Dags att börja kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

De senaste dagarna har jag sträckläst boken och blivit åtminstone en smula klokare. Vi har försökt vända rätt vår dotters dygnsrytm genom att lägga henne tidigare på kvällarna och bara låta henne sova enligt vårt schema på dagarna.

Några ytterligare frågor:
:?: Hur vet jag att jag ska gå in till henne utifrån hennes skrikande? Jag tycker inte att hennes skrik låter som frågor, snarare låter hon hysterisk. Ska man då buffa henne till hon lugnar sig? Och vad gör man om hon fortsätter låta hysterisk när man buffat lugn och gjort solfjädern - ska man ändå ramsa ut eller ska man börja om buffandet igen? Finns det någon gräns för hur länge hon får skrika? Vill helst inte låta henne skrika i timmar. Kanske borde jag gå in till henne innan hon blir hysterisk eller?

:?: Idag la jag henne bestämt i sängen och buffade (kanske var dumt att göra det eftersom vi inte har startat kuren ännu) men hon slutade inte skrika så jag tog upp henne (jättedumt jag vet), men det jag funderar över är att hon lugnade ner sig och somnade nästan direkt när jag la henne i vagnen. Jag brukar vagna henne om dagarna och då somnar hon nästan direkt. Helst vill jag ju att hon ska sova i sängen och inte i vagnen om nätterna för det känns som att det blir för trångt att sova länge i vagnen. Hur kommer det sig att hon somnade direkt i vagnen och absolut inte i sängen tror ni?

Ledsen om det blev snurrigt, känner att jag är så trött nu att jag har svårt att riktigt formulera mig :?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hysteri är väldigt sällsynt, oftast är lilla barnet förbaskat eller frågande, men blir barnet rent av ledset eller som du då säger rent hysteriskt, då ska det brytas- och det är fort. Första natten på kuren så ska du buffa/vagna ganska mycket, hon ska verkligen vara lugn innan du går med ramsan, då börjar ofta barnet att fråga direkt, och ramsa ett par omgångar och se hur hon tar det, och blir hon ledsen igen, ja då ska du in och buffa lugn, solfjädra och gå ut, och så håller du på tills hon somnar och då ska hon ha bekräftelsen med sig in i sömnen.

Du ska inte gå in om hon är arg, frågande eller ilsk, men är hon ledsen ja då ska du in. Så du får träna på att lyssna av gråten, när är hon ledsen? Är hon arg? Lyssna med öronen och intemed mamma-hjärtat, för då r allt hysteri. Jag vet! :heart:

Om det finns någon gräns, shn är ingen sk skrik metod på det sätt att man aldrigöver ger ett barn med dess frågor och låter det skrika sig till svår utmattning, barnet skriker visst, men skrik är barnets frågor, och frågorna ska besvaras av dig i handling, JA du kan sova, JA du är trygg!

Läs gärna:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag tror att lilla gumman är van att sova i vagnen och hon är van att bli lugnad, hon vet att hon är trygg där, du har i handling gett det beskedet åt henne. (genom vagning) Sängen är inte säker i hennes ögon än, hon ifrågasätter den och undrar om man verkligen törs sova där, det ska du i handling (genom buffningt) visa att den är, första gången kan man få buffas så mycket som 45 min, men så länge kommer du aldrig nånsin behöva buffa igen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hysteri är väldigt sällsynt, oftast är lilla barnet förbaskat eller frågande, men blir barnet rent av ledset eller som du då säger rent hysteriskt, då ska det brytas- och det är fort. Första natten på kuren så ska du buffa/vagna ganska mycket, hon ska verkligen vara lugn innan du går med ramsan, då börjar ofta barnet att fråga direkt, och ramsa ett par omgångar och se hur hon tar det, och blir hon ledsen igen, ja då ska du in och buffa lugn, solfjädra och gå ut, och så håller du på tills hon somnar och då ska hon ha bekräftelsen med sig in i sömnen.

Du ska inte gå in om hon är arg, frågande eller ilsk, men är hon ledsen ja då ska du in. Så du får träna på att lyssna av gråten, när är hon ledsen? Är hon arg? Lyssna med öronen och intemed mamma-hjärtat, för då r allt hysteri. Jag vet! :heart:

Om det finns någon gräns, shn är ingen sk skrik metod på det sätt att man aldrigöver ger ett barn med dess frågor och låter det skrika sig till svår utmattning, barnet skriker visst, men skrik är barnets frågor, och frågorna ska besvaras av dig i handling, JA du kan sova, JA du är trygg!

Läs gärna:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag tror att lilla gumman är van att sova i vagnen och hon är van att bli lugnad, hon vet att hon är trygg där, du har i handling gett det beskedet åt henne. (genom vagning) Sängen är inte säker i hennes ögon än, hon ifrågasätter den och undrar om man verkligen törs sova där, det ska du i handling (genom buffningt) visa att den är, första gången kan man få buffas så mycket som 45 min, men så länge kommer du aldrig nånsin behöva buffa igen.

//Malin
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack för ditt svar Malin!

Såhär i efterhand ser jag ju att jag gjorde alldels fel igår. Dels så var jag inte tillräckligt påläst, dels så hade jag inte börjat med kuren på riktigt utan "testade" bara lite verktyg, vilket ju är precis vad man inte ska göra :oops:

Nåja, det är lätt att vara efterklok. Denna natten har varit fruktansvärd. Iris vaknade, somnade vaknade igen och vid fyra när min man kom in för att titta till oss låg jag och grät hysteriskt. Han tog naturligtvis över, men blev orolig för om vi kommer att klara kuren. Nu på morgonen när allting kändes bättre lyckades jag övertyga honom om att vi kommer att klara det, vi MÅSTE helt enkelt klara det! Så imorgon kväll kör vi igång som planerat! Skulle dock kännas bra att få lite mer pepp från er, gjorde misstaget att läsa några mindre positiva trådar... :?

Tack på förhand /_lill
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Det är klart att det här kommer att gå vägen, odla på attityden - den självklara!

Det viktigaste första natten är att inte hoppa över bekräftelsen, även om det kan väcka upp och man får börja om, men det jobbet har du igen genom hela kuren. Ramsan kommer att ta mycket fortare, och jag lovar att du kommer inte att ångra att du varit noga på den punkten. Dom flesta som får problem, har nämligen slarvat med bekräftelsen, så jobba på det!

Det här klarar du, vi finns här!

//Malin
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Tillbaka med ytterligare några frågor:

:?: Hur "nattar" man på dagarna? Hittar inget i boken om det mer än att man ska ha en annan ramsa.

:?: Jag har svårt att se skillnaden mellan påminnelsen och bekräftelsen. Är det att bekräftelsen bara innehåller ramsande medan påminnelsen också innehåller buffande? Och isåfall vad är skillnaden mellan påminnelsen och beskedet? Är det att man ger beskedet när barnet läggs första gången, sant när hon vaknar, medan man påminner först efter man gett beskedet?

Imorgon kväll gäller det! Har bunkrat upp med godis, kaffe och coca cola. Ska bli lite av ett äventyr faktiskt :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Man nattar på dagen precis som på kvällen. Busar och har kul, lägger ner och går med ramsan. Om det är första dagen så blir det väl en del buffning eller vagning, men sedan tar ju ramsan över. :wink:

Vid den första natten så är det ju buffning för att lugna och ramsa för att påminna. Sedan tar ju ramsan över mer och mer och då skulle jag kalla den för påminnelse. Bekräftelsen är den du säger när barnet är tyst "just så, nu gör du precis som när man ska sova och ha det så skönt", du bekräftar. :)

Såhär skulle jag beskriva det:
Tillrättaläggandet - beskedet
Buffning/vagning - lugnande
Ramsan - påminnelse
Bekräftelseramsa - bekräftelse

Klarnade det? 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för era svar! Det känns som om jag har det mesta klart för mig. En fråga till dock inför den första natten:

:?: Som jag förstår det ska jag inatt in och ge henne beskedet så fort hon gör ett ljud ifån sig, även om hon inte har vaknat? Eller ska jag vänta till jag hör ett "vakenljud"?

:?: Innebär det att jag måste sitta precis utanför dörren eller kan jag vara en bit ifrån och kolla på TV (utan ljud) osv?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag skulle vänta tills jag hörde ett vakenljud. Om hon gör ljud ifrån sig i sömnen så är det ju inget problem. :wink: Detsamma om hon vaknar och är nöjd, då finns det väl ingen anledning att lugna? Vaknar hon och är missnöjd går du in och buffar lugn och går med ramsan.

Beror på hur långt ifrån tv:n är. Visst kan du hålla på med annat men var så nära du kan så att du kan gå in vid minsta lilla så att hon inte behöver skrika upp sig för mycket.
_lill

Inlägg av _lill »

Fast i boken står det att första natten ska man gå in på stört och lämna beskedet när hon vaknar innan hon hunnit bli missnöjd som jag förstår det?

Någon annan som vet? :?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:oops: Jo ser nu (boken) att du har rätt att man ska in vid första "fråga". Jag menar inte att du ska vänta och se vad som händer, utan så fort det frågas (och det gör det ju oftast vid en sån här förändring för barnet) så in och ge beskedet igen. Det står också att du tillrättalägger och buffar tyst och effektivt - men så kort som någonsin möjligt. Sedan ut med ramsa. (sid 156)

Jag tycker det låter som att du ändå är väl påläst :wink:

Kram Bea
_lill

Inlägg av _lill »

Så då var vi igång!

En liten rapport från första läggningen:

19.00 nattslurk, mamma och pappa dansar till de får håll för att underhålla lilla stumpen. till och med katterna hjälper till!

19.25 flyger in med superglad bebis i hennes nya rum. natt är egentligen 19.30 men nu mår mamma och pappa illa av allt dansande och bebisen börjar bli skeptisk till allt ståhej.
Jag buffar ca 5 min - för lite? - hon blir lugn snabbt eftersom hon har blivit buffad förr. jag solfjädrar och ramsar ut x4.

Hon är tyst så jag bekräftar x4 och gör husljud. Nu börjar jag fundera på om jag bekräftar för ofta (eller för sällan). Jag visste att hon INTE höll på att somna men hon var ju tyst och lugn.

19.40 Bebisen börjar låta sur. Jag fortsätter med husljuden.

19.45 ligger tyst och pratar för sig själv. Tyst emellanåt. Borde jag bekräftat?

19.50 nu låter hon riktigt ledsen, går in och ger beskedet på nytt. Buffar ca 30 sek, solfjädrar och ramsar mig ut x4.

Påminner x6 utanför - hon verkar inte lyssna, väldigt upprörd.
Påminner igen x6, lyssnar fortf inte.
hon tystnar och jag kör bekräftelse x2.

maken påpekar att mitt bekräftande låter lite väl barskt och jag håller med. har lite svårt att göra skillnad på påminnelse och bekräftelse.

hon skriker upp sig igen.

19.55 ger jag beskedet igen - hon tystnar snabbtmen skriker upp sig så fort jag ramsar ut x4.

19.58 bekräftar i en tyst paus.

20.03 låter riktigt ledsen, ger beskedet igen - tystnar snabbt men skriker upp sig snabbt när jag ramsar ut x4

20.07 påminner utanför ramsa x6
ramsar x8
ramsar x8 - hon tystnar för en kort stund - kanske lyssnar hon trots allt?
ramsar x8 - tystnar en kort stund igen - jag tror faktiskt hon lyssnar

20.15 väldigt upprörd, jag går in och ger beskedet igen - hon tystnar snabbt men skriker upp sig när jag går t på ramsa x4.

hon tystnar en kort stund - jag bekräftar x4
skriker upp sig igen
tystnad - jag bekräftar x4
skrik
tystnad - bekräftar x4
skriker
påminner x8

20.24 tystnad bekräftar x4

20.35 kollar att hon ligger hyfsat bekvämt. hon sover! :lol:

Vill gärna ha feedback på min läggning! Kanske gick jag in för ofta, bekräftade för mkt? Jag tycker själv att jag lät bestämd - kanske för bestämd ibland som min man sa - men det var nog för att jag har varit så nervös för att vara mjäkig :oops:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Nu är jag inte diplomerad eller så men svarar så gott jag kan så kan någon annan kanske fylla på? :roll:

Jag tycker det låter som att det går bra och att hon redan lyssnar lite på ramsan! :D Den första natten ska du ju inte vara rädd för att buffa vid minsta fråga, andra natten jobbar du in ramsan ordentligt.

Påminnelsen är ju ramsan igen (och buffning såhär i början), med hög och självklar attityd. Sista versen går ner lite mjukare och långsammare. Ex på min ramsa: "Somna in och sov så gott, somna in och sov så gott, somna in och sov så gott, sooooomna iiiiiin och sooooov såååå goooott"

Bekräftelsen säger du mjukare och lungnare, jag sa min nästan viskande men så att jag ändå hördes. Var inte rädd för att bekräfta för mycket, så fort hon är tyst ska hon ha en bekräftelse. Men är hon tyst efter det så säger du inget mer. Frågar hon igen så gör du om, tex buff och ramsa, tyst-bekräftelse. Du håller på tills du fått sista ordet och hon därefter är tyst. :)

Spännande att följa er :wink:

Kram Bea
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för ditt svar Bea! Det är härligt att få så snabb respons!! :D

Jag gjorde kanske fel som påminde utanför dörren, men samtidigt ville jag inte gå in alltför ofta - gick ju in ganska många gånger redan som det var.

Vilken fin ramsa du har, vår är "Gonatt gonatt sov så gott" och som du är inne på måste jag nog träna på att bekräfta riktigt mjukt. Jag var så rädd att låta osäker att jag nästan lät arg istället och det är ju inte heller bra :?

Få se hur resten av natten går, jag avlägger rapport allt eftersom. Nu har hon sovit en timme.

Kramar /_lill
Lua

Inlägg av Lua »

BRA jobbat :!:

Vi ser fram emot fler rapporter!

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"