Frågor efter tredje natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

När jag läser boken och andra inlägg så beskriver andra hur deras barn vaknar och somnar om själv. När vår son vaknar så gnäller(/gråter) han även om han senare kan somna om själv. Låter det alltid så när de vaknar till på natten? I sådana fall så kommer vi att vakna flera gånger per natt för alltid:-)
Jag tror det är ganska vanligt att man ev gnäller lite innan man lärt sig somna om helt.Däremot är det skillnad på att gnälla och att vara riktigt ledsen.
Så låt honom gnälla på,det går över.Fastnar han däremot i att bara ligga och gråta så går man in för att bryta.

Är det viktigare att de lär sig att somna om själv efter en liten tids gnäll eller är det viktigare att vi går in och ramsar så att de somnar mer på betställning? Vilket alternativ tillhör det normala förloppet?
Jag tycker inte att ni ska göra något at gnället.Han kanske inte ens är vaken.
Så lite trafik som mööjligt alltså.

För övrigt så tycker jag att han verkar sova jättebra.!!!
:D Fortsätt rapportera!
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

När jag skriver att man går in för att bryta så menar jag att man ramsar.
(blev lite otydligt skrivet)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Vad bra det går - heja heja!! Ungefär så såg vår vargtimme ut i ca 2 veckor (inte varje natt dock, men lite så där varannan... ibland kunde det till och med ta 30 min innan han somnade om, ibland räckte det med ramsa - ibland fick man in och bryta - men hör och häpna - nu sover han tills mamma väcker! Peppar peppar... Det ger sig säkert snart ska du se - i synnerhet om ni är konsekventa med ert handlingsmönster.
Våra daglurar strular dock fortfarande från och till. Ibland går det bra ibland dåligt - men skam den som ger sig!
Kram på er alla!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
axel

Inlägg av axel »

Tusen tack för era svar!

Natt 8
20.00 Somnar utan gnäll på fem minuter!!!! Underbart:-)
3.00 Lite gnäll och somnar sedan om själv
5.00 Lite gnäll och somnar sedan om själv
6.00 Lite gnäll och somnar sedan om själv
6.15 Lite gnäll och somnar sedan om själv
7.00-7.20 Lite gnäll så jag går in och ramsar en omgång
7.55 Vaknar så det blir "God Morgon"

Han är så duktig.

Han väcker oss naturligtvis med sitt gnäll men bara vetskapen om att han har verktygen at somna om själv känns tryggt. Vi kommerväl också att slappna av så småning om :-)

Mvh
Monika
twins

Inlägg av twins »

Grattis :thumbsup: .

Vad duktig han är! Visst är det skönt att slippa kliva upp ur sängen mitt i natten :shock: . Stoppa in öronproppar och sov vidare :sleep: .

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad glad jag blir av att läsa att det går så bra för er :D

Det här gnället kommer bli kortare och kortare och mer och mer sällan ju längre tid det går tills att helt sluta.
Och vaknar han någongång i framtiden så har du ju verktygen nu och vet hur du ska agera.Ibland så kan det komma frågor om vargen eller oxå så kommer det inga alls....... :wink:

/kram
axel

Inlägg av axel »

Tack!

Vi funderar på att låta en av oss sova med öronproppar och byta varannan dag:-)

Det känns så skönt att ha detta forum som ett stöd.

Mvh
Monika
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag är så glad för er skull! Underbart! Snart sover ni som grisar alla tre, hela långa natten. Kram
axel

Inlägg av axel »

Tack:-)

Natt 9

20.00 somnar efter 10 min, måste ramsa en extra gång
23.00 Gnäller men somnar om själv
24.00 Gnäller men somnar om själv
6.00-7.00 Rätt mycket gnäll konstant. Vi får ramsa flera gånger och lägga till rätta två gånger
7.40 Vaknar så vi säger god morgon

Ha ha ha ha.... jag sov med öronproppar i natt men ändå var det jag som vaknade först då Axel gnällde. Det är inte klokt hur känsliga vi mammor är:-)

Finns det något som man som förälder kan göra för att ens barns ska somna om utan gnäll eller är det en process de får gå igenom själv?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej axel

Jag tror inte att det är så mycket att göra åt "gnället".
Det kommer att ge med sig eftersom.

/ulrika
axel

Inlägg av axel »

Natt 10

20.00 God natt utan ett ljud!
22.40 Lite gnäll men somnar om själv
5.40-6.00 Gnäll. Får lägga tillrätta två gånger och ramsa fyra.
7.35 Vaknar med ett glatt humör och har bajsat ner sig totalt. Det blir god morgon då.

I morgon är sista dagen på uppföljningsveckan. Han verkar gilla att vakna halv åtta mer än åtta som vi hade bestämt från början. Borde vi justera vårt schema? Vi valde ursrungligen 20.00-8.00. Kanske borde vi ändra det till 19.30-7.30? Är det vanligtvis lättare att få barn att sova 12 timmar mellan 19.30-7.30 än 20-00-8.00?

Axel hade svårt att komma till ro när han skulle ta sin förmiddagslur. Jag var tvungen att buffa tills han hade lugnat ner sig. Är det fullkomligt otillåtet att buffa på dagarna? Förstör det i sådana fall för nätterna?

Hur länge brukar i regel vargtimmarna vara lite oroliga?

Mvh
Monika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag tror att det är svårare att sova längre på morgonen.Det går lättare att lägga tidigare på kvällen istället och på så vis få 12 timmars natt.

Tycker inte att du ska ha det som system att behöva buffa dagtid.Kan tänka mig att det blir lite "dubbla" budskap där.
bara DU litar på att han kan somna själv på dagen så kommer han att göra det oxå.

Tycker ni är jätteduktiga!!
Och vilka framsteg ni gjort sedan start!!!

/ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hur gick det med dom andra lurarna idag?

/ulrika
axel

Inlägg av axel »

Luren mitt på dagen gick mycket bra. Han somnade av sig själv och sov sedan två timmar i sträck! Jag var dock tvungen att vara i konstant rörelse med vagnen:-) Det gör mig inget eftersom jag får motion då.

Sista luren på em var bråkig. Jag börjar dock misstänka att han kan bli arg för att han inte kan somna. Kanske borde jag ha lite mer is i magen innan jag ramsar/ev. stör. På em lade jag honom till rätta en gång och ramsade sedan som påminnelse. Det tog undergär tio minuter för honom att somna. Är det normalt?

Jag pratade med en mamma som jag lärt känna nu under min föräldrarledighet. Hon blev så inspirerad av oss att hon betällde boken i dag och skall antagligen kura sin son om en vecka.
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag tycker det går superbra för er! Gnället kommer att ge med sig. Tor kan fortfarande vissa nätter gnälla lite, men somnar om själv. Men oftast hör vi honom inte alls. Daglurarna har också börjat gå bättre. Är man bara konsekvent så blir det bara bättre och bättre - så tycker jag det varit för oss i alla fall och säkert gäller detsamma för er. 10 minuter för att somna är inte lång tid enligt min mening, i synnerhet inte med tanke på att ni bara är på uppföljningsveckan. Ofta tar det ungefär så lång tid för oss också. Visst är det tråkigt när det blir gnäll, men snart kommer du märka att även om han inte somnar direkt kommer han inte vara arg där han ligger utan mer ligga och småprata sig själv till sömns och det måste ju vara ok. Ska man vara ärlig somnar man ju inte själv knall och fall heller... 10 minuter betraktar åtminstonne jag som normalt.

Grattis till snart avklarad kur - det går bara uppåt härifrån - så länge man bestämmer sig för det! Vad roligt att du inspirerat andra!
Kram
Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"