Torra, eksemiga kinder - tips någon?
-
Fd Medlem
-
TorpSara
Ja, jag tror man utan att oroa sig kan ge en tsk linfrölja. Man har inte hittat/sökt efter cyanidrester ännu, och jag tror man hade gjort det om man varit rädd för att det skulle finnas. Faktiskt.
men jag skulle nog hellre köra på fisk-kapsel.
Testa: lax, broccoli, grädde eller creme fraiche (mjölkfritt dårå), soltorkade tomater och vitlök. Det var Edvards favvomat i mååånga månader. Vi serverade till risoni.
Jag tror också på mjölken, det låter ju onekligen som en trolig koppling.
men jag skulle nog hellre köra på fisk-kapsel.
Testa: lax, broccoli, grädde eller creme fraiche (mjölkfritt dårå), soltorkade tomater och vitlök. Det var Edvards favvomat i mååånga månader. Vi serverade till risoni.
Jag tror också på mjölken, det låter ju onekligen som en trolig koppling.
-
Gäst
-
*frieda*
-
TorpSara
Hej hopp!
Jag brukar vara innte på ett ms-forum och där diskuteras det mycket om Omega 3. Tog mig friheten att kopiera från ett inlägg där gällande fiskolja / linfröolja:
Omega 3 fettsyror är fleromättade fetter och kan vara både kort- och långkedjade. Alfalinolensyra (ALA) är en kortkedjad fettsyra som kommer från växtriket och finns i linfröolja. Långkjedjade fettsyror är animaliska och finns i fisk och skaldjur (EPA och DHA)
Om jag förstått allt rätt så är omega 3 från fisk bättre än omega 3 från vegetabilska oljor såsom linfröolja.
Kroppen kan själv omvanldla kortkedjande till långkjedade men inte i så stor utsträckning som vi behöver, därför är det bättre med fiskolja.
Viktigt att även vara medveten om är att då omega 3 fettsyrorna är fleromättade härsknar (oxiderar) oljan lätt (oxiderar) och den klarar inte heller upphettning så bra.
Så fiskoljan verkar ju bättre känns det som.
/malin
Jag brukar vara innte på ett ms-forum och där diskuteras det mycket om Omega 3. Tog mig friheten att kopiera från ett inlägg där gällande fiskolja / linfröolja:
Omega 3 fettsyror är fleromättade fetter och kan vara både kort- och långkedjade. Alfalinolensyra (ALA) är en kortkedjad fettsyra som kommer från växtriket och finns i linfröolja. Långkjedjade fettsyror är animaliska och finns i fisk och skaldjur (EPA och DHA)
Om jag förstått allt rätt så är omega 3 från fisk bättre än omega 3 från vegetabilska oljor såsom linfröolja.
Kroppen kan själv omvanldla kortkedjande till långkjedade men inte i så stor utsträckning som vi behöver, därför är det bättre med fiskolja.
Viktigt att även vara medveten om är att då omega 3 fettsyrorna är fleromättade härsknar (oxiderar) oljan lätt (oxiderar) och den klarar inte heller upphettning så bra.
Så fiskoljan verkar ju bättre känns det som.
/malin
---------------------------------------------------------------------
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Hej
Vi provade en salva från Weleda som heter: Calendula Wind and Weather Cream på kinder och näsa på Alfred även på rumpan som gärna blir eksemig vid bad. Har fungerat bra. Men jag ser att du hittat en fungerande salva.
/ida
Vi provade en salva från Weleda som heter: Calendula Wind and Weather Cream på kinder och näsa på Alfred även på rumpan som gärna blir eksemig vid bad. Har fungerat bra. Men jag ser att du hittat en fungerande salva.
/ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
-
Gäst
Hej!
Haha, vi är värdelösa på att smörja. Köpte Borago, och jag tror vi använde den i tre dagar. Sem glömde/orkade vi inte mer.
Kinderna är dock helt fina igen
.
Åtgärderna:
Mjölkfri kost
Sempers magdroppar
Extra rapsolja i vällingflaskor och i mat
Mindre burkmat och mer hemlagad (vet inte om det spelar in, men lär ju vara mer näring i hemlagad).
Tog en dryg vecka med ovanstående åtgärder.

Haha, vi är värdelösa på att smörja. Köpte Borago, och jag tror vi använde den i tre dagar. Sem glömde/orkade vi inte mer.
Kinderna är dock helt fina igen
Åtgärderna:
Tog en dryg vecka med ovanstående åtgärder.
Va skönt att ni hittat en fungerande strategi!
Stöd på bred front har det varit också så jag har inte brytt mig om att skriva.
Men en liten bekräftelseramsa blir det ändå. Min äldsta tjej får fortfarande vid sju års ålder röda kinder när hon fått i sig mjölk. Tror stenhårt på det sambandet.
Stöd på bred front har det varit också så jag har inte brytt mig om att skriva.
Men en liten bekräftelseramsa blir det ändå. Min äldsta tjej får fortfarande vid sju års ålder röda kinder när hon fått i sig mjölk. Tror stenhårt på det sambandet.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.