Ja. 8)eller kommer det att försvinna när han kommer in i rutinen på ett annat sätt?
Frågor kring sovstunder på dagen
ledsen vid insomning på dagen
Nu är vi inne på den femte dagen och nätterna (ta i trä) har blivit fantastiska, han har sovit utan problem från dag 3.
När han dock ska läggas på dagen blir han alltid ledsen när man lägger ner honom, han tystnar när man börjar vagna men så fort man har slutat så börjar han igen och efter ca 2 minuter blir han arg istället, om man vagnar igen så tystnar han men blir arg om man slutar. vi låter honom då vara och han somnar efter 7 min (+- 30 sec) som en klocka, vilket ju är bra.
Det jag undrar är om vi gör något fel eftersom han blir ledsen när vi lägger ner honom eller om han egenligen kan vara arg hela tiden.
Vi kör skrattet till gonattet vid varje sovpass och han är jätteglad ända tills han hamnar på mage i vagnen.
När han dock ska läggas på dagen blir han alltid ledsen när man lägger ner honom, han tystnar när man börjar vagna men så fort man har slutat så börjar han igen och efter ca 2 minuter blir han arg istället, om man vagnar igen så tystnar han men blir arg om man slutar. vi låter honom då vara och han somnar efter 7 min (+- 30 sec) som en klocka, vilket ju är bra.
Det jag undrar är om vi gör något fel eftersom han blir ledsen när vi lägger ner honom eller om han egenligen kan vara arg hela tiden.
Vi kör skrattet till gonattet vid varje sovpass och han är jätteglad ända tills han hamnar på mage i vagnen.
-
ilindstrom
Vad roligt att läsa att det går så bra för er. Det är ganska vanligt att de små när de börar sova på natten tror att de är utvilade och inte behöver sova på dagen. Vilket de naturligtvis behöver. Låt honom vara. Det bästa brukar vara att göra huslud och koncentrera sig på något annat.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
vaknar kl 06
Vi är nu mitt i uppföljningsveckan och vi tycker på det hela taget att det fungerar bra, dock vaknar han varje morgon kl 06.00 och somnar inte om utan surar och gnäller ända tills kl 07.00 när det är dags att kliva upp. Vi har provat att ramsa till och från, köra pangramsa bara, varit tysta och väntat länge (15 min), gå in och göra solfjädern när han varit riktigt upprörd men inget verkar fungera. Finns det något vi kan göra för att han ska sova till kl 07.00? (Vi tar inte upp honom förrens tidigast 06.55).
-
Gäst
Då kommer mitt bästa morgontips: Väckarklocka. Inne i barnets rum. DEN och inget annat bestämmer morgonen och det lärde sig min lilla tös på några dagar. Alltså ingen idé att tjura och härja, inte ens mamma råder ju över det allvetande pipet, eller hur?!
Man bryter effektivt kopplingen mellan barnet självt och att det blir morgon. Här kommer en neutral tredje part in så att säga...
Vet inte om flera fått så strålande resultat som jag på det här men för oss var det.... klockrent! (förlåt, kunde inte låta bli
)
Kram Tinis
Vet inte om flera fått så strålande resultat som jag på det här men för oss var det.... klockrent! (förlåt, kunde inte låta bli
Kram Tinis
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hemfall nu inte åt otålighet. Rom byggdes inte på en dag. SHN är också en process, inte ett statiskt tillstånd. Ni befinner er mitt i uppföljningsveckan. Arbetet är inte slutfört. Så slutför det
Hur ni ska fortsätta arbetet står beskrivet i Internationella Sova hela natten och även här på många, många håll. Övergripande kan sägas det jag sa förut: fastna inte i "brukar" à la "varje morgon" och sådant, som om ni vore i full färd med att bygga upp ett nytt mönster. Kuren är en process. Läs på även under arbetet.
Och njut under tiden
Så njut - och FORTSÄTT
Trafik på morgnarna, exempelvis, kan inte ge annat än mötande trafik.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tinis skrev:Väckarklocka. Inne i barnets rum. DEN och inget annat bestämmer morgonen
Det är jag själv som tipsat om väckarklocka så det är inte DEN jag vänder mig mot. Men den ska stå utanför (späd)barnets rum precis som ramsan ska dras utanför rummet och inte inne i det.
Och där kan den väcka hela huset och ge sitt budskap till barnet att nu (och inte förr) randas den nya dagen - men det är den eller de ömma som överbringar budskapet i handling, dvs bestämmer morgonen.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
annawahlgren skrev: Mild protest. INTE inne i barnets rum. (Det gäller i så fall mycket större barn.) För ett spädbarn är det inte Saker som ska meddela vad som gäller här i världen. Det är de ömma föräldrarna, överlevnadsgaranterna
Egentligen menar jag nog att den måste höras av barnet. För min del var det en praktisk sak, att vi inte hade någonstans att sätta den utanför damens rum. Eller är det själva åsynen av manicken du vänder dig emot, Anna? För att höra den är ju hela vitsen?
Eller menar du att står den utanför barnets rum så gäller den alla och morgonen i allmänhet och något som föräldrarna har ansvar för och ska reagera på - inte barnet? I så fall är jag nog med....
Vi har nu kört i två veckor totalt och allt har fungerat bra. Han har bara vaknat till någon gång ca varannan natt men somnat om själv utan ramsa. Det jag dock undrar över nu när han blir sju månader på söndag är hur vi ska justera schemat? Jag funderar på att ta bort fm-luren så att schemat skulle se ut enl.
07.00 vakna + frukost (välling)
10.00 lunch (puré och katrinplommon samt vatten)
10.30 - 12.15 sova
13.30 mellanmål
14.30 - 15.15 sova
17.00 kvällsmål (gröt och katrinplommon)
18.30 nattslurk (välling)
19.00 läggdags
Jag vill inte ta bort luren på em för han är jättetrött då. Kan man köra enl. ovanstående?
En annan fråga jag har är: Vad är bra mellanmål för en 7-månaders (jag ammar inte alls längre)?
07.00 vakna + frukost (välling)
10.00 lunch (puré och katrinplommon samt vatten)
10.30 - 12.15 sova
13.30 mellanmål
14.30 - 15.15 sova
17.00 kvällsmål (gröt och katrinplommon)
18.30 nattslurk (välling)
19.00 läggdags
Jag vill inte ta bort luren på em för han är jättetrött då. Kan man köra enl. ovanstående?
En annan fråga jag har är: Vad är bra mellanmål för en 7-månaders (jag ammar inte alls längre)?
-
Gäst
Hej!
Vilken bra rapport!
Många går över på två dagslurar vid 7-månadersschemat och lika många behåller 3 lurar några månader till. Så du kan också korta en av dina lurar och behålla tre om det känns bättre.
Ditt första sovpass är 1 h och 45 min. Man brukar prata om 45, 90, 120 min som naturliga sovpass. Dessutom får du en kvart för mycket. Varför inte köra 10:30-12? Annars tycker jag det ser bra ut.
Mellis till en 7-månaders: gröt, osötad youghurt, smörgås med leverpastej i småbitar, fruktpuré....
Jag hade nog börjat ge middagspuré vid kl 17 nu och gröt som mellis istället. Det går i en hel mat nu när rörligheten kommer.
Vad tror du?
Vilken bra rapport!
Många går över på två dagslurar vid 7-månadersschemat och lika många behåller 3 lurar några månader till. Så du kan också korta en av dina lurar och behålla tre om det känns bättre.
Ditt första sovpass är 1 h och 45 min. Man brukar prata om 45, 90, 120 min som naturliga sovpass. Dessutom får du en kvart för mycket. Varför inte köra 10:30-12? Annars tycker jag det ser bra ut.
Mellis till en 7-månaders: gröt, osötad youghurt, smörgås med leverpastej i småbitar, fruktpuré....
Jag hade nog börjat ge middagspuré vid kl 17 nu och gröt som mellis istället. Det går i en hel mat nu när rörligheten kommer.
Vad tror du?
-
Gäst
Äsch, vad jag svamlar!
Du har rätt om 14,5. Du ligger inte alls en kvart fel. Däremot tror jag man brukar hålla på naturliga sovpass och hellre justera nattens längd. Alternativt köra på en felkvart.
Alltså, antingen kan du köra 12 +1,5 +45 och ligga en kvart minus. Du kan alltid lägga lite tidigare på kvällen om det behövs
Eller så kan du köra 12 +2 +20 och ligga 10 minus
Eller så kan du köra 11,5 +2 +45 och ligga en kvart minus
Eller så kan du köra 11 +2 +1,5 (det gjorde jag)
Eller något annat....
Alltså, det är ju ingen strikt vetenskap på kvarten (även om det nu låter så
). Jag tror på naturliga sömnpass dock, hellre än att hålla exakta dygnsminuterna.
Vad säger ni andra schemaproffs?
Alltså, antingen kan du köra 12 +1,5 +45 och ligga en kvart minus. Du kan alltid lägga lite tidigare på kvällen om det behövs
Eller så kan du köra 12 +2 +20 och ligga 10 minus
Eller så kan du köra 11,5 +2 +45 och ligga en kvart minus
Eller så kan du köra 11 +2 +1,5 (det gjorde jag)
Eller något annat....
Alltså, det är ju ingen strikt vetenskap på kvarten (även om det nu låter så
Vad säger ni andra schemaproffs?
-
TorpSara
Om du har en lur på 1.45 kommer du att väcka honom mitt i djupsömn och det är inte så trevligt.
Så, ha 2 timmar på långa luren, tycker jag. Om det är en piggelin så kommer du märka om du kan minska till 1,5, men de flesta kan gärna ligga 15 minuter plus i schemat, speciellt när de är mindre och man tar bort en lur.
Så, ha 2 timmar på långa luren, tycker jag. Om det är en piggelin så kommer du märka om du kan minska till 1,5, men de flesta kan gärna ligga 15 minuter plus i schemat, speciellt när de är mindre och man tar bort en lur.