kur i full gång!!aktiviteter på dagen?
Har lite mer frågor...
Inatt var fjärde natten sen vi började med kuren. Igår natt sov han hela natten.
Inatt vaknade Elias vid 5-tiden och då körde jag påminnelseramsa x4 och sen bekräftelseramsa ett par gånger tills han tystnade. Utanför dörren. Samma sak när han vaknade vid 6.15. han tystnade och somnade snabbt båda gångerna. Inom loppet av ett par minuter.
Undrar om jag gör rätt med ramsan. Hur många gånger ska man säga bekräftelseramsan respektive påminnelseramsan
Ska jag använda mig av båda i det läget som vi var i inatt
Jag vill ju inte gärna att han blir beroende av ramsan för att somna om. Jag vet att han ibland vaknar till men somnar om själv (hör det i babyvakten) och vill att han fortsätter med att kunna somna om själv, såklart. Han gråter inte hysteriskt när han vaknar utan gnäller mer... Hur mycket ska jag vänta mellan rams-varven ifall han inte somnar efter första omgången 
Inatt var fjärde natten sen vi började med kuren. Igår natt sov han hela natten.
Inatt vaknade Elias vid 5-tiden och då körde jag påminnelseramsa x4 och sen bekräftelseramsa ett par gånger tills han tystnade. Utanför dörren. Samma sak när han vaknade vid 6.15. han tystnade och somnade snabbt båda gångerna. Inom loppet av ett par minuter.
Undrar om jag gör rätt med ramsan. Hur många gånger ska man säga bekräftelseramsan respektive påminnelseramsan
-
ilindstrom
barnpassning vid åttamånadersångesten
Har en fråga
Hur är det med barnpassning när barnet har åttamånadersångest
Elias är i den perioden nu och om ett par veckor ska han bli passad av några kompisar till oss i några timmar. Vi har inte lämnat honom ifrån oss förut så jag är minst sagt lite nervös... 8-[
Hur är det med barnpassning när barnet har åttamånadersångest
Sova i samma rum när man åker bort...
Och en fråga till...
Hur gör ni när ni åker bort med barnet och hälsar på familj eller vänner? Elias mor- och farföräldrar bor inte i samma stad som oss och då måste vi sova över. Vi kan inte få ett rum bara till honom. Hur 'är det med att sova i samma rum? Tänk om han får för sig att vakna? Jag kan ju inte ramsa om han kan se mig! Då blir det ju fel! Eller? Om kuren sitter som bara den då kanske de inte ens vaknar eller? Vad har ni för erfarenhet av sådant? Hur har ni löst det?
Hur gör ni när ni åker bort med barnet och hälsar på familj eller vänner? Elias mor- och farföräldrar bor inte i samma stad som oss och då måste vi sova över. Vi kan inte få ett rum bara till honom. Hur 'är det med att sova i samma rum? Tänk om han får för sig att vakna? Jag kan ju inte ramsa om han kan se mig! Då blir det ju fel! Eller? Om kuren sitter som bara den då kanske de inte ens vaknar eller? Vad har ni för erfarenhet av sådant? Hur har ni löst det?
Jag sover i samma rum som Elsa hos mina föräldrar. Mörklägger med sopsäckar och deras rullgardiner så att det är så mörkt som möjligt. Jag hänger också ett lakan på ena långsidan av hennes säng så hon säkert inte ser mig. Lite att pyssla med men det går av bara farten när man är van. Lägger henne kl 19 och smyger själv in när jag lägger mig utan problem. Skulle hon vakna ändå (vilket aldrig hänt mitt i natten sen kuren satte sig) så kan man ramsa från den egna sängen. Skulle det inte hjälpa smyger man ut och ramsar utanför dörren och smyger in när de somnat om. 8)
Nu när kuren sitter så sover Elsa hårt när hon somnat för natten. Det går att smeka henne över huvudet (kan inte låta bli ibland innan jag lägger mig och tar en sista titt så allt är ok), och man kan lägga henne tillrätta om hon ligger lite väl galet, hon bryr sig inte.
Vi har till och med lagt henne för natten hos min syster, tagit upp henne för en kort biltur till mina föräldrar, lagt henne där och sedan smygit in några minuter efter det. Hon sa inte ett ljud!

Nu när kuren sitter så sover Elsa hårt när hon somnat för natten. Det går att smeka henne över huvudet (kan inte låta bli ibland innan jag lägger mig och tar en sista titt så allt är ok), och man kan lägga henne tillrätta om hon ligger lite väl galet, hon bryr sig inte.
Vi har till och med lagt henne för natten hos min syster, tagit upp henne för en kort biltur till mina föräldrar, lagt henne där och sedan smygit in några minuter efter det. Hon sa inte ett ljud!
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Problemet är att Elias ställer sig upp när han vaknar
Då ser han ju mig även fast jag hänger ett lakan på sängen
Förhoppningsvis slutar han vakna helt då... [-o<
Inatt vaknade han vid 00.40-tiden och då fick jag ramsa, en omgång. Konstig tid att vakna på
Imorse var det värre, dock. Han vaknade 06.30 och han ska ju sova till 07.00. Så jag fick ramsa utanför dörren, men gnället blev till skrik och efter 10 minuter fick jag gå in och buffa lite kort. Det hjälpte och han tystnade till slut efter en stund till av ramsande. 06.55 vaknade han igen och då blev det godmorgon
Va jobbigt det blir när han vaknar bara en liten stund för tidigt... Då känns det jobbigt att tvinga honom att sova vidare. Men jag lyckades. Hoppas att han förstår att det är kl 07.00 som gäller, inte 06.30 
Förhoppningsvis slutar han vakna helt då... [-o<
Inatt vaknade han vid 00.40-tiden och då fick jag ramsa, en omgång. Konstig tid att vakna på
Imorse var det värre, dock. Han vaknade 06.30 och han ska ju sova till 07.00. Så jag fick ramsa utanför dörren, men gnället blev till skrik och efter 10 minuter fick jag gå in och buffa lite kort. Det hjälpte och han tystnade till slut efter en stund till av ramsande. 06.55 vaknade han igen och då blev det godmorgon
Jobbar ni på med kuren som ni gör nu så kommer han säkert inte vakna och ställa sig upp när ni är borta. Och gör han det så löser ni problemet bara, hej hopp nu ska vi sova (självklar attityd 8) ) tillrättaläggande och ut ur rummet med ramsa. Sedan smyger ni in när han somnat. Oroa dig inte, när man har verktygen så är det bara att använda dem med den rätta attityden så ordnar det sig.
Egen erfarenhet, jag oroade mig för problem som inte fanns i början när man var lite ovan
.
Morgonvak kan sitta i ett tag och det kan ta upp till en månad innan allt sitter som berget. Jag tycker ni jobbar på bra! Du kan ju använda solfjädern också, om det är kris...
Kram Bea
Egen erfarenhet, jag oroade mig för problem som inte fanns i början när man var lite ovan
Morgonvak kan sitta i ett tag och det kan ta upp till en månad innan allt sitter som berget. Jag tycker ni jobbar på bra! Du kan ju använda solfjädern också, om det är kris...
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Jag har märkt, nu när kuren börjar sitta ganska bra på vår son, att jag får göra några små justeringar i hans schema.
Vad säger ni om detta schema?
07.00 Vakna
07.15 Frukost
9.30 Sova 45 min
10.45 Middag
13.45 Mellanmål
14.00 Sova 1,5 h
17.00 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt
Man kanske ska flytta den långa siestan till lite tidigare?? Men jag provar så här så länge och ser hur det fungerar.
// Vanesa
Vad säger ni om detta schema?
07.00 Vakna
07.15 Frukost
9.30 Sova 45 min
10.45 Middag
13.45 Mellanmål
14.00 Sova 1,5 h
17.00 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt
Man kanske ska flytta den långa siestan till lite tidigare?? Men jag provar så här så länge och ser hur det fungerar.
// Vanesa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
Ger dig en länk där det står mycket om olika schema.
Jag är verkligen ingen schemaexpert så någon annan kanske kan fylla på?
Tiderna du har är nästan precis samma som vi har, men jag har mellis efter långluren som ligger tidigare. Om du ser att han klarar att vara vaken länge på förmiddagen så funkar det nog. Elsa klarar inte mer än 2,5 tim från första luren till andra. Däremot fixar hon de 5 timmar som återstår till natten. Jag tänker mig att hon bara sover 20 min fm och då blir trött till middagen, men eftersom hon sover en längre lur då så går vaken em bra. Därefter sover hon ju hela natten. Glöm inte att det ska finnas lite tid för bus innan varje läggning
.
Kram Bea
Ger dig en länk där det står mycket om olika schema.
Jag är verkligen ingen schemaexpert så någon annan kanske kan fylla på?
Tiderna du har är nästan precis samma som vi har, men jag har mellis efter långluren som ligger tidigare. Om du ser att han klarar att vara vaken länge på förmiddagen så funkar det nog. Elsa klarar inte mer än 2,5 tim från första luren till andra. Däremot fixar hon de 5 timmar som återstår till natten. Jag tänker mig att hon bara sover 20 min fm och då blir trött till middagen, men eftersom hon sover en längre lur då så går vaken em bra. Därefter sover hon ju hela natten. Glöm inte att det ska finnas lite tid för bus innan varje läggning
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
problem med schema??
Hej!
Jag undrar vad jag ska göra. Elias verkar inte riktigt vilja sova så mycket som han borde.
Dels så vaknar han ofta före 07.00 som han borde. Han klagar inte utan ligger och pratar och leker. Imorse vaknade redan vid 06 och låg och lekte i sin säng av och till. Kan hända att han slumrade lite emellanåt för det var tyst ibland. På siestorna kan det vara samma sak. Det kan ta upp till 20 minuter innan han somnar. Han klagar inte så jag ramsar ju inte då men jag hör i monitorn att han inte har somnat utan leker i sängen, eller jollrar. Om jag går efter de fasta tiderna så får han ju inte den sömn han behöver eftersom han inte somnar med detsamma... Hur ska jag göra? Kanske dags att ändra schema? Han kanske behöver sova mindre trots att han inte är 1 år än ( han är 10 mån)... Hjälp!!
Vårt nuvarande schema...
07.00 Vakna
07.15 Frukost
9.00 Sova 1,5 h
10.45 Middag
13.45 Mellanmål
14.00 Sova 45 m
17.00 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt
Jag undrar vad jag ska göra. Elias verkar inte riktigt vilja sova så mycket som han borde.
Dels så vaknar han ofta före 07.00 som han borde. Han klagar inte utan ligger och pratar och leker. Imorse vaknade redan vid 06 och låg och lekte i sin säng av och till. Kan hända att han slumrade lite emellanåt för det var tyst ibland. På siestorna kan det vara samma sak. Det kan ta upp till 20 minuter innan han somnar. Han klagar inte så jag ramsar ju inte då men jag hör i monitorn att han inte har somnat utan leker i sängen, eller jollrar. Om jag går efter de fasta tiderna så får han ju inte den sömn han behöver eftersom han inte somnar med detsamma... Hur ska jag göra? Kanske dags att ändra schema? Han kanske behöver sova mindre trots att han inte är 1 år än ( han är 10 mån)... Hjälp!!
Vårt nuvarande schema...
07.00 Vakna
07.15 Frukost
9.00 Sova 1,5 h
10.45 Middag
13.45 Mellanmål
14.00 Sova 45 m
17.00 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt