Frågor efter andra natten och om insomnandet - vad gör jag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej igen!
Nu sov ahn bara 30 minuter igen... Sedan ligger han tyst och funderar och myser. Problemet med två korta lurar är ju att han är rätt trött...
Men hur mycket jag än vagnar så vill han inte somna om. Men det kanske kommer.
Tack för att du hjälper oss. Det betyder så otroligt mycket att få lite stöd på vägen även om man är rätt säker på sin sak.
:heart: :heart: :heart:
Frans 080602
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Låt honom mysa och gå till korna! :wink: Inte verktyga nöjda barn, snart får han tag på sömnen dagtid också!
Vill man mysa i sängen istället för att sova är det HELT ok! :D
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Nu har vi precis lagt en VÄLDIGT trött kille för sista luren. Han var rätt arg men med några höga låååånga ramsor så blev det tyst.
Sedan efter uppföljningsveckan och kanske lite mer tid kan man variera att sova ute och inne vid lurarna då? Vi antar att det regnar som om himlen öppnat sig eller att det 140 minusgrader ute. Kan man sova inne då?
Frans 080602
lizluz

Inlägg av lizluz »

För övrigt vill jag bara tillägga att denna lilla pojke som inte kunnat sova speciellt mycket pga magont nu bajsar bättre än någonsin. Jag förstår inte varför man inte på bvc eller sjukhusen kan tala om för en att det är sömn barnet behöver - sömn utan mat!
Vi har fått åka in akut en gång när han inte sovit på 12 timmar och varit hos flera läkare som bara sägt att han är så stor och att det är därför.
Jag är så trött av att få SOVA :P och lycklig av att se min pojke må bra fastän han fortfarande är väldigt trött.
Tänk också att han accepterat denna nya ordning på bara två nätter för natt tre vakande han ju bara två minuter!
HELT OTROLIGT!
Känner sån otrolig tacksamhet mot AW och alla eldsjälar som finns här!
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Sedan efter uppföljningsveckan och kanske lite mer tid kan man variera att sova ute och inne vid lurarna då? Vi antar att det regnar som om himlen öppnat sig eller att det 140 minusgrader ute. Kan man sova inne då?
Allt går bara man kopplar på attityden :lol: 8) Då kan man även sova på bara backen om det skulle vara aktuellt :shock: :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizluz

Inlägg av lizluz »

Ok, det låter bra!

Nu vaknade han återigen för tidigt (denna gång inne), han sov bara 30/45 min och var jättearg när han vaknade. Vi ramsade och ramsade men inget hjälpte. Till sist gick jag in och solfjädrade så att han blev lugn. Då frågade jag om han skulle vakna nu och då började han skratta så jag tog upp honom.

Idag ligger han alltså back ca 1-1,5h på dagsömnen och vi känner att han är nästan lika trött och rödögd som innan kuren. Finns det något vi kan göra? Attityden har vi!
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Min första tanke när han vaknar med gråt är: hur är det med skrattet till go nattet inför dagslurarna?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizluz

Inlägg av lizluz »

Det är bra. Han är oftast väldigt glad så det är inte svårt att få honom att skratta. Har precis varit ute med vagnen och denna gång blev det 20 minuter. Men i vagnen är han inte ledsen.
Tycker det är jättesvårt med de här dagslurarna. Han har sovit 45 minuter jättebra förut.
Frans 080602
lizluz

Inlägg av lizluz »

Jag funderar på om jag har gjort helt galet med vagnen från start. Han ligger på rygg för den är för trång för att ligga skönt på mage i. Sån där cityvagn...
Jag har promenerat efter att han somnat eller medan han somnat. Måste den stå still? Det har varit så kallt att jag velat röra på mig med men då känns det som om han vaknar när jag stannar. Nu har iof inte det varit problemet eftersom han vaknar redan efter 20-30 minuter. Hur exakt är det tänkt?
Jag har ingen balkong och om vagnen ska vara stilla måste jag sitta på en parkbänk... brrr
De två första dagarna gick dagslurarna perfekt men nu är det lite väl lite sömn.
Sen undrar jag vad man gör om man redan märker att det blir lite lite mjölk på kvällen. Jag har ju gett mat på natten förut och det sägs ju öka produktionen väldigt. Nu när jag inte gör det är det som om han inte är helnöjd sista måltiden.
Har precis börjat m smakis och lite gröt. Kan jag amma flera gånger under dagen för att öka produktionen nu. Vill inte att mjölken ska sina. Det är en enorm varg för mig... Den enda faktiskt.
Frans 080602
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Idag blev det ännu en kamp om inneluren som slutade i 0 minuter sömn. Insomnadet för natten tog 10 min och i natt vakande han till ca 2 minuter vid 06 och sedan väckte vi 6.30. så nätterna sitter bra nu känns det som.
Försöker fortfarande bearbeta amningsångesten. Gav honom extra urpumpat nu innan läggdags som han åt till sista droppen. Han kräks rätt mycket under dagen så det känns som om han får i sig en del ändå.
Har kommit fram till att om det skulle ta slut så är han trots allt fem månader och jag tänker INTE amma på natten igen.
Väldigt tacksam för lite åsikter om det jag skrivit ovan... behöver lite j-vlar anamma inför morgondagen!
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det jag skulle göra angående BM är att pumpa. Låt inte honom småsnutta hela tiden för då blir han inte hungrig till måltiderna. den urpumpade mjölken kan du sedan ge på flaska som kvällsslurk om bröstmjölken inte räcker. :wink:

Det här med trånga vagnar har vi löst genom att köpa en begangad tvillingvagn då kan de små vända och vrida på sig hur som helst. Det bästa är om vagnen står stilla under hela luren. Om du prommenerar till sömns kommer liten antagligen att vakna i varje skarv. Så om man vill gå bruker det vara bäst att göra det jämt och hela luren. Kanske du kan ha någon lur om dagen i vagnen och någon i sängen inne så behöver du inte vara ute jämt. :roll:

hälsningar :heart:
ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Ida och alla!
Tack för snabb respons! Det är så jag gjort nu. Pumpat på morgonen och gett på kvällen + ett enda litet mellanmål. Han verkar inte missnöjd på dagarna inte grinig iaf men jag funderade på om han är hungrig och det är det som gör att han sover korta dagslurar men han gnäller ju inte då när han vaknar så det verkar ju inte troligt.
Jag har inget emot att gå så jag köper ingen ny vagn. Är helt nöjd med att komma ut och nu när jag får sova på natten är jag ju pigg... Snart iaf, just nu har är jag inne i den där trötta perioden.
Förstår bara inte hur den sista luren kan var så svår när han fattar galoppen en och en halv timme senare vid läggning.
Så då går jag bara och om han vaknar så är det ok, då har jag givit honom rätt förutsättnigar? Kan jag fälla upp sufletten direkt när han vaknar och skrattar och pratar eller ska han liksom ligga där under tills sovtiden är slut?
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du ska ge honom förutsättningar för sömn under hela sovtiden. :wink:

Ida

www.sovgott.net
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Ida!
Jag är lite trög så jag måste bara dubbelkolla. Alltså inte fälla upp så han kan titta ut... Han är väldigt nyfiken av sig.
Kram
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nej precis. På sovtiden ska det vara tråkigt och inga synintryck :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar