Ramsa hela tiden?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Perfekt! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Nu på morgonen...efter en underbar natt på hela 8.5tim sömn i sträck på snart 5mån...så känner jag mig som ett stort frågetecken.

Lillen har gråtit och varit ledsen, arg...you name it sedan kl.06.45. Jag började med att ramsa utanför dörren (eftersom detta funkade de 2första uppvaknandena), när inte det gick efter några försök så vagnade jag och sen ramsade...Gjorde detta några ggr, men han började gråta igen. Han verkade helt tröstlös. Provade att solfjädra och efter några minuter så låg han still och snyftade, gick ut och väntade på "svar" och sen ramsade jag, men då sattes allt igång igen... Provade detta några gånger utan resultat.
Ungefär här fick jag smått panik inombords, men jag höll fast vid ramsan som jag tycker känns bra och säker.

Lugnade honom med vagning och sen hämtade jag klassisk musik som jag spelar nu därinne, men han ligger fortfarande och gråter... Det skär i mitt hjärta...
Ska jag låta honom ligga därinne och gråta eller ska jag fortsätta? Och isf med vad?

Hur länge ska man köra varje grej innan man byter????
Stolt mamma till lilla :heart: Sebban :heart:
född 08-03-02
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Nu...äntligen är han tröstad och lugn...
Efter ca.45min.

Efter att jag hade skrivit inlägget så eskalerade skriket ännu mer och då gick jag in och vagnade tills han slutade gråta och sen väntade jag ett tag med vagningen för att se om han fortfarande skulle vara tyst, vilket han va fast han va vaken... Sa bekräftelseramsan på väg ut ur rummet och nu ligger han där inne lugn.

Så skönt för honom att äntligen få lite ro, men om 20min ska det göras morgon... Då ska vi vara pigga och glada och ha en underbar dag! :thumbsup:
född 08-03-02
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Lilla gossen har nu sovit två nätter med lång sammanhängande sömn och nu råkas han tro att han är utsövd efter vargtimmen..vilket vi vet att han inte är än, men det ska han bli varse om :wink:

Tidiga morgnar kan hänga med ett bra tag, men det viktigaste är att ha ett stort tålamod och en stor tillit till lilla barnet, veta att han KAN somna om själv!

Här är några "vanliga" morgon strategier:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Tack så mycket för svaret!!
Min bok (Sova hela natten) kommer hem imorgon förhoppningsvis och då ska det pluggas!! :shock:

Okii...
Det är något som jag är lite osäker på...
"Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov."
Det är väl vanliga ramsan fast lugn som går ner i tonfallet eller? *lite vilsen*
född 08-03-02
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:
Det är något som jag är lite osäker på...
Citat:
"Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov."
Jag skulle säga: låt han vara om han är ilsk eller arg och bjud då gärna på höga husljud (typ dammsugare) eller hög klassisk musik med är han rent av ledsen så ramsa och om det blir kris så ger du en solfjäder. Försök hålla igen på ramsao och traffik efter vargtimmen så långt det går. Snart kommer han att förstå att morgonen inte kommer förän väckarklockan ringer! (instalerar en, toppen toppen!

Hur är mörkläggning i rummet?

//Malin
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

JAG MÅSTE HA DRÖMT...
...för lillen sov 11.5tim totalt i natt!!!
:shock: :shock:
Det har ALDRIG hänt!

20.00- somnade själv i sängen med bekräftelseramsa
00.15-00.30- pangramsa+solfjäder+bekräftelseramsa
04.45-04.55- pangramsa+solfjäder+bekräftelseramsa
8.00- gick in och väckte honom för nu är det morgon!!

Kan inte förstå att SHN-kuren funkar så snabbt och att det (efter en del pluggande) är så lätt!! Men jag måste erkänna att jag har en fusklapp sittandes på dörren i hans rum.... :wink:

Imorgon kanske det bara blir ett uppvaknande??
Man kan ju hoppas och ingenting är omöjligt!!!

-----------
Förresten...gjorde jag rätt under natten?
Det kändes bra och han accepterade det efter ett tag, vilket gjorde mig paff. :)

Vi har mörklagt ordentligt, men det är så otroligt varmt i hela vår lägenhet så fönstret står lite på glänt... Så det blir en liten ljusspringa...
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, men nu ska du backa. Det är dags att sluta gå in till honom. Ramsan ska göra jobbet, och du ska bara gå in vid stor kris.
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Okii..så jag ska bara stå utanför och ramsa eller ska jag bara köra en pangramsa??
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:arrow: Avvakta vid gny och gnöl.
:arrow: Behövs det åtgärder: Ramsa
:arrow: Tar den inte första gången: Ramsa igen.
:arrow: Gillas det ÄNDÅ inte: Ramsa igen.
:arrow: Vid K A T A S T R O F så gå in och lägg till rätta, buffa kort/solfjäder Ut med ramsa

Nu ska ramsan börja göra jobbet, och jag skulle spara hårt på all trafik.
Musik och husljud är toppen när de fastnar i klagan utan att vara speciellt ledsna. Det är ett recept för kommande nätter, i natt- RAMSA!
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Ok.
Ska köra på det i natt om det behövs. :D
Tack så mkt!
född 08-03-02
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Idag har jag inga tider att skriva upp här....
...eftersom lillskrutten sov precis heeeeela natten!!!
♥♥♥
Han vaknade inte en enda gång!!
Han är så duktig min lilla grabb och skönt för honom att få sova sammanhängande ist för en timme där och någon timme där... Jag däremot vaknade till vid 01-tiden och sen vid 05-tiden...bara en vanegrej. :)
Jag kanske behöver en SHN-kur jag också? ;)

Nu ska jag ner på golvet och gosa och busa med min älskade lilleplutt!
född 08-03-02
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

\:D/ Heja lillskruttenn \:D/ och heja Grandinarn \:D/

Härliga morronnyheter!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Jag stämmer in i kören! Bra jobbat lilla familjen! :-({|=

\:D/ =D> :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"