frågor upp:

Jag fick lägga M 20min tidigare än E, hon var super trött och hungrig (trots tok-ätande hela dagen... :o ) På så sätt fick E vänta med sitt bad o bus...detta verkade dock inte störa M då vi kom in och la E. Det är ju så när man har två så kan inte allt göras samtidigt alltid!!!
:?: Kommer detta i framtiden att störa de två tro?? Göra alltid samma dock, alltid M som läggs först.

Sen blir det ju lättare ju större de blir med nattslurk osv. Som de kan äta "själva" tillsammans i vår säng el. dyl

Jag busade, la till rätta och ramsade x4 på vägen ut. Inga protester från ngn( M fick det ju dubbelt upp eftersom de ligger i samma rum...fast det blev ju även hennes bek. då hon sov) Sen så ville jag ge E hans bekräftelse och av ngn anledning gick jag in i rummet då ilsknade M till och sa ifrån.....jag blev så paff så jag gick snabbt ut med ramsa x2....antar att det blev väl bek. ramsan då. :?: Ok senario?

:?: När de nu kommer att vakna säg vid ca 12 som jag kan tänka mig att det blir då är det tillrättaläggning och buff som gäller för att skjuta på målet och sen ramsa ut eller :?:

Jag antar att detta blir ngn slags "nattmålskurning" som /LO beskrev att hon hade gjort på sin son.

Tack på förhand!

Tack för stöd & råd!
Stolt mamma till:
Nelly

Nattens rapport

Inlägg av Nelly »

Hej o God morgon!

Såhär blev natten:

:arrow: 18:50 la M med ramsa mer behövdes inte. Samma gällde för E fast klockan 19:10.

:arrow: 19:19 gick av ngn anledning in???? #-o Störde då M som blev ilsken, gick ut med ramsan det blev tyst. E sa inget alls

:arrow: 20:00 M gnydde men inget mer

:arrow: 23:33 E vaknar och gråter. Går in och buffar i ca 10 min ramsan ut

:arrow: 23:44 E "pratar" till :?

:arrow: 23:50 Gråt från E igen in och buffar i ca 5 min ut med ramsa

:arrow: 1:45 E gråter. Buff fungerar inte, verkar vara hunger (han åt urkasst vid nattslurken bara spottade ut) så i och med det så hade han inte ätit bra sedan 16:30, det ger 9h.

:arrow: Båda får mat, färdigmatat kl 02:00

:arrow: 05:00 E vaken och gråter, in och buffar i ca 2 min

:arrow: Båda ligger och pratar o gnyr från ca 06:00-07:00 men jag går inte in, :?: ok :?:

:arrow: 07:00 jag går in och gör glad god morgon, två solstrålar jollrar tillbaka. M den lilla akrobaten hade fått upp sina ben över spjälskyddet och hade dem ut :shock: det där får jag kolla över!!!!!

Det blev ju inte nattmat vid 03:00-04:00 men jag är andå nöjd. Det är lille E som vi får jobba med M sover gott, men hon får ändå mat när han får för att inte rucka på vårt schema och att de är synkade. :D

Nu ligger de och tar sin fm lur, M han dock somna på filten innan jag såg det. Det gick ruskigt fort så det blev 10 min innan schemat. Dock har vi ju haft scehmat i över en vecka så jag hoppas att detta inte stör :D

Pst. 20 min är borta nu från tre dagar tillbaka.

Tips, råd och tankar mottages tacksamt:D :D
Stolt mamma till:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej hallå!

Natten gick bra, maten låg vid 02:00 och det känns ok.

Dock är det väldigt strul på morgonen båda vaknar vid 05:30-06:00 och de är svåra att få till att somna om. Nu ligger E vaken och pratar M ligger och kalgar högljudt!

:arrow: har buffat, då tystnade hon men ramsan fungerar ju inte riktigt än så hon har inte lugnat sig, hur göra????

:arrow: Är det lättare (tror ni, även om barn ör olika) att få dem och somna om då de vaknar vid två för att sedan lägga nattmålet vid 04:00??

:arrow: Eftersom de ännu inte är 4månader så har jag inte ramsan som verktyg, är det då buffning/solfjäder som gäller?

Änvänder dock ramsan när jag varit inne och lungat men det blir ju inte så ofta eftersom de inte vaknar så ofta, hur får man det till att fungera bra, tips??

Jag hade ngr frågor i mitt tidigare inlägg oxå....tror ni att ngn av er som vet/kan lite mer kan titta på dem och säga om jag är fel ute eller inte osv. :?

Tack på förhand!
Stolt mamma till:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej.

Jag tycker absolut att du skall ha nattmålet kl. 04 just för att de oftast inte står sig mer än 3-4 timmar och för att de skall sova över vargtimmen bättre. Så ja buffa, solfjädra, husljuda förbi 02 uppvaket, tror faktiskt att det är lättare. Men tänk också på att det gäller att vara konsekvent i sitt handlande.

Tänk lite som att ni skall lära någon klockan, man kan inte flytta runt visarna och siffrorna lite hur som man tycker att det passar. Det gäller att verkligen hålla tiderna och rutinerna 100% och tänka att det tar 3 dagar att införa och upp till en vecka på det för alla rutiner att sätta sig.

Ett litet Ps. det är maten över dagen som räknas, inte HUR mycket man äter direkt innan natten. Så jobba ordentligt med matmålen. Ds.
Tor 2006

Nelly

Inlägg av Nelly »

...nu är jag här igen :?

Alltså dagsrutinerna sitter som de ska och 2h luren får E till var tredje dag i alla fall :D . Vi har ju mer eller mindre kört ganska fasta tider sen de va ca 2 mån.

Fortfarande några :?: -tecken eftersom de har så få uppvak och de är två och de inte är svår att lägga.

:?: Inga verktyg på nöjda barn, eller hur? (buffning etc. när de lägger sig) Just nu lägger vi dem glada i sängen och går ut med ramsan x4 i mjuk ton. Kommer det då att ta längre tid för dem att ta till sig verktygen?

:arrow: eftersom de inte är svåra att lägag blir det ju att man introducerar buffningen etc mitt i natten på första uppvaket, vilket innebär att de är ju knappt vakna ibland, men de gråter så att man ska ju "svara" dem..... :?: :?:
(i natt var första uppvaket 02:30, de la sig 19:00....så det känns ju som om vi är på rätt väg)

Känner att jag behöver ha bekräftelse på att jag tänker rätt!! :roll:

Kanske att jag har fått svar innan på dessa frågor men de "spökar" för mig 8-[

Åter igen tack för att Ni tar er tiden, jag är jätte tacksam. Sorry om jag är "trög" :oops:
Jag tycker absolut att du skall ha nattmålet kl. 04 just för att de oftast inte står sig mer än 3-4 timmar
Du menar då man matat (stört) dem i natt sömnen för annars är det väl meningen att de ska klara sig på sikt 12h utan mat....
Stolt mamma till:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej igen!

Vet inte om jag ställer frågorna på fel sätt eller om det är "dumma" frågor/funderingar...eftersom det inte är ngn som kan svara mig... :?

Jag ställer mina frågor igen då.....i hopp på att får lite svar

:?: Få uppvak & lätt läggning, ger att det tar längre tid att implementera verktygen, tips/råd på hur man gör på bästa sätt

:?: Då de är lätta vid läggning ramsa/bek ramsa i ett eller?!

:?: Eftersom det är två så blir det oftast så att den ena kommer ca 5-10 min isäng tidigare, så hon får ingen bek ramsa fast det kanske inte spelar ngn roll då det inte protesterar när jag läggar ngn av dem

:?: Oftast är det E som vaknar och behöver lite hjälp, är rädd för att störa M då jag ramsar, men det ska väl inte vara ngr problem egentligen, tips/råd :?:

:?: Då de ligger och pratar/jollrar/gnölar i vargtimmen ska man inte göra ngt eller hur?????? Man hör ju hur det avtar (då somnar de antar jag....) och sen startar igen osv osv.

:?: Hur gör man i vargtimmen om de gråter?? Solfjäder eller?!

:?: Om de fortsätter förbi vartimmen med joller & bök fram till de ska gå upp 07:00??? Inget fortfarande?? Nyttjar marginalkvarten här ibland.

:arrow: Vi skulle bara ta bort målet vid 22. men ni har det visat sig att de "sovit" till Glad morgon ett par nätter så nu kör vi på det hel natt!!!! :D

Tack för hjälp!
Stolt mamma till:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Förlåt att du inte fått svar tidigare, har ingen erfarenhet av 2 små :heart: , men kan svara dig ur kur perspektiv :D
Få uppvak & lätt läggning, ger att det tar längre tid att implementera verktygen, tips/råd på hur man gör på bästa sätt
Fortsätt att ramsa vid läggning, gnöl på natten,
får du en kämpig natt så kommer ramsan att sätta sig, det är den du först och främst ska använda dig av vid uppvak, solfjädern och buffningen är vid verklig kris.
Då de är lätta vid läggning ramsa/bek ramsa i ett eller?!

Ja!, gå ner på sista versen.
Eftersom det är två så blir det oftast så att den ena kommer ca 5-10 min isäng tidigare, så hon får ingen bek ramsa fast det kanske inte spelar ngn roll då det inte protesterar när jag läggar ngn av dem
Är ju inbakad nu, den ges separat endast under kurens 2 första nätter
Oftast är det E som vaknar och behöver lite hjälp, är rädd för att störa M då jag ramsar, men det ska väl inte vara ngr problem egentligen, tips/råd
Skjut dina vargar, M kommer nog endast att notera att du ramsar, hon(?) vet vad som gäller, "smyg" inte utan kör ramsan fullt ut, tror att du så småningom kan ha värsta "cirkusen" med ett av barnen medans den andra sover så gott, så gott.
Då de ligger och pratar/jollrar/gnölar i vargtimmen ska man inte göra ngt eller hur?????? Man hör ju hur det avtar (då somnar de antar jag....) och sen startar igen osv osv.

Pangramsa när du hör dem, deklarera vad som gäller, DET ÄR NATT FORTFARANDE, sen finns det 1000 olika tips om tidiga mornar,
Hur gör man i vargtimmen om de gråter?? Solfjäder eller?!

Jag ska se om jag hittar Miar70 sammanfattning om vargtimmen, så länge se svaret innan, solfjädern är ett krisverktyg som ska användas vid KRIS, du hör om det verkligen är kris.
Om de fortsätter förbi vartimmen med joller & bök fram till de ska gå upp 07:00??? Inget fortfarande?? Nyttjar marginalkvarten här ibland

Använd marginalen när du behöver den, försök att fånga ett läge där båda(?) är tysta (applåder kan få tyst på små älsklingar)
Vi skulle bara ta bort målet vid 22. men ni har det visat sig att de "sovit" till Glad morgon ett par nätter så nu kör vi på det hel natt!!!!
Härligt!!
Du kan det här, du är väldigt påläst, lita på dig själv, ibland blir det kanon ibland lite sämre, fokusera på att de har sovit xx timmar i sträck, inte att "de vaknade xx min för tidigt".

(fick inte ordning på citerandet hoppas du kan läsa)
//Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Här är en bra tråd om vargtimmen, läs och ta till dig det som passar er :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Kram Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nelly

Inlägg av Nelly »

Tack för svar!! :D

Inatt så sov de 19-7 vid 03:30 så gnölade E men det räckte att min man gick på toa så tystnade han :lol:

Sen fick M sig en ramsa vid 05:20 och tystnade (hon låg och jollrade) Vi fick dock gå in och lägga E till rätta vid 06:00, men det gick snabbt och tyst och han tystnade på 2 sek.

Så ja en bra natt, nu tredje utan ngn mat :D :D :D

Nu ska jag bara lära mig slappna av så att jag oxå kan njuta av sömnen....

Ska läsa igenom länken och se hur vår strategi ska se ut.

Ha en bra dag! :heart:
Stolt mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"