5 månader gammal bebis som behöver sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är klart att det kommer att fungera och att eran kille kommer att bli trygg i sig själv för att vilja sova i sin säng om natten.-och njuta dessutom av det.
Oftast så är det dom små tingen som gör det stora hela som du själv märker.

Det här kommer att bli kanon!!!

Du är jätteduktig och verkar taggad.Hur är det med sambon?Är det någon skillnad?
(hadde själv en skeptisk sambo i början med hela AW-tänket som nu är helt med på noterna.)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Alma Ciric
Kontakt:

Idag är jag bara sååå glad

Inlägg av Alma Ciric »

Tack Ulrikaj. Leendet sitter kvar som du förstår :) . Isak somnade själv på både morgonluren och nu 12.00 som är tänkt att vara hans middagslur. Nu var ramsan "En liten kille som du behöver sova nu" Jag kan fortfarande inte tro att det är sant. Han somnar själv min lilla pojke, det har han inte gjort på flera månader. Och vi har naturligtvis inte gett han chansen utan hela tiden räknat med att det blir strul. Därför är SHN boken så bra. Den får en att tänka i nya banor och AW skriver så lyriskt och klokt att det fastnar i huvudet direkt (även om man behöver läsa vissa saker om och om igen)

Har lite problem med schemat. Isak går på babysim på söndagar 18-30-19.00. Därför vill jag inte tidigarelägga nattsömnen men jag skulle ju kunna unna oss två sovmorgon till 7.45 så att vi får 12h natt. Nu hoppas jag att pappa inte väcker den lilla när han går på jobbet och så får jag ta Glad God Morgon själv på vardagarna.

7.45 Glad God Morgon
7.45 Amma
8.45 Gröt + Fruktpure + Vatten
9.15-10.00 Sova 45 min
11.00 Smakportion + Amma (Ska snart bli ett helt mål)
12.00-13.30 Sova 1.5h
14.00 Amma (Detta kan bli ett mellis sen)
16.00-16.45 Sova 45 min
17.00 Gröt + Fruktpure + Vatten
19.00 Bad + Nattslurk + Skrattet till God Nattet
19.45 Sova Natt

Vad sägs?
Tack Tors mamma för det goda tipset med 2 frukostar. Isak ammade först och en hel portion gröt åt han upp inom en timma. Lille älsklingen verkar ha varit hungrig :( .

Sambon blev helt förbluffad. Han vill fortfarande inte tro att det beror på ramsorna men jag tror inte att det dröjer länge innan han står där och ramsar själv. Resultatet är fantastiskt!
När Isak inte sov på nätterna blev det liv som vi trodde ska vara lyckligare än någonsin bara ut på att härda ut. Vi älskar Isak så så så mycket men sömnlösa nätter har totalt knäckt oss. Nu ser vi allt från den positiva sidan igen och jag ser verkligen fram emot att kura. Funderar på att starta tidigare :? har så mycket energi just nu.

Ha en bra dag alla!!
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt och vilken fin rapport! Tack själv för att du lyssnade! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tycker schemat ser bra ut.
Sambon blev helt förbluffad. Han vill fortfarande inte tro att det beror på ramsorna men jag tror inte att det dröjer länge innan han står där och ramsar själv. Resultatet är fantastiskt!
känner igen det där......... :wink:

Kul att du är så otroligt peppad.Du verkar verkligen vara redo nu....

Fortsätt rapportera!

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Alma Ciric
Kontakt:

Några frågor innan kurdags

Inlägg av Alma Ciric »

Isaks sömn har blivit mycket bättre sedan vi

1. flyttat hans säng till hans rum,
2. infört Skrattet till God Nattet,
3. infört ett schema,
4. och kanske viktigast av allt slutat vagga honom och ramsat istället!!!

Nu vaknar han ca 2 ggr per natt (tidigare allt från 5-20ggr). Dagslurarna fungerar också mycket bättre. Planen är att starta kuren imorgon natt för att komma helt i hamn...

Några frågor innan startdags:
1. Ibland så strular dagslurararna.. Jag undrar när jag ska ta upp honom om han inte vill sova sina 45min pass. (se schema i tidigare inlägg) För det mesta så somnar Isak ganska snabbt. Ibland kan jag inte tro att det är sant, han har svarat så bra på ramsan. Men ibland så kan han växelvis gnälla/skrika hela 45 min på 45min-passet och till slut har jag tagit upp honom. Då hoppades jag att han ska sova åtminstone 20min eller 5 min men nej, och till slut så gav jag upp. Jag undrar om jag borde ha gjort det tidigare?

2. När det strular och jag bestämmer mig för att ta upp honom hur ska jag göra för att han inte ska tro, Bara för att du gråter så får du som du vill nu.

3. Om han missar ett sovtåg (beskrivet ovan) har jag hållit han vaken till nästa sovpass. Ibland kan han vara mycket trött fram till dess så jag lägger han en kvart tidigare. Är det okej? Har ni andra tips? Ofta så somnar han direkt.

Tacksam för svar!

Kram
Alma och Isak
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Här har du koll på läget :lol: Ska bli spännande att följa eran kur, tror det kommer att gå plättlätt, du verkar jätte påläst! :lol:

1. Ibland så strular dagslurararna.. Jag undrar när jag ska ta upp honom om han inte vill sova sina 45min pass. (se schema i tidigare inlägg) För det mesta så somnar Isak ganska snabbt. Ibland kan jag inte tro att det är sant, han har svarat så bra på ramsan. Men ibland så kan han växelvis gnälla/skrika hela 45 min på 45min-passet och till slut har jag tagit upp honom. Då hoppades jag att han ska sova åtminstone 20min eller 5 min men nej, och till slut så gav jag upp. Jag undrar om jag borde ha gjort det tidigare?

2. När det strular och jag bestämmer mig för att ta upp honom hur ska jag göra för att han inte ska tro, Bara för att du gråter så får du som du vill nu.

3. Om han missar ett sovtåg (beskrivet ovan) har jag hållit han vaken till nästa sovpass. Ibland kan han vara mycket trött fram till dess så jag lägger han en kvart tidigare. Är det okej? Har ni andra tips? Ofta så somnar han direkt.
1. Har du honnom i vagn eller säng? Dagslurarna brukar sätta sig ganska fint under kuren just för att man verktygar ganska ordentligt från början, första dagen buffar/vagnar man vid minsta pip och då får domavslappningshjälp och lite lättare att komma in i sömnen, så eftersom ni redan följer ett schema tror jag att klockan kommer att sätta sig under kur dagarna då fu "får" verktyga lite mer. :lol:

2. Invänta ett ögonblick då han är tyst och även om han skäller u dig efter noter s "se" inte det utan kvittra på och var så glad så glad, hej hopp har mammas gubbe sovit skönt! Åååh vad mysigt! :D

3. Du kan bjuda på en eller två 5 minuters lurar vid behov, det brukar räcka med en sådan lite power nap för att klara sig, och kvarten använder man vid behov, men hellst inte under själv kuren.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:D hej,hur går det för er?

/Kram
Alma Ciric
Kontakt:

Heeej

Inlägg av Alma Ciric »

Det går riktigt bra tack. Lite bakslag en natt tror det berodde på sjukdom och medföljande oro hos ömma föräldrar :cry: . Annars mest problem med vargtimmarna. Han vaknar vid 6 ibland somnar han om vid 7 ibland kämpar han in i det sista tills jag bestämmer mig för att göra en tidigare Glad God Morgon. Ska prova att pangramsa här inatt!!!

Han vaknar fortfarande ca 2 ggr per natt men det räcker med en ramsa x4 så är det över.

Dagslurarna börjar också sätta sig nu, ofta räcker det med besked och bekräftelse ihop. Ibland måste jag påminna men aldrig ta upp honom :D !

Väntar fortfarande på en 12-timmars natt men överlag så fungerar allting mycket bättre.

Tack för alla tips och stöd!! :heart:
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

Tack

Inlägg av Alma Ciric »

Vill bara skriva några rader till...

Isak äter redan mycket mycket bättre. Grötportionerna är inte längre smakportioner utan hela portioner med fruktpure därtill. Plus att han äter gröt 2 ggr om dan nu och inte 1 gng som tidigare. Detta har gjort att lilla grabben är förstoppad så det blir mkt katrinplommon... Men Gud va roligt att han äter så bra!!!

Sedan så är han en mkt gladare liten pojke :D och det värmer varje mammahjärta.

Så tack än en gång för att den här metoden finns och för att Ni finns. Vad finns viktigare än en bra start på föräldrarlivet!!! Och vilken bra erfarenhet att ta kontrollen och styra upp mot HÄRLIGA TIDER....

Medelar när första 12-timmars natten kommer.

PS Och jag glömde säga att Isak han sover sitt middagspass nu och drömmer sött..
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Oj,vad glad jag blir! :D
Ni är så duktiga tycker jag.
Fortsätt som nu gör så kommer han snart att "sova över" uppvaken.

Kram från ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är ju så att allt hänger isamman.Blir sömnen god så blir aptiten och humöret bättre oxå.Vet ju själv hur jag är om jag sovit dåligt någon natt...

Och jag skriver det igen.Jag bir så glad över att höra att det går bra för er.Ni verkar helt ha rätt inställning till det hela.

kram igen
Alma Ciric
Kontakt:

Vargtimmen

Inlägg av Alma Ciric »

Kämpigt med vargtimmen men jag hoppas att om jag låter bli att ta upp honom så kommer han sova sin 12h natt, som det är tänkt att han ska göra lång tid framöver.

Inatt har jag fått ramsa x4 22.40 och 13.10. Sedan så pangramsade jag 5.40 och det fungerade i 20min :D . Han vaknar men skriker aldrig upp sig utan hör av sig, kanske gnäller en stund, blir tyst, jag avvaktar. 7.05 börjar han gråta jag går in, han slutar direkt ler mot mig och vill att jag ska ta upp honom. Jag lägger tillrätta och ut med ramsan. Detta gör jag 2 ggr till för att han inte ska skrika upp sig sedan så avvaktar jag en stund. Han gnäller för att sen bli tyst, somnar inte. Efter ca 5-10 min tysthet går han igång igen så jag går in 7.34 och gör en tidigre Glad God Morgon.

Nu leker han i sitt babygym...

Jag vet inte men kanske så påverkar det att pappa går till jobbet vid 6 tiden även om han smyger ut. För i helgen så vaknade han men jag fick han att somna om. Kanske är det mina egna vargar som spökar här också för jag tänker som många andra (har läst här på forumet) Vad ska grannarna tycka??

Lite jobbigt med vargtimmen men när jag tänker på den tiden innan vi startade med kuren då Isak vaknade upp till 20-25ggr och vi vaggade/vagnade i flera timmar så hela lägenheten gungade så är jag supernöjd nu.
Ska precis sätta på kaffe och ha det lite morgonmysigt här hemma. För jag har en bebis som njuter och som jag njuter av. :heart: .
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

Vargtimmen

Inlägg av Alma Ciric »

Kämpigt med vargtimmen men jag hoppas att om jag låter bli att ta upp honom så kommer han sova sin 12h natt, som det är tänkt att han ska göra lång tid framöver.

Inatt har jag fått ramsa x4 22.40 och 13.10. Sedan så pangramsade jag 5.40 och det fungerade i 20min :D . Han vaknar men skriker aldrig upp sig utan hör av sig, kanske gnäller en stund, blir tyst, jag avvaktar. 7.05 börjar han gråta jag går in, han slutar direkt ler mot mig och vill att jag ska ta upp honom. Jag lägger tillrätta och ut med ramsan. Detta gör jag 2 ggr till för att han inte ska skrika upp sig sedan så avvaktar jag en stund. Han gnäller för att sen bli tyst, somnar inte. Efter ca 5-10 min tysthet går han igång igen så jag går in 7.34 och gör en tidigre Glad God Morgon.

Nu leker han i sitt babygym...

Jag vet inte men kanske så påverkar det att pappa går till jobbet vid 6 tiden även om han smyger ut. För i helgen så vaknade han men jag fick han att somna om. Kanske är det mina egna vargar som spökar här också för jag tänker som många andra (har läst här på forumet) Vad ska grannarna tycka??

Lite jobbigt med vargtimmen men när jag tänker på den tiden innan vi startade med kuren då Isak vaknade upp till 20-25ggr och vi vaggade/vagnade i flera timmar så hela lägenheten gungade så är jag supernöjd nu.
Ska precis sätta på kaffe och ha det lite morgonmysigt här hemma. För jag har en bebis som njuter och som jag njuter av. :heart: .
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vargtimmen KAN ta ett tag att bukt med.Men gör precis som ni gör nu så kommer det att lösa sig.

Sen kan det ju vara ett finger med där oxå att du släpper in vargar när pappan går till jobbet.Men försök stålsätt dig och tänk att lilla stjärnan måste ju sova ändå.

Kram från ulrika
Alma Ciric
Kontakt:

ooppps

Inlägg av Alma Ciric »

Hej Idag försov vi oss!!!!!!!!!!!!!!!! Isak han vaknade 2 ggr i vargtimmen men somnade om. Sen ringde klockan prick 7.45 men jag somnade om, Isak han vaknade aldrig. Inte vad jag vet i alla fall. Strax innan kl 9 ringde min sambo och blev förvånad över mitt mummlande i telefon. I barnkammaren hittade jag en pratig Isak..glad som en solstråle..Detta är jätteskoj men jag är rädd att schemat rubbas nu. Vi var hos doktorn mellan 10.30-11.00 och Isak somnade i bilen. Jag tog upp han, la han i spjällsängen och han fortsatte sova, förstår att han är trött vi hoppade över första dagsluren den mellan 9.15-10.00. Nu ska han egentligen inte sova förän 12.00-13.30. Hur gör ni när något så här händer? Eller låter ni aldrig något sådant hända?

Fungerar jättebra med metoden i övrigt. Har precis stolt medelat hur bra Isak sover och hur bra SHN metoden har fungerat på honom på BVC. Bravo sa både sköterskan och läkaren. Gå hem och var glad, du har en frisk aktiv liten kille.

En annan sak, Isak han tycker inte om kött ännu :) . Gröt, frukt och grönsaker (grönsaker går inte lika bra som frukt) går bra. Har ni några tips där? Ska jag erbjuda han kött och grönsaker varje dag ändå, trots att han spottar ut? I början av kuren åt han jättebra men nu äter han sämre? Jag trodde att det skulle vara tvärtom. Han har varit förstoppad, kan det bero på det?
Jag försöker ge han kött och grönsaker varje dag men han äter dåligt så han får amma efteråt. Kan det vara så att han vet att han ska få amma om han vägrar äta så han utnyttjar det? Men hade jag istället gett han frukt så hade han ätit hur mkt som helst.
I alla fall, läkaren tyckte inte att det var ngt att bekymra sig om.

Tack kära Anna Wahlgren för den här metoden. Vårt liv är så mycket bättre nu.

Kram
Alma och Isak
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"